استفاده از انواع پارچه ساتن
بازدید 4537
Scarfbank 1118 روز پیش
بدون دیدگاه

انواع پارچه ساتن؛ نحوه دوخت ساتن چگونه است ؟

پارچه‌ی ساتن به پارچه‌ای گفته می‌شود که نرم، الاستیک و براق باشد. در حال حاضر انواع ساتن وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد و به نحوه دوخت ساتن هم خواهیم پرداخت. قدمت پارچه‌ی ساتن به قرون وسطی و کشور چین برمی‌گردد. چین جایی است که بافت ساتن را با ابریشمی انحصاری تولید کرده است و به مرور، تکنیک بافت و خود پارچه را در امتداد جاده‌ی ابریشم رواج داده و تولید انبوه آن را در خاورمیانه گسترده کرده است.

کشورهای اروپایی نیز به تولید و استفاده از پارچه‌ی ساتن پرداختند. اولین کشور غربی‌ای که در قرن دوازدهم اقدام به تولید این پارچه کرد، ایتالیا بود. در قرن چهاردهم تولید ساتن در اروپا به طور کامل رواج پیدا کرد. در اروپا از پارچه ساتن در طراحی مبلمان، لوازم و اثاثیه موجود در کا‌خ‌های سطنتی استفاده می‌شده است.

انواع پارچه ساتنپارچه ساتن چه ویژگی هایی دارد؟

پارچه ساتن دارای انواع زیادی است؛ هر کدام از انواع پارجه ساتن، مناسب دوخت لباس‌های خاصی هستند. تمامی پارچه‌ها به‌خصوص پارچه‌های ساتن به دلیل حساسیت‌هایی که دارند، نیازمند توجه و مراقبت‌های ویژه‌ای هستند. مراقبت از ساتن به‌صورت ویژه، در صورتی امکان‌پذیر است که ویژگی‌ های پارچه ساتن در انواع مختلف را بشناسیم و بدانیم چگونه با آن برخورد کنیم. با همراهی شما قصد داریم به بررسی ویژگی‌های برخی از انواع پارچه‌ی ساتن بپردازیم تا با انواع این پارچه به خوبی آشنا بشوید.

ساتن مبلی

همان‌طور که گفته شد، پارچه‌ی ساتن کاربردهای فراوانی دارد؛ از پارچه ساتن می‌توان در دوخت روکش مبلمان و انواع لباس استفاده کرد. خرید روکش مبل یکی از کارهایی است که برای افراد اهمیت زیادی دارد؛ زیرا افراد می‌خواهند مبل زیبا و قشنگی داشته باشند.

پارچه‌های رومبلی انواع مختلفی دارند، یکی از بهترین انواع پارچه رومبلی، پارچه‌ ساتن مبلی می‌باشد. این پارچه با وجود زود لکه‌دار شدن و سخت پاک شدن دارای استرس بسیار بالا است. هم‌چنین این پارچه دارای تنوع رنگ بسیار زیادی می‌باشد و می‌توان از آن برای تنظیم دکور و زیبایی منزل استفاده کرد.

ساتن کشپارچه ساتن چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی اصلی این نوع دوخت ساتن، کش‌‌دار بودن آن است. این پارچه ویژه کسانی است که دوست دارند لباسشان خو‌ش‌حالت باشد و به‌زودی چروک نشود. وجود زیاد نخ لاکرا در این پارچه، باعث می‌شود که این نوع پارچه کم‌تر چروک شود.

ساتن آستری

سطح پارچه‌ی ساتن آستری براق و نرم است؛ وجود مقدار زیاد آهار در این پارچه، باعث ایستایی پارچه و زیباتر دیده شدن آن می‌شود. پارچه ساتن آستری، برای دوختن پارچه‌های پشت پرده، بسیار مناسب خواهد بود.

ساتن دوشس

اگر به‌دنبال پارچه‌ای سفت، سنگین و کم‌ درخشش هستید، پارچه‌ی ساتن دوشس برای شما بسیار مناسب خواهد بود؛ شکل این پارچه به‌خوبی حفظ می‌شود و می‌توان آن‌را یک پارچه‌ی مناسب مخصوص لباس‌های رسمی دانست. تار الیاف مصنوعی و نخ‌های ظریف ابریشم مواد سازنده‌ی این پارچه هستند. این پارچه همچنین پارچه‌ی مناسبی برای دوخت لباس عروس و لباس شب است.

ساتن حریر

یکی از انواع پارچه ساتن، ساتن کرپ است

افرادی که همیشه به دنبال لباس‌های کم‌وزن و سبک هستند، می‌توانند از ساتن حریر لذت بسیار زیادی ببرند. لطافت، کم‌وزنی و براق بودن کم ویژگی‌های بارز این نوع پارچه است. لباس‌های کم‌وزن و سبک، شال‌‌ها و روسری‌های از جنس ساتن حریر، مورد پسند بسیاری از خانم‌های شیک‌پوش می‌باشند.

ساتن کرپ

ساتن کرپ‌‌ پارچه‌ای است که دو رو دارد؛ بافت کرپ در پشت آن، و بافت ساتن در روی آن است. لباس‌های رسمی، لباس عروس و لباس شب اگر با این پارچه دوخته شوند، بسیار شیک و زیبا خواهند بود.

ساتن آمریکایی

براق بودن، آهار داشتن و لطیف بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های ساتن آمریکایی هست.  از کاربردهای اصلی این نوع پارچه، دوخت لباس عروس به وسیله‌ی این ساتن است.

ساتن تافته

یکی دیگر از انواع پارچه ساتن، ساتن تافته است؛ آهار زیاد و ریزش کم نسبت به سایر انواع ساتن، در ساتن تافته بسیار بیشتر دیده می‌شود. استحکام و مقاومت دوخت ساتن در این پارچه باعث شده است لباس‌های مجلسی، مانتو، شومیزهای مجلسی و… با این دوخت بسیار زیبا و جذاب شوند.

نحوه دوخت پارچه ساتن چگونه است؟

نحوه دوخت پارچه ساتن چگونه است؟

کار کردن با پارچه‌ ساتن به دلیل لغزندگی بسیاری که دارد کمی مشکل است؛ برای اینکه بتوانید با این پارچه خوب کار کنید باید نحوه‌ی رفتار با آن را یاد بگیرید؛ مثلا اینکه باید به علامت گذاری ساتن توجه کنید تا راحت‌تر برش آن انجام شود. پارچه‌ی ساتن لغزندگی بسیاری دارد اما حرکت خلاف جهتی ندارد، به همین دلیل می‌توانید آن‌را در خلاف جهت برش دهید. اگر انجام این کار برایتان مشکل است می‌توانید لبه‌های لباس را طوری در نظر بگیرید که برای دوخت جای کافی وجود داشته باشد.

کوک فرانسوی بهترین کوک برای دوخت این پارچه است، زیرا باعث مخفی شدن لبه‌ی پارچه می‌شود. علامت گذاری روی انواع پارچه‌ها معمولا با گچ انجام می‌شود؛ اما در پارچه‌ی ساتن به دلیل لکه گیری زیاد، نمی‌توان از گچ برای علامت گذاری استفاده کرد. برای علامت گذاری ساتن با گچ بهتر است از قسمت پشتی پارچه استفاده کرد، یا به جای گچ از سوزن‌های تیز استفاده کرد.

بعد از علامت گذاری‌هایی که لازم است روی پارچه انجام دهید نوبت به دوخت ساتن می‌رسد. برای دوخت مناسب، بهتر است به‌جای سوزن‌های معمولی از سوزن‌های Microtex استفاده کنید یا سوزن‌های سبک را جایگزین آن بکنید. هم‌چنین نخ مناسب برای دوخت پارچه ساتن بهتر است از جنس کتان پلی استر باشد.

در حین دوخت این پارچه مراقب باشید همه‌ی کارها را با صبر و حوصله انجام دهید تا حساسیت پارچه باعث خرابی کار و نارضایتی نشود‌.

ویژگی‌های پارچه ساتن

پارچه‌های ساتن نسبت به پارچه‌های ساده از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارند. پارچه‌ی ساتن به دلیل براق و درخشان بودن و تزئینات زیبا، شیک و مجلل‌تر به‌نظر می‌رسد؛ اگر دوست دارید این پارچه را بهتر بشناسید تا بتوانید مرغوب‌ترین پارچه را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم به این بخش توجه بیشتری کنید.

  • براق بودن: در کنار هم قرار گرفتن تار و پودها در این پارچه به‌گونه‌ای است ‌که یکی از سطح‌های پارچه بسیار براق‌تر و نرم‌تر از سطح دیگر است. پارچه‌ی ساتن به نرم بودن و مجلل بودن معروف است. ماندگاری بالا و غلظت الیاف این پارچه باعث می‌شود سبکی و نرمی فوق‌العاده‌ای ایجاد شود که مخصوص لباس‌ها و پرده‌های ایده‌آل است.
  • طول عمر زیاد: چون در دوخت ساتن از رشته‌های الیاف بلند و بسیار محکم استفاده می‌شود، پارچه‌ها محکم‌تر می‌شوند و ماندگاری بیشتری خواهند داشت.
  • مقاوم بودن در برابر چین و چروک: پارچه‌های ساتن سبک به راحتی چروک نمی‌شوند؛ اما اگر از پارچه ساتن ضخیمی استفاده کنید، احتمال زود چروک شدن آن وجود دارد.
  • شکل‌گیری آسان: نخ‌ها در این پارچه زود شکل می‌گیرند. با این وجود نمی‌توان تنبل بودن پارچه ساتن را نادیده گرفت.پارچه ساتن چه ویژگی هایی دارد؟
  • دشوار بودن دوخت: اگر می‌بینید پارچه‌ای لغزنده و نرم است به‌صورتی که نمی‌توان به راحتی با آن دوخت و دوز کرد، از مرغوب بودن پارچه‌ی ساتنی که خریده‌اید، اطمینان داشته باشید.

اگر به پارچه‌ی ساتن علاقه‌مندید و دوست دارید در لباس‌ها یا وسایل منزلتان از این پارچه استفاده کنید، حواستان باشد هنگام دوخت ساتن به عنوان لباس یا هر چیز دیگری، مراقبت‌های لازم را انجام دهید و با احتیاط کار کنید. همچنین باید بعد از دوخت و استفاده از پارچه ساتن، مراقبت‌های لازم شستشو و نگهداری را هم انجام دهید تا پارچه‌تان عمر بیشتری داشته باشد.

برای مثال مراقب باشید در حین شستشو از مواد شوینده‌ی بدون آنزیم استفاده کنید. برای شستن ساتن آن‌ را در خشک کن قرار ندهید و برای خشک کردن ساتن بجای آویزان کردن آن، پارچه را به طور صاف روی یک حوله قرار دهید. اگر دوست داشتید در مورد شستن انواع پارچه روسری و روسری ساتن اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “نحوه شستن روسری من چگونه است؟ را حتما بخوانید.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۶ میانگین: ۴.۲]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری