۰

چاپ روی پارچه های پنبه پلی استر

بازدید 847

در مورد چاپ پنبه پلی استر چه می دانید ؟ چاپ پارچه های پنبه پلی استر به روش های مختلف انجام می شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

دسته بندی پارچه های پنبه پلی استر به چه صورت است ؟

به طور کلی پارچه های پنبه پلی استر را می توان به سه گروه تقسیم کرد.

۱- پنبه – پلی استر با نسبت مخلوط کمتر از ۲۰ درصد پلی استر: چون نسبت پنبه در این پارچه بیش از ۸۰ درصد می باشد بنابراین چاپ این گونه پارچه ها را می توان همانند پارچه پنبه، انجام داد. در این نوع چاپ از رنگ های مستقیم – راکتیو – خمی استفاده می شود. چون مقداری از پارچه که پلی استر است رنگ نمی گیرد به همین خاطر کمی حالت سفیدی در پارچه مشاهده می گردد.

چاپ پارچه های پنبه پلی استر , چاپ پارچه پنبه پلی استر ,

۲- پنبه – پلی استر با نسبت مخلوط کمتر از ۲۰ درصد پنبه: در این پارچه چون میزان پلی استر از ۸۰ درصد بیشتر است بایستی شیوه چاپ را با رنگ دیسپرس انتخاب کرد. چون پنبه نیز به راحتی دمای ۱۸۰-۲۰۰ را به راحتی تحمل می کند برای تثبیت از بخار تحت فشار و یا حرارت خشک با دمای ۱۸۰ الی ۲۰۰ استفاده کنید. بعضی مناطق چاپ حالت سفیدی خواهد داشت که این موضوع طبیعی است.

نکته
در صورتی که بخواهید چاپ یکنواخت تر و بدون سفیدزدگی داشته باشید از روش سوم استفاده کنید. ولی نسبت پارچه را مطابق مخلوط انتخاب کنید.

۳- چاپ پارچه پنبه – پلی استر با نسبت های دیگر: این گونه پارچه ها دارای مقدار قابل توجهی از هر کدام از الیاف می باشد و امکان نادیده گرفتن هیچ کدام میسر نیست. به همین خاطر ابتدا باید نسبت دقیق دو جنس را مشخص کنید.

رنگ دیسپرس برای پلی استر مناسب است ولی چون باید رنگ و مواد دیگری نیز به خمیر بیافزاییم، بنابراین ابتدا با مراجعه به کاتالوگ، رنگ دیسپرسی را انتخاب می کنیم که برای مخلوط با رنگ راکتیو مشکلی نداشته باشد. برای رنگ راکتیو نیز دقت لازم را با مراجعه به کاتالوگ اعمال کنید.

رنگ مورد نظر برای پنبه را به عنوان مثال رنگ راکتیو، انتخاب می نماییم. چون رنگ دیسپرس در یک مرحله چاپ می شود روش چاپ برای رنگ راکتیو را نیز یک مرحله ای در نظر می گیریم.

محاسبه مقدار هر کدام از رنگ ها:

فرض کنیم مقدار پنبه a درصد و مقدار پلی استر b درصد باشد و میزان کل رنگ مورد نظر ۵۰ گرم بر کیلوگرم باشد. مقدار هر رنگ مطابق جدول زیر حساب می شود.


نسخه چاپ: با توجه به اینکه در هر خمیر دو نوع رنگ وجود دارد، خمیر حاوی موادی خواهد بود که برای هریک احتیاج می باشد. با مراجعه به نسخه ها و کاتالوگ های چاپ روی پارچه پلی استر مواد موردنظر و مقدار آنها را بنویسید و سپس همین کار را برای چاپ رنگ راکتیو روی پنبه بنویسید. جدول زیر برای چاپ کالای مخلوط سلولز و پلی استر به کار می رود.

نسخه مخلوط پلی استر پنبه
جدول – نسخه مخلوط پلی استر – پنبه

پس از اتمام عملیات چاپ و خشک شدن پارچه، آن را از فولارد حاوی کربنات سدیم عبور دهید و سپس به مدت ۴۵ دقیقه بخار دهید.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری