کاربرد پارچه موهر چیست؟
بازدید 16952
Scarfbank 1723 روز پیش
۱۳ دیدگاه

پارچه موهر را بیشتر بشناسیم

شناخت پارچه به شما کمک می‌کند تا برای هر فصل پارچه مناسبی برای دوخت لباس انتخاب کنید. پشم پوششی مناسب برای زمستان است و لباس زمستانی باید درعین شیک و زیبا بودن، گرم باشد. امروزه انواع شومیز و مانتوهای پاییزی، پلیور، جوراب، شال زمستانه، پالتو و کت زنانه را با پارچه پشمی تهیه می‌کنند و معمولا زمانی که از لباس‌های پشمی صحبت می‌شود همه به یاد پشم گوسفند می‌افتند ولی لباس‌های پشمی دامنه بسیار گسترده‌ای دارند. پارچه موهر (Mohair) یکی از پارچه‌های پشمی است که برای دوخت لباس‌های زمستانی استفاده می‌شود. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید تا در مورد انواع شال و روسری موهر، کاربرد پشم موهر، نحوه نگهداری و شستن پارچه موهر به شما مطالب بگوییم.

موهر چیست؟

موهر یکی از گرانترین الیاف طبیعی به شمار می رود. از پارچه موهر برای ایجاد همه چیز از جمله : ژاکت های درجه یک ،لباس های زمستانی، لوازم جانبی، فرش و روکش استفاده می شود. در واقع پارچه موهر یک پارچه نرم و ابریشمی است که به عنوان یکی از بهترین و کارآمد ترین الیاف در فصل زمستان شناخته می‌شود.

موهر همان موی بز آنگورا است. الیاف موهر یکی از لوکس ترین الیاف نساجی در جهان محسوب می‌شود و نباید با الیافی به نام آنگورا که از خرگوش ها به دست می آید اشتباه گرفته شود. موهای بلند و مجعد سفید بز آنگورا به دلیل ویژگی‌های فوق العاده ابریشمی و نرم آن، در صنعت نساجی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پشم موهر بلند، براق، قوی، مقاوم و بادوام است. رطوبت را مانند پشم جذب و حفظ می کند و تمایل خوبی به مواد رنگی دارد اما به مواد شیمیایی حساس‌تر است. وقتی در معرض حرارت، نور خورشید، لارو پروانه و پیری قرار می‌گیرد، مانند پشم واکنش نشان می‌دهد. موهر به دلیل ساختار مقیاس آن نسبت به پشم، احساس راحتی کمتری در آن می‌کنید.

موهر اغلب با دیگر الیاف ترکیب می‌شود یا در نخ مخلوط شده و یا به عنوان تار یا نخ پرکننده در پارچه بافته استفاده می‌شود. استفاده گسترده‌ای در پوشش پارچه برای لباس‌های شکل دار شده است، اما اخیراً با الیاف مصنوعی که برای این منظور استفاده می شود رقابت کرده است. پارچه اثاثیه یا لوازم داخلی منزل از جنس موهر که یک زمانی محبوب بود، امروزه محدود به استفاده از روکش های خاصی است که نیاز به تجمل و دوام دارد. همچنین تقاضا برای آن در لباس و مبلمان منزل با افزایش روبه رو شده است.

ترکیه، ایالات متحده و جنوب آفریقا از بزرگترین تولیدکنندگان موهر هستند و همچنین مصرف کنندگان اصلی پارچه موهر: انگلستان، هلند و بلژیک هستند.

نحوه تشخیص موهر

برای تشخیص موهر یک تار آن را بسوزانید، به مشام رسیدن بوی کز، نشانه مرغوبیت پارچه است.

هر آنچه که باید درباره نحوه تولید پارچه موهر بدانید

حتما برای شما این سوال پیش آمده است که پارچه موهر چگونه تولید می شود؟ در واقع هنگامی که موها را از بزهای آنگورا جدا می کنند ، با دقت می شویند تا هرگونه ناخالصی در آن از بین برود.

از آنجایی که طول موهای این نوع بز یکنواخت است، آن را می توان به راحتی برش داد، این فرایندی است که طی آن تکه های این پشم به رشته تبدیل می شوند. سپس این تارها به صورت نخ در می آیند و در بیشتر موارد از ماشین های خودکار یا چرخ پارچه های موهر بافته شده ، بیشتر به شکل شمع ، انواع پوشاک از جمله لباس های بیرونی، کت و شلوارهای تابستانی و … استفاده می شود و همچنین از الیاف موهر برای تولید کالاهای بافتنی و نخ های بافندگی استفاده می‌شود. نخ های نوک تیز نیز برای ساختن این سیم پیچ خورده استفاده می‌شود.

پس از آخرین مرحله شستشو، نخ موهر آماده بافتن در لباس و تولید انواع پارچه موهر می شود. در بیشتر موارد ، این نخ به یک تولید کننده نساجی فروخته می‌شود که این فرایند نهایی را انجام دهد، اما برخی از مزارع بز آنگورای محصولات نساجی خود را خودشان تولید می کنند.

یک سری از مردم موهر را “الیاف الماس” می نامند، چون پشم با درخشندگی مشخص می شود.

موهر وقتی با پارچه های دیگر مخلوط می شود، خاصیت درخشش و زیبایی بی نظیری پیدا می‌کند.

پشم موهر چه کاربردهایی دارد؟

موهر یک فیبر همه کاره با کاربردهای فراوان است که سبک و گرم است و برای لباس های زمستانی و همچنین شال و روسری های پاییزه انتخاب بسیار خوبی است. استفاده از پارچه موهر برای کاپشن و لوازم جانبی کرکی مفید است و با نخ دیگری دوبار نگه داشته می‌شود تا گرمای بیشتری را در کنار هاله‌ای زیبا ایجاد کند.

از دیگر کاربردهای پارچه موهر می توان به استفاده آن در لوازم منزل مانند: تزئینات دیواری ، کلاه گیس عروسک و استفاده ی آن در نخ های صنعتی اشاره کرد.

 همچنین پارچه های موهر بافته شده ، اغلب به شکل شمع ، برای انواع پوشاک ، از جمله لباس های بیرونی ، کت و شلوارهای تابستانی و لباس ها استفاده می شود و در بعضی مواقع الیاف موهر برای تولید کالاهای بافتنی و نخ های بافندگی نیز استفاده می شوند.

خصوصیات شال و روسری موهر

خصوصیات شال و روسری موهر

 انواع پارچه و پشم موهر و تفاوت های آن

قطر الیاف با افزایش سن بز افزایش می یابد و از الیاف نازک بزهای جوان بیشتر برای پوشاک مانند ژاکت، لباس های زمستانی و شال و روسری موهر استفاده می شود، در حالی که از الیاف ضخیم تر و درشت تر برای فرش، روکش، پارچه موهر و لباس خارجی استفاده می‌شود. موهر از پشم گوسفند معمولی گرانتر است زیرا فرآیند تولید بیشتر درگیر است و در نتیجه، مانند الیاف ترمه یا آنگورا، یک الیاف لوکس محسوب می‌شود.

خصوصیات شال و روسری موهر

پارچه موهر به دلیل خاصیت پشمی و گرم بودن، گرما را درون خود حفظ می کند و از همین رو مناسب فصل های سرد سال است.

از دیگر خصوصیات این پارچه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱: نرمی و گرمی

۲: خاصیت کشسانی بالا

۳: ثبات رنگ

۴: دارای مقاومت و عمر طولانی

۵: درخشندگی و لوکس بودن

۶: دارای عمر طولانی و مقاومت بالا

۷: سبک، لطیف و دارای انعطاف

۸: مقاومت در برابر چروک

۹: جذب رطوبت

۱۰: خاصیت رنگ پذیری زیاد

شال و یا روسری موهر؟

شاید انتخاب استایل پاییزه و زمستانه از ابتدای شروع فصل سرما ذهن شما را درگیر خود کند، اما سوال اینجاست که برای کامل کردن این استایل روسری موهر مناسب تر است یا شال موهر؟

در این قسمت باید به این نکته توجه کنید که انتخاب شال یا روسری زمستانه کاملا بستگی به سلیقه و نوع استایل شما دارد. مثلا می‌توانید از شال های موهر با توجه به خاصیت کشسانی و نرم بودن آنها به عنوان شال گردن انتخاب کنید و یا روسری را به صورت آزاد روی سر خود بیندازید.

شال ها و روسری های موهر گل دار نیز میتوانند انتخاب خاص و زیبایی برای استایل شما باشند.

چگونه از پارچه های موهر مراقبت کنیم؟

مراقبت از موهر به طرز شگفت آوری آسان است. خاک به راحتی حذف می شود و چون پولک های کمتری نسبت به پشم دارد به راحتی احساس نمی شود. در حالی که هنوز می خواهید با الیاف مرطوب با احتیاط رفتار کنید ، لازم نیست مانند لباس پشمی مراقب باشید.

اگر لباس شما فقط به تازه شدن سریع نیاز دارد ، می توانید از بخارپوش دستی یا لباس اتو تنظیم شده روی آن برای تمیز کردن پارچه موهر استفاده کنید (اما ابتدا این مورد را روی یک نمونه کوچک آزمایش کنید – در صورت امکان!). فقط لباس را روی یک سطح صاف قرار دهید و بخارپوش را به آرامی روی سطح بچرخانید. اگر از اتوی بخار استفاده می کنید، هرگز اتو را روی لباس فشار ندهید و فقط از بخار  استفاده کنید، اتو را حدود یک سانت یا بیشتر از پارچه نگه دارید.

نحوه مراقبت از پارچه موهر

نحوه مراقبت از پارچه موهر

لباس‌های موهر را نباید از گیره چوب لباسی آویزان کرد زیرا روی لباس جا می‌اندازد. در نگه داری و شستشو پارچه های موهر باید بسیار دقت کرد. حتی المکان بهتر است شستن لباس‌های موهر را به خشک شویی بسپارید اما اگر خودتان دست به کار شدید در ابتدا باید باید برچسب مراقبت از لباس را ببینید.

این پارچه را باید با دست و آب ولرم و شوینده های معمولی و ضعیف بشویید و در نهایت با آب سرد آبکشی کنید و با فشار ملایم، آب اضافه آن را خارج نمایید. برای خشک کردن باید آن را روی یک سطح تمیز و صاف مثل سینی، حوله یا روزنامه پهن کنید تا در جریان هوای آزاد خشک شود.

نکات تکمیلی برای شستن لباس موهر که حتما باید آن را در نظر بگیرید تا لباس شما آسیب نبیند:

  • یک حوضچه و یا یک ظرف کوچک را با آب سرد تا ولرم با مقدار کمی شوینده ملایم پر کنید.
  • لباس را داخل آن بیندازید و فشار دهید تا درون آب غوطه ور شود.
  • با انگشتان خود به آرامی هرگونه آلودگی یا لکه را از سطح لباس پاک کنید.
  • بگذارید لباس تا ۳۰ دقیقه خیس بخورد.
  • آن را از یک طرف نگه دارید ، آب را تخلیه کرده و مقداری آب تازه اضافه کنید تا مواد شوینده شستشو داده شود.
  • آب اضافی لباس را به آرامی فشار داده و روی یک حوله قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود.
  • آن را در حوله بغلتانید تا آب بیشتری خارج شود.
  • روی حوله دوم بگذارید تا خشک شود.

روش نگه داری از پارچه موهر:

استفاده از آب داغ و چلاندن بیش از حد این پارچه باعث می‌شود لباس کش بیاید و حالت خود را از دست بدهد.

جنس پارچه موهر 

پس همانطور که عنوان کردیم جنس پارچه موهر بسیار حساس است و نیاز به مراقبت بالایی دارد. علاوه بر این،رنگ پذیری این نوع از پارچه بالاست؛ در نتیجه در هنگام شستشوی آن باید حواستان را جمع کنید تا پارچه با سایر رنگ‌ها تداخل نداشته باشد. به عنوان مورد آخر نیز باید خاظر نشان کرد که این پارچه از ظرافت و نرمی بسیار بالایی برخوردار است. به همین جنس پارچه موهر به گونه‌ای است که در فصل زمستان، بسیار مناسب خواهد بود.

مزایای پشم موهر

پشم موهر بسیاری از ویژگی های پشم را دارد و دارای مزایای واضح و مشخصی است که آن را به یک افزودنی مخلوط نخ تبدیل می کند. از مزایای پشم موهر میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • بسیار سبک وزن
  • گرم و عایق
  • پرده زیبا دارد
  • سخت پوشیدن
  • پذیرای رنگ
  • مراقبت آسان

اکنون که همه حقایق مربوط به پارچه موهر را می دانید، آماده هستید تا با اطمینان پروژه های بافندگی مناسب و پارچه مناسب را برای لباس‌ها و شال و روسری های خود انتخاب کنید.

نکات مهم در خرید شال موهر 

همانطور که در مطالب بالا نیز به آن اشاره کردیم، پارچه موهر در عین نازک بودن، از گرمای خوبی برخوردار است. پس توجه داشته باشید که می‌توانید از این نوع پارچه در شال و روسری برای فصول سرد سال کنید. یکی از نکات مهم در هنگام خرید انواع شال یا روسری، نوع ضخامت آن و نحوه استفاده از آن است. برای مثال از شال هایی با جنس موهر می‌توان به عنوان یک رویه بسیار نازک در فصول سرد سال بر روی روسری استفاده کرد. 

البته در استفاده از نوع پارچه برای شال یا روسری، یا هر نوع جنس دیگری برای شال یا روسری، باید توجه داشته باشید که طرح شال یا روسری باید با مانتو یا لباس شما هماهنگ باشد. توجه داشته باشید که طرح‌های پیچیده شال موهر را بهتر است با لباس‌های ساده که رنگی خنثی دارند، استفاده کنید. یا در صورت استفاده مانتو یا لباس‌های طرح‌دار با شال موهر طرح‌دار، بهتر است رنگ‌های آنها تا جای ممکن، به یکدیگر نزدیک باشند. توجه به این نکات ریز باعث زیبایی زیادی در استایل شما در استفاده از شال موهر خواهد داشت. 

بیشتر بخوانید:

چاپ روسری

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱۲ میانگین: ۲.۸]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سمیرا گفت:

    سلام
    تو رو خدا راه حلی برای از بین رفتن پرز شالهای موهر که میخریم بگید تمام لباسام پر از پرز شده

    1. Scarfbank گفت:

      سلام
      ممنون از نظر شما همراه گرامی بانک روسری ایران.
      به زودی در مقاله ای به این موضوع می‌پردازیم. میتوانید مقالات سایت ما را دنبال کنید.

    2. لوگوی بانک روسری ایران Scarfbank گفت:

      سلام
      مقاله روش‌ های از بین بردن پرز شال و روسری را حتما بخوانید.
      ممنونیم از همراهی شما

  2. ناشناس گفت:

    ببخشید پالتو جنس فوتر بهتره یا موهر؟ کدوم گرم تره؟

    1. Avatar photo aminfathi گفت:

      سلام
      این دو جنس پارچه از مقاومت و گرمای مناسبی در فصول سرد برخوردار هستند و می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید. برای افزایش اطلاعات در این زمینه توصیه می‌کنیم مقاله”روسری و شال زمستانه چه خصوصیاتی دارد؟ انواع روسری زمستانه” را حتما مطالعه کنید.

  3. میترا گفت:

    پارچه موهر رو از کجا میتونم خریداری کنم؟

    1. Avatar photo aminfathi گفت:

      سلام ممنون از مطالعه مقاله و کامنتتون
      برای خرید شال موهر و یا انواع جنس پارچه برای شال یا روسری می‌توانید وارد فروشگاه بانک روسری شوید.

  4. میترامین گفت:

    شما خودتون پارچه موهر رو میفروشید؟

    1. Avatar photo aminfathi گفت:

      سلام ممنون از مطالعه مقاله و کامنتتون
      برای خرید شال موهر و یا انواع جنس پارچه برای شال یا روسری می‌توانید وارد فروشگاه بانک روسری شوید.

  5. کامیار گفت:

    جنس پارچه موهر برای چه فصل هایی مناسب است؟

    1. Avatar photo aminfathi گفت:

      سلام به دلیل جنس پارچه موهر، میتوانید از این نوع پارچه برای فصول سرد سال استفاده کنید

  6. Avatar photo aminfathi گفت:

    شال و روسری موهر ور تو زمستون میشه سر کرد ؟ جلو سرما رو میگیره ؟

    1. Avatar photo aminfathi گفت:

      بله شال و روسری موهر یک گزینه فوق العاده برای زیمشتان است و جلوی سرما را به خوبی می‌گیرد

پاپ آپ خرید روسری