۰

با فرش قرمز بیشتر آشنا شوید

بازدید 1284

قطعا شما هم  در مراسمات گوناگون فرش قرمز رنگی را دیده‌اید که در ورودی این مراسمات پهن می‌شوند و افراد مهم از روی آن عبور می‌کنند. این فرش از زمان یونان باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است و امروزه علاوه بر جنبه خوش آمد گویی به عرصه مهمی برای طراحان تبدیل شده است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل به تاریخچه و نحوه شکل گیری فرش قرمز بپردازیم.

فرش قرمز

به طور کلی فرش قرمز فرشی است برای مشخص کردن یک مسیر در مراسمات رسمی است که قرار است افراد مهمی بر روی آن عبور کنند. در ابتدا این فرش فقط برای مقامات سیاسی و افراد حکومتی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در حال حاضر این فرش برای افراد غیر حکومتی و بعضا مراسمات غیر رسمی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

چرا قرمز؟

در مبحث روانشناسی رنگ‌ها، رنگ قرمز را رنگی پرهیجان و جذاب می‌دانند. هنگام مشاهده رنگ قرمز یک پیغام شیمیایی به مغز غده فوق کلیوی می‌رسد و هورمون اپی نفرین یا همان آدرنالین را آزاد می‌کند. قرمز رنگی محرک و جذاب است که از معانی دیگر آن می‌توان به شکوه، بزرگی و جلال اشاره کرد که علت قرمز بودن این فرش را می‌توان  این معانی دانست.

تاریخچه فرش قرمز

مطابق منابع موجود اولین شخصی که بر روی فرش قرمز راه رفته است؛ آگاممنون نام دارد که اسم آن در متون نوشته شده توسط آیسخولوس در ۴۵۸ سال قبل از میلاد نوشته شده است.

وقتی آگاممنون از جنگ تروآ (تروی) باز می‌گردد با استقبال همسرش، کلوتایمنسترا، مواجه می‌شود که برای اولین بار به آگاممنون پیشنهاد تا بر روی فرشی قرمز رنگ راه برود:

«اکنون عزیزم، از ارابه خود پایین بیایید و فرمانروای من، پای خود را بر روی زمین قرار ندهید. شما باید با عدالتتان بر روی فرشی قرمز قدم بنهید.»

آگاممنون که خود را فرمانروای جهان می‌دید، و تصور می‌کرد که فقط افراد فاخر و بزرگ بر روی همچین فرشی قدم می‌گذارند، گفت:

«من یک کشنده هستم، یک مرد. نمی‌توانم پا بر روی این زرق و برق‌های رنگی بدون ترس بگذارم.»

بعد از و در سال ۱۸۲۱ فرش قرمز برای خوش آمد گویی به جیمز مونرو رئیس جمهور وقت آمریکا بر روی یک رودخانه پهن شد. در سال ۱۹۰۲ راه آهن مرکزی آمریکا از فرشی قرمز مایل به قهوه‌ای برای واگن مهمانان ویژه یکی از قطارهای لوکس خود که بین نیویورک و شیکاگو در رفت آمد بودند؛ استفاده کرد؛ فرشی که مسیر این میهمانان را به سمت واگن‌هایشان مشخص می‌کرد.

استفاده از این فرش در آن زمان یک اعتقاد بود که از جمله «درمان فرش قرمز» می‌آمد.

از بعد از سال ۱۹۲۰ که مفهوم فرش قرمز با‌ هالیوود هم معنی شده بود؛ در اولین نمایش هر فیلم فرشی قرمز رنگ پهن می‌شد تا میهمانان از روی آن عبور کنند.

در مراسم افتتاحیه فیلم رابین هود در سال ۱۹۲۲ با نویسندگی، تهیه کنندگی و بازیگری داگلاس فربنکس در سینمای مصری‌ها در بلوار هالیوود آمریکا فرش قرمز پهن شد.

بعد از تمام اتفاقاتی که ذکر شد فرش قرمز در سال ۱۹۶۱ در مراسم اسکار و در سالن اجتماعات سانتا مونیکا برای عموم مردم معرفی شد. چند سال بعد، مسئولان برگزاری اسکار تصمیم گرفتند تا در خارج از محل نمایش فیلم‌ها و در قسمت ورودی مراسم این فرش را پهن کنند. از این زمان تا به اکنون این فرش به عنوان وسیله‌ای مهم برای بازیگران و افراد سرشناس به عنوان یک ورود با شکوه و نشان دادن خود در اسکار تبدیل شده است.

مراسم عمومی

همانطور که گفته شد، یکی از کاربردهای فرش قرمز در مراسمات عمومی مثل اسکار، گلدن گلوب، گرمی، بفتا و مت گالا است. در این مراسمات در حالی که جایزه‌ها در داخل قرار دارد بخش بزرگی از تبلیغات و هیجان در بیرون و در قسمت قرمز رنگ مراسم قرار دارد. در چنین مراسماتی  تعداد زیادی از روزنامه نگاران و عکاسان در اطراف و کناره‌های فرش قرمز حضور دارند و از میهمانی که بر روی این فرش قدم می‌زنند عکس و مصاحبه می‌گیرند.

مراسمات رسمی

قبل از اینکه فرش قرمز در مراسماتی مثل مت گالا و یا اسکار پهن شود؛ در مناسبات سیاسی و رسمی استفاده می‌شد.

هنگامی که رئیس جمهور و یا هر یک از مقامات یک کشور وارد کشور دیگری می‌شد؛ مسئولین کشور میزبان با پهن کردن این فرش به آن مسئول خوش آمد می‌گفتند.

فرش قرمز و مد

تا به اینجای مقاله در مورد ویژگی‌های فرش قرمز صحبت کردیم و فهمیدیم که چه در مراسمات رسمی و چه مراسمات عمومی از فرش قرمز به عنوان ابزاری برای خوش آمد گویی استفاده می‌شود. اما امروزه فرش قرمز علاوه بر جنبه خوش آمد گویی به عرصه مهمی برای طراحان و علاقه‌مندان حوزه مد و فشن بدل شده است.

تا سال ۱۹۹۰ در بسیاری از مراسم عمومی مثل اسکار و یا گلدن گلوب، این بازیگران و سلبریتی‌ها بودند که لباس مورد نظرشون را انتخاب می‌کردند اما بعد از این سال فرش قرمز به یک مکانی برای به نمایش گذاشتن مد تبدیل شد و طراحان و برندهای مطرح در حوزه لباس به انتخاب لباس برای سلبریتی‌ها کردند.

 

 

 

 

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۱]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری