۰

نقاشی روی پارچه

بازدید 1137

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات کاملی در مورد نقاشی روی پارچه و مراحل انجام آن آشنا شوید مطلب زیر را مطالعه کنید.

افراد بسیار زیادی هستند که تمایل دارند نقش و طرح مورد نظر خودشان را بر روی انواع پارچه‌ها یا لباس‌ها پیاده کنند. هرچند که این کار در نگاه اول کار سختی به نظر می‌آید اما در واقع پیچیدگی چندانی ندارد و می‌توان با استفاده از رنگ‌های مخصوص پارچه، نقاشی و طراحی روی پارچه را انجام داد. برای این کار می‌توان هم از رنگ‌های مخصوص پارچه و هم از رنگ‌های آکریلیک استفاده کرد. استفاده از رنگ‌های آکریلیک به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به رنگ‌های مخصوص برای افراد مبتدی بهتر است.

نقاشی روی پارچه چیست؟

همان‌طور که از اسم آن مشخص است پیاده کردن هر طرح و شکلی بر روی پارچه با استفاده از رنگ‌ها را نقاشی روی پارچه می‌نامند. قدمت چاپ طراحی و نقاشی روی پارچه به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و در میان ایرانیان نیز از قدیمی‌ترین هنرها به‌حساب می‌آید. بشر در حدود ۱۷۰ هزار سال قبل از پوشاک استفاده کرده است و هر کشور مطابق با فرهنگ و تاریخ خود، نقوش نمادینی را بر روی پارچه‌ها ایجاد می‌کنند.

نقاشی روی پارچه

انواع نقاشی روی پارچه

طراحی روی پارچه به ۵ خانواده اصلی تقسیم می‌شود که به شرح زیر هستند:

  1. نقاشی گیاهی: محبوب‌ترین طراحی روی پارچه مربوط به نقوش گیاهی هستند. این طرح خاص روی پارچه همواره در طول تاریخ حضور داشته است و هیچ‌وقت از مد خارج نشده است. در طول تاریخ نمی‌توان تمدنی را پیدا کرد که نقوش گیاهی را نادیده گرفته باشد.
  2. نقاشی هندسی: هر طرح و نقشی که بتوان آن را به هندسه ربط داد می‌تواند در نقاشی روی پارچه استفاده شود. اشکال هندسی، نقوش خال‌خالی، خطوط مارپیچ، ستاره‌ها، خانه و هر چیزی که در دنیای واقعی وجود نداشته باشند می‌توان بر روی پارچه پیاده کرد. این نقوش برگرفته از فرهنگ‌های مختلف هستند و همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  3. نقاشی نقال: این‌گونه طرح‌ها و نقش‌ها در اصل بازسازی یک موجود واقعی یا یک طرح خاص روی پارچه است. البته خانواده گل‌ها نیز می‌توانند در این نقوش حضور داشته باشند
  4. نقاشی قومی نژادی: نقاشی قومی نژادی با پیشرفت فناوری و تکنولوژی‌ها و پررنگ شدن نقش کارگاه‌ها و پارچه‌بافی‌ها بیشتر به چشم آمد و هر ملتی بر اساس فرهنگ و تاریخ خود نقاشی‌های خاصی را روی پارچه‌ها پیاده کردند.
  5. نقاشی جنبشی و هنری: هنرمندان مدرن و بزرگ در دو قرن اخیر توانسته‌اند بین هنر چاپ و طراحی روی پارچه با هنرهای تجسمی ارتباط مناسبی ایجاد کنند و سبک‌های هنری خود را بر روی پارچه‌ها پیاده کنند.

قواعد و نکات مهم در کشیدن نقاشی روی پارچه

برای آنکه بتوانید طرح خاص روی پارچه مد نظر خودتان را داشته باشید لازم است که نکات و قواعد مربوط به طراحی روی پارچه را به خوبی بدانید. از مهم‌ترین نکاتی که در نقاشی روی پارچه باید به آن توجه کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارچه‌هایی که قصد دارید نقاشی کنید باید قابلیت شستشو داشته باشند و نباید برای شستن آن‌ها نیاز به خشک‌شویی باشد.
  • می‌توان گفت رنگ‌های آکریلیک برای هر نوع پارچه‌ای مناسب هستند اما بهترین پارچه برای استفاده این رنگ‌ها، پارچه‌های پنبه‌ای، جین و پلی‌استری هستند.
  • نوع رنگی که برای طراحی روی پارچه انتخاب می‌کنید باید با پارچه مورد نظر شما تناسب و سازگاری داشته باشد.
  • پارچه‌هایی که در شستن آن‌ها به محافظ پارچه و مایع ضد چروک نیاز باشد توانایی جذب رنگ پارچه را ندارند
  • در صورتی که می‌خواهید طرح خاص روی پارچه، دوام بالایی داشته باشد و صاف و محکم بماند باید پارچه‌ای را برای نقاشی انتخاب کنید که از بافت محکمی برخوردار باشد.

نقاشی روی پارچه

آموزش نقاشی و ایجاد طرح خاص روی پارچه

برای آنکه بتوانید یک طرح یا نقش خاص را بر روی پارچه مورد نظر خودتان پیاده کنید لازم است که مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید.

  1. از پارچه‌های محکم و نو استفاده کنید و اگر از پارچه دیگری استفاده می‌کنید آن را بشویید و کاملاً خشک ‌کنید. با مواد نرم‌کننده پارچه را نشویید
  2. طرح مورد نظر خودتان را بر روی کاغذ پیاده کنید و یا از آن پرینت بگیرید و یا با استفاده از شابلون‌ها آن را اجرا کنید
  3. با بهره بردن از کاربن خیاطی، طرح را بر روی پارچه منتقل کنید
  4. یک لایه محافظ بر روی میز کار خود قرار دهید (این لایه بر اساس رنگ لباس انتخاب شود. برای لباس روشن از کاغذ و برای لباس تیره از روزنامه استفاده شود). پارچه را با استفاده از چسب بر روی میز به صورت صاف ثابت کنید و از یک لایه طلق یا شیشه در لایه وسطی لباس برای جلوگیری از نفوذ رنگ به طرف دیگر استفاده کنید
  5. با استفاده از قلم‌موی مخصوص طرح مورد نظر خود را رنگ‌آمیزی کنید. سعی کنید برای بالا بردن کیفیت کار، رنگ‌آمیزی را دو بار انجام دهید.
  6. لباس رنگ‌شده را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت بر روی یک سطح مناسب قرار دهید تا کاملاً خشک شود. بعد از خشک شدن آن را اتو بکشید. البته می‌تواند از مواد اکلیلی برای زیبایی بیشتر کار نیز استفاده کرد.

نقاشی روی پارچه

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۳ میانگین: ۲.۷]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری