۰

چاپ غیرمستقیم روی پارچه

بازدید 578

در این روش از چاپ پارچه، سطح چاپ شونده به طور غیر‌مستقیم با فرم چاپ در تماس است. بدین منظور ابتدا نقش اولیه به یک لایه بی‌رنگ منتقل شده و در نهایت از آن لایه بر روی سطح نهایی مثلا کاغذ منتقل می‌شود.

چاپ غیر مستقیم بر روی پارچه معمولا با استفاده از روش چاپ سابلیمیشن اتفاق می‌افتد. سابلیمیشن در لغت به معنای تصعید است. یعنی زمانی که یک جسم جامد بدون تغییر حالت به مایع، مستقیم به گاز تبدیل شود. جوهر چاپ سابلیمیشن یا تصعیدی می‌تواند در دمای حدود ۱۸۰ درجه سانتیگراد از حالت جامد به گاز تغییر حالت داده و بر روی جسم قرارگیرد.

تاریخچه

اولین نشانه‌های این روش چاپ در سال ۱۹۵۷ در فرانسه ظهور پیدا کرد. زمانی که شخصی به نام Noel de Plasse متوجه شد که رنگ‌ها می‌توانند به صورت مستقیم از حالت جامد به گاز تبدیل شوند. بعد از این اختراع، تولید کاغذهای چاپ سابلیمیشن در دهه ۱۹۶۰ و تا اواسط دهه ۷۰ میلادی رشد چشمگیری داشت.

بعدها  Jet Propulsion Lab در آمریکا  اولین ماشین چاپ را که از روش تصعید رنگ استفاده می‌کرد، اختراع کرد. Wes Hoekstra مدیر پروژه طراحی این ماشین چاپ بود و به عنوان پدر چاپ سابلیمیشن شناخته می‌شود. همچنین Hoekstra تونر سابلیمیشن را نیز اختراع کرد.

مزایا و معایب چاپ غیر مستقیم

از مهمترین مزایای چاپ سابلییشن این است که با استفاده از این روش، چاپ روی بسیاری از سطوح(لیوان، چوب، کاشی، پارچه و …) با کیفیت و ماندگاری بالا و همچنین قیمت مناسب، در تیراژ حتی ۱ عدد امکان پذیر می باشد. علاوه بر این طیف رنگ بیشتر به نسبت چاپ مستقیم، دقت بالا، عدم انتقال رنگ به پشت پارچه و امکان شستشو نیز از مزایای چاپ غیر مستقیم سابلیمیشن در مقایسه با سایر روش‌های چاپ است.

سرعت کمتر در مقایسه با روش چاپ مستقیم نیز یکی از بزرگترین معایب چاپ پارچه سابلیمیشن به حساب می‌آید.

برای یک چاپ غیر مستقیم خوب چه مواردی لازم است؟

برای یک چاپ غیرمستقیم به موارد زیر احتیاج است:

  1. پرینتر جوهرافشان
  2. کاغذ مخصوص سابلیمیشن(کاغذ ترانسفر)
  3. دستگاه پرس حرارتی
  4. چسب نسوز
  5. مواد خام سابلیمیشن

البته به این نکته توجه داشته باشید که با استفاده از این روش امکان چاپ روی تمام سطوح وجود ندارد و باید قبل از چاپ آن سطح با ماده مخصوصی کوتینگ شده تا بتوان از روش چاپ غیرمستقیم سابلیمیشن بر روی آن استفاده کرد.

روش کار

در روش چاپ سابلیمیشن ابتدا با استفاده از پرینتر جوهرافشان، طرح موردنظر بر روی کاغذ سابلیمیشن چاپ می‌شود. سپس با استفاده از یک دستگاه حرارتی تصویر چاپ شده بر روی بستر پرس می‌شود. بر اثر حرارت جوهر تشکیل‌دهنده تصویر به حالت گاز درآمده و تحت فشار پرس به بستر چاپ منتقل می‌شود.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری