۳

چاپ مستقیم روی پارچه

بازدید 898

چاپ روی پارچه نیز مانند چاپ بر روی بسترهایی مثل کاغذ، پلاستیک و .. انواع متفاوتی دارد. در این مقاله ابتدا به انواع روش‌های چاپ پارچه خواهیم پرداخت و در ادامه روش چاپ مستقیم را بررسی خواهیم کرد.

روش‌های چاپ پارچه را می‌توان در دسته‌بندی‌های زیر قرار داد:

چاپ قالبی

این روش یکی از قدیمی‌ترین روش‌های چاپ بر روی پارچه است. در روش چاپ قالبی ابتدا طرح مورد نظر را به صورت برجسته بر روی قالب چوبی می‌تراشند و سپس این قالب را در نمد یا پارچه آغشته به رنگ فشار داده تا نقاط برجسته به رنگ آغشته شود. در مرحله آخر نیز قالب را بر روی پارچه مورد نظر قرار می‌دهند تا طرح به پارچه منتقل شود. به این نوع چاپ بلاک پرینتینگ(block printing) نیز گفته می‌شود.

چاپ استنسیل

در این روش طرح را بر روی ورقه‌ای فلزی، پلاستیکی یا سلولزی پیاده می‌کنند. سپس این ورقه را بر روی پارچه قرارداده و رنگ می‌زنند. به هر نوع چاپی که در آن از استنسیل استفاده شود، stencil printing می‌گویند.

چاپ باتیک

این نوع چاپ یکی از مدرن‌ترین انواع چاپ در جهان به شمار می‌رود. در این روش واکس، پارافین یا موم مذاب را داخل قلم می‌ریزند و بخش‌هایی از پارچه را با استفاده از این قلم موم‌ندود می‌کنند. در مرحله بعد با استفاده از رنگ پارچه را رنگ می‌کنند. نقاطی که به وسیله‌ی قلم موم‌اندود شده بودند رنگ را به خود نمی‌گیرند و به این صورت چاپ بر روی سایر قسمت‌های پارچه صورت می‌گیرد. در نهایت پارچه را در دمای جوش قرار می‌دهند تا موم‌های آن جدا شوند.

چاپ اسپری

در این روش پارچه از زیر مخازن در حال ارتعاش یا نازل‌های حاوی رنگ عبور داده می‌شود و در اثر ارتعاش این مخازن رنگ بر روی پارچه ریخته می‌شود و چاپ صورت می‌گیرد.

چاپ اسکرین

در چاپ اسکرین، خمیر چاپ یا رنگ را بر روی توری‌های مسطح یا استوانه‌ای از جنس سیلک، نایلون، پلی استر و … می‌ریزند و از میان سوراخ‌های توری بر روی پارچه می‌فشارند.

چاپ مستقیم پارچه

چاپ مستقیم(DTG) همان چاپ روی پارچه با استفاده از تکنولوژی جوهر افشان است. چاپگرهای  DTG یا چاپ مستقیم لباس را در یک موقعیت ثابت نگه می دارند و از جوهر های مخصوصی استفاده می‌کنند که به صورت مستقیم به وسیله‌ی هد پرینتر بر روی پارچه ریخته شده و توسط الیاف پوشاک جذب می شوند.

در زیر می‌توانید نمونه چاپ مستقیم بر روی تیشرت را مشاهده کنید:

چاپ پارچه , چاپ روی پارچه , چاپ تیشرت , چاپ مستقیم پارچه

چاپ تیشرت با بهره گیری از جدیدترین متد چاپ پارچه

چاپ پارچه , چاپ روی پارچه , چاپ تیشرت , چاپ مستقیم پارچه

نمونه ای از چاپ روی پارچه های مختلف توسط دستگاه چاپ مستقیم

تاریخچه چاپ پارچه

می‌توان آغاز چاپ مستقیم را در سال ۱۹۹۶ میلادی دانست. زمانی که نخستین پرینتر چاپ مستقیم(DTG) با نام Revolution (انقلاب) در فلوریدای آمریکا و توسط فردی به نام متیو روم Matthew Rhome متولد شد. متیو سال‌های متوالی بر روی این تکنولوژی کار کرد و سرانجام در سال ۲۰۰۰ اختراع او در آمریکا به ثبت رسید و متیو روم بنیانگذار صنعت DTG لقب گرفت.

چاپگر Revolution تا سال ۱۹۹۸ برای فروش در بازار عرضه شد.  پس از آن Rhome شرکت را ترک کرد تا شروع به ساخت نخستین چاپگر Brother DTG  کند که در سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه شد. Rhome در این مدت در اپسون به عنوان مدیر توسعه DTG فعالیت می‌کرد.

پس از عرضه پرینتر Revolution، تا سال ۲۰۰۴، توسعه بسیار زیادی  رخ داد اما بازار فروش این محصولات رشد چشمگیری نداشت. بعد از آن شرکت‌های مختلفی مانند Mimaki و Kornit محصولات مختلفی به بازار عرضه کردند اما در نهایت و در اوائل سال ۲۰۱۴، این اپسون بود که با معرفی پرینتر F2000 خود توانست رتبه اول چاپگر مستقیم یا DTG در جهان را به خود اختصاص دهد.

مزایا و معایب چاپ مستقیم

از مهمترین مزایای DTG می‌توان به هزینه راه اندازی و سرعت بالای چاپ آن اشاره کرد. البته دستگاه‌های چاپ مستقیم به دلیل جدید بودن تکنولوژی و تخصصی بودن هزینه بیشتری به نسبت سایر پرینترها دارند.

در سایر روش‌های جوهر روی بستر چاپ ریخته می‌شود اما در روش چاپ مستقیم جوهر مستقیم به پارچه افشان می شود و به درون بافت‌های پارچه تزریق می‌شود. به همین علت با لمس سطح چاپ شده هیچ برجستگی یا تفاوتی احساس نمی شود. علاوه بر این در این روش محدودیتی از نظر رنگ وجود نداشته و امکان چاپ هر طرح با هر جزئیاتی وجود دارد. فقط باید به این نکته توجه داشت که هر چه جزئیات طرح بیشتر باشد، زمان چاپ نیز متناسب با آن افزایش خواهد یافت.

چاپ پارچه , چاپ روی پارچه , چاپ تیشرت , چاپ مستقیم پارچه

نمونه ای از چاپ روی پارچه تیشرت

چگونه یک چاپ مستقیم خوب داشته باشیم؟

برای یک چاپ مستقیم خوب باید سه جزء زیر به خوبی فراهم شده باشد:

  1. جوهرهای مصرفی در چاپ مستقیم DTG معمولاً بر پایه آب هستند.
  2. بستر چاپ باید در یک موقعیت ثابت قرار گیرد.
  3. هد جوهرافشان باید تمیز و بدون آسیب‌دیدگی باشد.

در این مقاله با یکی از روش‌های چاپ پارچه که همان روش چاپ مستقیم است، آشنا شدیم. در مقالات بعدی همراه ما باشید تا سایر روش‌های چاپ روی پارچه را نیز بررسی کنیم.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]
برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ویدائو گفت:

    خوب بود

  2. Negar گفت:

    میشه یه ویدیو کوتاه تهیه کنید از پروسه طراحی و چاپ روسری و شال ؟
    ممنون از مطالب خوبتون

پاپ آپ خرید روسری