۰

همه چیز در مورد پارچه کشمیر

پارچه کشمیر
بازدید 499

پارچه کشمیر نوعی پارچه پشمی است که از موی نوع خاصی از بز که بومی صحرای گبی و آسیای مرکزی است، تولید می‌شود. از دیرباز پارچه کشمیر به عنوان یکی از لوکس‌ترین و نرم‌ترین انواع پشم موجود در جهان طرفدار داشته و از پارچه کشمیر برای تولید انواع ژاکت، روسری و دیگر لباس‌های سبک برای هوای سرد استفاده می‌شود. البته پارچه کشمیر به اندازه دیگر انواع پشم عایق نیست اما بسیار لطیف‌ و نرم است. بافت این نوع پارچه تراکم زیادی داشته و در کنار این نازک است. بنابراین استفاده از پارچه کشمیر نمی‌تواند مانند پشم گوسفند عایق خوبی باشد اما نرم بودن آن باعث شده است انتخاب خوبی برای لباس‌هایی مانند زیر پیراهنی و لباس زیر که مستقیما با پوست در تماس هستند، باشد.

انواع پارچه کشمیر

تاریخچه پارچه کشمیر

در تاریخچه پارچه کشمیر گفته شده است که تولید این پارچه به قرن سوم قبل از میلاد باز می‌گردد. حتی شواهدی نیز وجود دارد که پیش از آن نیز تولید پشم کشمیر در مغولستان و در منطقه کشمیر انجام می‌شده است. پشم کشمیر در تجارت با ترکستان به خاورمیانه راه پیدا کرد. پس از آن به وسیله تجار پارچه کشمیر به دربارهای اروپا و فراتر از آن راه پیدا کرد. در فرانسه این پارچه فوق العاده نرم محبوبیت خاصی یافت و بازرگانان تجارت این پارچه را در سراسر اروپا آغاز کردند.

بنر خرید روسری شال و روسری

تولید پشم کشمیر در قرن نوزدهم، تبدیل به یک صنعت بزرگ در اروپا شد. تجارت این محصول از نظر اقتصادی مزایای زیادی به دنبال داشت و در مناطق جغرافیایی مختلف افراد از تجارت این پارچه سود می‌بردند. هنوز هم، گله‌داران سنتی بز در آسیای مرکزی از تجارت کشمیر سود می‌برند و علاقه به این الیاف نساجی بسیار نرم در سرتاسر جهان همچنان بالاست.

پارچه کشمیر امروز

امروزه پشم کشمیر بیشتر در چین تولید شده ولی هنوز هم در بین کشورهای آسیای مرکزی، تجارت پشم کشمیر کلبه‌ای رونق دارد. تولید کشمیر با توجه به نیاز جهانی رو به افزایش بوده و در آینده احتمالا چین منبع اصلی برای صادرات پارچه کشمیر خواهد بود. در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان منسوجات غیراخلاقی در چین وجود دارند، تولیدکنندگان اخلاقی کشمیر چینی نیز وجود دارند.

قیمت پارچه کشمیر

برخی از نگرانی‌ها راجع به حقوق حیوانات وجود دارد که باعث شده است تولید الیاف از حیوانات کاری از مد افتاده تلقی شود. اما در حقیقت هیچ ماده جایگزینی برای پارچه کشمیر وجود ندارد. همچنین تولید کنندگان و طراحان پارچه‌ها توقع داشتند که مردم پس از مدتی شروع به پوشیدن پارچه‌های مصنوعی نمایند اما این اتفاق هرگز نیفتاد و برعکس اقتصاد جهان به سمت تجارت منصفانه و تولید الیاف پایدار روی آورد.

 

 

پارچه کشمیر از جمله پارچه‌هایی است که بر طبق آخرین استانداردها تولید شده و فرآیند تولید آن کاملا ارگانیک و بدون ظلم است. این پارچه در تکامل تجارت نساجی قرن بیست و یکم تأثیر ماندگاری داشته و نمی‌توان این واقعیت ساده را انکار کرد که پشم کشمیر ریز بافته با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. مصرف کنندگان نیز تا زمانی که پارچه کشمیر در بازار موجود باشد به خرید آن ادامه خواهند دارد.

پارچه کشمیر چگونه ساخته می‌شود

پارچه کشمیر در چندین فرآیند مختلف ساخته می‌شود. تولید کشمیر تجاری بسیار متفاوت از تولید سنتی و به سبک کلبه‌ای است. برای هزاران سال، مردمان عشایری گله‌دار، موهای بزهای خود را کوتاه کرده، آن‌ها را شانه کرده و به نخ‌های ظریفی می‌ریسند. تأسیسات تولید کشمیر در مقیاس بزرگ تقریباً از همان فرآیندها پیروی می کنند، اما در مقیاس بسیار بزرگتر.

  1. برش زدن

اول، به بزها اجازه داده می‌شود تا لایه‌های کاملی از مویشان رشد کند. فرآیند برش را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد و مطمئناً می‌توان پشم بزهای کشمیر را بدون آسیب رساندن به آن‌ها برش داد.

  1. تمیز کردن

در مرحله بعد، پشم خام را از آن جدا می‌کنند و هرگونه کثیفی یا ناخالصی را از بین می برند.

  1. شانه زدن

تک تک الیاف پشم به صورت خطوط مستقیم شانه می‌شوند و به گروه های سبک از الیاف تقسیم می‌شوند.

  1. چرخیدن

الیاف دسته بندی شده به یک ماشین ریسندگی وارد می‌شوند. این ماشین الیاف پشم را می‌پیچد تا نخ تشکیل شود. بسته به محصولات نساجی تولید شده، ممکن است نخ نازک‌تر یا ضخیم‌تر مورد نظر باشد.

  1. تمیز کردن، رنگرزی و غیره.

نخ دوباره تمیز می‌شود و در صورت تمایل می‌توان در این مرحله از رنگ استفاده کرد. در برخی موارد، تولیدکنندگان ترجیح می دهند اقلام کشمیر خود را رنگ آمیزی کنند.

  1. بافندگی

نخ کشمیر تمام شده در یک محصول نساجی بافته می‌شود. نمونه هایی از محصولات کشمیر محبوب عبارتند از روسری، جلیقه و ژاکت.

  1. درمان‌های نهایی

قبل از اینکه لباس‌ها از کارخانه خارج شوند، ممکن است با مواد ضد شعله یا سایر درمان‌های نهایی ایمن شوند. به خاطر داشته باشید که پشم به طور طبیعی در برابر شعله مقاوم است.

  1. بسته بندی و تکمیل

محصولات نهایی بسته بندی، برندگذاری و آماده فروش می‌شوند.

پارچه کشمیر چگونه استفاده می‌شود؟

کاربردهای پارچه کشمیر بسیار زیاد بوده و برای سال‌ها این پارچه بهترین پارچه برای لباس مهمانی و سایر لباس‌های رسمی بوده است. از پارچه کشمیر برای تولید لباس‌های اشراف زادگان استفاده می‌شده و این پارچه هنوز هم پارچه‌ای لوکس است. دقت داشته باشید پشم کشمیر به طور قابل توجهی گران‌تر از سایر انواع پشم است. این نوع پشم بسیار نرم‌تر و ظریف‌تر است که باعث می‌شود افراد بعد از استفاده از آن احساس راحتی و تجمل داشته باشند.

استفاده از پارچه کشمیر مناسب برای روسری و لباس

پارچه کشمیر پارچه‌ای سبک و ظریف است. بنابراین از آن برای تولید لباس‌های مختص فضای باز یا لباس‌های سنگین استفاده نمی‌شود. بلکه با استفاده از کشمیر ژاکت‌هایی سبک و نرم دوخته می‌شود تا از آن به عنوان لایه اول لباس استفاده شود. این پارچه معمولاً برای کت‌های سنگین یا سایر انواع لباس‌های بیرونی که معمولاً با انواع دیگر پشم ساخته می‌شوند، استفاده نمی‌شود.

ژاکت های کشمیر اغلب برای مناسبت های خاص پوشیده می‌شوند و حتی می‌توان انواع خاصی از لباس‌های زیر کشمیر را پیدا کرد. به طور کلی، کار با کشمیر آسان است و این موضوع باعث می‌شود این پارچه در لباس های پیچیده، گران قیمت و زیبا که برای تحت تاثیر قرار دادن و خیره کردن طراحی شده‌اند، استفاده شود. لازم به ذکر است از پشم کشمیر در هیچ صنعت دیگری به جز پوشاک استفاده نمی‌شود.

قیمت پارچه کشمیر چقدر است؟

قیمت پارچه کشمیر بسیار متفاوت است. قیمت پارچه کشمیر تولید شده توسط تولید کنندگان سنتی بسیار بالاتر است نسبت به پشم بزهای کشمیر که در یک کارخانه چینی پرورش داده می‌شوند. این نوع پارچه ممکن است کم عیار و ارزان باشند. در حقیقت به یاد داشته باشید در صنعت کشمیر مانند بیشتر بخش‌های زندگی، آنچه را که برای آن هزینه می‌کنید دریافت می‌کنید و پشم کشمیر که به‌طور سنتی تولید می‌شود، در کل بسیار نرم‌تر و بهتر از کشمیر تولید انبوه است.

عیار الیاف کشمیر نیز بر قیمت آن تاثیر زیادی دارد. کشمیر درجه پایین ارزان است، اما پشم کشمیر مرغوب می‌تواند فوق العاده گران شود. در مورد پشم کشمیر، هرچه درجه بالاتر باشد، الیاف نازک‌تر است.

 

 

انواع پارچه کشمیر

  1. پشم کشمیر

پشم کشمیر که از بز کشمیر مناطق صحرای گوبی و کشمیر گرفته شده است، بسیار ریز و نرم و در عین حال قوی است.

  1. پشم پشمینه

بز پشمینه که یکی از بستگان نزدیک بز کشمیر است، الیافی شبیه کشمیر تولید می‌کند که این دو نوع پارچه اغلب به هم متصل می‌شوند.

  1. کشمیر درجه C

درجه C خشن‌ترین درجه پشم کشمیر است. همچنین ارزان‌ترین نوع آن است و معمولاً در لباس‌هایی که تماس زیادی با پوست ندارند استفاده می‌شود.

  1. کشمیر درجه B

این درجه کشمیر تا حدودی بهتر از C است، اما ممکن است کمی زبر یا خراشیده باشد

  1. کشمیر درجه یک

پشم کشمیر درجه A در سطح جهانی گران است و برخی از انواع آن بسیار گرانتر از سایرین هستند. با این حال، پس از اولین باری که کشمیر درجه A را لمس کردید، متوجه خواهید شد که این همه هیاهو برای چیست.

پارچه کشمیر چیست

سخن آخر

درست است که الیاف مصنوعی مدافع حقوق حیوانات هستند و به آنها آسیبی نمی‌رسانند اما این الیاف در طبیعت تخریب نمی‌شوند و برای صدها سال در اکوسیستم باقی می‌مانند. همچنین الیاف مصنوعی اغلب سمی هستند که این مورد نیز سبب افزایش خطرات زیست محیطی آن می‌شود. بنابراین چه الیاف مصنوعی سمی باشند چه نباشند؛ تولید این الیاف و استفاده از آنها سبب ایجاد زباله‌های خطرناک می‌شود. پس اتکا به الیاف طبیعی در حقیقت به محیط زیست کمک می‌کند.

هر چه بیشتر از الیافی مانند پشم کشمیر به جای نایلون، پلی استر یا جایگزین‌های دیگر استفاده کنیم، وابستگی خود را به سوخت های فسیلی کاهش داده و از محیط زیست محافظت می‌کنیم. برخلاف پنبه و سایر محصولات نساجی گیاهی، پشم نیازی به آفت‌کش‌ها یا کود ندارد که باعث می‌شود تولید پشم بسیار سازگار با محیط زیست باشد. برای خرید شال و خرید روسری کشمیر می‌توانید از طریق همین وب سایت اقدام کنید.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری