۰

فست فشن و ترویج مصرف گرایی

بازدید 812

فست فشن به تولید پوشاک مد روز با سرعت بالا، قیمت و کیفیت پایین می گویند. در فست فشن عمر مد بودن لباس‌ها فقط سه دقیقه است و سه دقیقه بعد لباس دیگری جای آن را می گیرد. هدف اصلی فست فشن کاهش هزینه های تولید و رسیدن به سود بالا از طریق تبدیل کردن دنبال کنندگان مد به مشتری دائمی است. یکی از ابزارهایی که به صنعت فست فشن کمک می‌کند اینترنت و وسایل ارتباط جمعی است به طوری که این صنعت توانسته جای لباس های آماده کلاسیک را بگیرد.

فست فشن و محیط زیست:

فست فشن برای محیط زیست یک تهدید جدی محسوب می‌شود و موارد زیر از جمله آثار مخرب فست فشن بر محیط زیست است. فقط تصور کنید با افزایش سرعت و مقدار تولید این قبیل لباس‌ها چه بلایی بر سر محیط زیست می ‌آید!

۱. رنگ های ارزان و شیمیاییِ سمی که در تولید پارچۀ این لباس‌ها استفاده می‌شود یکی از عوامل آلوده کنندۀ آب های پاک است به حدی که صنعت فست فشن در آلودگی آب بعد از صنعت کشاورزی قرار دارد.
۲. پارچه هایی که در فست فشن استفاده می‌شود از پارچه های ارزان قیمتی مانند پلی استر است. پلی استر از مشتقات سوخت های فسیلی به دست می‌آید که خود یکی از عوامل گرم شدن زمین است. استفاده از الیاف باعث می‌شود تولید زباله‌های پلاستیکی و تجزیه ناپذیر در سطح زمین افزایش پیدا کند. هم‌چنین در هنگام شست و شوی لباس‌هایی با این نوع الیاف، پیوند های سطحی آن‌ها شکسته می‌شود و میکروفایبر آزاد شده و در آب می‌ماند و در نهایت به دریا می‌ریزد.
۳. با این توضیحات حتما این فکر به ذهنتان رسید که بهتر است پارچه های پنبه ای جایگزین الیافی مانند پلی استر شوند، اما الیاف های طبیعی هم مشکلاتی برای زمین و موجودات زنده ایجاد می‌کند. استفاده از آب و آفت کش های سمی برای تولید پنبه خطرات مانند خشکسالی و آلودگی ناشی از سموم را به همراه دارد و کیفیت خاک های حاصلخیز را بسیار کاهش می‌دهد.

فست فشن و محیط زیست

فست فشن و مصرف گرایی:

فست فشن با تولید مجموعه‌های جدید از لحاظ روانی برای مشتریان که لباس‌هایی که امروز به تن دارند مطابق مد روز نیست و حس نیاز به خرید جدید لباس در آن‌ها ایجاد کند. در حقیقت این فست فشن ها هستند که فرهنگ “دور انداختن ” را در بین مصرف کنندگان ترویج داده اند.
حتی با وجود شرایط اقتصادی بد، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند لباس‌های بی‌کیفیت ولی ارزان بخرند اما مطابق مد روز باشند. اغلب این افراد تصور می‌کنند از این راه علاوه بر اینکه ظاهر مد روزی دارند سود هم کرده‌اند ولی اگر نگاه کلی‌تری داشته باشیم متوجه می‌شویم اگر در هر سال کلی از این خریدهای بی‌کیفیت انجام دهیم هزینۀ بیشتری نسبت به خرید یک محصول با کیفیت پرداخت کرده ایم و علاوه بر ضرر مالی به محیط زیست نیز آسیب رسانده‌ایم.
اما بهترین راه برای مبارزه با مصرف گرایی فردی چیست؟ اینکه قبل از خرید از نیاز خود به آن لباس مطمئن شوید، بدانید چند بار از آن لباس استفاده خواهید کرد، آیا با آن لباس راحتید یا صرفا برای زیبایی آن را می‌خرید؟

فست فشن و مصرف گرایی

فست فشن و تبلیغات:

فست فشن اصلا نیاز به مستقیم ندارد این صنعت با استفاده از تکنیک های روانشناسی و اثرگذاری روی ضمیر ناخواگاه مشتری، مشتریان خود را مجذوب می‌کند. کافیست یکی از سلبریتی ها یک مدل خاص از لباسی را در شبکه اجتماعی خود منتشر کند. شبکه های اجتماعی و رسانه ها تاثیر زیادی در ضمیر ناخواگاه دارند به طوری که مقاومت در برابر آن برای مصرف گرایان امکان پذیر نیست.

فست فشن و تبلیغات

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۲ میانگین: ۲.۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری