۰

با پارچه کجراه بیشتر آشنا شوید

بازدید 2622

تولید پارچه یکی از صنایع خارق العاده‌ی و مرغوب دنیای امروز است، در حال حاضر تولیدات پارچه بافی و صادرات آن به اکثر نقاط جهان به یکی از منابع کسب درآمد برای بسیاری از کشورها تبدیل شده است.  پارچه کجراه یکی از شاخص‌ترین پارچه‌هایی است که امروزه در صنعت نساجی حرف اول را در بین پارچه‌های دیگر می‌زند این پارچه بخاطر داشتن کیفیت بالا بخوبی توانسته است که امتحان خود را در زمینه‌های مختلف پس بدهد.

بشر پس از آن که به نیازهای خود واقف شد درصدد رفع آن‌ها یکی پس از دیگری برآمد. روزگاری نیاز به پوشاکی که بتواند درخور و متناسب با هر شرایط آب و هوایی باشد از جمله نیازهای اساسی برای بشر بوده است. که خوشبختانه در عصر امروزی نیاز انسان‌ها در رابطه با این مسئله کاملا برطرف شده است.

 در حال حاضر طیف ونوع پارچه‌های موجود در بازار به طرز حیرت آوری افزایش یافته است به طوری که پاسخگوی سلیقه‌ی هر مشتری با هر اقلیم و آداب و رسومی است از جمله پارچه‌هایی که روزانه در صد هنگفتی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد پارچه کجراه است. این پارچه بخاطر بهره بری از ویژگی‌های منحصر به فردی اعم از تنوع در رنگ و زیبایی، لطافت و نرمی در پارچه، قابلیت کشسانی بالا و… در زمره‌ی بهترین و مرغوب‌ترین پارچه‌ها قرار گرفته است. که در ادامه‌ی مطلب به اتفاق هم صحبت بیشتری راجع به آن خواهیم داشت.

پارچه کجراه

انواع پارچه کجراه

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم مهم‌ترین و شاخص‌ترین عاملی که باعث متمایز شدن انواع پارچه‌ی کجراه از هم می‌شود نوع بافت و الیافی است که در ساخت آن بکار برده می‌شود. پارچه‌هایی که در زیر به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت جزء محبوب‌ترین و پر مصرف‌ترین پارچه‌های کجراه هستند که روزمره متراژ قابل توجهی از آن‌ها توسط کارخانجات نساجی به تولید می‌رسد و برای مصارف مختلف روانه‌ی بازار می‌شوند.

کجراه فلامنت

این نوع پارچه را که تحت عنوان فلامنت نیز می‌شناسند یکی از مطرح‌ترین پارچه‌های کجراه می‌باشد. کجراه فلامنت در رده‌ی الیاف‌های مصنوعی قرار می‌گیرد. برای ساخت این نوع پارچه باید از دو الیاف دیگر به نام‌های الیاف ویسکوز و پنبه استفاده کرده چرا که بدون تلفیق الیاف فلامنت با این دو نوع الیاف ساخت آن امکان پذیر نخواهد بود.

پارچه‌ی کجراه فلامنت در ساخت لباس‌های ورزشی و فلامنت لباسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که نوع پارچه‌ کجراه فلامنتی که برای هر نوع لباسی (لباس ورزشی و …) که مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز با هم متفاوت است. برای مثال در ساخت لباس‌های ورزشی از کجراهی که دارای الیاف درشت‌تری است استفاده می‌کنند. این در صورتی است که برای فلامنت لباسی از پارچه‌ای با بافتی لطیف تر، براق‌تر، و با قابلیت کشسانی بیشتر و بهتر استفاده می‌کنند.

کجراه فلامنت ویسکوز

این نوع پارچه‌ همانگونه که از نامش پیداست حاصل تلفیق و ترکیب دو الیاف فیلامینت و ویسکوز می‌باشد. کارخانجات نساجی از این نوع پارچه‌ برای دوخت انواع پیراهن مردانه، تی شرت، لباس‌های زنانه، لباس‌های بیمارستانی، کادر درمانی و… استفاده می‌کنند. وزن هر یک متر از این پارچه چیزی معادل ۲۸۰ گرم است. وزن سبک و کم حجم پارچه‌ی کجراه فلامنت ویسکوز یکی از اصلی‌ترین و بارزترین ملاک‌های برتری و محبوبیت آن در بین سایر پارچه‌ها می‌باشد.

کجراه کتان

کجراه کتان در مقایسه با دو نوع پارچه‌ی مذکور از قیمت بالاتری برخوردار است و دلیل آن به بخاطر بهره‌گیری از درصد قابل توجهی از بافت پنبه در ساخت الیاف آن می‌باشد. این نوع پارچه در بازار بزازها با نام کجراه پنبه‌ای نیز شناخته می‌شود.

پارچه کجراه

مصارف پارچه کجراه

بافت و الیاف مناسب خارق العاده‌ی پارچه کجراه بر هیچ یک از تولید کنندگان پوشیده نیست از این رو درصد زیادی از این پارچه روزانه جهت تولید روپوش، فرم‌های مختلف و دیگر موارد استفاده می‌شود.

بهتر است قبل از این که به شرح کامل مصارف این نوع پارچه بپردازیم نکته‌ای را برای شما خوانندگان عزیز خاطرنشان کنیم. برخی‌ها می‌پندارند که پارچه‌ی ترگال همان پارچه‌ی کجراه است این تصور کامل اشتباه است پارچه‌ی ترگال شباهت بسیار زیادی به کجراه دارد اما بافت ساده‌ی آن و عدم وجود خط‌های کج در بافت این پارچه از بارزترین تفاوت‌های این دو  پارچه از هم است.

لباس‌های فرم مدارس

از پارچه‌های ترگال و کجراه برای تهیه‌ی فرم مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی استفاده می‌کنند. پارچه‌ی کجراه به علت داشتن ضخامت و مقاومت بالا نسبت به ترگال برای دوخت شلوارهای پسرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لباس کار

کارخانجات نساجی برای تولید لباس‌ کار در زمینه‌های مختلف از هر سه نوع پارچه‌ی کجراه فوق الذکر استفاده خواهند کرد. برای مثال در محیط‌هایی مانند کار گاه‌های ذوب آهن، کوره پزی، و… که دمای بالایی بر محیط حاکم است لباس‌هایی باید مورد استفاده قرار بگیرد که علاوه بر خنکی از استحکام و مقاومت بالایی در برابر گرما و آتش برخوردار باشند. از این رو پارچه‌های کجراه کتان بهترین نوع پارچه برای دوخت این دسته از لباس‌ها هستند.

همچنین برای تولید لباس کارگران شهرداری و کارخانجات‌ها از نوع پارچه کجراه فیلامت و ویسکوز استفاده خواهند کرد.

لباس‌های پرسنل بیمارستان

برای دوخت لباس‌های پزشکی و پرسنل بیمارستان نیز از پارچه‌های کجراه استفاده می‌کنند، البته رنگ سفید این نوع پارچه مطرح‌ترین و بارزترین رنگی است که برای دوخت لباس‌های کادر بیمارستان استفاده می‌شود.

البته استفاده از پارچه‌ی کجراه در حوزه‌ی پزشکی تنها به تولیدات پوشاکی ختم نمی‌شود از این نوع پارچه برای  منسوجات بیمارستانی،  رو تختی‌ها، روپوش‌های اتاق عمل و… نیز استفاده می‌کنند.

شلوار کردی

مشتریان اگر به‌دنبال جنس خوبی برای دوخت و یا خرید شلوار کردی هستند پارچه‌ی کجراه فلامنت و ویسکوز بهترین گزینه برای آن‌ها می‌باشد.

پارچه کجراه

مانتو و شلوار اداری

یکی دیگر از مصارف بارز پارچه‌ی کجراه برای دوخت مانتو و شلوار اداری می‌باشد. استفاده از پارچه کجراه برای دوخت مانتو شلوار اداری هوشمندانه‌ترین انتخاب است. چرا که در عین شکیل بودن از تنوع  رنگ بندی نیز برخوردار است. از این رو استفاده از این نوع پارچه در نهایت لباسی مناسب و درخوری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

کلام آخر

پارچه‌ کجراه یکی از محبوب‌ترین و پر مصرف‌ترین پارچه‌هایی است که روزانه حجم قابل توجهی از آن برای مصارف مختلف توسط کارخانجات نساجی استفاده می‌شود. بخاطر استقبال گسترده مصرف کنندگان از این نوع پارچه تولید کنندگان  تصمیم گرفتند از پارچه کجراه برای مصارف گوناگونی اعم از دوخت فرم مدرسه، لباس کار، لباس پرسنل بیمارستان و… از این نوع پارچه استفاده کنند.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری