۰

دایره رنگ

دایره رنگ , چرخه رنگ
بازدید 841

در یک کارگاه چاپ، همواره باید رنگ های مناسب را برای چاپ روی پارچه انتخاب کرد. سفارش دهندگان نیز از شما توقع دارند تا نمونه کارهای چاپی خود را به آنها نشان دهید. آنها از روی نمونه هایی که ارائه می دهید برای کار با شما تصمیم می گیرند. این موضوع باعث ایجاد حس اعتماد بین دو طرف می گردد. کسب و کارهای کوچک با اعتماد متقابل پیشرفت می کند. بنابراین همواره نمونه کارهای چاپ شده خود را به همراه نسخه ها و روش های تهیه مواد و خمیر رنگ، در آرشیو خود حفظ کنید. علاوه بر این بایستی نمونه های جدیدی از رنگ ها و کارهای چاپ شده خود را به مشتری نشان دهید و او را متقاعد کنید که شما و کارگاه تان توانایی تولید چاپ های زیبا بر روی پارچه های مختلف را دارد. برای ایجاد رنگ بندی مناسب، دایره رنگ مناسبی را تهیه کنید. دایره رنگ مناسب، کار شما به عنوان تکنسین چاپ، آسان تر خواهد کرد. از طرفی، این دایره به مشتری های شما کمک می کند تا انتخاب درست تری داشته باشند.

دایره رنگ چیست؟

اگر پیش از این با مثلث رنگ کار کرده باشید می دانید که نمونه رنگ ها به شکل یک مثلث در کنار هم چیده می شد ولی در دایره رنگ، نمونه رنگ ها در اطراف یک دایره چیده می شود. در اینجا نیز سه ضلع (وتر) وجود دارد که رنگ هایی که با هم ترکیب می شود در آنجا قرار می گیرد.

  • نکته
    نمونه های موجود در دایره رنگ از ترکیب دو رنگ اصلی به دست می آید ولی در مثلث رنگ نمونه ها علاوه بر ترکیب دو به دوی رنگ ها، از ترکیب هر سه رنگ اصلی نیز به دست می آید. به همین دلیل تنوع نمونه رنگی در مثلث رنگ، از دایره رنگ بیشتر است.

این امکان در دایره رنگ وجود دارد که با کمرنگ کردن رنگ های اصلی، رنگ های ترکیبی کم رنگ تری را تولید کرد و سپس این رنگ ها را در دایره های داخلی قرار داد. به این ترتیب چندین دایره رنگ در داخل هم قرار می گیرد. این کار را چند مرحله تکرار می کنند تا همه رنگ هایی که لازم دارند ایجاد شود

ساختار دایره رنگ:

دایره رنگ از ترکیب دو به دوی رنگ های اصلی به دست می آید بنابراین دایره رنگ از ناحیه قرمز – آبی سه قسمت مجزا تشکیل شده است. قسمت اول از ترکیب رنگ های زرد و قرمز به دست می آید قسمت دوم چرخه رنگ از ترکیب رنگ های زرد و آبی حاصل می شود و با ترکیب قرمز و آبی قسمت سوم دایره رنگ نیز تکمیل می گردد.

دایره رنگ , چرخه رنگ اجزای دایره رنگ

شکل فوق اجزای دایره رنگ را نشان می دهد. چرخه رنگ دارای خصوصیاتی است که دانستن آن باعث می شود تا درک درستی از دایره رنگ داشته باشیم همه پارچه هایی که چاپ می شوند و در نتیجه با رنگ سرو کار دارند از ترکیب رنگ ها با یکدیگر استفاده می کنند تا رنگ های زیباتری را بسازند.

خصوصیات دایره رنگ عبارت اند از:

رنگ های اصلی دو به دو با هم مخلوط می شوند و مخلوط سه رنگ در دایره رنگ وجود ندارد در ناحیه زرد – قرمز میزان رنگ زرد از بالاترین مقدار به طرف صفر حرکت می کند و برعکس رنگ قرمز از صفر به سمت بالاترین مقدار جابه جا می شود. برای سه ناحیه دیگر نیز چنین وضعیتی وجود دارد. در دایره رنگ، بالاترین مقدار رنگ در یک کیلوگرم خمیر و مقدار کاهش رنگ در هر پرش از اهمیت زیادی برخوردار است. بالاترین مقدار رنگ در یک کیلوگرم خمیر معرف پر رنگ و یا کمرنگ بودن دایره رنگ می باشد از طرفی مقدار کاهش رنگ در هر پرش: تعداد نمونه های رنگی بین دو رنگ اصلی را تعیین می کند. مقدار رنگ توسط دایره رنگ مشخص می گردد ولی بقیه مواد را از طریق نسخه چاپ مشخص می کنند.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری