۰

پارچه پلی استر را بیشتر بشناسیم

پارچه پلی استر
بازدید 2360

پلی استر نوعی الیاف مصنوعی است که در سال ۱۹۴۱ اختراع شد و در سال ۱۹۷۰ در صنعت پوشاک با شعار ” ۶۸ روز بدون اتو کردن بپوشید” محبوب شد. پارچه پلی استر یکی از شبیه ترین پارچه ها به الیاف طبیعی است که کاربرد گسترده ای در صنعت نساجی دارد. پارچه پلی استر از نظر ویژگی های ظاهری بسیار شبیه به ابریشم است و به عنوان ابریشم مصنوعی معروف است و هم چنین قابل ترکیب با الیاف های طبیعی مانند پشم و پنبه نیز می باشد. پلی استر نام های دیگری نیز دارد، مثلا وگدر فرانسه به نام ترگال، در آلمان به نام ترویرا و در ژاپن به نام تترون عرضه می‌شود.

امروزه محصولات متنوعی در بازار فروش پارچه به چشم می ‌خورد که انواع پارچه پلی استر نمونه ای از آنهاست. این نوع از پارچه برای استفاده ‌های گوناگون مورد توجه قرار دارد. به طور مثال می ‌توان آن را برای تهیه انواع مختلفی از پوشاک مورد استفاده قرار داد یا این که در تولید مبلمان یا کالای خواب از وجود آن کمک گرفت. این مقاله در تلاش است تا پرسش های متعددی را در رابطه با پارچه های پلی استر پاسخ دهد.

پارچه پلی استر چیست؟

پلی استر یک نوع پارچه مصنوعی است که توسط مرکز فروش پارچه به مصرف کنندگان عرضه می شود. در تولید این محصول معمولا از نفت کمک گرفته شده و از جمله پرطرفدارترین منسوجات در دنیا شناخته می شود. در رابطه با پلی استر خوب است بدانید استفاده از آن برای تولید انواع پوشاک موجب می‌شود هزینه‌ ها با کاهش رو به رو شود اما از سوی دیگر می ‌تواند راحتی لباس ها را کم کند.

پارچه های پلی استر مقاومت بالایی در مواجهه با شرایط محیطی از خود نشان می ‌دهند که این امر باعث شده است این نوع از پارچه ها انتخاب های ایده آلی جهت استفاده بلندمدت در فضاهای باز به حساب آیند.

خصوصیات پارچه پلی استر

پارچه های پلی استر یکسری خصوصیات و ویژگی هایی دارند که موجب می ‌شود استفاده از این نوع پارچه ها برای خریداران دارای مزیت باشد:

  • دوام بسیار بالایی دارند و مقاومت زیادی در برابر بسیاری از مواد شیمیایی از خود نشان می دهند. این پارچه در برابر چین و چروک، ساییدگی، پوسیدگی و کشش بسیار مقاوم است و به مرور زمان شکل بافت خود از دست نمی‌دهد.
  • موادی که در تولید پارچه های پلی استر به کار می ‌رود بسیار قوی بوده و در عین حال وزن کمی دارند.
  • از جمله خواص پارچه پلی استر آن است که شکل خود را به نحوی مطلوب حفظ می‌کند.
  • پارچه های پلی استر از محبوبیت بسیار زیادی در صنعت مد برخوردارند. دلیل محبوبیت این نوع از پارچه ها آن است که مقاومت خوبی در برابر کشش و خرد شدن دارند.
  • محصولات مقاومی در برابر ساییده شدن و چین و چروک ها به شمار می‌روند.
  • این نوع پارچه نگهدارنده رنگ بوده و به آسانی می ‌توان آن را رنگ کرد.
  • پارچه های پلی استر تنها پارچه هایی هستند که پس از شستن به سرعت رطوبت خود را از دست داده و خشک می‌شوند.
  • شستشوی این نوع پارچه کار راحتی است و مراحل شستن و خشک کردن آن را می ‌توان در خانه انجام داد. این پارچه به علت اینکه در برابر لک شدن مقاوم است و برای تمیز کردن لکه از روی این لباس نیاز به خشکشویی نیست، به راحتی شسته می‌شود و در کوتاه ترین زمان خشک می‌شود.
  • قدرت رنگ پذیری بالا، تنوع رنگ بالای این پارچه به دلیل همین خاصیت است.
  • در تار و پود این پارچه به هیچ وجه آب نفوذ نمی‌کند و به عنوان عایق رطوبت بهترین انتخاب است.

روش های تشخیص پارچه پلی استر

به احتمال زیاد برایتان جالب خواهد بود که بدانید با بهره ‌گیری از برخی روش ‌ها می ‌توان پارچه های پلی استر را از سایر پارچه ها تشخیص داد. در این بخش از مقاله روش هایی که برای تشخیص این نوع از پارچه ها مورد استفاده قرار می گیرد توضیح داده می شود.

۱- بخشی از پارچه را بسوزانید

یکی از روش هایی که برای تشخیص پارچه های پلی استر می‌ توان به کار برد آن است که بخشی از پارچه را بسوزانیم. زمانی که پارچه ای از جنس پلی استر را می سوزانیم مشاهده می‌کنیم که پارچه موقع سوختن جمع شده و حالت خمیری پیدا می کند. این در حالی است که اگر اقدام به سوزاندن الیاف طبیعی کرده باشیم پارچه سوخته به حالت پودر درآمده و خاکستری از آن باقی می‌ماند.

۲- پارچه را لمس کنید

برای تشخیص پارچه های پلی استر می ‌توان از طریق لمس پارچه به جنس آن پی‌ برد. پارچه الیاف طبیعی هنگام لمس آن از لطافت یکدستی برخوردار است در حالی که این موضوع در مورد پارچه های تولیدشده از جنس پلی استر صدق نمی ‌کند.

۳- پارچه های پلی استر براق هستند

توجه داشته باشید که هر چقدر یک پارچه دارای براقیت بیشتری باشد به این مفهوم خواهد بود که درصد پلی استر استفاده شده در آن بالاتر است.

۴- پارچه را بو کنید

یکی دیگر از تفاوت‌های موجود بین پارچه های پلی استر و پارچه های الیاف طبیعی مربوط به بوی آن‌ها است. پارچه هایی که از جنس پلی استر هستند دارای بوی پلاستیک گونه ناخوشایندی هستند که در پارچه های الیاف طبیعی احساس نمی ‌شود.

پارچه پلی استر مناسب چه فصلی است؟

بسیاری از مصرف کنندگان می پرسند بهتر است لباس های تهیه شده از جنس پلی استر در کدام فصل سال مورد استفاده قرار گیرند؟ از آنجایی که پارچه های پلی استر دارای ویژگی غیرقابل تنفس و نیز ضدآب بودن هستند موجب ایجاد گرما و عرق کردن می شوند. وجود این ویژگی ها در پارچه های پلی استر منجر به آن شده است که آنها را مناسب استفاده در فصول سرد سال بدانیم.

معایب پارچه پلی استر

پارچه های پلی استر علیرغم آن که از خصوصیات خوبی برخوردارند دارای یک سری معایبی هم هستند که عبارتند از:

  • این نوع پارچه ها درصد اشتعال پذیری بالایی دارند.
  • هوا نمی تواند از آنها عبور کند و باعث تعریق بدن می ‌شوند. به دلیل نوع مواد به کار رفته در پلی استر، این پارچه خاصیت عایق مانند دارد و با حبس گرمای بدن و تعریق زیاد، ممکن است باعث ایجاد حساسیت های پوستی و عرق سوز شدن شود.
  • در پارچه های تولیدشده از جنس پلی استر شاهد ایجاد الکتریسیته ساکن هستیم.
  •  همانطور که گفتیم این پارچه از ترکیبات شیمیایی ساخته شده و ممکن است برای پوست ایجاد حساسیت کند، لذا بهتر از ار قسمت هایی از لباس که تماس مستقیم با بدن دارد، مانند آستر، استفاده نشود.
  • عدم سازگاری با محیط زیست: به دلیل شیمیایی بودن مواد تشکیل دهنده این پارچه جذب طبیعت نمی شود و به مرور زمان اثرات مخربی بر محیط زیست می گذارد.

نکات شستشوی پارچه پلی استر

پارچه های پلی استر جزء محصولاتی هستند که شستشو و نگهداری آن‌ها آسان است. این نوع از پارچه ها دارای استحکام و دوام بالایی هستند. به همین دلیل شستشو و نگهداری آن‌ها برای مصرف کنندگان بسیار ساده و راحت است.

آن دسته از مشتریانی که اقدام به تهیه انواع لباس با پارچه پلی استر می کنند قادر خواهند بود لباس‌های مورد استفاده خود را بارها شستشو داده و مورد استفاده قرار دهند. از آنجایی که بافت پارچه های پلی استر بسیار مقاوم است شستشوی پارچه ها آسیبی را متوجه آنها نمی‌کند.

نحوه شستشوی پارچه های پلی استر هم از جمله پرسش هایی است که بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال پاسخ مناسبی برای آنها می گردند. باید به این نکته مهم دقت داشت که الیاف پلی استر دارای ویژگی آب گریزی بوده و خیلی راحت خشک می شوند. مصرف کنندگان می توانند پارچه های تهیه شده از جنس پلی استر را به کمک ماشین لباسشویی شستشو دهند.

قبل از شستشوی پارچه ها لازم است حتما اطلاع کافی از شرایط شستشوی دستگاه مورد استفاده خود داشته باشیم. در صورتی که لباس های مورد استفاده ما راهنمای شستشو داشته باشند خوب است که به آن‌ها توجه کنیم.

اگر لکی روی پارچه ما وجود داشته باشد لازم است قبل از شستشوی پارچه از محصولات لکه گیر استفاده کنی. چنانچه لباسی که قصد شستن آن را داریم به صورت کامل (۱۰۰ درصد) از پلی استر تهیه شده باشد به دلیل وجود خاصیت استاتیکی در پلی استر توصیه می‌شود از مایع نرم کننده هم در زمان شستشوی آن استفاده شود.

برای شستن این پارچه بهتر است از آب ولرم و شوینده استفاده کنید و برای از بین بردن الکتریسیته ساکن آن حتما از نرم کننده استفاده کنید. پلی استر را با ماشین لباسشویی هم می‌توانید بشویید.

خشک کردن پارچه های پلی استر

تصور کنید که محصولی همچون پارچه پلی استر ویسکوز را برای تامین نیاز خود از بازار خریده اید. در چنین حالتی ممکن است سوالاتی درباره نحوه خشک کردن پارچه در ذهنتان شکل گیرد.

یکی از مزایای استفاده از پارچه هایی با جنس پلی استر آن است که زمانی که در هوای آزاد قرار دارند و در دمای متوسط به آسانی خشک می شوند. به همین دلیل برای خشک کردن آن‌ها نیاز به اتوکشی پارچه نخواهد بود. اما اگر به هر دلیل نیاز پیدا کردیم پارچه های پلی استر را اتو کنیم باید اتو را در دمای پایین قرار داده یا این که به جای استفاده از اتوی مستقیم از بخار برای رفع نیاز خود استفاده کنیم. حرارت بالا اتو موجب جمع شدن و از بین رفتن شکل پارچه می شود.

در مراجعه به فروشگاه آنلاین پارچه می توانید اطلاعات خوبی را در خصوص انواع محصولات به دست آورید. به عنوان مثال اگر بخواهید پارچه پلی استر ضد آب بخرید آشنایی با خصوصیات انواع پارچه پلی استر ضد اب راهنمایی هایی را در اختیارتان قرار می دهد. از سوی دیگر امکان دارد قبل از خرید محصولات بخواهید مثلا کیفیت پارچه پلی استر یا رنگرزی پارچه پلی استر را بررسی کنید. مطالبی که توسط مرکز فروش اینترنتی پارچه به مشتریان ارائه می شود جهت کسب اطلاعات کافی راجع به انواع پارچه بسیار مفید است.

در مراجعه به فروشگاه آنلاین پارچه امکان مقایسه انواع محصولات را با یکدیگر خواهید داشت. برای مثال می توانید بررسی هایی را در رابطه با تفاوت پارچه پلی استر و نایلون انجام داده و هر یک از این دو نوع پارچه را از جنبه های گوناگون با هم مقایسه کنید. آگاهی از قیمت روز انواع پارچه هم جزو مزیت هایی است که مراجعه به فروشگاه اینترنتی پارچه برای خریداران به ارمغان می آورد. بانک روسری ایران با در اختیار داشتن کادری مجرب در خدمت شما است برای چاپ روسری و شال. برای ثبت سفارش به صفحات ثبت سفارش چاپ و ثبت سفارش طراحی بروید.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری