۰

با چارقد بیشتر آشنا شوید؛ ویژگی‌ها و انواع آن

بازدید 1422

روسری‌های بزرگی که توسط زنان ترکمن مورد استفاده قرار می‌گیرد به چارقد معروف هستند. البته این روسری بزرگ فقط برای زنان ترکمن نیست. بلکه سایر بانوان نیز می‌توانند برای بیرون رفتن، مهمانی و عروسی از آن استفاده کنند. این روسری ترکمنی ابعاد بزرگی نسبت به سایر روسری‌های بزرگ دارد و قیمت آن نسبت به سایر روسری‌ها بیشتر است. طرح و نقش و رنگ‌های زیبای این روسری نظر هر سلیقه‌ای را به خود جلب می‌کند.

اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با این روسری و نحوه تولید و فرآیند آن آشنا شوید، خواندن ادامه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

چارقد چیست؟

اگر به مناطق شمالی کشور و بخش‌هایی از استان خراسان رضوی سفر کرده باشید، مطمئناً زنان ترکمن را با روسری‌های متفاوتشان دیده‌اید. این روسری‌های بزرگ که به چارقد معروف است، به‌صورت یک پارچه‌ی نازک و چهارگوش بوده و دارای ابعاد تقریبی ۱۴۰ در ۱۴۰ سانتی‌متر است. به‌طوری‌که برای سر کردن آن نیاز است تا آن را از وسط دو تا کنید تا به شکل مثلث درآید.

برخی از مدل‌های این روسری دارای ریشه است. بدین‌صورت‌که دورتادور حاشیه‌ی روسری، توسط ریشه‌هایی بلند دوخته‌شده است. البته امروزه به دلیل سنگینی و رایج نبودن آن، چارقد بدون ریشه نیز به فروش می‌رسد. طرح و نقش این روسری‌های بزرگ به‌قدری زیبا و چشم‌نواز است که سایر بانوان کشور نیز به خریدن این روسری علاقه‌مند هستند؛ بنابراین اگر به استان گلستان سفر می‌کنید، خرید روسری ترکمنی را فراموش نکنید. سبکی، نرمی و راحتی این روسری جایگزین بسیار مناسب شال، روسری و مقنعه است.

چارقد

انواع روسری ترکمنی

روسری‌های ترکمنی‌ به سه دسته‌ی کلی روسری پشمی، ایتالیایی و نخی تقسیم می‌شوند. این روسری‌ها در جنس و رنگ با یکدیگر متفاوت هستند. مهم‌ترین تفاوت این روسری‌ها با یکدیگر شامل موارد زیر است:

  • روسری پشمی:

یکی از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین روسری‌های ترکمنی، نوع پشمی آن است که طرح و رنگ زیبای آن تمامی نگاه‌ها را به سمت شما برمی‌گرداند؛ بنابراین اگر می‌خواهید که در مجلسی بدرخشید، خرید این روسری‌ را از دست ندهید.

  • روسری ایتالیایی:

طرح و نقش متفاوت‌تر نسبت به روسری‌های پشمی ازجمله ویژگی‌هایی است که باعث شده است تا روسری ایتالیایی با استقبال بسیار زیادی مواجه شود. این روسری‌ نسبت به روسری پشمی سبک‌تر بوده و سایز آن ۱۵۰ در ۱۵۰ سانتی‌متر است.

  • روسری نخی:

سایز کوچک‌تر و کیفیت پایین رنگ ازجمله دلایلی است که باعث شده است تا این مدل از روسری‌های ترکمنی، قیمت پایین‌تری در مقایسه با سایر روسری‌ها داشته باشد. از طرفی دیگر این روسری‌ها در مقایسه با سایر روسری‌های ترکمنی دارای تیتراژ بالاتری از چاپ هستند. این چارقدها در ایران تولید می‌شوند و قیمت آن‌ها متغیر است.

 نحوه شستشوی روسری ترکمنی

یکی از ویژگی‌های مثبت روسری ترکمنی نسبت به سایر روسری‌ها، رنگ تثبیت‌شده‌ی آن است. بدین معنا که با شستن این روسری، تغییر رنگی در آن مشاهده نخواهید کرد. برای ماندگاری بیشتر روسری ترکمنی، بهتر است آن را با آب سرد و با دست بشویید. همچنین برای اتو کردن بهتر است تا ابتدا پارچه‌ای مرطوب را روی روسری قرار دهید. سپس اقدام به اتو کشیدن آن کنید.

مزایای استفاده از روسری ترکمنی

روسری‌های ترکمنی در قواره‌های بزرگ در ابعاد ۱۵۰، ۱۱۰، ۹۰ و ۷۰ در بازار به فروش می‌رسد. طرح‌های گل‌دار و سنتی با حاشیه‌های زیبا باعث شده است تا این روسری محبوبیت خاصی در بین زنان پیدا کند.

جنس این روسری‌ها به‌گونه‌ای است که از روی سر لیز نمی‌خورد. همچنین برخی از مدل‌های این روسری خنک و سبک بوده و آن را به یک گزینه‌ی مناسب برای فصل گرما تبدیل کرده است؛ بنابراین با پوشیدن روسری‌های ترکمنی، موی سر شما عرق نخواهد کرد.

طراحی و تولید روسری ترکمنی

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، مراحل تولید چارقد و یا روسری ترکمنی چگونه است؟ به‌صورت کلی روسری ترکمنی در ۵ مرحله تولید می‌شود. این مراحل شامل:

  • ریسندگی:

ابتدا با نخ‌هایی از جنس مودال، پشم، ابریشم و مودال کشمیر، پارچه روسری ترکمنی تولید می‌شود؛ اما این پارچه‌ها به‌صورت خام و رنگ سفید هستند. اگر شما این پارچه‌ها را با رنگ‌ها و طرح‌های زیبا می‌بینید، در واقع این طرح‌ها، مربوط به مراحل بعدی رنگ‌رزی و چاپ نقش بر روی این روسری‌ها است.

  • طراحی:

همان‌طور که از نام این مرحله مشخص است، نقش‌های روسری ترکمنی توسط طراحان حرفه‌ای در این مرحله طراحی می‌شود. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل تولید چارقد است و طراحان سعی می‌کنند تا از به‌روزترین رنگ‌ها و طرح‌ها را استفاده کنند تا از این طریق بتوانند نظر هر سلیقه‌ای را به خود جذب کنند.

  • چاپ:

در حال حاضر چاپ روسری ترکمنی از سه روش چاپ دستی، چاپ ماشینی و چاپ دیجیتال انجام می‌شود. البته استفاده از چاپ دیجیتال در مقایسه با دو روش دستی و ماشینی بیشتر است. چراکه دستگاه دیجیتال بدون هیچ محدودیتی قادر است تمامی رنگ‌ها را بر روی انواع مختلفی از پارچه‌ها چاپ نماید. این در حالی است که در روش دستی قادر به چاپ تعداد اندکی از رنگ‌ها هستیم.

  • شستشو و خشک‌کردن:

بعد از چاپ نقش‌ها بر روی پارچه، نوبت به شستن آن می‌رسد. بعد از شستن روسری ترکمنی باید آن‌ها خشک شوند. برای انجام این کار باید پارچه‌ها را از بین غلتک‌های گرم عبور داده شوند.

  • دوخت:

بعد از خشک شدن چارقد، حاشیه‌های روسری توسط خیاط‌های مجرب دوخته می‌شود.

چارقد

 

نتیجه‌گیری نهایی

روسری‌های سنتی زنان ترکمن که به چارقد معروف است، روسری‌هایی با قواره بزرگ و نخی است که برای تمام سنین بسیار مناسب است. طرح‌های زیبا و سنتی این روسری، علاوه بر زنان ترکمن مورد استقبال بسیاری از بانوان کشور ما قرار گرفته است.

اگر شما هم قصد خرید این روسری را دارید، بهتر است که از فروشگاه‌های مطمئن اقدام به خرید آن نمایید تا محصولی باکیفیت و با قیمت مناسب به دست شما برسد.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۳ میانگین: ۴]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری