۰

چاپ سابلیمیشن چگونه است؟

چاپ سابلیمیشن
بازدید 786

یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در صنعت چاپ، سابلیمیشن است. این دستگاه تحول عظیمی را نه تنها در دنیای چاپ بلکه در دنیای نساجی نیز بوجود آورد. در حال حاضر صنعت نساجی از طریق چاپ سابلیمیشن روسری با طرح‌های زیبا و متنوع به‌خوبی توانسته مشتریان خود را شگفت زده کند. دستگاه سابلیمیشن دستگاهی است که به کمک آن می‌توان روی اشیاء مختلف، طرح‌های متنوعی را ایجاد کرد؛ این در حالی است که نسل گذشته دستگاه‌های سابلیمیشن فقط می‌توانستند طرح مورد نظر را روی سطوح مسطح چاپ کنند.

اما خوشبختانه با ورود دستگاه سابلیمیشن سه بعدی و امثال آن امکان چاپ روی سطوح لبه دار و منحنی نیز فراهم شد. طرح‌های که توسط این دستگاه چاپ می‌شوند طرح‌های با دوام و با کیفیت هستند؛ همین پارامتر از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این نوع دستگاه است.

بهره برداری از دستگاه سابلیمیشن تنها به یک حوزه محدود نمی‌شود، بلکه صنایع مختلف از طریق چاپ سابلیمیشن توانستند در حیطه‌ی کاری خود تحول شگفت انگیزی را بوجود آورند. با ما همراه باشید تا شما را با این دستگاه و کارایی آن در حوزه‌های مختلف آشنا کنیم.

دستگاه سابلیمیشن چیست؟

به دستگاهی که از طریق حرارت، طرحی را از روی کاغذ روی اشیاء مختلف چاپ می‌کند را دستگاه سابلیمیشن می‌گویند.

دستگاه سابلیمیشن با توجه به کاربرد در انواع مختلف تولید می‌شود. برای مثال دستگاه سابلیمیشن ۸ کاره، دستگاه سابلیمیشن ۶ کاره، دستگاه سابلیمیشن لیوان و… نمونه‌های پرکاربرد دستگاه‌های سابلیمیشن هستند.

Sublimation یک اصطلاح انگلیسی به معنی تصعید است. در علم فیزیک، تصعید به حالت شیمیایی گفته می‌شود که ماده از حالت جامد به حالت گاز یا بخار تبدیل می‌شود. از آنجایی که ساز و کار دستگاه سابلیمیشن بسیار آسان است و مواد اولیه‌ی آن علاوه بر در دسترس بودن، ارزان نیز هستند، چاپ سابلیمیشن به انتخاب اول صنایع مختلف تبدیل شده است. برای مثال صنعت نساجی از طریق دستگاه سابلیمیشن پارچه توانسته فروش خود را به حداکثر برساند و بالعکس صنعت چاپ از طریق چاپ به روش سابلیمیشن نیز موفق شده سالانه سود کلانی را از این طریق به دست آورد.

چاپ دستگاه سابلیمیشن روسری چگونه است؟

اولین گام چاپ سابلیمیشن روسری به این صورت است که ابتدا طرح مورد نظر باید روی کاغذ سابلیمیشن پرینت شود، سپس توسط دستگاهی به نام کلندر یا پرس رنگ از روی کاغذ به روی پارچه انتقال داده شود. نکته حائز اهمیت این است که برای این که تصویر به درستی روی پارچه چاپ شود باید طرح مورد نظر به صورت برعکس پرینت گرفته شود  بخصوص تصویر اگر یک متن یا یک لوگو باشد.

کاغذهای مخصوص این دستگاه در دو نوع کوتینگ دار و بدون کوتینگ به بازار عرضه می‌شوند؛ کاغذهای کوتینگ دار بیشترین مقدار رنگ را روی پارچه منتقل می‌کنند، اما در کاغذهای بدون کوتینگ به علت عدم وجود کوتینگ در سطح آن، مقدار زیادی از رنگ را وارد بافت کاغذ می‌شود، طرح‌هایی که توسط این کاغذ چاپ می‌شوند طرح‌های جالب و با کیفیتی نیستند.

کاغذ دستگاه سابلیمیشن

کاغذ دستگاه سابلیمیشن یک کاغذ مخصوص چاپ است، که توسط پرینترهای hp روی این کاغذ طرح مورد نظر چاپ می‌شود؛ در نهایت کاغذ پرینت شده روی لیوان، پارچه، ساعت و… قرار داده می‌شود. سپس با کمک حرارتی که از دستگاه سابلیمیشن ساطع می‌شود طرح روی کاغذ به سطح مورد نظر انتقال داده می‌شود.

سطح این کاغذ توسط یک ماده مخصوص به نام کوتینگ پوشیده شده است. وظیفه‌ی کوتینگ جلوگیری از نفوذ جوهر به بافت کاغذ است، به همین خاطر طرح‌هایی که با کاغذ سابلیمیشن روی اشیاء زده می‌شود طرح‌هایی شفاف و با کیفیت هستند، چرا که ۹۰ درصد جوهر به سطح شی می‌چسبد. این در صورتی است که وقتی طرح روی کاغذهای معمولی پرینت شود به علت عدم وجود کوتینگ بیشتر، رنگ در بافت کاغذ نفوذ می‌کند به همین خاطر طرح‌هایی که توسط کاغذهای معمولی چاپ می‌شوند بسیار کمرنگ و بی کیفیت هستند.

البته این مسئله در کاغذهای سابلیمیشنی که میزان کمی کوتینگ روی سطح آنها وجود دارد نیز صدق می‌کند، از این رو به شما توصیه می‌کنیم اگر در هر چیزی صرفه جویی می‌کنید به هیچ وجه در خرید جوهر و کاغذ با کیفیت و درجه یک مخصوص دستگاه سابلیمیشن این کار را نکنید؛ چرا که اگر شما با کیفیت‌ترین و زیبا‌ترین طرح‌ها را روی کاغذهای بی کیفیت بزنید هرگز نمی‌توانید نتیجه‌ی دلخواه‌تان را بگیرید.

جوهر دستگاه سابلیمیشن

کیفیت جوهر سابلیمیشن یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است که تاثیر مستقیم روی نتیجه کار دارد. هم اکنون جوهرهای مختلفی با قیمت‌های متنوع در بازار وجود دارند که برخی‌ها با کیفیت و برخی دیگر آن طور که باید کیفیت مطلوب را ندارند.

عمدتا فقط از طریق مقایسه نتیجه چاپ چند نوع جوهر می‌توان به میزان کیفیت این جوهرها پی برد. سعی کنید حین خرید جوهر از صد در صد بودن رنگ مشکی  آن اطمینان حاصل کنید. متاسفانه برخی از فروشنده‌ها رنگ‌های تقلبی مانند رنگ مشکی بور را در قالب رنگ مشکی صد در صد به مشتریان عرضه می‌کنند.

برای مثال در صنعت نساجی برای چاپ سابلیمیشن روسری، جوهر حتما باید دارای کیفیت بالایی باشد، در غیر این صورت طرح بی کیفیت و کم رنگی روی روسری زده می‌شود، که پس از چند بار شستشو همان طرح هم رفته رفته از بین خواهد رفت. جوهر wox  ، جوهر subilnova، جوهر  fama،  جوهر next و..نمونه‌هایی از پرکاربردترین جوهرهای دستگاه سابلیمیشن بشمار می‌آیند.

دستگاه سه بعدی سابلیمیشن

یکی از جدیدترین دستگاه‌های چاپ، دستگاه سابلیمیشن سه بعدی است. اصلی‌ترین پارامتری که موجب محبوبیت سریع این دستگاه شده، امکان چاپ انواع طرح‌ها روی سطوح مسطح و منحنی است. در اکثر دستگاه‌های سابلیمیشن فقط امکان چاپ روی سطح‌های مسطح وجود دارد، اما دستگاه سه بعدی می‌تواند طرح  مورد نظر را هم، روی سطوح مسطح و هم روی سطوح منحنی و لبه دار چاپ کند.

برای مثال شما می‌توانید طرح دلخواه‌تان را روی انواع بشقاب، لیوان، ساعت و… چاپ کنید. وکیوم بودن دستگاه سه بعدی سابلیمیشن یکی دیگر از فاکتورهایی است که این دستگاه را به یک دستگاه محبوب و پرکاربرد تبدیل کرده است.

دستگاه سابلیمیشن لیوان

لازم است بدانید روی هر لیوانی نمی‌توان چاپ سابلیمیشن  انجام داد، تنها لیوان‌هایی چاپ سابلیمیشن را می‌پذیرند که لایه‌ای از مواد کوتینگ به منظور جذب جوهر سابلیمیشن روی آنها وجود داشته باشد. لیوان‌های سرامیکی، لیوان‌های مخروطی، لیوان‌های دسته عروسکی، لیوان‌های جادویی، لیوان‌های مینی ماگ، لیوان‌های مینی ماگ یکدست سفید و… لیوان‌هایی هستند که می‌توان از طریق دستگاه سابلیمیشن لیوان روی آنها طرح‌های فوق العاده زیبایی را چاپ کرد.

طرح‌هایی که روی این لیوان‌ها زده می‌شوند به هیچ عنوان نه از بین می‌روند و نه پاک می‌شوند. نحوه چاپ سابلیمیشن لیوان به این صورت است که از قبل طرح مورد نظر روی کاغذ سابلیمیشن پرینت می‌شود، سپس با یک چسب مخصوص کاغذ پرینت شده سابلیمیشن روی لیوان چسبیده می‌شود، در نهایت توسط حرارتی که از دستگاه سابلیمیشن ساطع می‌شود طرح از روی کاغذ به سطح لیوان انتقال داده می‌شود.

 

دستگاه سابلیمیشن دستگاهی است که از طریق حرارت طرح مورد نظر را از روی کاغذ به سطح اشیاء منتقل می‌کند. از آنجایی که این روش یک روش ارزان چاپ روی اشیاء است خیلی از صنایع با در پیش گرفتن چاپ سابلیمیشن روی اشیاء مختلف توانسته‌اند تحولی را در دنیای کاری خود بوجود آورند. برای مثال چند سالی است که  صنعت نساجی  از طریق دستگاه سابلیمیشن برای روسری توانسته‌اند فروش خود را به حداکثر میزان ممکن برسانند.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری