بازدید 797
Scarfbank 1472 روز پیش
بدون دیدگاه

کاربردها و مزایای استفاده از چاپ روی پارچه

استفاده از پارچه قدمتی به درازای تاریخ دارد و بافندگی پارچه از قدیمی‌ترین صنایع دست بشر است و می‌توان گفت بشر بعد از نیاز به خوردن و آشامیدن به فکر پوشاندن خود و محافظت از بدن خود در برابر عوامل طبیعی بوده است. انسان همواره از طبیعت الهام گرفته است و از پوست و پشم حیوانات و برگ درختان برای ساخت لباس استفاده کرده است و امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف انواع و اقسام پارچه ها در دسترس مردم قرار دارند. بافت پارچه و دوخت لباس در ایران به هزاران سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. امروزه دیگر از پارچه های ساده برای ساختن لباس و پوشش استفاده نمی‌شود و روش‌های متنوعی برای چاپ طرح ها و الگوهای مختلف بر روی پارچه وجود دارند. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر چاپ پارچه، انواع آن و کاربردهای آن پرداخته می‌شود.

چاپ پارچه , خدمات چاپ پارچه , شرکت چاپ پارچه

چاپ پارچه 

همانطور که گفته شد صنعت ریسندگی و بافندگی همواره در حال رشد و توسعه بوده است و تنوع طلبی بشر باعث شده است که همواره ایده‌های نوینی برای پوشش خود داشته باشد. امروزه از روش‌های مختلفی برای ایجاد پارچه‌ها و لباس‌های متنوع استفاده می‌شود. چاپ پارچه به وسیله یک روش انجام می‌شود که تلفیقی از مواد شیمیایی و دستگاه‌های مکانیکی است. در این روش طراحی و ساخت پارچه با استفاده از دستگاه‌های مخصوص رنگ‌ها را در طرح‌های مختلف بر روی پارچه های مورد نظر چاپ می‌کنند. چاپ پارچه برای اولین بار در کشور چین ابداع شد و توانست صنعت مد و پوشاک را متحول کند. در ابتدا از غلتک‌های چوبی برای افشاندن و تثبیت رنگ بر روی پارچه استفاده می‌شد اما امروزه دستگاه‌های دیجیتالی پیشرفته برای این کار استفاده می‌شود.

انواع چاپ روی پارچه

چاپ پارچه به صورت کلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول چاپ پارچه به شکل سنتی است که تمامی مراحل چاپ پارچه از رنگرزی تا خشک کردن پارچه ها به صورت دستی انجام می‌شود. دسته دوم چاپ پارچه به صورت مدرن و امروزی است و همانطور که گفته شد از دستگاه‌های تمام اتوماتیک برای آن استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین روش های مدرن چاپ لباس می‌توان به چاپ حرارتی یا سابلیمیشن، چاپ قالبی، چاپ باتیک، چاپ اسپری، چاپ استنسیل، چاپ اسکرین و … اشاره کرد.

کاربردها و مزایای استفاده از چاپ روی پارچه

همانطور که گفته شد تنوع طلبی انسان باعث شده است که همواره ایده‌های خلاقانه ای برای نیازهای خود داشته باشد. چاپ تی شرت، چاپ لباس و سایر پارچه ها می‌تواند کاربردها و مزایای مختلفی داشته باشد که مهم ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • افزایش تنوع در طرح ها و رنگ های مختلف برای پوشاک
  • پیاده کردن ایده های شخصی بر روی لباس ها و سایر پارچه ها
  • سرعت بخشیدن به تولید پارچه های طرح دار
  • روش های چاپ لباس امروزی هزینه های بسیار کمتری دارند
  • میزان خطا در روش های چاپ لباس امروزی کاهش پیدا کرده است
  • طرح ها و الگوهای چاپ شده بر روی لباس ها می تواند کیفیت و وضوح بالایی داشته باشد.

مناسب ترین پارچه برای چاپ پارچه

اگرچه دستگاه‌های مدرن امروزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بر روی هر بستری می‌توانند طرح‌ها و الگوهای مختلف را چاپ و تثبیت کنند اما از آنجا که لباس و پوشاک مصرف روزانه دارد و تقریبا تمام مدت شبانه روز با عوامل مختلف در ارتباط است لازم است که از پارچه های خاصی برای چاپ استفاده شود. بهترین پارچه هایی که می‌توان عملیات چاپ را بر روی آنها انجام داد شامل ۳ دسته اصلی پارچه‌های نخی، پارچه های پنبه ای و پارچه های دارای مواد (پلاستیک) هستند.

 مناسب ترین پارچه ها برای چاپ را می‌توان پارچه های دارای مواد دانست. این نوع پارچه ها برای چاپ تی شرت می‌توانند گزینه‌های بسیار باکیفیتی باشند خصوصا اگر از روش چاپ پارچه سابلیمیشن برای آنها استفاده شود. البته این نوع پارچه ها به دلیل داشتن مواد پلاستیکی ماندگاری و مرغوبیت بالایی ندارند اما از نظر چاپ از دو دسته پارچه دیگر بسیار بهتر هستند. چاپ تی شرت پنبه‌ای و سایر لباس‌های پنبه ای می‌تواند بسیار گران قیمت باشد و همه افراد توانایی خرید و استفاده از آنها را نداشته باشند.

تاثیر رنگ پارچه در هنگام چاپ

به صورت کلی می‌توان گفت که بهترین رنگ برای پارچه هایی که چاپ بر روی آنها انجام می‌شود رنگ سفید است. البته باید به این نکته توجه کرد که روش‌های مدرن و امروزی چاپ مانند روش سابلیمیشن می‌توان روی سایر رنگ‌ها نیز طرح‌ها و الگوها را چاپ کرد. برای چاپ تی شرت بهتر است که از رنگ‌های روشن مانند: سفید، زرد روشن، صورتی روشن، آبی روشن و … استفاده کرد. رنگ‌های تیره می‌توانند تغییراتی در چاپ بر روی پارچه ایجاد کنند و کیفیت و نتیجه کار مطلوب و موثر نباشد.

تست چاپ پارچه

یکی از مهمترین اقداماتی که قبل از چاپ پارچه باید نسبت به آن اقدام کنید این است که به عنوان تست، یک شابلون مورد چاپ قرار بگیرد. معمولا این کار را خود مشتری باید از مجری کار درخواست کند. این موضوع علل مختلفی دارد از مهمترین دلایل آن است که پارچه ها از اجناس مختلفی ساخته شده‌اند و درصد موادی که در ساخت آنها استفاده شده، متغیر است. در نتیجه قبل از چاپ پارچه نهایی، اینکار به جهت اطمینان خاطر از کیفیت کار، اهمیت زیادی دارد.

این موضوع در چاپ برخی از پارچه ها، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. پارچه هایی مانند پارچه هائی که از ظرافت و حساسیت بیشتری برخوردار هستند، قبل از چاپ، حتما باید مورد تست قرار بگیرند.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری