۰

چگونگی رنگرزی دکمه

بازدید 1073

در مقاله قبل راجع به انواع دکمه و اشکال و جنس آن‌ها توضیحاتی ارائه دادیم. اما همانطور که قول دادیم امروز چند نکته‌ای درباره رنگرزی و شیوه رنگ کردن دکمه‌ها صحبت می‌کنیم. زمانی که اصطلاح رنگرزی دکمه به گوشمان می‌خورد ما را به این فکر وا می‌دارد که چه کار پیچیده‌ای است و نیاز به ماشین آلات و ابزارهای ویژه‌ای دارد. اما باید گفت که خیلی ساده‌تر از این حرف‌هاست و روش سنتی و آسانی دارد که در ادامه راجع به آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

دکمه‌هایی که مناسب رنگرزی باشند، در بازار کشورمان به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند. دکمه‌های صدفی،‌ یووی و موادی که هر کدام با سبک و رنگی متفاوت رنگرزی می‌شوند. برای مثال دکمه صدفی و دکمه یووی با رنگ‌های پلی‌استر رزنگرزی می‌شود و دکمه‌های موادی با رنگ‌های پلاستیکی. این رنگ‌ها در بازار به صورت باز و کیلویی قابل خریداری است.

رنگرزی دکمه

وسایل مورد نیاز برای رنگرزی دکمه

  • شعله گاز
  • دیگ
  • کفگیر فلزی
  • صافی پلاستیکی
  • آب

انتخاب دیگ مناسب برای بسته به مقدار دکمه‌ها است، اگر تعداد دکمه‌ها کم بود از یک ظرف کوچک و به مراتب اگر تعداد دکمه‌ها زیاد بود از یک ظرف بزرگ استفاده کنید. باز هم با توجه به تعداد دکمه‌ها داخل ظرف را آب بریزید و مقداری رنگ هم داخل آب اضافه کنید، سپس دیگ را روی شعله اجاق قرار داده تا آب گرم شود. اگر رنگ تیره نیاز دارید باید دما آب را به بالاترین حد ممکن برسانید، اما اگر رنگ روشن مد نظر شماست، دمای آب را پایین نگه دارید و سریع دکمه‌ها را از آب خارج کنید که رنگ زیاد به خود نگیرند.

برای ریختن دکمه‌ها داخل آب از صافی نام برده استفاده کنید، دکمه‌ها را روی آن ریخته سپس در آب فرو کنید. به این نکته توجه داشته باشید که حتما ابتدا یک دکمه را یه صورت امتحانی روی صافی قرار دهید و آن را رنگ کنید، اگر رنگ مد نظر شما را گرفته بود سپس باقی دکمه‌ها را به آب و رنگ اضافه کنید.

نکته مهم دیگر این است که دمای آب نباید آنقدری بالا باشد تا دکمه‌ها شکل خود را از دست دهند و کج شوند. مقدار دمایی که آب دارد با توجه به جنس دکمه‌ها متفاوت است. حتما از فروشنده اطلاعات دما لازم را بپرسید یا از روش‌های دیگر دما مناسب آب را جستوجو کنید تا دکمه‌های شما از بین نروند.

رنگرزی دکمه

شاید برای شما سوال پیش آید که چرا دکمه‌ها را روی صافی بریزیم؟ جواب این جاست که صافی به شما اجازه می‌دهد تا دکمه‌ها را راحت‌تر به هم بزنید و همچنین خارج کردن آن‌ها بعد از رنگ گرفتن نیز ساده‌تر باشد.

نکته مهم در رنگرزی دکمه‌های یووی دما مناسب آب است، زیرا در غیر اینصورت رنگ دکمه‌ها پوست پوست شده، ترک می‌خورند و به راحتی از دکمه جدا می‌شوند.

رنگرزی دکمه نیازمند صبر، تجربه و اندکی دقت است. پس اگر دفعه اول است که این کار را انجام می‌دهید، حتما از یک دکمه به عنوان تست و امتحانی استفاده کنید و نتیجه را ابتدا روی آن ببینید سپس روی تعداد بالا رنگرزی را انجام دهید و پیشنهاد ما این است که اگر در تیراژ بالا قصد رنگرزی دارید حتما آن را به متخصصان این کار بسپارید تا نتیجه کار مطلوب‌تر و زیباتر باشد.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۴]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری