شناخت انواع پارچه- پارچه مبلی
بازدید 737
Scarfbank 1129 روز پیش
بدون دیدگاه

از انواع پارچه و خصوصیات آن‌ها چه میدانید؟

پارچه یک عنصر اصلی برای دوخت لباس و بسیاری از لوازم اطراف ما است. بدون‌شک هر پروژه به یک نوع پارچه متفاوت نیاز دارد. به همین خاطر یکی از اولین سوالاتی که قبل از خرید پارچه و شروع پروژه خیاطی پرسیده می‌شود، این است که چه نوع پارچه‌ای مناسب است؟ شناخت انواع پارچه و خصوصیات و کاربردهای انواع پارچه برای داشتن انتخاب درست بسیار کمک کننده است.

داشتن اطلاعات کافی درباره پارچه‌ها و کاربرد آنها برای همه افراد یک ضرورت است. زیرا انتخاب پارچه مناسب نه تنها در ظاهر لباس بلکه در راحتی و مراقبت بهتر از آن تاثیر مهمی دارد. اگر قصد خرید پارچه برای دوخت لباس، روکش مبلمان، پرده، سرویس آشپزخانه و … را دارید، اما با وجود تنوع بسیار زیاد آن در بازار کمی گیج شده‌اید، نگران نباشید. زیرا بعد از خواندن این مقاله درباره انواع پارچه همچون پارچه کرپ، پارچه ابریشم، پارچه ساتن و پارچه مخمل به شناخت خوبی دست پیدا خواهید کرد.

معرفی انواع پارچه و ویژگیهای آنها

انواع پارچه در تصمیم گیری ما نقش دارد

تمام پارچه‌های موجود در بازار از الیاف طبیعی یا الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند. منشاء برخی از پارچه‌ها فقط الیاف طبیعی، برخی الیاف مصنوعی و تعدادی ترکیب هر دوی آنها است. الیاف طبیعی از گیاهان یا حیوانات به دست می‌آیند و شامل پارچه‌هایی مانند ابریشم، کتان، پنبه و پشم می‌شود. در حالی که الیاف مصنوعی ساخته دست بشر هستند و طی فرایندهای شیمیایی ایجاد شده و انواع پارچه‌ مانند نایلون، استات، اسپندکس و پلی استر را شامل می‌شود. برای تهیه پارچه‌های ترکیبی هم از الیاف طبیعی و هم الیاف مصنوعی استفاده می‌کنند. هر کدام از الیاف طبیعی و مصنوعی دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. بنابراین ترکیب آنها می‌تواند پارچه‌های ترکیبی مختلف را برای نیازهای متفاوت ایجاد کند.

پارچه مبلی

شاید تا به حال درباره پارچه مبلی شنیده باشید. ابتدا لازم است به شما بگوییم که منظور از پارچه مبل، نوعی خاصی از جنس پارچه نیست. به خاطر اهمیت انتخاب پارچه در دوخت مبلمان، استفاده از اصطلاح پارچه مبلی زیاد به گوشتان می‌رسد. در واقع از انواع پارچه طبیعی، پارچه مصنوعی و پارچه ترکیبی می‌توان برای روکش مبلمان استفاده کرد. مهم‌ترین نکته در انتخاب پارچه مناسب مبلمان این است که آن پارچه دارای لمس راحت، دوام و کیفیت بالا، ظاهر زیبا و شست‌وشوی راحت باشد. از انواع پارچه‌ رومبلی می‌توان به پارچه کتان، پارچه اکریلیک، پارچه نایلون، پارچه مخمل، پارچه چرم، پارچه شانل و پارچه مازراتی اشاره کرد.

پارچه کرپ

این پارچه در اصل از ابریشم تهیه می‌شود، اما اکنون از الیاف مصنوعی، پنبه و پشم نیز می‌توان برای ساخت آن استفاده کرد. جنس نازک و نرمی دارد و برای همه فصول مناسب است. پارچه کرپ دارای بافت بی‌عیب و نقص بوده و به همین خاطر بسیار محبوب است. البته کمی لغزنده است و در هنگام خیاطی کمی مشکل ایجاد می‌کند. پارچه کرپ به راحتی چروک می‌شود، البته کرپ پلی استر در برابر چین و چروک مقاومت بالایی دارد. کرپ به خاطر ظاهر منحصر‌به‌فرد و احساس راحتی که دارد برای دوخت انواع لباس‌های مهمانی و رسمی مناسب است. در واقع پارچه کرپ در دوخت لباس‌های رومزه و لباس مجالس و همچنین محیط‌های با سطح کلاس بالا بیشترین کاربرد را دارد. البته برای دوخت روکش مبلمان، پرده و رومیزی هم بسیار از پارچه کرپ استفاده می‌شود.

پارچه نخیپارچه نخی یکی از متداول ترین نوع پارچه است

از متداول‌ترین انواع پارچه در جهان است، تا جایی که در هر کمدی لباس از جنس نخی دیده می‌شود. بسیار نرم  و جاذب است. به دلیل خاصیت جاذب بودن، خیلی راحت رنگ را به خود می‌گیرد و بنابراین می‌توان در رنگ‌های متنوع آن را تولید کرد. پارچه نخی یا همان پنبه از الیاف دانه‌های گیاه پنبه به دست می‌آید. در برابر درجه حرارت و سایش از مقاومت بالایی برخوردار است. در یک کلمه پارچه نخی، راحت است. در اغلب اوقات الیاف پنبه با دیگر الیاف مانند پشم، کتان، نایلون و پلی استر مخلوط می‌شود تا بهترین ویژگی را ارائه دهد.

پارچه کتان

یکی دیگر از انواع پارچه، پارچه کتان است که از الیاف طبیعی گیاه کتان تهیه شده و در دسته‌بندی انواع پارچه طبیعی قرار می‌گیرد. بیشتر دارای مصارف خانگی است. لباس‌های دوخته شده از جنس پارچه کتان مناسب فصل تابستان هستند، زیرا قابلیت نگه‌داشت گرما در آن خیلی کم است. یکی از ویژگی‌های منفی کتان، چروک شدن سریع آن است. البته با آبکشی و اتو کشیدن راحت صاف می‌شود. برخلاف پارچه پنبه‌ای که تمایل به حفظ رطوبت دارد، پارچه کتان خیلی سریع خشک می‌شود. از دیگر خصوصیات مثبت کتان می‌توان به جذب بالای آب، عدم تغییر سایز بعد از شستشو، تنفس بالا، ضد حساسیت و لطافت و نرمی اشاره کرد. از پارچه سبک کتان علاوه‌بر تولید پوشاک برای تهیه ملافه، روتختی و دستمال سفره نیز زیاد استفاده می‌شود.

پارچه ابریشم

ابریشم از محکم‌ترین منسوجات طبیعی در جهان است که از پیله کرم ابریشم تهیه می‌شود. به خاطر نرمی، ظاهر زیبا، درخشش و مقاومتی که دارد در سراسر جهان بسیار محبوب است. جزء انواع پارچه گران و لوکس است. تولید پوشاک متداول‌ترین کاربرد پارچه ابریشم است. به عنوان مثال برای تهیه روسری، کراوات، لباس عروس، لباس شب، بلوز و پیراهن بسیار کاربرد دارد. این پارچه به خاطر وزن سبک و احساس لطیف برای دوخت لباس زیر زنانه و مردانه خیلی مناسب است.

پارچه ساتن

همانطور که می‌دانید ساتن پارچه‌ای براق و مجلل است که از ابریشم و الیاف مصنوعی مانند نایلون و پلی استر تهیه می‌شود. بدون‌شک ساتن الیاف طبیعی از ساتن الیاف مصنوعی قیمت گران‌تری دارد. با توجه به نوع بافت و خصوصیات، شامل انواع پارچه مانند ساتن کرپ، ساتن کش، ساتن عروس و ساتن شیشه است. پارچه نرم و سبک ساتن برای همه فصول مناسب است. دارای کاربردهای زیادی است. در دوخت لباس‌های زنانه مانند لباس عروس و لباس خواب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشنهاد میکنیم مقالهانواع پارچه ساتن؛ نحوه دوخت ساتن چگونه است ؟ برای اطلاعات بیشتر در مورد پارچه ساتن و نحوه دوخت این پارچه بخوانید.

پارچه مخملپارچه مخمل یکی از انواع پارچه از الیاف پارچه تهیه می‌شود

در زمان‌های خیلی قدیم از الیاف طبیعی مانند ابریشم برای ساخت آن استفاده می‌کردند، به همین خاطر مخمل جزء پارچه‌های اشرافی بود. اما امروزه از الیاف مصنوعی هم می‌توان برای تهیه آن استفاده کرد و این باعث کاربرد فراوان مخمل شده است. برای دوخت انواع لباس، پرده و روتختی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. احساس نرم، سطح براق و درخشان آن بسیار مورد علاقه افراد است. در توصیف ویژگی‌های مهم دیگر پارچه مخمل باید گفت که دارای قابلیت کشش کم، دوام زیاد و تنفس بالا است.

پارچه حریر

حریر در میان انواع پارچه به خاطر وزن سبک، نرمی و خنک بودن بسیار محبوب است. برای دوخت انواع لباس خنک و تابستانی می‌توان از آن استفاده کرد. اغلب از الیاف پنبه برای تهیه پارچه حریر استفاده می‌شود. در برخی از انواع حریر بافت پارچه ممکن است از ابریشم طبیعی یا مصنوعی به دست آمده باشد. با توجه به میزان ابریشم استفاده شده و خصوصیات آن، پارچه حریر شامل انواع مختلفی همچون پارچه حریر نخ، حریر کرپ، حریر کرشه، حریر ژرژت، حریر گلدار و حریر ژاکارد است.

پارچه پشمی

از انواع پارچه طبیعی محسوب می‌شود زیرا از پشم حیواناتی مانند گوسفند، بز، شتر، خرگوش و … به دست می‌آید. برای تهیه آن موی حیوانات را به نخ و سپس به پارچه تبدیل می‌کنند. پارچه پشمی بعد از پنبه و الیاف مصنوعی یکی از رایج‌ترین منسوجات در جهان است. بزرگترین جذابیت لباس‌های پشمی این است که گرما را بسیار خوب نگه می‌دارند. از دوام و انعطاف بسیار خوبی برخوردار است. از پارچه پشمی علاوه‌بر دوخت لباس برای ساخت کلاه، ژاکت، دستکش و انواع دیگر پوشاک نیز استفاده می‌شود.

پارچه چرماز قدیمی ترین انواع پارچه، پارچه چرمی است.

از قدیمی‌ترین انواع پارچه است که از دباغی پوست انواع مختلف حیوانات به دست می‌آید. در حالی که پوست گاو محبوب‌ترین آنها است. امروزه از پارچه چرم نه تنها برای دوخت لباس، بلکه برای انواع کفش، کمربند، کیف، کاور مبلمان و حتی قاب‌های هنری، صندلی وسایل نقلیه و کف و دیوارها استفاده می‌شود. جنس محکمی دارد و از مقاومت خوبی در برابر چین و چروک برخوردار است. از دیگر خصوصیات مثبت آن می‌توان به لطافت مجلل، نرمی، مقاومت در برابر آب و عایق بودن اشاره کرد. قیمت کمی گران و نگهداری سخت از ویژگی‌های منفی پارچه چرم محسوب می‌شوند.

همانطور که در ابتدای متن بیان کردیم با توجه به کاربرد الیاف مصنوعی در تهیه انواع پارچه و همچنین امکان تولید پارچه‌های ترکیبی، تنوع پارچه از لحاظ جنس و کیفیت در بازار بسیار زیاد است. در این مقاله ما سعی کردیم پارچه‌های محبوب و پرطرفدار را معرفی کنیم و به مهم‌ترین خصوصیات آنها هم اشاره‌ای داشته باشیم. انتخاب جنس پارچه در کیفیت دوخت، دوام و راحتی استفاده از آن نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم با توجه به کاربرد پارچه و توان خرید خود بهترین جنس و کیفیت را از میان انواع پارچه انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید

اینفوگرافیک انواع پارچه و ویژگی‌ های آن‌ها

چاپ روسری

 

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری