۲

تاثیر رنگ سال بر صنعت مد | آیا طراحان مد به رنگ سال توجهی دارند؟

بازدید 608

از هفته ابتدایی دسامبر ۲۰۱۹ که شرکت پنتون رنگ آبی کلاسیک (clasic blue) را به عنوان رنگ سال ۲۰۲۰ انتخاب کرد، شرکت های تولید پوشاک و مدل های مختلف با استفاده از رنگ سال در پوشش خود توجه جامعه را به خود جلب کرده اند.

رنگ سال , رنگ سال 2020 , آبی کلاسیک رنگ سال 2020, رنگ سال 99

پنتون کیست ؟ و کار آن چیست؟

در دهه ۵۰ میلادی شرکتی در آمریکا ظهور و بروز کرد که بعدها به پنتون شهرت یافت. این شرکت به دلیل روش خاص کد گذاری و تعریف رنگ ها با نظام تطابق پنتون شهرت دارد.

بر اساس این روش کتابچه هایی تولید می شود که راهنمای رنگ برای مشاغل حرفه ای است. این مشاغل که عمدتا رنگ در کار ها آنها ثاثیر بسزایی دارد با تهیه این کتابچه از آنها برای یکسان سازی رنگ بین افراد در فضاهای گوناگون استفاده می نمایند.

برای مثال فشن دیزاینر ها، پروداکت دیزاینر ها و گرافیک دیزاینر ها از این راهنما ها استفاده زیادی انجام می دهند. برای مثال یک گرافیست ایرانی طرح چاپ پارچه را برای یک مجموعه در کشور چین ارسال می کنند که در آن رنگ آبی کم رنگ استفاده شده است او صرفا نمی توانند به همین آبی کم رنگ بودن اکتفا نماید چون طیفی وسیعی از آبی ها را شامل می شود.

به همین منظور گرافیست کد رنگ پنتون را که برای طراحی چاپ پارچه انتخاب کرده است برای شرکت چینی ارسال می نمایند تا آنها نیز با استفاده از کتابچه راهنمای پنتون رنگ مطلوب گرافیست را چاپ نمایند.

از چه سالی رنگ سال انتخاب شد ؟

در سال ۱۹۹۹ میلادی شرکت پنتون تصمیم گرفت که رنگ هزاره را جهت جلب توجه مشتریان خودش انتخاب نماید این حرکت آنچنان از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت که بعد از آن هر ساله از سوی پنتون انجام می شود.

فرایند انتخاب رنگ به این صورت است که جمعی از متخصصین استاندارد سازی رنگ ها بطور مخفیانه در یکی از شهر های دنیا برگزار می کنند و نتایج آن را یک ماه قبل از شروع سال میلادی جدید بصورت علنی در رسانه ها اعلام می نمایند.

برای رنگ سال ۲۰۲۰ در حالی که در گمانه زنی های ابتدایی رنگ مرجانی مرده معرفی شده بود ولی در نهایت رنگ سال ۲۰۲۰ رنگ آبی کلاسیک (clasic blue) انتخاب شد.

رنگ سال , رنگ سال 2020 , آبی کلاسیک رنگ سال 2020, رنگ سال 99

اعتبار رنگ سال برای طراحان مد و لباس چقدر است ؟

برخلاف آنچه تصور عامه جامعه است طراحان مد تحت تاثیر رنگ سال پنتون نیستند بلکه این پنتون هست که رنگ های مورد استفاده و محبوب در میان آثار طراحان لباس تحت برنامه مطالعاتی پیش بینی رویه مد بررسی می نماید و رنگ سال در اثر تحقیقات در روند های موجود مد انتخاب می شود و در نهایت به عنوان سوژه ای رسانه ای به صنعت تحمیل می گردد.

نفوذ و قدرت پنتون سبب شده است تا در میان مردم و اذهان عمومی با اعلام یک رنگ توجه خود را جلب نمایند و به نوعی خود را قدرت برتر صنعت چندین میلیون دلاری رنگ مبدل کند. برنامه رنگ سال این شرکت زمینه ساز مجموعه های زیرمجموعه کوچکتری با ماهیت ثاثیر گذاری بر سبک زندگی با الگوی رنگ انتخابی شده است.

اما چیزی که نمی توان از آن چشم پوشی کرد کمتر دیده شدن رنگ سال در آثار طراحان پیشرو و تاثیر گذار است همچنین افرادی که خلاقیت های فردی در پوشیدن لباس دارند در تیپ های روزانه خود بیشتر به سمت علایق شخصی خودشان گرایش دارند تا نظر شرکت کمپانی پنتون ! کوکو شنل طراح مد فرانسوی در جمله ای معروف بیان می کند «بهترین رنگ دنیا همانی است که بیشتر از همه به شما می آید».

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۲ میانگین: ۳]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. گروه ماز گفت:

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

    1. Avatar photo کسری حمزه‌ئی گفت:

      سلام
      ممنون که وقت گذاشتید و مقالات رو مطالعه کردید.
      امیدواریم براتون کاربردی بوده باشه.

پاپ آپ خرید روسری