بازدید 4251
Scarfbank 1084 روز پیش
۱ دیدگاه

رنگ کردن لباس چگونه است؟ چگونه رنگ لباس را تثبیت کنم؟

همه ما داخل کمد لباس خود چند تا لباس رنگ و رو رفته داریم که خیلی برایمان با ارزش هستند. لباس‌هایی که هنوز قابلیت پوشیدن دارند، اما ظاهر اولیه خود را از دست داده‌اند. رنگ کردن لباس یک راهکار عالی برای استفاده از اینگونه لباس‌ها است. با استفاده از رنگ آمیزی می توانید خیلی راحت و با هزینه کم، لباس‌های‌تان را نونوار کنید و از پوشیدن دوباره آن‌ها لذت ببرید. البته تثبیت رنگ لباس هم بسیار مهم است که در ادامه به آن میپردازیم.

بسیاری از افراد با آموزش رنگ کردن لباسبا مواد شیمیایی، شلوار و مانتوهای جین خود را رنگ می‌کنند. اگر تمایلی به استفاده از رنگ‌های شیمیایی ندارید، برای رنگ کردن لباس می‌توانید از مواد گیاهی استفاده کنید. از رنگ‌های مصنوعی و مواد طبیعی می‌توان برای تغییر رنگ پارچه‌های مختلف استفاده کرد. البته پروژه رنگ کردن پارچه نیاز به تبحر و تجربه کافی دارد. نگران نباشید ما اینجا همراه شما هستیم تا در مورد روش رنگ کردن انواع لباس و نکات تثبیت رنگ لباس مواردی را خدمتتان ذکر کنیم.

 

روش رنگ کردن لباس با مواد شیمیایی

روش رنگ آمیزی لباس در خانه کار راحتی است. فقط باید به یاد داشته باشید که هر پارچه‌ای را نمی‌توان رنگ کرد. در واقع برخی از جنس‌ها رنگ پذیر نیستند. در ادامه در مورد اینکه چه پارچه‌هایی رنگ پذیری بهتری دارند، بیشتر صحبت خواهیم کرد. برای شروع کار نیاز به رنگ شیمیایی دارید که می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید. رنگ‌های شیمیایی به دو صورت پودر و مایع وجود دارند. با توجه به اندازه و وزن لباس خود هر کدام را که برایتان مقدور است، تهیه کنید. طبیعی است که هر چه وزن و تعداد لباس‌های شما بیشتر باشد، رنگ بیشتری لازم خواهید داشت. با هم مراحل رنگ کردن لباس با استفاده از رنگ‌های شیمیایی را مرور می‌کنیم.

 

نحوه رنگ کردن لباس در خانه

  •  ابتدا لباس‌ خود را بشویید. تا هیچ اثری از لکه و کثیفی روی آن باقی نماند. رنگ پذیری لباس تمیز بیشتر خواهد بود. نیازی به خشک کردن لباس نیست.
  • یک ظرف مناسب انتخاب کرده و به مقدار کافی داخل آن آب بریزید (به اندازه‌ای که لباس در آن کامل خیسانده شود و به راحتی بتوان آن را تکان داد).
  • ظرف آب را روی حرارت گذاشته و زمانی که به جوش آمد، رنگ شیمیایی را داخل آن بریزد و هم بزنید تا خوب حل شود.
  • لباس خود را داخل محلول آماده بیاندازید و مدام آن را زیر و رو کنید تا همه جای آن رنگ بگیرید.
  • بعد از حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه، لباس را خارج کرده و در محلول آب و سرکه قرار دهید (این مرحله برای تثبیت رنگ لباس لازم است).
  • لباس را در بیاورید و با آب سرد بشویید تا زمانی که دیگر از آن رنگی خارج نشود. سپس اجازه دهید که خشک شود.

چند نکته در مورد رنگ آمیزی لباس

  • هر چه غلظت رنگ بیشتر باشد و لباس برای مدت طولانی‌تر در محلول رنگ باقی بماند؛ رنگ آن تیره‌تر می‌شود.
  • در حین رنگ کردن لباس از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • لباس‌های رنگ شده را جدا از دیگر لباس های خود بشویید و برای شستشوی آنها از آب سرد و شامپو یا مایع مخصوص لباس استفاده کنید.
  • برای تثبیت رنگ شلوار جین و تثبیت رنگ لباس مشکی استفاده از محلول سرکه یا محلول نمک ضروری است.
  • برای جلوگیری از بور شدن رنگ لباس‌ها آنها را در آفتاب خشک نکنید.
  • در روش رنگ کردن لباس پلاستیکی هم باید مانند شیوه گفته شده در بالا، عمل کرد.

کدام پارچه‌ها رنگ پذیری بهتری دارند؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام رنگ کردن لباس باید به یاد داشته باشید، این است که میزان رنگ پذیری پارچه‌های مختلف متفاوت است. برخی از پارچه‌ها سریع رنگ می‌گیرند و برخی به هیچ عنوان رنگ پذیر نیستند.

پنبه: پارچه‌های پنبه‌ای بیشترین رنگ پذیری را دارند.

نایلون یا ریون: با اینکه جزء پارچه‌های مصنوعی هستند، تمایل به رنگ پذیری دارند.

ابریشم: رنگ پذیر است. اما چروک می‌شود و درخشش خود را از دست می‌دهد.

پلی استر و استات: سخت ترین الیاف برای رنگ پذیری هستند. زیرا نیاز به دمای ۲۸۰ درجه دارند.

پشم: رنگ پذیر هستند، اما فرم خود را از دست خواهند داد.

کتان: لباس کتان قابل رنگ شدن است، فقط کمی چروک می‌شود.

از چه موادی می‌توان به عنوان رنگ طبیعی استفاده کرد؟

یکی از روش‌های متداول رنگ کردن لباس در خانه، استفاده از مواد طبیعی است. مهم‌ترین مزیت این روش نجات محیط زیست از رنگ‌های مصنوعی خطرناک و مضر است. در طبیعت گزینه‌های خیلی زیادی وجود دارد. با استفاده از هویج، اسفناج، شاتوت، بلوبری، پوست پیاز، آووکادو، پوست کدو تنبل، پوست گردو، گیلاس، گل رز، چغندر، کلم قرمز، کرفس و حتی زردچوبه می‌توان لباس‌ها را رنگ کرد. با توجه به رنگ مد نظر خود می‌توانید یکی از این مواد را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای ایجاد رنگ صورتی از گیلاس، قهوه ای از پوست گردو، قرمز پر رنگ از چغندر، زرد از کرفس یا پوست پیاز زرد می‌توان استفاده کرد.

برای مطالعه بیشتر در مورد انواع مواد رنگزا طبیعی می توانید مقالهانواع مواد رنگزا طبیعی و رنگرزی با مواد مختلفرا بخوانید.

با استفاده از مواد طبیعی چه چیزهایی را می‌توان رنگ کرد؟

رنگ کردن لباس با مواد طبیعی، یک واقعیت است و خیلی‌ها از آن استفاده می‌کنند. اما یک مسئله مهم در رابطه با آن وجود دارد. اینکه مواد طبیعی در مقایسه با مواد شیمیایی رنگ دهی کمتری دارند و به همین خاطر از لحاظ کیفیت رنگ با هم متفاوت هستند و واضح است که مواد شیمیایی از قدرت بیشتری برای رنگ کردن لباس برخوردار هستند. با این حال هر نوع الیاف طبیعی با رنگ روشن (ترجیحا سفید) با استفاده از مواد طبیعی بهتر رنگ می‌گیرد. به عنوان مثال تی‌شرت یا لباس پنبه‌ای را می‌توان به این روش تغییر رنگ کرد. استفاده از مواد طبیعی برای رنگ کردن ملحفه، حوله و حتی کاغذ هم می‌تواند ایده خوبی باشد.

توصیه می‌کنیم اگر لباس با ارزشی دارید و مطمئن نیستید که با مواد طبیعی رنگ آن خوب از آب در می آید، یک تکه پارچه شبیه به آن را پیدا کنید و ابتدا روی آن تکه پارچه امتحان کنید.

اقدامات لازم قبل از رنگ کردن لباس

یکی از مهم‌ترین اقدامانی که قبل از رنگ کردن لباس‌ها باید در نظر داشته باشید، حذف رنگ قبلی است. حذف رنگ قبلی یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که باید در نظر داشته باشید تا رنگ آمیزی لباس به درستی انجام شود. این موضوع در رنگ کردن لباس‌هایی که قبلا رنگ روشن داشته‌اند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. برای مثال اگر قصد تبدیل رنگ قرمز به سیاه را دارید، این کار یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که باید در این زمینه انجام دهید. برای حذف کردن رنگ قبلی فعالیت‌های زیر را به ترتیب انجام دهید.

برای شروع یک قابلمه ضد زنگ را بردارید و آب را داخل بریزید و آن را بجوشانید. سپس با استفاده از محلول‌های رنگ بری موجود در بازار، اقدام به حذف رنگ قبلی کنید.

روش رنگ کردن لباس با مواد طبیعی

در مورد رنگ کردن پارچه با مواد طبیعی باید یک نکته مهم را به شما عزیزان یادآوری کنیم، اینکه از مواد طبیعی تازه و رسیده استفاده کنید. مواد گیاهی خشک در اغلب اوقات، رنگی ایجاد نمی‌کنند. بنابراین می‌توانید برای استفاده از گیاهان فصلی، آنها را منجمد کنید و در هنگام نیاز با استفاده از آنها لباس خود را رنگ کنید. اکنون به سراغ مراحل رنگ کردن لباس با مواد طبیعی می‌رویم.

لباس خود را برای رنگ کردن آماده کنید

در این روش برای رنگ پذیری بهتر لباس باید آن را از قبل آماده کنید. برای تثبیت رنگ ابتدا پارچه لباس خود را خیس و نمدار کنید. سپس آن را در محلول تثبیت کننده قرار دهید. برای تهیه محلول تثبیت کننده دو روش وجود دارد که با توجه به نوع مواد طبیعی باید یکی از آنها را انتخاب کرد. در صورتی که قصد رنگ کردن لباس با توت را دارید؛ باید از تثبیت کننده محلول آب نمک استفاده کنید. در حالی که برای بقیه مواد طبیعی از محلول سرکه استفاده می‌شود.

برای آماده‌سازی محلول تثبیت رنگ لباس با آب نمک، نصف فنجان نمک را در هشت فنجان آب سرد حل کنید. و برای آماده سازی محلول تثبیت رنگ لباس با سرکه، نیاز به ترکیب یک قسمت سرکه سفید با چهار قسمت آب دارید. بعد از آماده سازی محلول تثبیت کننده، لباس نمدار خود را به مدت یک ساعت داخل آن قرار دهید. سپس لباس خود را خارج کنید و با آب سرد بشویید. پس از آن برای رنگ کردن آماده می‌شود.

ادامه فرآیند رنگ کردن لباس با مواد طبیعی

  •  یک ظرف مناسب برای رنگ آمیزی انتخاب کنید. برخی از ظروف ممکن است رنگی شوند. پس ظرفی را انتخاب کنید که برایتان ارزشی ندارد.
  • ماده گیاهی مد نظر خود را خرد کنید. به عنوان مثال اگر از شاتوت استفاده می‌کنید آن را خوب له کنید و با دو برابر آب به مدت یک ساعت بجوشانید تا حسابی رنگ پس دهد.
  • بعد از سرد شدن محلول آن را صاف کنید و به داخل ظرف برگردانید.
  • لباس خود را در محلول آماده شده بخیسانید و بگذارید آرام بجوشد. هر چند وقت یکبار آن را زیر و رو کنید تا تمام قسمت‌های آن رنگ بگیرد.
  • زیر حرارت را خاموش کرده و برای بهتر رنگ کردن لباس بگذارید کمی داخل آن بماند.
  • وقتی رنگ دلخواه خود را به دست آورید، لباس را از محلول رنگ خارج کنید و با آب سرد بشویید تا زمانی که رنگ پس ندهد. سپس اجازه دهید خشک شود (بعد از خشک شدن رنگ لباس کمی روشن‌تر می‌شود).

رنگ کردن لباس کار چندان سختی نیست. به طور یقین بعد از چند بار امتحان، در این زمینه مهارت کافی به دست خواهید آورد. با این حال توصیه می‌کنیم پیش از رنگ کردن لباس اصلی خود، روی یک تکه پارچه شبیه به جنس آن این روش را امتحان کنید. همچنین دقت داشته باشید که کیفیت کار شما به عوامل مختلفی همچون نوع رنگ و کیفیت آن، جنس پارچه لباس، سختی آب و رعایت تمام نکات گفته شده در بالا بستگی دارد.

در تولید روسری و چاپ روسری نوع رنگ و تثبیت آن بسیار مهم است که رنگ خود را از دست ندهد و ظاهر زیبای روسری از بین نرود.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۸ میانگین: ۳.۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. PANIZ گفت:

    میشه جنس کتان رو رنگ کرد

پاپ آپ خرید روسری