۰

چاپ پارچه آکریلیکی

بازدید 526

آیا روش چاپ پارچه آکریلیک را می دانید ؟ روش تثبیت رنگ پس از چاپ پارچه آکریلیک چیست؟ شستشوی پارچه پس از چاپ آکریلیک به چه صورت انجام می پذیرد؟ پاسخ همه این سوالات را در مطلب زیر از بانک روسری خواهید خواند.

چاپ کالای آکریلیک با مواد رنگزای کاتیونیک (بازیک)

برای چاپ پارچه های آکریلیک از مواد رنگزای کاتیونیک، دیسپرس، اسیدی و خمی استفاده می کنند. مقدمات رنگرزی یا چاپ این نوع کالا باید همواره در pH 5-6 و در دمای کمتر از دمای ۸۰ درجه سانتی گراد انجام شود. با توجه به جذب زیاد و راندمان بالای مواد رنگزای بازیک بر روی الیاف آکریلیک، بیشتر از این مواد رنگزا برای رنگرزی و چاپ استفاده می شود. در این فرایند معمولا جذب سطحی بین رنگ و لیف بسیار سریع صورت می گیرد ولی جذب آن به داخل لیف کندتر است و به زمان بیشتری نیاز است. الیاف آکریلیک در دمای بالای ۸۵ درجه سانتی گراد حالت نرمی به خود گرفته و از این رو پس از اینکه وارد حمام بخار اشباع شدند رنگ به صورت کامل روی کالا تثبیت می گردد. نسخه چاپ کالای آکریلیکی با مواد رنگزای بازیک را در جدول زیر، مشاهده می نمایید.

چاپ پارچه آکریلیک , روش چاپ پارچه آکریلیک

معمولا برای تهیه خمیر چاپ، ابتدا ماده رنگزا را با تیودی اتیلن گلیکول که باعث حلالیت بیشتر ماده رنگزا می شود، خمیر کرده سپس اسید لازم و آب جوش به آن می افزاییم. آن را با غلظت دهنده ای که از قبل آماده شده است مخلوط می کنیم. در ادامه تیواوره یا گلایسین پی اف دی که یک ماده جاذب رطوبت است به آن می افزاییم. پارچه را چاپ کرده فرایند تثبیت، در بخار اشباع به مدت ۳۰ دقیقه یا در بخار تحت فشار به مدت ۱۰ دقیقه، صورت می گیرد. پس از تثبیت، پارچه را با آب سرد آب کشی کرده در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد، شست و شو می دهیم.

روش تهیه خمیر چاپ پارچه آکریلیکی:

پارچه آکریلیک خالص را به ابعاد ۳۰x۳۰ سانتی متر آماده کنید و مطابق جدول زیر خمیر چاپی به میزان ۲۰۰ گرم تهیه کنید.

چاپ پارچه آکریلیک , روش چاپ پارچه آکریلیکغلظت دهنده ایندالکا را آماده کنید و ضمن هم زدن، تیودی اتیلن گلایکول و گلایسین پی اف دی را به آن اضافه کنید. اسید استیک و ماده رنگزای بازیک را اضافه کنید. با افزایش آب یا غلظت دهنده خمیر را به وزن لازم برسانید. با خمیر به دست آمده چاپ پارچه آکریلیک را انجام دهید.

تثبیت رنگ بعد از چاپ پارچه آکریلیک:

پس از چاپ نمونه آکریلیکی، پارچه چاپ شده را خشک کنید. به مدت ۳۰ دقیقه آن را در دستگاه بخار معمولی قرار دهید.

شست و شو پارچه :

بعد از تثبیت، ابتدا کالای تثبیت شده را در یک ظرف دارای سر ریز آب سرد، آبکشی کنید. کالای چاپ شده را در حمامی حاوی ۲ گرم بر لیتر دترجنت در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد شست و شو دهید.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری