۰

۱۳ نوع مختلف الگو لباس برای مردان و زنان

انواع الگو پارچه لباس
بازدید 1156

ساختن لباس های خود می تواند یک تجربه سرگرم کننده و خلاقانه باشد، به خصوص اگر با الگو لباس مناسب همراه باشد. برای ساخت انواع لباس و لوازم جانبی لباس می‌توانید الگوهای لباس مختلفی را پیدا کنید – گاهی اوقات به صورت رایگان در دسترس هستند. انواع مدل‌های لباس مردانه و زنانه را در ادامه خواهید دید.

انواع دوخت لباس

انواع الگوهای پارچه

ساختن لباس های شخصی به شما امکان می دهد خلاق باشید. می توانید مواد و رنگ هایی را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید. به علاوه، می‌توانید الگو را متناسب با خطوط بدن خود بسازید. بهتر از همه، شما می توانید از چیزی منحصر به فرد که ساخته اید لذت ببرید.

فرقی نمی‌کند در ساخت لباس‌های خودتان تازه کار باشید یا مدتی در این کار بوده‌اید، همیشه چیز جدیدی برای یادگیری وجود دارد. در اینجا نگاهی دقیق تر به انواع الگوهای لباس برای مردان و زنان انداخته شده است.

پیزلی

ریشه این الگو به خاورمیانه برمی گردد. پیزلی یک طرح پررنگ است، بنابراین بهتر است آن را با رنگ های ثابت جفت کنید. این چاپ شامل طرح های قطره ای شکل است که اغلب برای ایجاد یک الگوی گلی چیده شده اند. گاهی اوقات این چاپ ها از رنگ های مخصوصاً “بلند” ساخته می شوند. نسخه‌های کم‌رنگ‌شده در چندین رنگ همرنگ عرضه می‌شوند. در هر صورت، این طرح توجه زیادی را به خود جلب می کند، بنابراین آن را با دقت انتخاب کنید.

انواع مدل‌های لباس مردانه و زنانه

پین استریپ

این الگو لباس جزء اصلی لباس های تجاری، به خصوص کت و شلوار مردانه است. بیشتر اوقات، طرح‌ها راه راه سفید هستند، اما گاهی اوقات به رنگ خاکستری می آیند. از آن‌جایی که خطوط به سمت بالا و پایین کشیده می شوند، شکل شما را درازتر می کنند تا شما بلندتر به نظر برسید.

با این حال، یک هشدار در مورد نوارهای سنجاقی وجود دارد و آن این که راه راه‌های گچی می‌توانند توجه بیش از حد را به قسمت میانی شما جلب کنند، و باعث می‌شوند شما بزرگ‌تر به نظر برسید به گونه‌ای که چاپلوسی نباشد. راه راه‌های گچی ضخیم‌تر هستند، فاصله بیشتری از هم دارند و نسبت به نوارهای سنتی کمتر مشخص هستند.

پین استریپ

شاه ماهی

این سبک به این دلیل نامگذاری شده است که قرار است شبیه اسکلت یک ماهی شاه ماهی باشد. بهترین راه برای توصیف این الگوی لباس پیچیده، خطوط اریب است که در جهت های متناوب اجرا می شوند. این خطوط با خطوط موازی مرزبندی شده اند تا یک سری شکل V را تشکیل دهند. شاه ماهی اغلب به صورت پشم بافته می شود. این یک ماده خوب برای یک کت یا کت غیر رسمی است. شاه ماهی با شلوار جین خوب به نظر می رسد. به نوعی می تواند در عین حال خشن و حرفه ای به نظر برسد.

تهیه انواع بافت لباس

سر ناخن و چشم پرنده

اینها ساده هستند و می توانند یک جزء اصلی کمد لباس باشند زیرا پیدا کردن لباس هایی که با آنها مطابقت دارند معمولاً بسیار آسان است. از دور، سر ناخن و چشم پرنده مانند رنگ‌های یکدست به نظر می‌رسند، اما در واقع به صورت نقاط ریز بافتی به نظر می‌رسند. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، نقاط سر ناخن مربع هستند، اما نقاط چشم پرنده گرد هستند. این الگوها روی کت یا کت و شلوار اسپرت خوب به نظر می رسند.

رنگ های جامد

و اگر در مورد الگوها مطمئن نیستید یا نمی دانید چه چیزی برای یک موقعیت خاص خوب به نظر می رسد، همیشه می توانید از حالت آماده به کار قدیمی استفاده کنید: رنگ های ثابت. ترکیب و تطبیق آنها با رنگ های مناسب یا حتی یک الگو لباس آسان تر است. وقتی می خواهید طرح لباس را ساده نگه دارید، رنگ های یکدست کار را آسان تر می کنند.

رنگ جامد

چک ها

این الگویی است که زمانی ایجاد می شود که مربع هایی با خطوط مستقیمی که به صورت عمودی و افقی تشکیل شده اند ایجاد می شود. در اینجا برخی از تغییرات سبک بررسی شده وجود دارد.

شطرنجی

وقتی خطوط افقی و عمودی از چند رنگ دارید، شطرنجی است. چهارخانه الگویی است که اغلب در لباس های فلانل و سایر لباس های غیر رسمی، به خصوص پیراهن های دکمه دار می بینید. هر چند وقت یکبار، ممکن است فردی را ببینید که کت و شلوار چهارخانه ای به تن دارد. این قطعاً خلاف آداب و رسوم است، اما شما می توانید با آن کنار بیایید.

شطرنجی

هوندستوت

این الگو لباس به این دلیل نام خود را گرفته است که چک ها شبیه دندان های سگ شکاری هستند. این طرح‌ها ناهموار، شکسته و دارای لبه های نوک تیز هستند. چک‌های هوندستوت در سنتی‌ترین شکل خود کوچک هستند و به صورت سیاه و سفید ظاهر می‌شوند. این الگو لباس را در مقالات تویید، به عنوان یک کت یا کت اسپرت، خواهید دید. این چک ها در رنگ های متنوعی دیده می شوند. و هنگامی که پوشاک برای بیان یک بیانیه طراحی شده است، این چک ها ممکن است بسیار بزرگ باشند.

هوندستون

گلن چک

اگر به دنبال سبکی هستید که تا حدودی محافظه کارانه باشد اما کمی تنوع بیشتری نسبت به رنگ های یکدست دارد، چک گلن انتخاب خوبی است. این الگو لباس از خطوط متقاطع با فاصله نزدیک تشکیل شده است. در مرکز مربع‌های کوچکی که خطوط آن را قطع می‌کنند، یک سگ شکاری قرار دارد. بسیاری از کت و شلوارهای مردانه این طرح را دارند که گاهی اوقات به آن گلن شطرنجی یا چک شاهزاده ولز نیز می گویند. (نام دوم به این دلیل به وجود آمد که پادشاه ادوارد هفتم از این طرح بسیار استفاده کرد.)

گلن چک

پنجره پنجره

این الگو لباس با نام خود مطابقت دارد زیرا دقیق به نظر می رسد. چک کردن با فاصله زیاد می تواند لباس ها را باکلاس نشان دهد. با این حال، این سبک برای موقعیت های بسیار رسمی توصیه نمی شود. بسیاری از کت و شلوارها و پیراهن‌ها به این شکل طراحی شده‌اند، زیرا چکش‌های شیشه‌ی پنجره با قد و هیکل اکثر مردان هماهنگی دارد. به علاوه، پیدا کردن کراوات همسان معمولاً آسان است. فقط از رنگی استفاده کنید که مکمل “قاب” “پنجره” باشد.

پنجره

مدرس

مدرس یک پارچه پنبه ای و همچنین چند نوع طراحی را توصیف می کند. یکی از خطوط با رنگ روشن تشکیل شده است که با فاصله ناهموار و با ضخامت های متفاوت قرار دارند. این یک نوع چهارخانه است. مدرس همچنین می تواند شکلی شبیه لحاف به خود بگیرد، با مربع یا تکه های چهارخانه در طرح های مختلف که در سراسر آن پراکنده شده اند، داشته باشد. این چاپ اغلب در تابستان و در آب و هوای گرم استفاده می شود. این الگو لباس گزینه فوق العاده ای است.

مدرس

گینگهام

در گذشته، زمانی که مردم می گفتند “گینگام”، معمولاً منظورشان نوعی پارچه بود. با این حال، امروزه معمولاً طرحی را توصیف می‌کند که شامل مربع‌هایی با اندازه یکنواخت و تک رنگ بر روی پس‌زمینه سفید، مانند تخته شطرنجی است. بسیاری از پیراهن‌های دکمه‌دار را خواهید دید که به این شکل مد شده‌اند.

 

گیگانهام

الگوهای دوخت لباس مردانه و زنانه

اگر از دوخت لباس خود لذت می برید، مکان های زیادی برای یافتن الگوهای لباس وجود دارد. فروشگاه صنایع دستی یا پارچه محلی شما باید مقداری داشته باشد. علاوه بر این، اینترنت گنجینه ای از الگوهای لباس و نکات DIY است. شما می توانید سبک های مدرن تر و همچنین الگوهای خیاطی قدیمی را پیدا کنید. و اگر بدن شما با نمودارهای اندازه معمولی مطابقت ندارد، می‌توانید آن الگوها را طوری تغییر دهید که متناسب با شما یا هر کسی که برای آن می‌دوزید، مناسب باشد.

الگوی خیاطی چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

اولین باری که یک الگوی خیاطی را دیدم، حداقل می توان گفت کمی گیج کننده بود. مثل نگاه کردن به طرحی برای یک ساختمان بود، زمانی که شما مطلقاً هیچ پیشینه ای در معماری ندارید. شاید فکر کنید بهتر است لباس را مستقیماً از موادی که استفاده می‌کنید، بدون راهنما برش دهید.

این «الگوسازی» ابتدایی احتمالاً برای اقلام کوچک و ساده مانند دستکش بسیار آسان است. اما می‌تواند با تلاش‌های پیچیده‌تر پیچیده‌تر شود. حتی اگر کارهای دستی شما درست از آب در بیاید، احتمالاً بیش از آنچه نیاز دارید کار خود را انجام می دهید.

یک الگو لباس به شما نشان می دهد که چگونه یک لباس با اندازه خاص بدوزید. طرح کلی لباس را به شما نشان می دهد و بی شباهت به شابلون نیست، بنابراین می توانید مواد را بر اساس آن برش دهید. الگوهای خیاطی همچنین دارای جهت هستند، بنابراین شما می دانید که چگونه همه قطعات را در کنار هم قرار دهید. آنها تمام مراحل را در یک دنباله منطقی به شما می دهند تا بتوانید همه چیز را به ترتیب درست به هم بدوزید.

در اینجا یک مثال است. فرض کنید می خواهید برای دوخت تی شرت از الگویی پیروی کنید. الگوی لباس شما شامل خطوط چهار تکه است: جلو، پشت، یقه بند و آستین. شما باید قسمت جلو و قسمت پشت را روی مواد تاشو برش دهید، سپس آستین ها و یقه بند را ببرید. راهنما به شما نشان می دهد که چگونه همه چیز را بچسبانید تا محصول نهایی را به دست آورید که بتوانید راحت آن را بپوشید. این الگوها در اندازه‌های متعددی وجود دارند تا بتوانید مواد خود را متناسب با خود برش دهید.

ابعاد مورد نظر برای هر اندازه در خطوط تو در تو رسم شده است، بنابراین شما می توانید لباس را مستقیماً از الگو لباس خارج کنید.

انواع الگوهای خیاطی چیست؟

الگوهای دوخت در دو نوع اصلی وجود دارد.

‍۱-الگوهای دیجیتال

با اطلاعات بسیار زیادی که به صورت آنلاین در دسترس است، یافتن الگوهای خیاطی که می توانید دانلود و چاپ کنید، به طور فزاینده ای رایج می شود. هنگام خرید این راهنماهای دیجیتالی، دو گزینه برای چاپ آنها دارید. با استفاده از چاپگر خانگی خود می توانید آنها را بر روی ورق های کاغذ A4/US چاپ کنید.

یکی از معایب این است که شما باید تمام آن صفحات را به هم بچسبانید. اینها می توانند با الگوهای پیچیده که ممکن است از چند ده صفحه تشکیل شده باشند، کمی مشکل داشته باشند. برای صرفه جویی در زمان و تلاش، می توانید الگوهای خود را روی برگه های AO در چاپخانه چاپ کنید.

با الگوهای قابل دانلود، لزوماً مجبور نیستید دستورالعمل ها را چاپ کنید. برای صرفه جویی در کاغذ، فقط می توانید دستگاه خود را بررسی کنید. یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال، نرم افزار الگوساز برای طراحی پارچه است.

الگوی دیجیتال

۲-الگوهای کاغذی

این الگو‌ها نوع “مدرسه قدیمی” با الگو و دستورالعمل های ارائه شده به صورت چاپی هستند. شرکت های رده بالا اغلب از کاغذ ابریشم برای الگوهای خود استفاده می کنند. این نوع کاغذ گران است، بنابراین می توانید آن را در برچسب قیمت الگو مشاهده کنید.

یک شرکت کوچک‌تر الگوی مستقل، احتمالاً راهنماهای خیاطی خود را روی کاغذهای سنگینی که بیشتر شبیه همان چیزی است که برای چاپگر خانگی خود استفاده می کنید، در دسترس قرار دهد. شما معمولاً می توانید از این الگوها با هزینه کمی کمتر استفاده کنید.

 

الگوی کاغذی

 

چگونه الگوهای خیاطی را برش دهیم؟

برش دادن در الگوی لباس

الگوی خیاطی و قیچی خیاطی را روی پارچه قهوه ای برش دهید.چند راه برای انجام این کار وجود دارد. ممکن است بخواهید بیش از یک تکنیک را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است.

سریعترین روش برش مستقیم قطعات از کاغذ است. اما ممکن است بخواهید الگوی اصلی را حفظ کنید. اگر اینطور است، آن را روی کاغذ دیگری بکشید و در عوض آن را برش دهید.چند سناریو وجود دارد که نمی توانید از راهنمای اصلی حذف کنید. این زمانی اتفاق می افتد که:

۱-کمک هزینه درز گنجانده نشده است.

قطعات روی هم قرار می گیرند یا صفحات دارای قطعات چاپ شده در دو طرف هستند. مجلات و کتاب ها اغلب از چاپ دو طرفه برای حفظ کاغذ استفاده می کنند.
الگوها حاوی چیدمان های پارچه ای هستند که به شما می گویند دقیقا چگونه و کجا برش بزنید. برش قطعات برای لباس های متقارن مستلزم آن است که مواد را از طول و سمت راست به هم تا کنید. برای برش مواد به دو لایه، باید اطمینان حاصل کنید که لبه‌ها،با هم تراز شوند.
با این حال، برخی از الگوها استثنا هستند، بنابراین قوانین کمی متفاوت هستند. در اینجا چند نکته برای الگوهای “خارج از مسیر شکسته” آورده شده است.

۲-برخی از قطعات فقط یک بار باید بریده شوند.

هنگامی که پارچه فوق العاده ناپایدار یا نازک است، بهتر است آن را فقط در یک لایه برش دهید. موارد دیگری که نیاز به برش یک لایه دارند، زمانی است که می خواهید پارچه را ذخیره کنید یا چاپ روی آن را مطابقت دهید.
وقتی متوجه شدید که چگونه همه قطعات با هم کنار هم قرار می گیرند، باید آنها را روی پارچه بچینید. وقتی کاغذ را به مواد سنجاق کردید، می توانید اطراف قطعات را برش دهید.

کمک هزینه درز چیست؟

برخی از الگوها شامل جای درز (مانند درز شانه) هستند، در این صورت تنها کاری که باید انجام دهید این است که راهنما را دنبال کنید. کمک هزینه ها در قسمتی که ترسیم شده است چاپ می شود.

 باید خودتان آنها را اضافه کنید. شما می توانید این کار را با ترسیم الگوی روی کاغذ دیگری انجام دهید، سپس فاصله اضافی را به لبه ها اضافه کنید و کاغذ خود را بر اساس آن علامت گذاری کنید.

یا می‌توانید الگو را همانطور که هست روی کاغذ بکشید و بعد از اینکه الگو را روی پارچه کپی کردید، جای درز را مستقیماً روی پارچه علامت بزنید. در هر صورت، این قطعاً بیشتر از استفاده از یک الگو با کمک هزینه های موجود است.

این کمک هزینه ها برای اطمینان از اندازه مناسب لباس شما ضروری است. معمولاً در داخل لباس دوخته می شوند. اما اگر آنها را به عنوان عناصر تزئینی ترکیب می کنید، باید در خارج باشند. جای درز معمولاً ۱ یا ۱.۵ سانتی متر است. اگر از چرخ خیاطی استفاده می‌کنید، می‌توانید راهنمای درز روی آن را که درست در سمت راست سوزن قرار دارد، دنبال کنید.

کمک هزینه درز

الگوی خیاطی رایگان

اگر می خواهید شروع به دوخت کمد لباس خود کنید، ممکن است نخواهید پول زیادی برای الگوها خرج کنید.شما به اندازه کافی برای مواد و سایر منابع هزینه خواهید کرد. گاهی اوقات، یک الگوی خیاطی رایگان حتی با یک آموزش خیاطی رایگان همراه است. در اینجا چیزهایی وجود دارد که می توانید با الگوهای خیاطی رایگان درست کنید.

الگوهای لباس زنانه

عملاً هیچ محدودیتی برای کاری که می توانید با این الگوها انجام دهید وجود ندارد. شما می توانید انواع لباس و دامن، تی شرت، لباس مجلسی، ژاکت و حتی یک ژاکت بسازید.

می‌توانید مدل‌های مختلف آستین و یقه را نیز بدوزید، به جز لوازم جانبی مانند پاپیون و کمربند. چه مبتدی باشید و چه خیاطی باتجربه، می‌توانید الگوی لباس رایگان متناسب با سطح مهارت خود پیدا کنید یا اگر می‌خواهید از منطقه راحتی خود خارج شوید، کمی چالش ایجاد کنید.

الگوی زنانه

الگوهای لباس مردانه

همچنین منابع رایگان زیادی برای لباس های مردانه وجود دارد. شما می توانید همه چیز را از شلوار باکسر گرفته تا شلوار و کراوات بدوزید. برخی از پرکاربردترین الگوهای لباس مردانه آنهایی هستند که به شما امکان می دهند یک هودی پشمی مردانه یا پیراهن مردانه بسازید.

الگوهای خیاطی مردانه در چندین اندازه وجود دارد و می‌توان آن‌ها را برای تناسب بیشتر یونسکس تطبیق داد. همچنین آموزش هایی برای کمک به شما در اندازه گیری وجود دارد. با این الگوها می توانید لوازمی مانند آویز و پیش بند گریل نیز درست کنید.

نحوه انتخاب الگوی خیاطی

اگر در خیاطی تازه کار هستید، انتخاب گسترده الگوهای لباس موجود ممکن است شما را در مورد شروع کار دچار تردید کند. در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به شما برای شروع ارائه شده است.ایده آل برای آماتورها الگوهایی هستند که با علامت های “ساده”، “آسان”، “سریع” و “برای مبتدیان” مشخص شده اند.
اگر به دنبال چیز ساده ای هستید، به دنبال الگوهایی باشید که فقط از چند قطعه تشکیل شده است. اگر تجربه زیادی در بخش خیاطی دارید یا می خواهید مهارت های خود را به سطح بالاتری ببرید، به دنبال چیز پیچیده تر باشید.
اگر دست خود را در چیز جدیدی امتحان می کنید، الگوها را از جایی بخرید که گیر کردید. یا اگر فقط نکاتی را می خواهید، می توانید مشاوره های زیادی دریافت کنید.
مطمئن شوید که الگوی لباس مناسب را انتخاب کرده اید. برای انجام این کار، باید درک خوبی از اندازه گیری های بدن داشته باشید.
اگر می توانید نظراتی را در مورد یک الگوی خاص بیابید، آن ها را بررسی کنید تا ببینید دیگران در مورد آنها چه می گویند. سپس می توانید از قبل دریابید که آنها چقدر دشوار هستند تا اساساً چرخ را دوباره اختراع نکنید. سایت‌هایی وجود دارند که به بررسی الگوها اختصاص داده شده‌اند، و ممکن است بخواهید ابتدا به آنجا بروید تا برای یافتن یک الگو الهام بگیرید.

 الگوی دوخت

اصطلاحات الگوی لباس

اصلاحات الگوی لباس

در دنیای الگوها کمی اصطلاحات خاص وجود دارد. در اینجا برخی از اصطلاحات رایج ذکر شده برای اینکه دوخت لباس و انتخاب الگوها لباس مناسب‌تر باشد، آورده شده است.

خط تنظیم

– به شما نشان می دهد که کجا می توانید یک لباس را کوتاه یا بلند کنید.

Alter

– نحوه تنظیم یک الگو لباس را برای تناسب سفارشی یک لباس توضیح می دهد.

دوخت های لنگر

– دوخت هایی که با طول دوخت صفر می دوزید. هدف از اینها لنگر زدن دوخت شما است که معمولاً با دوخت به عقب انجام می شود.

Armscye

– دهانه ای در تنه که یک آستین به آن وصل شده است. این به عنوان سوراخ بازو نیز شناخته می شود.

بند انداختن

– یک ردیف دوخت بلندتر که برای نگه داشتن پارچه به طور موقت استفاده می شود تا زمانی که بتوانید دوخت مناسب را در آن قرار دهید.

سوگیری

– این به جهت یک پارچه بافته شده اشاره دارد – معمولاً یک زاویه ۴۵ درجه نسبت به جهت مورب یا خط دانه ماده در آن وجود دارد.

جای دکمه

– نماد متقاطع روی یک الگو لباس که به شما نشان می دهد دکمه ها کجا می روند. (یک خط ثابت به شما می گوید که سوراخ دکمه ها چقدر باید باشد).

طرح برش

– اساساً نقشه ای است که نشان می دهد چگونه باید مواد را تا کنید و قطعات را برای کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین استفاده از پارچه خود قرار دهید.

خط برش

– خط بیرونی که اندازه را مشخص می کند.

خرید انواع الگوی لباس

دارت

– چین مخروطی روی یک الگو. این لباس را پر می کند در حالی که به شما امکان می دهد آن را مطابق با یک کانتور بدن خاص شکل دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مواد را روی خط مرکزی علامت بزنید و تا کنید، نقاط را مطابقت دهید و به نقطه مورد نظر دوخت بزنید.

نقطه‌ها، مربع‌ها، مثلث‌ها- نواحی روی الگویی که دقت بالایی در برش دادن، جمع‌آوری، تطبیق یا دوخت دارد.

سهولت

– سهولت پوشیدن یا طراحی را توصیف می کند. این نشان می دهد که یک لباس چقدر گشاد یا خوش فرم است. سهولت پوشیدن نشان می دهد که چقدر باید با بدن شما حرکت کند. سهولت طراح به عناصر سبک مربوط می شود.

خط کاهش

– یک خط شکسته کوتاه با نقطه در دو انتهای یک فلش جهت دار است. این خط ناحیه ای را که باید کاهش یابد را مشخص می کند.

خط تا کردن

– نشان دهنده جایی است که تکه های لباس باید روی چین پارچه قرار بگیرند. این به شما امکان می دهد از درزهای مرکزی غیر ضروری جلوگیری کنید.

گری لاین

– جهت پیشنهادی برای قرار دادن قطعات الگو لباس روی پارچه با فلش های موازی با لبه آن است. (سلواژ)

مقدار سجاف

– مقدار پارچه مورد نیاز برای سجاف کردن است.

نقشه های خطی

– خطوط کلی شکل طرح، به علاوه جزئیاتی مانند محل درزها و قرار دادن زیپ است.

بریدگی ها

– اشکال الماسی که روی خط برش ظاهر می شوند تا بتوانید درزها را مطابقت دهید.

طرح بندی الگو لباس

– نمودار روی برگه دستورالعمل که چیدمان مناسب تکه های لباس روی پارچه را نشان می دهد.

تهیه انواع لباس

پلاکت

– شکاف یا دهانه ای که اتصالات را می پوشاند یا امکان دسترسی به یک جیب را فراهم می کند.

جای درز

– فاصله بین لبه پارچه و دوخت است.

خط درز

– خط شکسته طولانی که نشان دهنده قرار گرفتن درزها است. این خطوط، بیشتر از لبه های خام پارچه، باید قبل از دوخت با هم هماهنگ شوند.

تویل

– یک لباس “آزمایشی” که برای اطمینان از تناسب مناسب لباسی که بر اساس یک الگو لباس طراحی شده است استفاده می شود. از آنجایی که “چیز واقعی” نیست، معمولاً از مواد ارزان قیمتی مانند چلوار ساخته می شود.

نما

– طرح هایی روی یک قطعه الگوی کاغذی برای نشان دادن گزینه های دیگر سبک ممکن است. – تغییرات در طول سجاف، آستین بلند در مقابل آستین کوتاه و غیره انجام می‌شود.

بلوک

– نشان می دهد که چه مقدار آستر و رابط پارچه ای برای ایجاد یک نمای خاص مورد نیاز است

طول کمر

– فاصله از وسط برجسته ترین استخوان در پایه گردن تا خط کمر است.

بوست لاین

– خط افقی که از پشت و کامل ترین ناحیه سینه می گذرد. این باید برای اندازه گیری مناسب الگو لباس در نظر گرفته شود. هنگامی که اندازه گیری از کامل ترین قسمت سینه شروع می شود و در پشت امتداد می یابد، به آن سینه کامل می گویند.

سینه بلند

– اندازه گیری بالای سینه کامل، زیر بازوها و اطراف پشت و سینه است. اگر این اندازه‌گیری بیش از ۲ اینچ (۵ سانتی‌متر) از اندازه کامل سینه فراتر رفت، یک الگوی با توجه به اندازه سینه بالا انتخاب کنید و تغییرات لازم را انجام دهید.

نقطه هیپ

– اندازه گیری در اطراف کامل ترین قسمت باسن انجام می‌شود. (اگر الگوی اندازه‌گیری باسن و کمر را ندارد، الگوی را بر اساس اندازه‌گیری باسن انتخاب کنید.)

درز

– درز داخل پا از فاق تا سجاف کشیده می شود.

خط کمر

– نازک ترین قسمت بدن است. برای اندازه گیری اندازه کمر، یک نخ را به دور وسط خود ببندید و بگذارید به طور طبیعی در کمر شما قرار گیرد.

پارچه هایی برای استفاده از انواع خاص پوشاک

پارچه های استفاده از انواع خاص پوشاک

هنگام ساختن لباس خود، ممکن است همیشه مطمئن نباشید که کدام پارچه برای یک کالای خاص بهترین است. در اینجا به تفکیک گزینه های مواد اشاره شده است.

شلوار

هنگامی که برای استراحت در خانه به یک شلوار گشاد نیاز دارید، احتمالاً ترکیبات پشمی، تنسل، جین غیر کششی، پارچه ابریشمی ابریشم مصنوعی، کتانی و ترکیبی از پنبه و کتان بهترین گزینه برای استفاده هستند. برای شلوارهای مناسب، از جین و جناغ کشدار استفاده کنید.

پیراهن

چال ریون، ابریشم، گاز دوتایی، ویل پنبه‌ای، چمن‌زار پنبه‌ای، چامبری و تنسل، مواد خوبی برای ساخت پیراهن‌های گشاد هستند. شما همچنین می توانید از ترکیب کتان و پنبه-کتانی استفاده کنید. برای چیزی که کمی گرمتر است، فلانل عالی عمل می کند.

اگر می‌خواهید یک تی‌شرت شیک و زیبا بدوزید، با یک ژاکت اسپندکس نخی یا پارچه‌های بافتنی مشابه همراه شوید. سایر مواد “قابل انجام” تی شرت عبارتند از :کشباف دانا یا سه ترکیبی و اسپندکس ریون بامبو.

فرنچ تری اغلب برای ژاکت و سویشرت استفاده می شود. همچنین می توانید این محصولات را به ترتیب با بافتنی پلیور و بافتنی سویشرت بدوزید. پشم و سایر پارچه های بافتنی نیز از مواد رایج ژاکت هستند.

دامن و لباس

خیاط‌ها معمولاً هنگام مد کردن دامن‌های مدادی، بافتنی‌های سنگین‌تر، پارچه جناغی، پنبه‌ای، ابریشم یا جین را انتخاب می‌کنند. برای هر مدل دامن دیگری، چمن مصنوعی، Tencel، چمن پنبه ای، ترکیب پنبه-کتانی، و کتانی به خوبی کار می کنند.

چندین گزینه برای لباس امکان پذیر است. برای چیزی که قرار است در هوای خنک پوشیده شود، پشم یک انتخاب عاقلانه است. در غیر این صورت می توانید با چمن نخی، ویل پنبه ای، گاز دوبل، ابریشم، ساتن، تنسل، کتان و چالوس ریون بدوزید.

الگوی لباس دامن

پوشش

اگر می خواهید آستری را به چیزی بدوزید، ساتن فلانل یا پشت فلانل ممکن است برای این منظور مناسب باشد. پلی استر سبک با بافتی لغزنده نیز کار می کند.

سوالات متداول

برای دوخت لباس به چه وسایلی نیاز دارید؟

اولاً، در حالی که امکان مد کردن این موارد با دست وجود دارد، مدت زیادی طول می کشد. پس بهتر است چرخ خیاطی داشته باشید. زمانی که تازه شروع کرده اید یک روش ساده بهترین راه است. همچنین به یک کیت خیاطی خوب با گچ خیاطی یا نوعی وسیله علامت گذاری موقت، نخ، سنجاق و سوزن نیاز دارید.

یک جفت قیچی پارچه ای خوب برای یک برش تیز و تمیز ضروری است. داشتن یک جفت کوچک در دست نیز برای کوتاه کردن درزها و بریدن نخ های سرگردان مفید است. البته، برای دقت در برش ابعاد مناسب، یک خط کش یا یک متر می خواهید. اتو بخار نیز برای فشار دادن مواد مفید است.

چگونه پارچه را برای دوخت آماده می کنید؟

اگر پارچه شما از مواد طبیعی ساخته شده باشد، ابتدا باید آن را در ماشین لباسشویی و خشک کن از قبل جمع کنید. استفاده از مواد شوینده ضروری نیست، اما به خلاص شدن از شر رنگ های اضافی در مواد کمک می کند. منتظر ماندن تا پس از اتمام پروژه خود برای شستشو و خشک کردن اولیه، منجر به عیب های ناشی از جمع شدن و کشیدگی می شود.

سپس، دانه های پارچه را صاف کنید تا از ایجاد لبه های ناهموار یا چاپی که به درستی با هم مطابقت ندارند، جلوگیری کنید. برای اطمینان از صاف بودن لبه در هر دو طرف برش، لبه های خود را ردیف کنید. برای جلوگیری از خرابی، می توانید لبه های بریده شده را برش بزنید. هنگامی که دانه متقاطع را پیدا کردید، می توانید:

  • از الگوی پارچه برای برش یک خط مستقیم که عمود بر لبه لبه است استفاده کنید.
  • یکی از نخ های یک ماده شل بافته را بیرون بکشید. اگر عمود بر لبه لبه است، در امتداد خط باقی مانده از نخ از دست رفته برش دهید.
  • با مواد محکم بافته شده، گاهی اوقات ممکن است آنها را مستقیماً در امتداد دانه های متقاطع خود پاره کنید. فقط کافی است یک برش کوچک در لبه خودی‌ مواد ایجاد کنید و آن را روی دانه های متقاطع پاره کنید. برای حداکثر صافی به سرعت پاره کنید.
  • آخرین مرحله آماده سازی شامل اتو کردن و تا کردن پارچه است تا برای چیدن قطعات الگو لباس آماده شود.

انواع پارچه برای دوخت لباس

چگونه پارچه مناسب را برای دوخت لباس انتخاب می کنید؟

سبک مورد نظر خود را انتخاب کنید و بر اساس آن یک چاپ را انتخاب کنید (الگوهای مد یا یک الگوی قدیمی). همچنین رنگ مواد و اندازه چاپ را در نظر بگیرید. مطمئناً چیزی می خواهید که روی پوست شما احساس خوبی داشته باشد.

اگر احتمالاً محصولی که می‌دوزید سایش زیادی می‌بیند، ماده‌ای را انتخاب کنید که بادوام باشد، در برابر شستشوی مکرر مقاومت کند و تعمیر و نگهداری زیاد یا گران قیمت نباشد. به تطبیق پذیری مواد فکر کنید. به عنوان مثال، گاهی اوقات می توانید از پارچه لحاف برای لباس های سنگین تر استفاده کنید. احتمالاً شما همچنین می خواهید پارچه ای را انتخاب کنید که کار با آن آسان است و تهیه آن چندان دشوار نیست.

آیا می توانید الگوهای لباس دارای سایز بزرگ بخرید؟

بله می‌توانید. انواع خرده فروشان الگوهای سایز بزرگ برای لباس زنانه می فروشند. این طیف وسیعی از اندازه های سینه و خطوط بدن را در بر می گیرد. همچنین الگوهایی در اندازه های بزرگتر وجود دارد که می توانید به صورت رایگان از اینترنت دانلود و استفاده کنید.

توصیه های شما برای خیاطی هایی که تازه شروع به کار کرده اند چیست؟

اگر تازه شروع به دوخت لباس خود کرده اید، به سادگی این کار را شروع کنید. شما نیازی به چرخ خیاطی فانتزی ندارید. اولین تلاش‌های شما احتمالاً بی‌نقص نخواهد بود، بنابراین، اگر نمی‌خواهید پول زیادی خرج کنید، خرید مواد ارزان‌قیمت را در نظر بگیرید یا حتی از فروشگاه‌های دستفروشی را برای پیدا کردن آن‌ها اجتناب کنید.

ممکن است از کارهایی که می توانید با پرده ها یا رومیزی های قدیمی انجام دهید شگفت زده شوید. همچنین اگر چپ دست هستید، مطمئن شوید که قیچی مناسب دارید. با یک الگوی ساده شروع کنید تا کارها آسان تر شود. و عجله نکنید؛ صرف زمان کافی برای انجام پروژه خیاطی باعث می شود استرس کمتری داشته باشد و این کار بسیار لذت‌بخش تر انجام شود.

برای خرید روسری و یا خرید شال می‌توانید از فروشگاه بانک رویری ایران استفاده کنید.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری