۰

نشان شیما؛ کپی رایت در مد و پوشاک

بازدید 752

حق مالکیت در ایران

حق مالکیت و حق تکثیر یکی از مواردی است که در کشور ما کمتر به آن بها داده می شود و اکثرا هم در حوزه های ادبیات و هنر های نمایشی در ایران کاربر دارد.
اما در چند سال گذشته اهمیت این موضوع در ایران به حدی رسیده است که همه حوزه هنر از جمله پوشاک و مد نیز را فراگرفته است.

نشان شیما

۴ سالی است که بنیاد ملی مد و لباس اسلامی طرحی را به نام طرح شیما برای حفظ و نگه داری مالکیت آثار طراحان حوزه مد و پوشاک اجرا کرده است.
نشان شیما یا همان شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی یک تاییدیه است که از طرف بنیاد ملی مد و لباس به لباس های طراحی شده توسط طراح داده می شود و بعد از تاییدیه در سیستم اطلاعاتی طراحان به ثبت رسیده می شود. مالکیت معنوی مانند ثبت اختراع می ماند که شرایط آن هم داشتن ایده و خلاقیت تازه در طراحی لباس است که بعد از اینکه طرح تمامی این شرایط را داشت اثر به نام شخص به ثبت می رسد.

فواید نشان شیما

۱- کسانی که ۱۰ نشان شیما داشته باشند می توانند از مزیت بیمه هنرمندان بهره مند شوند
۲- برای شرکت در جشنواره ها، نمایشکاه ها و و به چاپ رسیدن اثر در ژورنال نیاز به نشان شیما است.
۳- اثر به نام پدیدآورنده ثبت می شود و اگر پدیدآورنده اثر را به ثبت برساند و از اثر وی سوء استفاده شود دادگاه گواهی ثبت اثر را اماره ای بر پدیدآورندگی او قرار می دهد

شرایط و ضوابط صدور شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی (شیما):

۱- شماره تلفن همراه و پست الکترونیکی دقیق و در دسترس برای سهولت در اطلاع رسانی و پیگیری درخواست ها
۲- تصویر پرسنلی، تصویر صفحه اول شناسنامه، تصویر کارت ملی و تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت آقایان در مورد مدیر عامل با فرمت JPG یا GIF یا PNG و با حداکثر حجم ۵۰۰ کیلوبایت به ازای هر تصویر را آماده داشته باشید. همچنین تصویر روزنامه رسمی تأسیس و آخرین تغییرات با فرمت JPG یا GIF یا PNG و با حداکثر حجم ۵۰۰ کیلوبایت و نیز اساسنامه یا شرکت نامه به صورت فایل PDF و با حجم حداکثر ۲ مگابایت لازم است.
۳- پس از طی مراحل ثبت درخواست، شماره پیگیری ۸ رقمی صادر شده و از طریق پست الکترونیک و پیامک ارسال خواهد شد. صدور مجدد شماره پیگیری امکان پذیر نیست و منوط به ثبت درخواست مجدد است. خواهشمند است در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.
۴- پیگیری وضعیت درخواست از طریقسایت ایران مد و به وسیله شماره ملی اشخاص حقیقی یا شناسه ملی اشخاص حقوقی و تلفن همراه ثبت شده و شماره پیگیری ۸ رقمی میسر است. علاوه بر آن هرگونه تغییر در وضعیت رسیدگی به درخواست به وسیله پست الکترونیک و پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.
۵- در ثبت مشخصات درخواست دقت نمایید. پس از ثبت امکان ویرایش یا تغییر در اطلاعات وجود نخواهد داشت.
۶- پس از ثبت درخواست، لازم است یک نمونه از طرح دوخته شده را برای ارزیابی به دبیرخانه بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی ارسال نمایید.
۷- برای ثبت درخواست، ارائه یک تصویر از طرح دوخته شده با فرمت JPG یا GIF یا PNG و با حداکثر حجم ۵۰۰ کیلوبایت الزامی است.
۸- مطالعه راهنمای ثبت آثار در سایت ایران مد

مراحل ثبت نام در طرح نشان شیما:

۱- مراجعه به سایت ایران مدل متعلق به بنیاد ملی مد و لباس، قسمت صدور شناسه شیما

۲-  پرکردن فرم درخواست شناسه شیما

۳-  پس از طی مراحل ثبت درخواست، شماره پیگیری هشت رقمی صادر شده و از طریق پست الکترونیک و پیامک ارسال خواهد شد. صدور مجدد شماره پیگیری امکان پذیر نیست و منوط به ثبت درخواست مجدد است.

۴-  پیگیری وضعیت درخواست از طریق همین سایت و به وسیله شماره ملی اشخاص حقیقی یا شناسه ملی اشخاص حقوقی و تلفن همراه ثبت شده و شماره پیگیری هشت رقمی میسر است. علاوه بر آن هرگونه تغییر در وضعیت رسیدگی به درخواست به وسیله پست الکترونیک و پیامک اطلاع رسانی خواهد‌شد.

۵- متقاضی پس از ثبت درخواست، لازم است یک نمونه از طرح دوخته شده را برای ارزیابی به دبیرخانه بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی ارسال کند.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری