۰

آشنایی با انواع بافندگی و ۷ روش رایج آن

انواع بافندگی چیست؟
بازدید 1990

.نمونه هایی از بافتنی را در زندگی خود می بینیم، از پارچه هایی که می پوشیم تا مواد اولیه کوسن هایی که روی آن می نشینیم. بافندگی یک هنر پیچیده است. انواع بافندگی دستی و با قلاب و مواد مورد استفاده برای ایجاد مواد، بسیار زیبا و کاربردی است. فرآیند بافندگی، روشی است که در آن چندین سبک رایج پارچه ایجاد می شود.

فرآیند بافندگی می تواند پارچه های بادوامی مانند ساتن و پنبه ایجاد کند که هر روز از آنها استفاده می‌کنیم. اگرچه ما در زندگی روزمره از پارچه زیاد استفاده می کنیم، اما اغلب به این فکر نمی کنیم که این پارچه ها چگونه ساخته می‌شوند. از طریق یک الگو و فرآیند پیچیده به نام بافندگی، متخصصان آموزش دیده یا یک ماشین بافندگی خودکار می توانند پارچه هایی با کیفیت و زیبا ایجاد کنند. پارچه بافته شده به دلیل زیبایی، دوام و گرما بسیار شناخته شده است. در زیر، بیایید نگاهی دقیق به انواع بافندگی بیندازیم تا بفهمیم چه تکنیک‌هایی الگوها و بافت‌های مختلف ایجاد می‌کنند.

 

انواع بافندگی

بافت دارای الگوهای مختلفی است که به تولید مواد و جلوه های مختلف کمک می کند. گاهی اوقات برای ایجاد یک واحد بافت از یک الگوی بافت منفرد استفاده می شود، در حالی که سایر بافت ها برای ایجاد یک واحد نیاز به ترکیب چندین تکنیک ترکیبی دارند. انواع بافندگی از ساده تا بسیار پیچیده می‌تواند متفاوت باشد.

بافندگی

بافت ساده، بافت بدون طرح

بافت ساده که به آن بافت زبانه ای نیز می گویند، ابتدایی ترین انواع بافت است. مانند هر بافتی، باید یک سیم تار و یک سیم پود داشته باشید. مقدار سیم ها و نسبت بین سیم ها به ایجاد الگوهای پیچیده کمک می کند. این فرآیند در مورد تمام بافت ها از جمله بافت ساده صادق است. نوع بافت ساده فقط به دو نخ پود در هر واحد بافت نیاز دارد که آن را ساده و در عین حال بادوام می کند.

برای ایجاد این الگو، دو تکه نخ تار به موازات یکدیگر نگه داشته می شوند. سپس نخ پود متقاطع به صورت عمود بر روی نخ های تار می رود. این فرآیند یک شکل جعبه ای و مربعی از یک واحد بافت ایجاد می کند. برای تکمیل این بافت، کاموای تار و نخ پود باید هم اندازه باشند. وقتی از نخ‌های با اندازه‌های مختلف برای تار و سیم‌های پود استفاده می‌شود، در نهایت با گزینه‌های پارچه‌ای محبوب مانند پوپلین و تافته مواجه می‌شوید. این بافت از انواع بافندگی دستی است و خواهید دید که به سادگی زیادی انجام می‌شود.

یکی از رایج ترین انواع بافندگی ساده که هر روز شاهد آن هستیم، پارچه مورد استفاده ما برای لباس است. یکی دیگر از کاربردهای رایج این سبک بافت، در بافت ملیله است. برای ساخت ملیله، هنرمندان از یک بافندگی ملیله مخصوص استفاده می کنند که بافتی ساده ایجاد می کند و بارها و بارها تکرار می شود. نخ پود و نخ تار با رنگ های مختلفی در هم آمیخته شده اند که به شکل گیری تصاویر و طرح های مشخص بر روی ملیله کمک می کند. طرح بافت ساده یک الگوی بافت محکم و بادوام، سختی بسیار زیاد به لباس می دهد.

بافت تویل

الگوی بافت جناغی از انواع بافندگی با قلاب است و  با خطوط مورب در مقایسه با خطوط مستقیم بافت ساده مشخص می شود. بافت جناغی با استفاده از یک نخ پود و دو نخ تار درست می شود. نخ پود به صورت ضربدری و سپس زیر نخ پود کشیده می شود و یک الگوی مورب ایجاد می کند. با تغییر نسبت نخ های تار و پود می توان سبک بافت جناغی را تغییر داد. تا زمانی که نخ نسبت ۲:۱ را حفظ کند، مانند پیکربندی ۶:۳، صنعتگر یک الگوی بافت جناغی ایجاد می کند. تغییر جهت بافت در الگوی بافت جناغی می تواند الگوی شاه ماهی را معرفی کند که از انواع بافندگی مناسب برای چندین نوع الگوی پارچه است.

قرن‌هاست که از پارچه جناغی استفاده می‌شود و جزء اصلی بسیاری از طرح‌های پارچه است. در قرون وسطی از الگوهای جناغی معمولاً برای پشم، ملحفه‌های رومیزی یا روتختی استفاده می‌شد. بافت تنگ این ماده را بادوام می کند و در عین حال برخی از جذابیت ها و سبک بصری را با الگوی مورب معرفی می کند. تیغه ها معمولاً برای شکل دادن به پارچه در فرآیند بافندگی استفاده و اغلب با نخ پشمی ایجاد می شوند.

خطوط مستقیم بافندگی

بافت سبد

الگوی سبدبافی یکی از انواع بافندگی دستی است و  می توان آن را به راحتی با هر روش بافندگی به راحتی درست کرد. این یک تنوع از بافت ساده است. بافت سبد با تعداد زوج نخ پود و تار یک الگوی بافت مربع ایجاد می کند.این دو نخ عمود بر یکدیگر قرار می گیرند، ابتدا از روی یکدیگر عبور می کنند و سپس زیر یکدیگر قرار می گیرند. بافت سبد با بافت ساده تفاوت دارد زیرا در بافت سبد امکان استفاده از چندین رشته نخ یا نخ وجود دارد. این متمایز کننده می تواند به شما این امکان را بدهد که یک بافت ساده با سه، چهار یا چند نخ پود و تار ایجاد کنید تا ساختار بافتی ضخیم و محکم بسازید.

بیشتر بخوانید:

چاپ روسری

نحوه بستن روسری

اگرچه معمولاً بافندگی روی مواد پارچه ای مانند پشم، نخ و نخ اعمال می شود، اما فرآیند بافندگی را می توان با هر تعداد مواد انجام داد. استفاده از رشته های نازک چوب یا حصیری برای ایجاد سبدها و حصیرها بسیار رایج است.این نوع استفاده و جنس همان جایی است که این نوع بافت نام خود را گرفته است. نوارهای نازکی از چوب برای ایجاد یک اتصال قوی از الیاف به هم بافته می شوند و وسایل سنگین را در یک سبد راحت و زیبا نگه می دارند.

سبد بافندگی

بافت هلندی

بافت هلندی از انواع بافندگی است که می توان برای پارچه یا فلز استفاده کرد و این به دلیل دوام و استحکام بافت هلندی، بسیار ارزشمند است. برای بافت هلندی باید الگوی دارای مقدار محدودی سیم تار و حداکثر سیم پود وجود داشته باشد. این ساختار یک الگوی بافت ساده و کشیده ایجاد می کند. دوخت بلند، پارچه ای بسیار محکم و بادوام می سازد که می تواند فشارهای بالا را تحمل کند و در برابر پارگی مقاومت کند.

این نوع بافت معمولاً بر روی مواد جامد و پارچه هایی مانند بوم پنبه ای یافت می شود. علاوه بر این، این الگوی بافت به طور گسترده ای برای فلزات ظریف برای ایجاد صفحه نمایش های بادوام و مستحکم استفاده می شود. بافت هلندی یکی از انواع بافندگی با قلاب و بسیار کاربردی است که می تواند در بسیاری از بافت ها، مواد و صنایع استفاده شود.

بافندگی با خطوط شطرنجی

ژاکارد ویو

بافت ژاکارد یک بافت فوق العاده پیچیده است که معمولاً برای تولید سماق و ساتن استفاده می شود. این بافت را می توان با استفاده از ضمائم بافندگی ژاکارد که یک کالای تخصصی است درست کرد. بافت ژاکارد به صنعتگر اجازه می دهد تا انواع مختلف تصویر کامل را در الگوی مواد قرار دهد. برای انجام این کار، صنعتگر باید کارت های بافندگی فردی را بسازد که دارای رنگ ها و بافت های لازم برای ایجاد طرح یا شکل مورد نظر باشد. کارت های بافندگی به صنعتگری نیاز دارند که ماشین بافندگی را متوقف کرده و دوباره پیکربندی کند. از این رو این فرآیند بافندگی فوق العاده طولانی می شود. به همین دلیل معمولاً هزینه پارچه ژاکارد بسیار بالاست. یک بافت ژاکارد معمولاً چندین تکنیک بافت را ترکیب می کند تا به پیچیدگی و دشواری تولید پارچه اضافه شود.

بافندگی با تصاویر

دابی ویو

بافت دوبی از انواع بافندگی است که اغلب به عنوان یک بافت پیچیده و پیشرفته در نظر گرفته می شود، یک انتخاب محبوب برای صنعتگران است. این بافت به صنعتگر این امکان را می دهد که یک الگوی شکل مناسب در مواد بافته شده ایجاد کند. برای ایجاد بافت دوبی، صنعتگر باید موارد لازم برای بافندگی دوبی داشته باشد. یک هنرمند به جای ساخت کارت های ژاکارد برای ایجاد الگوها و اشکال، از نوارهای کوچک چوبی که بین قطعات نخ قرار داده شده است، استفاده می کند. این نوع بافت برای افرادی که می خواهند یک الگوی ساده و هندسی ایجاد کنند که در سراسر پارچه تکرار می شود بسیار مناسب است. الگوهای بافت فردی می توانند ساده یا پیچیده باشند. بسته به تصویر و نتیجه دلخواه شما، با افزودن رنگ ها این الگوها ساخته می شوند.

بافندگی با فرش

بافت ساتن

بافت ساتن از نظر روند بسیار شبیه به بافت جناغی است و از انواع بافندگی دستی حساب می‌شود. اما این بافت شامل یک خط مورب قوی نیست. برای داشتن یک بافت ساتن اصیل باید حداقل پنج تکه نخ تار  وجود داشته باشد. این نخ با نسبتی شبیه به بافت جناغی به هم بافته می شود، اما الگوی مورب یکسانی ندارد. علاوه بر این، یک بافت ساتن بافت پارچه ای بسیار سنگین و بادوام را ایجاد می کند. که شامل حداقل پنج نخ می شود، که به پارچه ویژگی لوکس و باکیفیت خاصی می بخشد.

یک بافت ساتن رو به پود خاص، ماده محبوب گلدار را تولید می کند. این ماده ضخیم و بادوام است اما در عین حال مخملی و جزئی نیز است. داماس می‌تواند یک رنگ ثابت باشد یا می‌تواند شامل رنگ‌های مختلفی باشد. که برای ایجاد بافت و الگوی درون پارچه در هم تنیده شده‌اند. داماس ابریشم، نوع خاصی از بافت ساتن، در چین اختراع شد.

این بافت و ماده خاص از نخ یا نخ ابریشم برای ایجاد یک پارچه ابریشمی ظریف و پیچیده استفاده می کند. ساختار بافت به دست آمده سالم و بادوام است و در عین حال نرم و لوکس است. پارچه ساتن نیز با استفاده از بافت ساتن تولید می‌شود، اما برای برجسته‌کردن یک نوع نخ بر روی نوع دیگر، نیاز به انواع بافندگی رو به پود است.

بافندگی ستین

انواع ماشین بافندگی

بافندگی می تواند از نظر اندازه و پیچیدگی متفاوت باشد. گزینه‌های ماشین‌های بافندگی کوچک‌تر عبارتند از: ماشین بافندگی دستی، ماشین بافندگی مرکب یا ماشین بافندگی رومیزی. این دستگاه‌های بافندگی به اندازه‌ای کوچک هستند که قابل حمل باشند. و در عین حال به اندازه‌ای قدرتمند هستند که بتوانند پروژه‌های بافندگی پیچیده را انجام دهند. یک ماشین بافندگی با اندازه متوسط ​​شامل ماشین بافندگی سفت و سخت و برخی از گزینه‌های بافندگی قاب است.

یک قاب بافندگی می‌تواند کاملاً پیچیده باشد، به راحتی جابجا نشود و بتواند چالش‌برانگیزترین کارهای بافندگی را انجام دهد. یک بافنده انفرادی تمایل دارد یک ماشین بافندگی را بر دیگری ترجیح دهد و اغلب انتخاب بافندگی نشان دهنده نوع و پیچیدگی یک پروژه بافندگی است.

در حالی که بسیاری از انواع مهارت‌های بافتنی را می‌توان تنها با یک قاب بافندگی، مانند بافندگی کف پایه، به دست آورد، سایر انواع بافندگی نیاز به استفاده از دستگاه بافندگی تخصصی یا ضمیمه بافندگی دارند. برای ساخت ملیله به ضمیمه بافندگی ملیله کاری نیاز است.اشکال هندسی تولید شده توسط بافت دوبی نیاز به یک ضمائم بافندگی خاصی دارد که اجازه می دهد نوارهای چوبی نازک بین الگوها قرار داده شود. علاوه بر این، بافت ژاکارد را می توان با چسب مخصوص بافت ژاکارد ساخت

 

سوالات متداول

یادگیری در مورد بافندگی می تواند یک فرآیند دقیق باشد. انواع مختلفی از الگوهای بافت وجود دارد که همه آنها با تکنیک و بافت متفاوت مورد نیاز هستند. جمع کردن تمام اطلاعات لازم در مورد بافتن می تواند کاملاً گیج کننده باشد.

برای کمک به پاسخ به برخی از سوالات شما در مورد بافت و فرآیند بافندگی، چند سوال متداول در حوزه انواع بافت را گردآوری کرده ایم. امیدواریم این به شما کمک کند. تا در مورد انواع بافندگی بیشتر بدانید و درک بهتری از نحوه تولید پارچه های مختلف داشته باشید. درک این اطلاعات به انتخاب بهتر برای خرید شال و خرید روسری نیز کمک خواهد کرد.

فرآیند بافندگی شامل چه مواردی است؟

فرآیند بافندگی می تواند پیچیده یا ساده باشد، بسته به اینکه چه طرح یا ماده ای را می خواهید بسازید. الگوهای ساده را می توان با دست درست کرد و برای ایجاد تصویر یا الگوی مورد نظر تنها به یک ماشین بافندگی ساده نیاز است. بافت شامل دو قطعه جداگانه از مواد است که به عنوان نخ پود و نخ تار در ابتدایی ترین کارکرد خود شناخته می شوند.

دو نخ مختلف می توانند مواد یکسانی باشند، اما تار و پود نشان دهنده نحوه اجرای مواد در الگو هستند. تارها و نخ‌های تار و پود اضافی، در نسبت‌های مختلف به یکدیگر، به ایجاد طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در یک ماده بافته کمک می‌کنند.

برای ایجاد یک پارچه، یک الگوی کامل یا یک واحد بافت تکمیل می شود. این الگو و فرآیند بافندگی به طور مکرر تکرار می شود تا یک ملیله بزرگ، پتو یا قطعه ای از مواد ایجاد شود. یک فرآیند پیچیده‌تر بافندگی شامل معرفی کارت‌های بافندگی است. که به ایجاد رنگ‌های مختلف و الگوهای کامل روی مواد کمک می‌کند. کارت های بافندگی اضافی مورد نیاز برای ساخت پارچه های ظریف و دقیق مانند ژاکارد می تواند پیچیدگی و زمان صرف شده در فرآیند بافندگی را افزایش دهد.

انواع ماشین بافندگی

از چه موادی برای انواع بافندگی استفاده می شود؟

بافندگی یک مهارت همه کاره است که می توان آن را برای چندین ماده به کار برد. یکی از مواد رایج مورد استفاده برای انواع بافندگی شامل نخ پنبه ای یا نخ ساخته شده از مواد مختلف و  از جمله گزینه های مصنوعی است. پشم معمولاً به عنوان یک ماده بافته شده استفاده می شود. برای طرح های ظریف گلدار، می توان از نخ ابریشم برای ایجاد پارچه ابریشمی بزرگتر استفاده کرد.

با این حال، ایجاد بافت های مورد نظر فقط به مواد پارچه مربوط نمی شود. الگوهای بافندگی معمولاً با فلزات نازک برای ایجاد صفحه نمایش ساخته می شوند. تکه های نازک چوب را می توان به هم بافته کرد تا حصیر و پتو ایجاد کند. برخی از تکنیک ها و الگوهای انواع بافندگی شامل چندین ماده و عناصر برای ایجاد پارچه های پیچیده و محکم است.

از بافتن چه چیزهایی می توان ساخت؟

در ابتدایی ترین شکل خود، همان لباسی که ما روزانه می پوشیم، توسط یک فرآیند بافندگی ایجاد می شود. بیشتر لباس‌ها و پارچه‌ها با استفاده از ماشین‌های بافندگی بزرگ و خودکار ساخته می‌شوند. اما هنوز هم در ابتدایی‌ترین هسته‌اش بافته می‌شوند.

پارچه های مختلف، از پنبه گرفته تا کتان تا ابریشم و دمشق، همگی از بافتن ساخته می شوند. از مواد ضخیم تری مانند پشم نیز می توان در فرآیند بافت استفاده کرد. بافتن پشم می تواند ژاکت های پشمی ضخیم یا پتوهای راحت ایجاد کند.

بافندگی در مقیاس بزرگ می تواند ملیله های ظریفی را ایجاد کند. که شامل رنگ ها و تصاویر متنوعی است که در الگوهای بافندگی به تصویر کشیده شده است. بافندگی همچنین می‌تواند پارچه‌هایی را ایجاد کند که برای پارچه‌کاری و  لوازم داخلی طراحی شده خاص استفاده می‌شوند. به طور سنتی، انواع بافندگی برای ساخت ملحفه‌ها و رومیزی‌ها استفاده می‌شده است. و رنگ و نقش‌های پیچیده را به این کالاهای خانگی اضافه می‌کند. حتی گاهی اوقات از برخی طرح های  بافتنی ها در چاپ روسری نیز استفاده می شود.

به کسی که می بافد چه می گویید؟

به شخص یا صنعتگری که می تواند پارچه ها را به هم ببافد معمولاً بافنده می گویند. در حالی که بیشتر بافندگان می توانند مواد و پارچه را با دست بسازند، بسیاری از بافندگان برای مرتب کردن و سفارش مواد لازم به ماشین بافندگی متکی هستند. ماشین بافندگی ساختاری است که به حفظ الیاف و نخ‌ها در جای خود کمک می‌کند.

بافندگی ابزاری است که می تواند با نوع خاصی از سبک بافندگی سازگار شود و امکان ایجاد ضمائم اضافی برای دوخت های پیچیده را فراهم کند. افراد می توانند به عنوان شغل اصلی یا سرگرمی خود بافنده شوند. بافنده بودن به زمان، تلاش و تمرین مکرر نیاز دارد. تا مهارت بالایی را که برای ایجاد دوخت های پیچیده لازم است به دست آورید. به طور مشخص تر، بافنده ای که ملیله می سازد، تاپیسیر نامیده می شود. این کلمه از Fre می آید.ذکر این نکته مهم است که در حالی که همه تاپیسیرها بافنده هستند، همه بافندگان به طور خاص تاپیسیر نیستند.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۴ میانگین: ۴]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری