۰

مد و فمینیست

بازدید 517

مد و پوشاک در طول تاریخ همواره به عنوان یک نکته مهم در زندگی اجتماعی افراد به حساب می‌آید و مردم بیش از هر چیزی به پوشش خود اهمیت می‌دهند. طراحان و صاحب نظران این حوزه برای بیان مشکلات اجتماعی و سیاسی از این صنعت استفاده می‌کردند. قبل از به وجود آمدن خانه طراحی لباس در پاریس، صنعت مد به وسیله افراد ناشناخته انجام می‌شد. رفته رفته و با گسترش خانه‌های طراحی، این خانه‌ها افراد را به استخدام خود در آوردند و شروع به عرضه انواع لباس و طرح‌های مختلف کردند و همین موضوع باعث شد تا این صنعت به عنوان یک شاخه اقتصادی شناخته شود.

لوگو فمنیست , لوگو فمینیسم

فمینیسم

فمینیسم گستره ای از جنبش‌های سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژیک است که به دنبال هدفی مشترک، رسیدن حقوق زنان به جایگاهی که در تمامی زمینه‌ها با مردان برابر باشند. فعالین حقوق زنان که به اصطلاح فمینیست نامیده می‌شوند، باور دارند که جنسیت نباید تاثیری در جایگاه حقوقی و اجتماعی ندارد و زن‌ها و مردان باید در تمامی زمینه‌ها حقوقی برابر با هم داشته باشند. واژه فمینیسم برای اولین بار در فرانسه و هلند و در سال ۱۸۷۲ به وجود آمد و بعدها و در سال ۱۸۹۰ در بریتانیا، ۱۹۱۰ در آمریکا و در سال ۱۸۹۴ در فرهنگنامه آکسفورد پدیدار شد.

تاثیر مد بر فمینیسم

همواره یکی از موضوعاتی که فمینیست‌ها به آن اعتراض داشتند برابر نبودن حقوق زنان و مردان در دنیای مد و طراحی لباس است. فمینیست‌ها اعتقاد دارند که در دنیای مد و طراحی لباس به زن نگاهی ابزاری می‌شود و به تعبیر دقیق تر زنان در دنیای مد بازیچه دست مردان هستند. در گذشته تاثیر صحبت‌های فمینیست‌ها بر روی مد و پوشاک زیاد بود و در هر زمانی زنان برای رسیدن به یکسری از حقوق خود جنگیدند و دست به اعتراض زدند. اما با نگاهی کوتاه به تاریخ متوجه می‌شویم که پوشش زنان در دوران مختلف تاثیر زیادی بر شروع جنبش فمینیست داشته است.

فمینیسم , مد , پوشش

شروع فمینیسم با کمک مد

در گذشته زنان لباس‌های ناراحتی می‌پوشیدند که دامن‌های بلندی داشت و روی زمین کشیده می‌شد. قسمت بالاتنه نیز به وسیله بندهای بسیار سفت بسته می‌شد که راه رفتن را سخت می‌کرد. اما آملیا بلومر، مدافع حقوق زنان و سردبیر روزنامه لیلی، روزنامه فمینیستی، تصمیم گرفت با این نوع پوشش مخالفت کند. بنابراین شلوار پوشید و به محل کار خود رفت.

البته این جنبش تغییر پوشش شلوار در زنان باعث نشد تا آن‌ها به خواسته‌های دیگر خود ( حق رای و …) برسند. ولی تنش‌هایی ایجاد شد که باعث شد تا به صورت رسمی‌مسئله برابری حقوق بین زنان و مردان پیگیری شود. بعدها و در دهه ۶۰ با رواج یافتن دامن کوتاه میان زنان تاثیر جنسیت بر حقوق اجتماعی و پوشش به کمترین حد خود رسید. دو دهه بعد و در دهه ۸۰ کت و شلوارهایی مخصوص بانوان در بازار عرضه شد.  این کت و شلوارها رابطه صنعت مد و فمینیست را دچار دوگانگی کرد. زیرا برای اینکه شما به عنوان یک خانم تاجر جدی گرفته شوید باید کت و شلوار می‌پوشیدید ولی در عین حال لباس شما کاملا شبیه به لباس مردان بود.

با توجه به نکاتی که گفته شد، زنان ده‌ها سال برای رسیدن به حقوقشان توسط پوشش و مد جنگیدند و اهدافشان را به اطرافیانشان شناساندند. بنابراین می‌توان گفت پوشش و مد ابزاری بسیار مهم بوده و تاثیر زیادی بر روی زندگی اجتماعی و حقوق افراد دارد.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری