۰

“پریا فرزانه” طراح مد را چقدر می شناسیم؟

شناخت پریا فرزانه طراح لباس
بازدید 1849

پریا فرزانه نام دختر موفقی است در صنعت مد و فشن؛ که موج جدیدی از هیجان را به لباس مردان آورده است. پریا فرزانه که متولد انگلستان است؛ خود را دلبسته به فرهنگ و هنر ایرانی می‌داند. ازاین‌رو در تمام فشن شوهایش سعی می‌کند تا مردم دنیا را با فرهنگ و هنر ایرانی بیشتر آشنا کند. او سعی دارد تا فرهنگ غنی ایرانی را  به‌دور از مشکلات سیاسی به مردم دنیا نشان دهد. حتی پریا فرزانه لباس یکی از اجراهای گروه بی تی اس را طراحی کرده بوده است.

وی قصد دارد تا فرهنگ‌ها با هم آشتی کنند و مردم دنیا، ایران را تنها با اخبار منفی خاورمیانه بیاد نیاورند. خود او بیان می‌کند که دلبسته فرهنگ ایرانی است و می‌گوید: “من فکر می‌کنم که میراث برای هر آدمی مهم است و آن را همیشه همراه خود داریم. بنابراین فرهنگ مساله بسیار مهمی است و هیچ‌وقت دست از استفاده از این فرهنگ نمی‌کشم. البته که این کاملا شخصی است و می‌تواند مربوط به یک گروه نباشد اما به‌نظرم فرهنگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.”

با توجه به سیاست‌های جهانی، رسانه‌ها همواره در تلاش‌اند تا ایران و خاورمیانه را تضعیف کنند؛ اما این موضوع از نگاه فرزانه به این شکل است:” من در تلاش هستم که مردم جهان، زیبایی‌های فرهنگ ایرانی را ببینند و درک کنند”. پریا معتقد است هر کسی لباس‌های کالکشن او را به تن کند حتی اگر به ایران نرفته باشد قسمتی از فرهنگ ایرانی را درون خانه خود دارد و  همین امر، موجب دل‌گرمی او است.

پریا فرزانه طراح لباس گروه بی تی اس

پریا فرزانه طراح لباس گروه بی تی اس

بیوگرافی پریا فرزانه

پریا فرزانه متولد سال  ۱۹۹۴ میلادی در انگلستان است. پدر و مادر پریا ایرانی هستند و از همان کودکی پریا را با فرهنگ و هنر ایران آشنا کرده‌اند.

او در رشته‌ی‌ فشن و لباس مردانه از دانشگاه “Ravensbourne” در سال ۲۰۱۶ فارغ التحصیل شد. وی بلافاصله فعالیتش را به شکل حرفه‌ای آغاز و برندی را با نام خودش آغاز کرد. در طول مدت ۴ سال، او به یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین افراد تبدیل شده است. پریا می‌گوید:” هرگز نمی‌توانم تصور کنم که در رشته طراحی لباس تحصیل نکرده باشم. من می‌خواهم تا جایی که می‌توانم روی افراد تاثیر بگذارم. لباس‌های من برای کسانی است که نمی‌خواهند شبیه کسی باشند و می‌خواهند تغییر کنند طراحی شده است”. پریا از همان ابتدا سعی داشت تا فرهنگ ایرانی و سنتی را در طراحی‌های خودش استفاده کند. او توانست یک همبستگی زیبا بین الگوهای سنتی و تبدیل آنها به لباس‌های روزمره ایجاد کند.

به گفته پریا، پدر و مادر او خیاط بوده‌اند؛ اما بیشترین تاثیر در وی را پدربزرگش که خیاط کت و شلوار بوده است بر روی وی داشته است. پریا فرزانه کالکشن‌هایش را از طرح‌های سنتی ایرانی انتخاب می‌کند.  طی ۴ سال توانسته اعتبار ۲۱ سهامدار را در سراسر دنیا بدست آورد.

مهم‌ترین منابع الهام بخش پریا فرزانه در طراحی

با وجود اینکه پریا فرزانه متولد انگلستان بوده است؛ اما وی هر ساله با پدر و مادرش به ایران سفر می‌کردند و به‌شدت تحت تأثیر فرهنگ ایران بوده است. پریا خود بیان می‌کند که تحت تاثیر هیچ طراح دیگری نبوده و نیست، اما از سبک طراحی افرادی مانند “Massimo osti”  و همچنین طرح‌های Takahashi و Rei Kawakubo برای او جذاب است. او در سبک کالکشن‌های خود از طرح‌های بته جقه و قلمکاری‌های سنتی اصفهانی بسیار استفاده می‌کند. او آنها را با طرح و سبک‌های هیپ‌هاپ تلفیق کرده است و این یکی از شاخصه‌های اصلی هنر اوست.

پریا فرزانه طراح لباس موفق ایرانی

پریا فرزانه طراح لباس موفق ایرانی

پریا فرزانه استعداد شگرف دنیای مد و فشن

مسابقه‌ی “LVMH” یکی از مسابقات مهم و موثر در دنیای مد و فشن است. این مسابقه هرساله تعداد ۲۰ نفر از استعدادهای نوظهور دنیای مد و فشن را کشف می‌کند. همچنین به برندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از حمایت‌های مالی و پشتیبانی، به رشد و پرورش استعدادهای‌شان بپردازند.

در سال ۲۰۱۹ پریا فرزانه توانست از بین ۱۷۰۰ نفر شرکت کننده این مسابقه، بین ۲۰ نفر اول لیست برندگان قرار گیرد.

مهمترین ویژگی سبک طراحی پریا فرزانه

می‌توان گفت شالوده و پایه سبک طراحی پریا فرزانه تاکنون بیشتر هیپ‌هاپ بوده، که آن را با سبک‌های سنتی ایرانی و طرح‌های ترمه تلفیق داده است. او همچنین در طرح‌هایش از تایپوگرافی‌های فارسی، قلمکاری و رنگ آمیزی‌های سنتی مانند: رنگ آمیزی پارچه با زعفران و سایر رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کند. شعار او در طراحی لباس‌هایش این است” برای افرادی که نمی‌خواهند شبیه به بقیه باشند تغییر ایجاد می‌کند.” یکی از ابتکاراتی که پریا در کارهایش به کار برده، به‌جز طراحی‌های صحنه این است که او اتیکت‌های لباس‌هایش را نیز به زبان فارسی و انگلیسی تهیه و چاپ می‌کند.

مهمترین عوامل موثر بر شهرت جهانی پریا فرزانه

در شهرت جهانی پریا فرزانه، قطعا نقش خواننده آمریکایی فرانک اوشن بسیار پر رنگ است، فرانک در فستیوال “box Love” یکی از تی‌شرت‌های جذاب برند پریا فرزانه را به تن می‌کند؛ که بسیار مورد توجه عکاسان و طرفدارانش قرار می‌گیرد. پس از آن فرنچ لانیتا و همچنین گروه خوانندگی کره جنوبی BTS نیز از لباس‌های طراحی شده این برند استفاده کردند.

همه لباس‌های طراحی شده که ذکر شد دارای طراحی بته جقه‌های سنتی ایرانی و ترکیب آن با قلمکاری و تلفیق آنها با سبک‌های پوشاک مدرن می‌باشد.

پریا فرزانه و گروه بی تی اس

پریا فرزانه و گروه بی تی اس

پریا فرزانه و طراحی لباس گروه بی تی اس

اگر طرفدار موسیقی کره‌ای باشید؛ نام گروه بی تی اس | BTS زیاد به گوشتان خورده است. این گروه که شهرت جهانی دارد در یکی از کنسرت‌ها و اجراهای زنده‌اش لباسی از برند پریا فرزانه پوشیده‌اند. گروه خوانندگی بی تی اس متشکل از ۷ پسر از کره جنوبی است. آنها در تور ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ از لباس‌های طراحی شده توسط پریا فرزانه استفاده کردند و آهنگ آیدل را اجرا کردند، که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

همکاری پریا فرزانه با برند کانورس

کفش‌های کتانی کانورس یکی از کفش‌های زیبایی است که اکثر افراد به آن علاقه‌مند هستند. حال تلفیق این کفش‌ها با طرح‌های سنتی ایرانی، زیبایی آن را چندین برابر کرده است. پریا در این باره می‌گوید:” برند کانورس برای مجموعه پاییز و بهار ۲۰۱۸ مرا حمایت کرد و این اتفاق تابحال نیوفتاده است و به‌همین خاطر تصمیم گرفتم تا دیگران را در این اتفاق جذاب شریک کنم”.

ازاین‌رو، او پس از اجرای کالکشن از شرکت کنندگان می‌خواهد تا از پشت میزهایشان بلند شوند و در ورکشاپ کوتاهی که پریا برای‌شان در نظر گرفته بود همکاری کنند. در این ورکشاپ بخشی از کارهایی که بر روی کفش‌های برند کانورس که در همان کالکشن اجرا شده بود را پریا فرزانه آموزش داد و هدف وی نشان دادن و درگیر کردن افراد با صنایع دستی بود؛ که همین امر بسیار مورد توجه افراد قرار گرفت. گویی همه شرکت کنندگان به نوعی از همکاران پریا فرزانه در این کالکشن بودند.

مهمترین کالکشن های برگزار شده پریا فرزانه

کالکشن ۲۰۱۸ برند فرزانه که شامل ۱۲ لباس است که از شغل‌های ایرانی الهام گرفته شده‌اند.

کالکشن بهار و پاییز ۲۰۱۹ این برند شامل ۷ لباس است که فرهنگ ایرانیان را در نوروز به رخ جهانیان می‌کشد.

کالکشن ۲۰۲۰ از مهمترین اجراهای پریا فرزانه است.

گفتنی است که تصاویر این برند در مجله ووگ نیز چاپ شده است.

نمایان بودن المان های ایرانی در طراحی های لباس پریا فرزانه

نمایان بودن المان های ایرانی در طراحی های لباس پریا فرزانه

مهمترین پیام پریا فرزانه در کالکشن‌هایش

می‌توان گفت که هر کالکشن، یک مفهوم و معنی خاصی را دنبال می‌کند و هدفی برای افراد دارد، که مهمترین دغدغه طراح را نشان می‌دهد. پریا فرزانه در اکثر کالکشن‌هایش مشکلات مختلفی که جامعه امروز بشری در سراسر دنیا به آن مشغول‌اند را بررسی و مطرح می‌کند.

مثلا در کالکشن پاییز ۲۰۱۹ در کت واک، یک حرکت بسیار جالب و خلاقانه این بود که در این کالکشن، کارت دعوت این فشن‌شو دعوت نامه‌ای با پاکت پلاستیکی بود که برای ورود، به همراه آوردنش الزامی بود.

قبل از شروع اجرا از مهمان‌ها خواسته شد گوشی‌های خودشان را در این پاکت‌ها بگذارند و برای دقایقی با دنیای مجازی قطع ارتباط کنند. یک تخت در صحنه گذاشته شده بود و اولین مدل با پوششی کامل، با صدای آلارم ساعت از خواب بیدار می‌شود و گوشی به‌دست بر روی صحنه می‌آید. در ادامه تمام مدل‌ها تک‌به‌تک با گوشی به روی صحنه می‌آیند و از خودشان سلفی می‌گیرند. در این نمایش پریا  قصد داشت کنایه‌ای به وابستگی بیمارگونه افراد، در جوامع امروزی به تلفن‌های همراه بزند.

پریا فرزانه همچنین در فشن شوی پاییز ۲۰۲۰ از مهمان‌ها خواست که بر اساس جنسیت تفکیک شوند.

او در آخر نمایش اشاره به کم بودن تعداد خانم‌ها به نسبت آقایون کرد. او به محدودیت‌هایی که برای فعالیت زنان در جامعه امروزی موجود است در واقع کنایه می‌زد.

در کالکشن بهار ۲۰۲۰ تمامی مدل‌ها، کلاه گیس یکسان و ماسک‌های دلقک مانند با لبخند مصنوعی داشتند. همه‌ی این‌ها نمادی از تاثیر منفی رسانه‌های اجتماعی بر روی زندگی امروزی انسان است. در پایان  همین اجرا مدل‌ها، رز زرد را به مخاطبین هدیه می‌دادند؛ که در قرن ۱۸ به معنای صلح و آشتی در خاورمیانه بوده است.

همانطور که بیان شد پریا فرزانه بیشتر قصد دارد تا به معضلات اجتماعی، سیاسی و معضلات تبعیض جنسیتی نیز بپردازد. که این موارد در زندگی و جوامع بشری بسیار مشهود و ملموس است.

پریا فرزانه پیامی نیز به افراد علاقه‌مند به دنیای مد و فشن دارد و می‌گوید:” مخاطبین منتظر حرف نگفته‌ای هستند که جدید و نوظهور باشد. اگر قصد ورود به این عرصه را دارید، خلاقیت باید جز جدایی ناپذیر طراحی‌های شما باشد.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۴ میانگین: ۴.۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری