۰

با پارچه ساتن آشنا شوید؛ ویژگی‌ها و انواع آن

بازدید 1334

یکی از انواع پارچه مجلسی ساتن نام دارد. پارچه ساتن در لباس‌های مجلسی، انواع روسری، پرده و لوازم منزل کاربرد دارد. انواع مختلفی نیز از پارچه ساتن در بازار موجود است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با هم با ویژگی‌ها و انواع پارچه ساتن آشنا شویم.

تاریخچه پارچه

همانطور که گفته شد پارچه ساتن جز پارچه‌های مجلسی به شمار می‌آید. تاریخچه ساتن به قرون وسطی در چین باز می‌گردد. اولین پارچه ساتن در گوانژو پدید آمد و جاده ابریشم باعث شد تا این پارچه در خاورمیانه و کشورهای غربی نیز گسترش پیدا کند. اولیت کشور غربی که توانست در قرن ۱۲ میلادی ساتن را تولید کند، ایتالیا بود. این تحول در تولید پارچه ساتن باعث شد تا این نوع پارچه محبوبیت بیشتری در قرن ۱۴ میلادی پیدا کند.

بافت پارچه ساتن

پارچه ساتن از الیاف بلند و پیوسته شکل می‌گیرد. در گذشته پارچه ساتن را با استفاده از الیاف ابریشم می‌بافتند که الیافی بلند و پیوسته دارد. ولی ساتن‌های امروزی را با پلی استر و یا ریون که هر دو از الیاف بلند تولید می‌شوند، می‌بافند.

پارچه ساتن

ویژگی‌ پارچه ساتن

مهم ترین ویژگی پارچه ساتن تکمیل درخشنده اش و ریزش و دراپه زیباش است. از دیگر ویژگی‌های مثبت این نوع پارچه می‌توان به:

براق بودن:

به دلیل نوع بافت پارچه ساتن، روی این پارچه براق و لطیف و پشت آن ساده و مات است. به همین دلیل پارچه ساتن حس لطافط و لوکس بودن را القا می‌کندو

ریزش زیبا:

به دلیل جمع شدگی الیاف در بافت ساتن، این پارچه ریزشی زیبا و لطیف دارد که همین موضوع باعث شده است تا پارچه ساتن گزینه مناسبی برای لباس شب و پرده باشد.

دوام بالا:

از دیگر ویژگی‌های مهم پارچه ساتن می‌توان به با دوام بودن آن اشاره کرد. دوام بالای این نوع پارچه به این دلیل است که در بافت آن از الیاف بلند استفاده می‌شود و به روشی محکم بافته می‌شود.

مقاومت در برابر چروک

آخرین مورد از ویژگی‌های پارچه ساتن که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، چروک ناپذیری این پارچه است. پارچه ساتن به راحتی چروک نمی‌شود و به اصطلاح چروک ناپذیری کمی‌دارد.

اشاره کرد.

البته این نوع پارچه معایبی نیز دارد که عبارتند از: نخش کش شدن آسان و سختی کار با آن، لیز بودن .

پارچه ساتن

انواع پارچه ساتن

پارچه ساتن انواع مختلفی دارد که این تفاوت به نوع الیاف به کار رفته در بافت و روش بافت آن‌ها بستگی دارد و هر کدام از آن‌ها خصوصیات مربوط به خود را دارند. برخی از انواع پارچه ساتن عبارتند از:

پارچه ساتن آنتیک:

در بافت ساتن آنتیک معمولا از نخ اسپان در پود استفاده می‌شود و با مد ۵‌هارنس و ۸‌هارنس بافت صورت می‌گیرد. این نوع ساتن نسبتا نیمه سنگین است و شفافیت کامل را ندارد. کاربرد این نوع ساتن بیشتر در پرده و وسایل خانه است.

پارچه ساتن بارونت:

الیاف مصرفی در این نوع ساتن، ریون و پنبه است که ریون به عنوان تار و پنبه به عنوان پود استفاده می‌شوند. این نوع ساتن، براق ترین نوع ساتن محسوب می‌شوند.

چارموس:

ساتن چارموس سبک ترین نوع پارچه ساتن است و ریزشی ساده دارد. این پارچه تمامی‌خصوصیات قدیمی پارچه ساتن را دارد و در دوخت انواع لباس استفاده می‌شود.

ساتن پشت کرپ:

آخرین نوع ساتن که در این مقاله بررسی خواهیم کرد، ساتن پشت کرپ نام دارد. در این نوع ساتن همانطور که از نام آن مشخص است، یک طرف کرپ و یک طرف آن ساتن براق است. در دوخت انواع مختلف لباس‌های ساتن از این نوع ساتن استفاده می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در مورد ساتن و انواع ساتن و همچنین نحوه دوخت ساتن پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع پارچه ساتن؛ نحوه دوخت ساتن چگونه است ؟ را حتما مطالعه بفرمایید.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۳ میانگین: ۳]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری