۰

چرا کالای خارجی می‌خریم؟

بازدید 711

یک بار دیگر به عنوان این مقاله نگاه کنید. خود شما چرا کالای خارجی می خرید؟ چرا روسری ترک، لوازم خانگی ژاپنی، ماشین کره‌ای، تلفن همراه آمریکایی، کیف و کفش ایتالیایی و ادکلن فرانسوی در مقایسه با مشابه داخلی خود بازار بهتری دارند؟ برای انتخاب هر کدام از این موارد حتما همه ما دلیل‌ها و توجیهاتی در ذهن خود داریم. در این مقاله با هم به دلایل ترجیح کالای خارجی بر کالای ایرانی می‌پردازیم.

کیفیت، اولین و مهمترین توجیه

در سالهای نه چندان دور، به واسطه تبلیغات گسترده کالاهای خارجی، بسیاری از ما به این نتیجه رسیده بودیم که کالای خارجی به نسبت قیمت، در مقایسه با کالاهای ایرانی از کیفیت بیشتری برخوردار هستند. شاید در ابتدای کار این نتیجه‌گیری از تبلیغات درست به نظر می رسید چرا که امکان تولید کالای مرغوب با کیفیتی برابر کیفیت نمونه خارجی امکان پذیر نبود.

این روزها البته قضیه تا حد زیادی فرق کرده است. بسیاری از کارخانه‌های ایرانی محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند که توانایی رقابت در بازارهای جهانی را داراست و امکان صادرات را نیز برای کشور فراهم کرده است. به عنوان مثال در صنعت نساجی مجموعه‌های بزرگی در ایران فعال هستند که بازار هدف اصلی آن‌ها کشورهای حوزه خلیج فارس و به صورت کلی خارمیانه است.

همچنین گاهی اوقات با وجود آنکه محصول و برند خارجی از کیفیت مناسبی برخوردار نیست اما فقط به علت خارجی بودن مورد استقبال بخش زیادی از مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. در حالی که اگر این اعتماد و فرصت را برای تولیدکنندگان داخلی قائل شویم به زودی می‌توانند به کیفیت کالاهای خارجی نیز دست یابند.

محصولات برند و کالای خارجی، ابزاری برای تفاخر

تصور برخی از افراد این است که استفاده از کالاهای خارجی با خود شخصیت می‌آورد. آن‌ها داشتن تلفن همراه، لوازم خانگی، لباس، ماشین و … را نشانه‌ای از به روز بودن می‌دانند و بعضا از آن برای فخرفروشی به دیگر افراد استفاده می‌کنند. نتیجه این نگاه خوار شدن تولیدات داخلی و کاهش فروش آن‌ها و در نتیجه ورشکستگی است.

به عنوان مثال کارخانه ارج که یکی از قدیمی‌ترین و با کیفیت‌ترین کارخانه‌های تولید لوازم خانگی در کشور به شمار می‌رفت، در سال‌های گذشته و با روی آوردن مردم به استفاده از لوازم خانگی چینی و ژاپنی ورشکست شده و نزدیک به هزار نفر از کارکنان آن اخراج شدند.

در صنعت نساجی و پوشاک نیز به همین صورت کارخانه‌های بزرگی همچون نساجی مازندران با مشکلات عدیده ای مواجه شدند و جای خود را به کالاهای کم کیفیت چینی و ترک داده‌اند.

کالای خارجی

برند خارجی روی کالای ایرانی

چه قدر از اصالت کالایی که می‌خرید، مطمئن هستید؟ اعتماد به برندهای خارجی و بی مهری به کالاهای داخلی کار را به جایی رسانده که بعضی از تولید کنندگان داخلی برای فروش کالای خود از برند خارجی استفاده می‌کنند. جالب آنجاست که این کالاها با استقبال زیادی نیز از طرف مشتریان مواجه می‌شود.

در برخی موارد نیز برخی کارخانه‌ها به سبب تولید با کیفیت کالاهای خود اقدام به همکاری با برندهای خارجی می‌کنند. در این همکاری، محصولات کاملا در کارخانه‌هایی در داخل کشور تولید شده و برای تایید کیفیت و چاپ لوگو بر روی آن‌ها به خارج از کشور فرستاده می‌شوند. به عنوان مثال کمپانی Lacoste که یکی از معتبرترین تولیدکنندگان پوشاک در ایتالیا و جهان به شمار می‌رود، اقدام به تولید محصول در ایران کرده و سپس به عنوان جنس خارجی آن را به کشور ما صادر می‌کند.

همه این موارد نشان‌دهنده این است که می‌توان کالای با کیفیت ایرانی تولید نمود و در بسیاری از مواقع نیز مشتریان صرفا به دلایل ذهنی و تصوراتی که از کالای تولید داخل یا خارج دارند، اقدام به انتخاب کالای خارجی می‌کنند.

پس بهتر است از این به بعد در هنگام خرید کمی بیشتر به این موضوع فکر کنیم که آیا کالای مشابه داخلی این محصول وجود دارد؟ در بسیاری از موارد جوابی که به خودمان خواهیم داد، مثبت خواهد بود.

اگر این مقاله در ذهن شما هم سوالی ایجاد کرده است، پس مقاله دیگر ما با موضوع انتخاب بین روسری ایرانی و خارجی را نیز از دست ندهید.

حمایت از کالای ایرانی

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری