۰

آموزش راه های انتقال طرح روی پارچه

روش انتقال طرح بر روی پارچه
بازدید 3992

زمانی که می‌خواهیم طرحی را به روی پارچه‌ای بدوزیم، ابتدا باید نسبت به انتقال طرح روی پارچه اقدام کنیم. این کار را می‌توان با بهره‌گیری از روش‌های مختلفی انجام داد؛ تا نهایتا پارچه برای دوخت طرح آماده شود. انتقال طرح بر روی پارچه، جزو مراحل اصلی در اغلب هنرهایی است که بر پایه دوخت خلق می شوند. نظیر انتقال طرح بر روی پارچه گلدوزی، سرمه دوزی روی ترمه، کار روی چرم در انواع کیف و کفش و….

در این فرصت، مخاطبان می‌توانند با راه ‌های انتقال طرح روی پارچه آشنا شده و در مواقع لزوم از هر یک از آنها برای رفع نیاز خود استفاده کنند. چنانچه شما هم به کسب اطلاعاتی مفید راجع به انتقال نقاشی روی پارچه و انتقال انواع طرح روی پارچه علاقه مندید، پیشنهاد می شود با ادامه مطلب همراه ما باشید.

اموزش انتقال طرح روی پارچه برای گلدوزی

روش های انتقال طرح گلدوزی بر روی پارچه در این بخش شامل دو روش زیر است:

  • روش اول

ابتدا باید طرحی که در نظر داریم به پارچه انتقال دهیم را انتخاب کنیم. برای آن که طرح مورد نظر را در اختیار داشته باشیم، می‌‌توان آن را پرینت گرفت یا این که طراحی کرد. چنانچه بخواهیم طرح مورد نظر را با دست خود طراحی کنیم، حتما می‌بایست به اندازه حلقه گلدوزی، توجه داشته باشیم. بعد از آن می‌توان حلقه گلدوزی را روی یک کاغذ گذاشت. در این حالت بایستی دورتادور حلقه گلدوزی را با استفاده از یک مداد ترسیم کنیم.

https://scarfbank.com/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d9%84-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%87/

بعد از آن که مرحله قبل را به آخر رساندیم، نوبت به آن می ‌رسد که طرح کشیده شده خودمان را بر روی پارچه بگذاریم. در صورتی که طرح مورد نظر ما به صورت پرینت شده باشد، لازم است که خطوط آن به کمک مداد، پررنگ شوند. پس از آن که خطوط پررنگ شدند، می‌توان مراحل گلدوزی را به انجام رساند.

جهت انتقال طرح گلدوزی بر روی پارچه، می‌توان پارچه را بر روی طرح قرار داد. سپس به منظور آن که در هنگام انجام گل‌دوزی مشکلی برایمان ایجاد نشود، می توانیم پارچه را به کمک سوزن روی طرح مورد نظر به صورت ثابت نگه داریم. در مرحله بعد با استفاده از قلم مخصوص گلدوزی اقدام به انتقال طرح می کنیم.

  • روش دوم

این روش در واقع طریقه انتقال طرح روی پارچه با استفاده از کارگاه گلدوزی را به علاقه ‌مندان آموزش می‌دهد. به‌طور معمول استفاده از این روش، هنگامی مورد توجه قرار می‌گیرد که خطوط طرح انتخاب شده برای انتقال به روی پارچه، بسیار نازک بوده و دارای ظرافت زیادی باشند.

مانند مراحل پیشین، در این روش هم باید از ثابت بودن پارچه اطمینان حاصل کنیم. مطمئن باشیم که پارچه هیچ تکانی نداشته و هیچ‌گونه حرکتی در کارگاه گلدوزی ندارد. سپس می‌بایست، طرحی که برای گلدوزی در نظر گرفته شده است را داخل جعبه نور قرار دهیم.

در مرحله بعد وقت آن است که پارچه‌مان را از قسمت تخت پارچه بر روی طرح قرار دهیم. زمانی که این مرحله طی شد، می‌بایست پارچه گلدوزی را بر اساس نیاز با استفاده از دست بچرخانیم. بعد از آن که این مرحله هم به اتمام رسید قادر به شروع کردن دوخت خواهیم بود.

گفتنی است یکی از موضوعاتی که امکان دارد از سوی بسیاری از افراد مورد سوال قرار گیرد انتقال طرح روی پارچه تیره است. نکته مهمی که در این رابطه باید به آن دقت کرد، آن است که معمولا انتقال طرح گلدوزی روی پارچه تیره مورد توجه قرار ندارد. به‌عبارت‌دیگر، غالبا برای اعمال طرح و انجام گلدوزی، از رنگ ‌های تیره استفاده نمی‌شود. با این وجود چنانچه زمانی نیاز به آن پیدا کردیم که طرح‌هایی روی پارچه‌هایی با رنگ تیره اعمال کنیم، بایستی حتما این کار را به کمک خودکار حرارتی و مداد مخصوص انجام دهیم.

انتقال طرح روی پارچه برای گلدوزی

انتقال طرح روی پارچه با کاربن

نحوه انتقال طرح روی پارچه با استفاده از کاربن، از جمله مواردی است که شمار زیادی از افراد تمایل دارند اطلاعاتی را راجع به آن به دست آورند. توضیحاتی که در این قسمت ارائه می شود؛ می‌تواند روش منتقل کردن انواع طرح به کمک کاغذ کاربن خیاطی را به علاقه مندان آموزش دهد.

به این منظور، ابتدا کاغذ کاربن خیاطی خود را به نحوی که طرف جوهری کاغذ کاربن به سمت پایین و طرف دیگر روی پارچه‌مان باشد قرار می‌دهیم. سپس طرح مورد نظر را بر روی آن قرار داده و به این نکته دقت می‌‌کنیم که طرح مربوطه در وسط قرار داشته باشد. پس از آن باید لایه‌ها را به کمک سوزن از گرداگرد لبه‌ها به یکدیگر متصل کرده و بر روی یک سطح محکم و صاف بگذاریم. در مرحله بعد اطراف حاشیه‌ها را با استفاده از یک مداد نوک تیز محکم می‌کشیم.

باید یادآور شد، برای پارچه‌هایی که دارای رنگ روشن هستند؛ باید از کاغذ کاربن‌های آبی و قرمز استفاده شود. برای پارچه‌های تیره رنگ هم، می‌بایست کاغذ کاربن زرد را به کار ببریم.

 

انتقال طرح روی پارچه تیره

انتقال طرح روی پارچه ضخیم و تیره

در رابطه با انتقال انواع طرح بر روی پارچه های ضخیم و تیره رنگ گفته می‌شود که تنها راه انجام این کار بهره‌گیری از وجود کاربن سفید و زرد است. این روش شبیه آن است که بخواهیم کاربن را روی کاغذ استفاده کنیم. در این حالت نحوه قرارگیری می‌بایست به این صورت باشد که قسمت چرب کاربن مورد استفاده ما، به سمت پارچه بوده و قسمت مات آن هم در جهت کاغذ باشد. نهایتا می‌‌توانیم با استفاده از یک خودکار یا مداد، طرح مورد نظر خود را روی پارچه پیاده کنیم.

اما به منظور انتقال طرح، بر روی پارچه‌هایی که رنگ تیره دارند علاوه‌بر کاربن می‌توان از مداد سفید هم کمک گرفت. در این حالت، بعد از آن که مراحل پیاده سازی طرح بر روی پارچه به انجام رسید؛ از طریق ساییدن پارچه گلدوزی با پارچه‌ای دیگر، می‌توان طرح مداد را محو کرد. در ضمن توجه داشته باشید که طرح‌های به جا مانده از کاغذ کاربن را تنها با استفاده از آب می‌توان محو نمود.

لازم به ذکر است برای انتقال طرح روی پارچه های تیره، چنانچه طرح ذهنی داشته باشیم، می‌توانیم از وجود مداد سفید کمک بگیریم.

انتقال طرح روی پارچه با کاربن

 استفاده از منبع نوری برای انتقال طرح

برای انتقال طرح روی انواع پارچه، از روش‌های گوناگونی می‌توان بهره برد. به‌طورمثال، برخی از این روش‌ها برای انتقال طرح روی پارچه ترمه یا انتقال طرح روی پارچه مخمل استفاده می‌شود.

اما یکی از روش‌های مورد استفاده برای انتقال طرح، استفاده از منبع نوری همچون چراغ مطالعه است. بهره‌گیری از این روش برای پارچه‌های ظریفی نظیر ابریشم و کتان توصیه می‌شود. به این منظور می‌توان یک میز شیشه‌ای را مورد استفاده قرار داد؛ یا پلاستیکی شفاف یا صفحه‌ای از جنس شیشه را بین دو عدد صندلی ناهارخوری قرار داد.

در روزی آفتابی می‌توانیم پارچه و طرح را به کمک نوار چسب، بر روی پنجره چسبانده و طرح مورد نظر را به روش مشابه منتقل کنیم. لازم است چراغ قابل تنظیمی را در زیر شیشه بگذاریم؛ به نحوی که نور چراغ به صورت مستقیم به سمت بالا باشد. سپس طرح را بر روی شیشه گذاشته و به کمک نوار چسب شیشه‌ای آن را محکم می‌کنیم.

در مرحله بعد از مراحل انتقال طرح بر روی پارچه به کمک منبع نوری، باید پارچه را بر روی طرح قرار دهیم؛ به نحوی که طرح مورد نظر در مرکز واقع گردد و سپس به کمک چسب محکم می‌کنیم.

در آخرین مرحله از روش انتقال طرح روی پارچه با استفاده از منبع نوری، وقت آن است که طرح‌مان را با استفاده از یک مداد نرم و نوک تیز، روی پارچه به آرامی بکشیم. در این زمان باید به این نکته توجه داشته باشیم که پارچه موقع انجام کار کشیده نشود.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری