استفاده از انواع پارچه حریر
بازدید 748
Scarfbank 582 روز پیش
بدون دیدگاه

همه چیز در مورد پارچه حریر

پارچه حریر یک پارچه فوق العاده نرم و سبک است که لطافت زیادی دارد. در حقیقت پارچه حریر یک پارچه مناسب برای فصل تابستان است. برخی از افراد به پارچه حریر، پارچه اطلسی یا ابریشمی نیز می‌گویند. این نوع پارچه برای دوخت لباس مجلسی، شومیز و مانتو کاربرد دارد و دارای انواع مختلفی است. شما می‌توانید بر طبق مدل و نوع دوختی که می‌خواهید پارچه حریر دلخواه خود را پیدا کنید. در پاسخ به سوال حریر چیست باید بگوییم؛ حریر پارچه‌ای پرکاربرد در صنعت مد و لباس است و جنس آن نازک، نرم و لطیف است. در بافت این نوع پارچه از ابریشم مصنوعی یا طبیعی استفاده شده است.

انواع پارچه حریر

انواع پارچه حریر

همان طور که گفتیم پارچه حریر دارای انواع مختلفی است و می‌توانید متناسب با نیاز و مدلی که انتخاب کرده‌اید یکی از انواع پارچه حریر را انتخاب کنید. در ادامه انواع پارچه‌های حریر را به شما معرفی می‌کنیم.

فروش روسری در بانک روسری

  1. پارچه کرپ حریر

یکی از معروف‌ترین پارچه‌های حریر، کرپ حریر است که رنگی مات دارد. از این پارچه برای دوختن لباس‌هایی مانند شومیز و لباس مجلسی استفاده می‌شود. همچنین پارچه کرپ حریر برای مدل‌هایی مانند پیراهن ماکسی بلند و مدل‌هایی که به پارچه لخت نیاز دارند، مناسب است. سطح روی این پارچه شبیه به کرپ زبر است.

  1. پارچه حریر کریشه

پارچه حریر کریشه تقریبا از پارچه کرپ حریر نرم‌تر است اما نکته منفی که در آن وجود دارد این است که نسبت به کرپ خیلی سریع‌تر نخ کش می‌شود. پارچه حریر کریشه هم به شکل ساده و هم به شکل طرح دار موجود است و از آن می‌توان برای دوخت انواع روسری و شال حریر استفاده نمود. روسری حریر کریشه به راحتی روی سر سر نمی‌خورد و بسیار نرم و لطیف است.

  1. پارچه حریر ژرژت

سطح پارچه حریر ژرژت شبیه به حریر کرپ زبر است اما از آن نازک‌تر و نرم‌تر است. این پارچه آبرفت ندارد و میزان چروک شدن آن نیز بسیار پایین است. از این پارچه نیز به دلیل نازک و سبک بودن در دوخت روسری استفاده می‌شود. پارچه حریر ژرژت همچنین برای دوخت انواع لباس کاربرد دارد و حتی می‌توانید ست لباس و روسری با آن بدوزید.

  1. پارچه حریر نخ

پارچه حریر نخ از آن دسته پارچه‌های تابستانی فوق العاده‌ای است که ابریشمی، خنک و نخی است. این پارچه برای کسانی که به الیاف مصنوعی حساسیت دارند و یا به هر دلیل از آن استفاده نمی‌کنند، بهتری انتخاب است. البته لازم به ذکر است پارچه حریر نخ به دلیل وجود الیاف پنبه در آن، هم آبرفت دارد و هم میزان چروک پذیری آن بالاست.

  1. پارچه حریر ژاکارد

پارچه حریر ژاکارد یک پارچه جدید بوده که نسبت به دیگر انواع پارچه حریر مقاومت و ضخامت بیشتری دارد. پارچه حریر ژاکارد دارای زمینه شفاف، شیشه‌ای و نسبتا براق بوده و طرح روی آن چاپی نیست بلکه روی بافت پارچه ایجاد شده است. از پارچه حریر ژاکارد برای دوخت مانتو استفاده می‌شود. این پارچه جهت دوخت پیراهن یا مانتوهای گشاد طراحی نشده است زیرا ایست دارد و ریزش دار نیست.

  1. پارچه حریر کریستال

این نوع پارچه بسیار سبک و لطیف بوده و برای دوختن چادر پارچه خوبی است. پارچه حریر کریستال شفاف و بدن نما نیست و به همین دلیل برای دوخت انواع چادر گزینه‌ی مناسبی است. این نوع پارچه نیز مانند دیگر انواع پارچه حریر لخت و ریزش دار است.

پارچه حریر

  1. پارچه حریر ساتن

پارچه حریر ساتن از آن دسته پارچه‌های ریزش دار و لختی است که برای دوختن لباس مجلسی و انواع دامن بلند و کلوش بهترین انتخاب است. این نوع پارچه براق بوده و برای دوخت انواع لباس مجلسی بسیار مناسب است. پارچه حریر ساتن هم به صورت ساده و هم به صورت طرح‌دار در بازار وجود دارد.

  1. پارچه حریر سیلک

پارچه‌های حریر سیلک شبیه به پارچه حریر ساتن براق و نرم بوده ولی نسبت به آن نازک‌تر و لطیف‌تر هستند. در مورد پارچه حریر سیلک بد نیست بدانید این پارچه بسیار سر و لیز است و به همین دلیل قرار دادن برش‌های پارچه روی هم و دوختن آن بسیار سخت است. پس بهتر است قبل از دوختن این پارچه پارچه‌های برش خورده را با سوزن یا با کوک به هم متصل کرد و سپس آن را دوخت تا در هنگام دوختن پارچه سر یا لیز نخورد. پارچه حریر سیلک نیز به صورت طرح دار و ساده وجود دارد و می‌توان از آن برای دوخت انواع لباس خواب استفاده کرد.

  1. پارچه حریر پلیسه

پلیسه کردن پارچه‌های مختلف یکی از کارهایی است که خیاطان و طراحان آن را انجام می‌دهند. پارچه حریر نیز از جمله پارچه‌هایی است که برای پلیسه کردن مورد استقبال قرار گرفته است. پلیسه شدن پارچه حریر به آن جلوه زیبایی می‌بخشد و برای دوخت انواع لباس، مانتو و دامن از آن استفاده می‌شود. پارچه حریر پلیسه در دو نوع طرح دار و ساده موجود بوده و نیاز به اتوشویی ندارد.

 

      ۱۰. پارچه حریر لمه

پارچه حریر لمه یکی از پارچه‌هایی است که برای دوخت لباس مجلسی و لباس شب از آن استفاده می‌شود. این نوع پارچه بسیار لخت و ریز دار بوده و بهتر است برای دوخت این نوع پارچه از آستر استفاده شود. این نوع پارچه را برای دوخت انواع مانتو، لباس مجلسی و دامن استفاده می‌کنند.

     ۱۱. پارچه حریر پرده ای

برای دوخت پارچه حریر پرده‌ای به آستر نیاز است. این نوع پارچه نیز شبیه به حریر لمه در دوخت لباس شب و مجلسی کاربرد دارد. از مزیت‌های این پارچه می‌توان به سبک بودن آن، لختی، براقی و شفافیت آن اشاره کرد.

     ۱۲. پارچه حریر ارگانزا

این نوع پارچه شبیه به حریر ژاکارد بوده ولی طرح‌های چاپی آن با پارچه ژاکارد متفاوت است. این نوع پارچه شیشه‌ای است ولی مقاومت خوبی دارد از این رو از این پارچه برای دوخت انواع دامن استفاده می‌شود. گاهی اوقات از پارچه حریر ارگانزا در دوخت لباس عروس نیز استفاده می‌شود. البته دوخت لباس عروس با این پارچه باید با طرح ساده انجام شود و نمی‌توانید روی آن سنگ یا مروارید بدوزید.

پارچه حریر گلدار

    ۱۳. پارچه حریر گلدار

پارچه حریر گلدار نوعی پارچه حریر است که روی آن طرح‌های چاپی از گل وجود دارد. این نوع پارچه در رنگ‌های شاد و متنوع در بازار وجود دارد و با استفاده از آن می‌توان انواع پیراهن را برای خانم‌ها و دختران جوان دوخت.

از پارچه حریر برای دوخت چه لباس هایی استفاده می شود؟

همان طور که انواع پارچه حریر را معرفی کردیم، دیدید که هر پارچه برای چه مدل لباسی کاربرد دارد. در کل با استفاده از پارچه حریر می‌توانید انواع مانتو، پیراهن مجلسی، لباس عروس، شال و روسری حریر، لباس راحتی، شومیز، سارافون و… را بدوزید. همچنین پارچه حریر برای خرجکاری لباس، دوخت پرده، استفاده در دکوراسیون و… مناسب می‌باشد. در ضمن دقت داشته باشید اگر پارچه حریر طرح دار را انتخاب کردید، بهتر است مطابق با طرح خود پیراهن، بلوز و … را انتخاب کنید.

قیمت پارچه حریر

مزایا و ویژگی‌های پارچه حریر

  • پارچه حریر قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارد
  • نرم و لطیف است و انعطاف پذیری زیادی دارد
  • انوع متنوعی دارد و طرح دار یا ساده آن را می‌توانید به راحتی پیدا کنید
  • برای فصول گرم سال بسیار مناسب است زیرا خنک و نازک است
  • با استفاده از حریر می‌توانید برای افراد با سن مختلف لباس بدوزید

 

نحوه ی نگهداری، شستشو و اتو زدن پارچه حریر

بهتر است برای شستشوی پارچه‌های حریر دمای آب کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد باشد و همچنین بهتر است پارچه حریر را با آب و صابون و با دست بشویید. زمان اتو کشیدن نیز دقت داشته باشید که دمای اتو زیاد نباشد و بهتر است قبل از اتو کشیدن پارچه را مرطوب کنید یا یک پارچه نخی روی آن بگذارید. در این صورت به بافت و رنگ پارچه حریر آسیب و صدمه‌ای وارد نمی‌شود.

انواع پارچه حریر

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم در مورد همه ویژگی‌های پارچه حریر و انواع آن اطلاعات مهمی را ارائه کنیم تا بتوانید در زمان خرید پارچه حریر نسبت به آن دید درستی داشته باشید. برای خرید شال و خرید روسری جنس حریر یا هر پارچه دیگری می‌توانید از فروشگاه ما دیدن کنید. همچنین می‌توانید با بهترین قیمت پارچه حریر را از فروشگاه ما خریداری کنید.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۳]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری