۰

کاربرد نانو در تکمیل پارچه

بازدید 662

کاربرد نانو در تکمیل پارچه چیزی است که یا به عینه دیده‌ایم یا از بعضی فیلم‌ها و افراد، در مورد آن شنیده‌ایم. مثلا لباس‌هایی که آب یا هر گونه مایع را در خود جذب نمی‌کنند و چرم هم نیستند. یا لباس‌هایی که بسیار ماندگار هستند، اشتعال پذیر نیستند و در برابر آتش کم نمی‌آورند، استحکام بالایی در مواجه با کشش دارند، بسیار نرم هستند، ضد میکروب هستند، ضد چرک هستند و … که همگی با تلفیق پارچه و علم نانو، در اختیار نسل امروزی قرار داده شده است. خوشبختانه ایران در علم نانو جایگاه خوبی در جهان دارد و توان تولید لباس با ویژگی‌های ذکر شده و بیشتر را دارد. در ادامه به بررسی انواع لباس‌های نانویی، خواهیم پرداخت.

کاربرد نانو در تکمیل پارچه چقدر می‌تواند مفید باشد؟

ویژگی‌های نامبرده، ویژگی‌هایی هستند که خیلی‌ها دوست دارند، آن‌ها را در لباس‌های خود ببینند. پس استفاده از کاربرد نانو در تکمیل پارچه برای تولیدی‌های البسه و پوشاک، کم کم ضروری خواهد شد. با ضرورت پیدا کردن استفاده از نانو در پارچه‌ها و لباس‌ها، فضا هر روز رقابتی‌تر خواهد شد و ویژگی‌های زیادی هم به این ویژگی‌های نامبرده اضافه خواهد شد. در این صورت انسان‌ها از وضع پوشاک بهتری برخوردار خواهند بود. مثلا لباس‌هایی ساخته بشوند که فرد استفاده کننده از آن هیچگاه سرما نخورد، گرم و سردی را احساس نکند و ویژگی‌های از این دست که  زندگی انسان را، راحت‌تر از هر دوره‌ای بکند. پس می‌توان به مفید بودن این تکنولوژی ایمان داشت.

نانو در پارچه , نانو در نساجی , نانو در تکمیل پارچه

انواع لباس‌ها و استفاده‌ از نانو در صنعت نساجی

جلیقه ضد گلوله اگر از سال‌ها پیش وجود داشت، قطعا در جنگ‌ها مانع از کشته شدن خیلی از انسان‌ها می‌شد. اما این روزها هم استفاده فراوانی دارد و در کشورهایی که حمل اسلحه آزاد است، یکی از کالاهای اساسی نیز به شمار می‌رود. این لباس با تکنولوژی نانو ساخته شده است. با این مثال می‌توان پی برد که تکنولوژی نانو فقط برای مردم عمومی نیست و برای افراد نظامی‌ هم می‌تواند مفید باشد. در ادامه با برخی از لباس‌ هایی که تا الان به نانو مجهز شده‌اند، خواهیم پرداخت.

لباس مخصوص شنا

ضد آب بودن یکی از اولین دستاوردهای نانو بود. بعد از آن بود که کاربرد نانو در تکمیل پارچه قوت گرفت. لباس‌های شنا به دلیل این که بیشتر با آب در ارتباط هستند، جزو اولین و بیشترین لباس‌هایی هستند که با نانو در آمیخته شدند. در مسابقات رسمی شنا استفاده از این لباس‌ها، بسیار مهم است. چون آب به داخل لباس‌ها نفوذ نمی‌کند و همچنین سرعت ورزشکار را تا حد ممکن بالا می‌برد.

مقاومت در برابر اشعه UV

آب و هوا نقش زیادی در شکل‌گیری انسان و محیط، قیافه، سبک زندگی، خوی و اخلاق و پوشش  دارد. گاهی هم ممکن است باعث ایجاد درد و رنج برای انسان شود. مانند گرم یا سرد بودن بیش از اندازه که یکی از شایع‌ترین ویژگی‌های دوست نداشتنی آب و هوا هستند. اما بعضی وقت‌ها کار از این هم فراتر می‌رود. مردمی که مجبور به کار یا ماندن طولانی مدت در برابر نور خورشید هستند، باید مراقب اشعه‌های خطرناک خورشید از جمله، اشعه‌های فرابنفش باشند. از قدیم الایام امکاناتی برای رفع این اشعه وجود داشت. اما لباس‌های نانویی برای همین کار ساخته شدند. که شاید مهم‌ترین کاربرد نانو در تکمیل پارچه باشد.

لباس‌ها و کالاهای  ورزشی

تامین لباس مناسب برای ورزشکاران از دغدغه‌های مهم تهیه کنندگان لباس‌های  ورزشی است. برخی از ورزش‌ها که در آن تحرکات بالا است و باطبع تعریق بدن هم بالا می‌باشد، اگر لباس کیفیت مناسبی نداشته باشد، قطعا آن‌ها را با مشکل روبه رو خواهد کرد. یا بعضی کالاهای وزشی مثل راکت تنیس، کفش‎‌های ورزشی، توپ‌های بیس بال و … می‌توانند با تکنولوژی نانو، مقاوم‌تر، سبک‌تر و نرم‌تر ساخته شوند. با تمام این اوصاف می‌توان گفت که صنعت نساجی و منسوجات، بیشترین و بهترین استفاده از نانو ذرات را دارند.

ضد میکروبی لباس‌های نانو

یک ویژگی بهداشتی برای افرادی که در بخش‌های واگیر و میکروبی  بیمارستان‌ها و مراکز مشابه، فعالیت دارند. کاربرد نانو در تکمیل پارچه و تبدیل آن به پارچه و لباس‌هایی که نیازهای همه را در شرایط مختلف، با توجه به پیشرفت‌های علم و کشفیات جدید در حوزه‌های مختلف و احتساب شرایط محیطی، استفاده از آن‌ها را برای همه ضروری خواهد کرد. اما لباس‌های ضد میکروبی چه ویژگی‌هایی دارند.

از زمان‌های قدیم برای کشف و نابودی میگروب و زهر از، فلز نقره استفاده می‌کردند. این روزها در فناوری نانو با استفاده از همین فلز در ابعاد نانو متری و اکسید فلز روی به همراه دی اکسید تیتانیوم، لباس‌هایی با خاصیت ضد میکروبی تولید می‌کنند. البته این لباس‌ها فعلا به صورت عمومی استفاده نمی‌شوند و فقط در بعضی جاها، مثل آزمایشگاه‌های فوق پیشرفته در حوزه‌های میکروبی و شیمیایی استفاده می‌شود.

نانو در پارچه , نانو در نساجی , نانو در تکمیل پارچه

جوراب‌های نانویی

ملموس ترین بخش کاربرد نانو در تکمیل پارچه، جوراب‌های نانویی می‌باشد. جوراب‌هایی که در همه‌ی عرضه کنندگان با قیمت متعادل وجود دارد. این جوراب‌ها جلوی بو گرفتن پاها در داخل کفش را می‌گیرند. با بافت منحصر به فردی که دارند، باعث رد و بدل شدن هوا می‌شود. البته کسانی که از این جوراب‌ها استفاده می‌کنند، خیلی هم راضی نیستند. چون که هوای موجود در کفش به صورت مداوم عوض نمی‌شود. پس برای جواب گیری از این جوراب‌ها، کفشی که تخلیه هوا داشته باشد هم، به عنوان مکمل باید استفاه شود.

تاثیرات اقتصادی نانو ذرات برای انسان و حفظ محیط زیست

اقتصاد هر کشوری بزرگترین معیار برای رفاه و زندگی سالم شهروندان می‌باشد. نانو ذرات که ویژگی‌های خیلی زیادی دارند، علاوه بر مردم، صاحبان کار و مشاغل را هم به این فکر انداخته که تولیدات خود را با نانو وفق دهند. این کار باعث افزایش کیفیت اجناس تولید شده می‌شود. با  افزایش کیفیت و بازاریابی برای محصولات خود، سود شرکت‌ها چند برابر می‌شود . اما شرکت‌ها برای استفاده از نانو  ذرات علاوه بر نیروهای قبلی، نیازمند نیروهای متخصص در این زمینه نیز هستند. که این به معنی افزایش افراد شاغل می‎باشد. اما در بعد محیطی با افزایش کیفیت محصولات، استفاده از منابع محیط زیست‌هم کمتر می‌شود.

نتیجه گیری

کاربرد نانو در تکمیل پارچه این روزها به یکی از نیازهای مهم و ضروری  دنیا تبدیل شده است. ساخت انواع لباس‌ها از جمله لباس‌های ورزشکاران، لباس‌های شنا، تهیه لباس‌های ضد میکروب، جوراب‌ها، لباس‌های مقاوم در برابر اشعه UV و … که باید به صورت مستمر و با بالاترین کیفیت تولید شوند. استفاده از نانو ذرات در البسه‌ها و به مرور در سایر علوم و صنایع، علاوه بر سودآوری زیاد برای شرکت‌ها، محیط زیست را هم از گزند بیشتر انسان در امان نگه خواهد داشت.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری