۰

پوشش سر ورزشکاران زن

بازدید 1420

کسب مدالها و مقام‌های متعدد در رشته‌های مختلف انفرادی و تیمی توسط بانوان مسلمان در سالیان گذشته تعجب همگان را به دنبال داشته است.چرا که در گذشته تصور می‌شد که بانوان مسلمان به دلیل داشتن پوشش اسلامی امکان حضور در بسیاری از مسابقات را ندارند و به همین دلیل فدراسیون‌های جهانی از حضور بانوان با پوشش اسلامی در مسابقات رشته‌های مختلف ورزشی ممانعت می‌کردند.

البته در داخل هم ضعفهایی در عملکرد فدراسیون‌های ورزشی وجود داشت. برخی از فدراسیون‌ها مانند فوتبال توجهی به طراحی لباس مناسب اسلامی نداشتند و به همین دیل مانند مقدماتی المپیک لندن تیم‌های ملی از حضور در مسابقات منع می‌شدند. اتفاقی که بعدها در فوتسال با رویه مناسب حل شد و سرانجام تیم ملی فوتسال بزرگسالان ایران توانست در سال ۲۰۱۸ با شایستگی کامل قهرمان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شود.

چالش‌های طراحی پوشش ورزشکاران

طراحی این نوع پوشش(شامل پوشش سر و بدن) برای ورزشکاران نیز با چالش‌های زیادی مواجه است. اول از همه این پوشش باید منطبق بر آموزه‌های دین اسلام باشد. ثانیا جنس و طراحی این لباس‌ها باید به‌گونه ای باشد که خطری برای سلامتی ورزشکار و رقبای او نداشته باشد. علاوه بر این، این نوع پوشش باید به تایید فدراسیون‌های جهانی هر رشته نیز برسد تا بتوان از آن‌ها در مسابقات بین المللی نیز استفاده کرد.

البته در سالیان اخیر و با توجه به موفقیت‌های زنان ورزشکار مسلمان در رشته‌ها و مسابقات مختلف ورزشی، فدراسیون‌های جهانی دیگر با این قضیه کنار آمده اند و قانع شده‌اند که این نوع پوشش ورزشی محدودیتی برای ورزشکاران ندارد و سلامتی آن‌ها را نیز به خطر نمی‌اندازد.

کوهنوردی از پیشگامان طراحی پوشش اسلامی ورزشکاران

شاید کوهنوردی را بتوان اولین رشته ورزشی در ایران دانست که با سرعت عمل در طراحی و پیگیری توانست در سال ۱۳۸۰ مجوز حضور بانوان ایرانی با پوشش اسلامی را در مسابقات سنگ‌نوردی و صخره نوردی کسب کند. بعد از آن رشته‌هایی مانند سوارکاری، تیراندازی، و ورزش‌های رزمی توانستند طرح‌های خود را برای پوشش اسلامی ورزشکاران ارائه کرده و تاییدیه فدراسیون‌های جهانی را نیز بگیرند.

آخرین رشته ورزشی نیز که تا امروز توانسته است شرایط حضور بانوان در مسابقات را فراهم کند، رشته ورزشی بوکس است و با این حال تعداد رشته‌هایی مانند شنا که بانوان امکان حضور در رقابت‌های بین المللی را در آن ندارند، به کمترین مقدار خود رسیده است.

ورود برندهای مطرح به طراحی پوشش ورزشکاران مسلمان

با برطرف شدن مشکل حجاب اسلامی زنان مسلمان برای حضور در مسابقات بین المللی، استفاده از این لباس‌های ورزشی رشد چشمگیری داشته است و برندهای بزرگ تولید محصولات ورزشی را بر آن داشته است که در این بازار ورود کنند و سهمی از بازار داشته باشند.

به تازگی برند نایک لباس ورزشی را با عنوان nike pro به بازار ارائه کرد که به صورت ویژه برای بانوان مسلمان طراحی شده است. این لباس که هم شامل پوشش سر مخصوص و هم پوشش مناسب برای سایر بخش‌های بدن است.

طراحان نایک نمونه اولیه را به انواع ورزشکاران، از جمله Amna Al Haddad وزنه بردار اماراتی و Zahra Lari اسکیت باز اماراتی دادند تا این لباس را در مسابقات خود استفاده نمایند. پس از آن ورزشکاران دیگری از سراسر خاورمیانه، از جمله منال رستم دونده اماراتی، مربی تیم نایک در دبی، و زینا نسر، بوکسور آلمانی، نیز این حجاب را ارزیابی کردند. پس از آن نایک بازخورد عملکرد ورزشکاران و واکنش آنها نسبت به ظاهر لباس را جمع‌آوری کرد. بعد از آن با توجه به درخواست این ورزشکاران جنس لباس‌ها با تغییرات کوچکی همراه بود تا دمای بدن ورزشکاران در هنگام مسابقه بیش از حد بالا نرود و سرانجام در دسامبر ۲۰۱۷(آذر ماه ۹۶) این لباس‌ها به بازار عرضه شد.

در ادامه تصاویر مختلفی از پوشش سر ورزشکاران در رشته‌های مختلف را می‌توانید ببینید:

پوشش سر والیبالیست

قهرمانی تیم ملی کبدی بانوان ایران در بازیهای آسیایی

کیمیا علیزاده-تکواندوکار زن ایرانی

پوشش سر اعضای تیم ملی تیراندازی بانوان ایران

پوشش سر بانوی قایقران ایرانی

تیم دراگون بوت بانوان ایران

پوشش سر قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۲ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری