۰

کاربرد نساجی در نظامی و ورزش

بازدید 696

حفاظت، کنترل و مراقبت از جان نظامیان به همراه تجهیزات و ادوات زرهی و جنگی، ساختمان ها، وسایل نقلیه در هر کشوری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. امروزه با توسعه فناوری های نوین نانو پوشش‌ها و نانو ساختارها، هوشمندسازی و… بسیاری از این اهداف محقق شده است و انواع البسه و تجهیزات ضدگلوله، ضدحریق، ضدموادشیمیایی و زیستی، خنک کننده و گرم کننده، عبوردهنده هوا، تولیدکننده انرژی، قابل استتار و نامرئی، ضدانفجار، آنتی باکتریال، و… تولید می‌شود. در این مقاله به کاربرد نساجی در نظامی و ورزش می پردازیم با ما همراه باشید.

در ادامه به برخی از قابلیت های منسوجات مورد مصرف نظامی پرداخته می‌شود:

الف) امروزه با پارچه هایی که آغشته به پودر سیمان می باشند، کیسه‌های بزرگی تولید می شود که در زمان مصرف آن‌ها را باد می‌کنند تا به شکل یک سنگر آماده تبدیل شوند، سپس پارچه های سیمانی با کمی آب خیس می شوند و بعد از خشک شدن، باد آن‌ها را خالی می‌کنند و به این طریق سنگرها آماده می شوند. در ادامه روی سنگرها خاک ریخته می شود و به این طریق از منفجرشدن آن‌ها در زمان پرتاب خمپاره و نارنجک جلوگیری می‌کنند.

ب) لباس های نظامی هوشمند اختراع شده است که می‌تواند موقعیت گلوله را در بدن سرباز زخمی شده، نشان دهد. این موضوع باعث می شود پزشک قبل از دست زدن به مجروح، با توجه به موقعیت گلوله اقدامات احتیاطی را انجام دهد. تعدادی از مجروحین در هنگام جابه جایی، آسیب های نخاعی و یا مغزی دیده اند. در این لباس یک سیگنال نوری از یک سمت به طرف دیگر لباس ارسال می شود. اگر تابش نور ارسال شده به سمت دیگر نرسد، می توان نتیجه گرفت که سرباز تیر خورده است. در این صورت نور تابیده شده به محل تابش نور برمی‌گردد و محل اصابت گلوله و سوراخ شدن لباس را نشان می‌دهد. این لباس هوشمند همچنین علائم حیاتی نظیر تپش قلب و میزان تنفس سرباز را اندازه گیری و گزارش می‌کند.

کاربرد نساجی در لباس های نظامی

ج) در برخی ساختمان‌ها و سنگرهای نظامی و هسته ای برای افزایش استحکام بتن در برابر انفجار و کاهش تخریب، از مخلوط الیاف مصنوعی استیپل به همراه بتن استفاده می شود (بتن الیافی). الیاف مصرفی باعث کاهش ترک خوردگی و افزایش استحکام در سطح دیوار های بتنی می گردد. جنس الیاف مورد استفاده در بتن های الیافی از فولاد، شیشه، اکریلیک و… می‌باشد. البسه تولیدکننده برق، نوعی البسه می باشد که همزمان با حرکت شخص، انرژی برق تولید می‌شود. برای این کار نانو موادهای مختلف با هم ترکیب می‌شوند و در ساختار بافت پارچه به‌کار برده می‌شود. انرژی الکتریسیته در این لباس‌ها از حرکت پاهای شخص در زمان راه رفتن تولید می‌شود.

ه) با اتصال نانو لایه‌هایی به الیاف طبیعی، منسوج قادر به کنترل موادی که از آن عبور می‌کند، می باشد. این لایه ها جهت اهداف شیمیایی در جنگ استفاده می‌شود؛ به طوری که تنها گازها و سموم شیمیایی در این لایه ها حبس می‌شوند.

و) پارچه های نظامی قابل استتار یا نامرئی نیز تولید می‌شوند که از آن‌ها جهت مخفی کردن نیروهای نظامی و تجهیزات آن‌ها در میدان جنگ استفاده می شود. این منسوجات با چشم غیر مسلح و انواع دوربین‌ها و سنسورهای حرارتی در شب و روز قابل مشاهده نمی‌باشند. برخی از این منسوجات چند لایه اند و امکان تغییر رنگ و هم رنگ شدن با محیط های مختلف را دارا می باشند.

منسوجات ایمنی و محافظ

افزایش آگاهی درباره کار در محیط های خطرناک، اهمیت ایمنی و سلامتی انسان در مشاغل با شرایط خاص و مکان هایی که در معرض خطر می باشند، باعث افزایش تقاضا برای لوازم و لباس های محافظ و ایمنی شده است. منسوجات محافظ با هدف حذف یا کاهش جراحات، تصادف ها، آلودگی ها و عفونت ها مانند سپری مقاوم در برابر خطرات مواد سمّی و شیمیایی، بیولوژیکی، هسته‌ای، پرتوهای مضر، دمای بالا، آتش و مواد مذاب، اشیای تیز و اجسام پرتاب شده و… عمل می‌کند.

در ادامه به برخی از قابلیت های این منسوجات پرداخته می‌شود:

الف) شاغلین محیط های خطرناک امنیتی، اضطراری و قرنطینه، نظامیان در معرض انواع تهدیدات فیز یکی و شیمیایی، فعالیت های ورزشی در شرایط و مکان های خاص، شاغلین در معرض پرتوهای مضر و مواد مذاب و شیمیایی، شاغلین در معرض انواع بیماری ها، عفونت ها و آلودگی های بیمارستانی و محیطی، آتش نشان ها، پلیس، فضانوردان، غواصان و… مهم ترین گروه های استفاده کننده از لباس های محافظ و ایمنی می‌باشند.

ب) بافت و دوخت چتر نجات و بالن به علت نوع مصرف و احتمال خطر جانی افراد از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. یکنواخت بودن کشش نخ ها در سرتاسر چتر و تراکم تاری و پودی زیاد و یکنواخت باعث می‌شود تا تعادل و ایمنی چتر در هنگام پرواز حفظ شود. ضدآب و ضد باد بودن و مقاومت کششی بالا از دیگر مشخصات این پارچه است.

کاربرد منسوجات در نظامی و ورزش

ج) در گذشته لباس های آتش نشان ها و کارگران کوره های ذوب فلزات اغلب از الیاف نسوز طبیعی تهیه می شد که به علت سنگینی زیاد باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی برای کارگران می شد. امروزه با پیشرفت علم و فناوری های جدید نظیر نانو، محققان لباس های کار ضد حریق با الیاف دیگر تولید می‌کنند که با افزودن ذرات خاک رس به پارچه در حد مقیاس نانو این گونه لباس ها را ضدحریق یا مقاوم در برابر شعله می‌کنند. این لباس ها بسیار سبک تر و کم خطرتر از الیاف نسوز می باشند.

د) امروزه با فناوری نانو، امکان ضد آب کردن انواع پارچه مصرفی در مشاغل خاص حاصل شده است، به طوری که قطرات آب، فرصت تماس گرفتن با سطح پارچه را نداشته و اجازه جذب و نفوذ آب به داخل پارچه داده نمی شود. از این خاصیت و قابلیت ایجاد شده در پارچه، برای البسه کارگران کشتیرانی و کشاورزان و سربازان استفاده می‌شود.

کاربرد نساجی در لباس ورزشی

منسوجات ورزشی نقش اساسی در کارایی و راحتی ورزشکاران و اشخاص ایفا می‌کنند. همزمان با تغییر سبک زندگی و گسترش مراکز ورزشی، تفریحی و بوستان ها، استقبال مردم از انواع ورزش ها و تمرینات ورزشی با فرم ها و جنس های متنوع روزبه روز گسترده تر می‌شود. همزمان با رشد فناوری های جدید، تهیه منسوجات ورزشی و بیرونی با قابلیت هایی نظیر سبکی و راحتی، مستحکم و بادوام بودن، انعطاف پذیری بالا، ضدضربه، مقاومت سایشی بالا، ثبات رنگ بالا، خود تمیزشوندگی، تنفس پذیری بالا، ضدبو و عرق، ضدآب و لک، ضدباد، ضدچروک، ضدباکتری، ضدالکتریسیته ساکن، ضدسرما و گرما، ضدپرتوهای فرابنفش، خنک کننده، خشک کننده و گرکننده، عطرآگین و دافع بو، هوشمند و… روزبه روز در حال گسترش می باشد.
بیشتر لباس ورزشکاران دولایه از جنس نایلون با پوشش داخلی پنبه تولید می شود. با تغییر ساختار و افزوده شدن مواد نانویی نظیر نانو ذرات نقره، سیلیس، روی و… به الیاف تشکیل دهنده آن‌ها، خاصیت ضدم کیروبی، ضدبو، ضدلک، ضدآب، ضدپرتو فرابنفش، خود تمیزشوندگی و… پیدا می‌کنند. در ادامه به برخی دیگر از این قابلیت ها پرداخته می‌شود:

کاربرد نساجی در لباس های ورزشی

الف) البسه های ورزشی هوشمند سنسوردار، وضعیت بدن و سطح استرس ورزشکار را بدون خطا، ثبت و تحلیل می‌کنند. ورزشکار با پوشیدن این لباس می‌تواند از علائم حیاتی و حرکتی بدن خود در هر زمان با اعلام هشدار لرزشی یا نمایشی مطلع شود و حتی قادر به ارسال اطلاعات به پزشک یا پرستار خود به صورت آنی و لحظه ای می باشد. این لباس ها قابل شست وشو می‌باشند. برخی از لباس های هوشمند ورزشی قادر به ارائه تصاویری سه بعدی از حرکات ورزشکار بر روی صفحه گوشی یا مانیتور می‌باشند.
ب) لباس های شنای LZR تهیه شده از نایلون الاستان و مواد پلی اورتان با الگوبرداری از برآمدگی ها و فرم بدن کوسه، اصطکاک بدن ورزشکار را با آب کاهش می‌دهد و جریان اکسیژن را به عضلات بهبود می‌بخشد و بالطبع بر سرعت عمل ورزشکار افزوده می شود.

ج) جلیقه های خنک کننده قبل از استفاده در فریزر قرار می‌گیرند و توسط دوندگان مسیرهای متوسط تا طولانی، یک ساعت قبل از مسابقه پوشیده می شوند تا دمای بدن ورزشکار را کاهش دهند.

د) محققان پارچه هایی دو لایه تولید کرده اند که همزمان با افزایش تعریق در هر قسمت بدن ورزشکار، لایه داخلی لباس به علت حساسیت به رطوبت، متورم میگردد و شیارهایی در لایه رویی ایجاد می‌کنند تا رطوبت زودتر خارج شود. زمانی که لایه زیری خشک شود، لایه بیرونی لباس به حالت اولیه برمی گردد. این فناوری از میوه درخت کاج الهام گرفته شده است، به طوری که در شرایط رطوبت زیاد، پوسته محافظ میوه درخت کاج بنابر شرایط محیطی، باز و بسته می‌شود تا دانه در اثر رطوبت زیاد خراب نشود.

در این مقاله با هم بخشی از کاربرد های نساجی در نظامی و ورزشی را با هم خواندیم. بانک روسری تولید کننده روسری از طراحی تا چاپ روسری مفتخر است برای چاپ و طراحی روسری در خدمت شما است. 

ثبت سفارش طراحی روسری

ثبت سفارش چاپ روسری

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری