۰

آشنایی با روش چاپ روسری سیلک

بازدید 1219

با شنیدن کلمه چاپ به یاد کاغذ و چاپ و تکثیر می‌افتیم. اما این دفعه می‌خواهیم وجه دیگری از چاپ را به شما معرفی کنیم. چاپ روسری سیلک یکی از کارهای مورد علاقه‌ی صنعت پوشاک است. روسری در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای دارد. همین موضوع سبب شده تا در بین بانوان کشور، علاقه‌ی خاصی به خرید و استفاده از آن باشد. این علاقه خاص برای خرید باعث شده تا عده‌ی زیادی به این کار روی بیاورند. قطعا موفقیت در این کار مستلزم دادن ایده‌ها و طرح‌های خاص است، تا مشتریان در انتخاب‌های خود همیشه محصولات شما را در الویت قرار دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این روش از چاپ روسری بیشتر آشنا شویم.

مراحل چاپ روسری سیلک

قبل از اینکه پارچه چاپ شود، ابتدا باید آن را تمیز کنند. این کار باعث از بین رفتن لکه‌ها، چرک‌ها و مواد شیمیایی می‌شود. بعد از این کارها وقت دادن طرح‌ها، رنگ‌ها و جلوه‌ها به پارچه می‌باشد. برای این کار دو روش وجود دارد. این دو روش عبارتند از رنگرزی و چاپ.

رنگرزی

در رنگرزی که یک مرحله قبل از چاپ وجود داشت و الانم هست، کل پارچه را با یک رنگ پر می‌کنند. این روش به این صورت انجام می‌شود. ابتدا پارچه را خیس می‌کنند و سپس با استفاده از حرارت برای رنگ دهی به پارچه استفاده می‌کنند.

چاپ

چاپ بر خلاف رنگرزی می‌تواند انواع رنگ‌ها را به پارچه ما بدهد. در چاپ از حرارت استفاده نمی‌کنند. در واقع برای این کار رنگ‌ها را با چسب به پارچه می‌چسبانند. این طرح‌ها و رنگ‌ها به هیچ وجه قابل جدا شدن از پارچه نیستند. اما مهم‌ترین مزیت چاپ نسبت به رنگرزی، تنوع رنگی است که می‌توان به پارچه داد. به همین دلیل است که می‌گوییم چاپ روسری سیلک، نه رنگرزی سیلک، که نشان از بهتر بودن چاپ است.

انواع چاپ

چاپ انواع زیادی دارد. چاپ سیلک هم یکی از انواع چاپ‌های موجود است. در این قسمت قصد داریم با انواع چاپ به صورت اجمالی آشنا شویم.

  • چاپ باتیک (با استفاده از موم و صمغ)
  • چاپ دیجیتال (اگر با فتوشاپ کارکرده باشید، حتما فرمت Tiff را دیده‌اید. برای چاپ دیجیتال طرح‌های مورد نظر را با این فرمت ذخیره می‌کنند)
  • چاپ با توری (در این روش از جوهر استفاده می‌کنند و یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها هم می‌باشد)
  • چاپ جوهر افشان (این روش مناسب الیاف طبیعی مانند کتان است)
  • چاپ تصعید مستقیم (این چاپ بر خلاف جوهر افشان برای پارچه‌های مصنوعی استفاده می‌شود)

چاپ سیلک روسری , چاپ روسری به روش سیلکچاپ سیلک

چاپ سیلک نوعی از چاپ است که موضوع مورد بحث ما نیز می‌باشد. برای انجام چاپ سیلک یک دستگاه قابل حملی به همین نام در بازار موجود است. روش کار این دستگاه این گونه است. ابتدا باید در نظر بگیریم که چاپ روسری سیلک در واقع به چاپ روسری به روش سیلک است. این دستگاه در قسمت بالایی خود توری دارد که از طریق آن رنگ را وارد پارچه می‌کنند. این چاپ بیشتر برای طرح‌های بزرگ مناسب است. مثلا اگر طرح‌ها نزدیک به هم باشند، احتمالا شاهد ادغام رنگ‌ها در یکدیگر خواهیم بود. برای جلوگیری از این کار حتما طرح‌ها فاصله لازم را از هم داشته باشند.

این چاپ برای اینکه خروجی مناسبی به ما بدهد، باید طبق مراحلی که در این روش توصیه می‌شود، عمل کنیم.

مراحل چاپ به روش سیلک

  • ابتدا طرح مورد نظر را با یک طراح یا خودمان، طرح می‌کنیم.
  • سپس از آن یک کپی سیاه و سفید باید گرفته شود و بعد از آغشته کردن به روغن پارافین، آن را به قسمت تور مانند دستگاه چاپ سیلک می‌چسبانند.
  • چاپ روسری سیلک از این مرحله به بعد با جدیت شروع می‌شود. در زیر دستگاه یک میزی به نام میز نور وجود دارد که با روشن کردن آن، طرح مورد نظر ما در قسمت توری مانند دستگاه چاپ سیلک، نمایان می‌شود.
  • در این مرحله طرح نمایان شده در قسمت توری را با ریختن رنگ و با استفاده از کارد مخصوص، شروع بع رنگ آمیزی می‌کنیم.
  • در این مرحله که مرحله آخر هم است، صبر می‌کنیم تا رنگ‌ها خشک شوند.

علت استفاده از انواع چاپ چیست؟

در حال حاضر انواع پارچه در جهان وجود دارد. مثلا می‌توان به این نوع از پارچه‌ها اشاره کرد. کتان، نخ، ابریشم، پنبه، الیاف یا مصنوعی می‌تواند باشد. بدیهی است که هریک از این نوع پارچه‌ها ضریب مقاومت خاصی نیز دارند. مثلا هیچ وقت رنگ پذیری یک پارچه کتان مانند یک پارچه مصنوعی نیست. همین تفاوت‌ها باعث استفاده از روش‌های مختلف چاپ می‌شود.

در کل برای روسری از سه نوع چاپ باتیک، دیجیتال و سیلک استفاده می‌شود. چاپ روسری سیلک مخصوص طرح‌هایی است که با فاصله در کنار هم باشند. البته منظور از فاصله زیاد، یعنی به نسبت سایر روش‌ها فاصله بیشتری لازم است، نه این که فاصله خیلی زیاد باشد.

مزایا و معایب چاپ سیلک

هر دستگاهی مزایا و معایبی دارد. این مزایا و معایب می‌تواند در مورد توانایی‌های دستگاه، قیمت آن، به صرفه بودن و … که همگی باید بحث و برسی شوند تا میزان عیوب و مزایای آن مشخص و بعداً نسبیت به خرید آن اقدام نمایند. در این مقاله سعی شده تا در این مورد اطلاعات به درد بخور را برای شما بازگو کنیم. ابتدا مزایا را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مزایای چاپ سیلک

  • اولین نکته‌ای که در مورد مزایای این چاپ وجود دارد، این است که بازار کار بسیار خوبی دارد. دلیل آن هم نوع کارکرد آن است. چون تمام صنوف به نوعی به آرم و مُهر در بالا سر محصولات خود، به آن نیاز دارند.
  • این دستگاه که بیشتر به دستگاه چاپ روسی سیلک بیشتر شناخته شده است، همچنین برای ایجاد طراحی روی تی‌شرت‌های ورزشی نیز مناسب است. تی شرت‌های ورزشی هم بازا مناسبی دارند.
  • قیمت تمام شده این دستگاه خیلی بالا نیست و همانطور که گفته شد، برای شروع و ورود به صنعت پوشاک بسیار مناسب است.

معایب چاپ سیلک

تنها عیبی که به این دستگاه پرکاربرد می‌توان گرفت، سرعت نسبتا پایین آن است. البته این که سرعت این دستگاه کم به نظر می‌رسد، به خاطر نوع کاری است که انجام می‌دهد. چون کارها را در تعداد بالا انجام می‌دهد، سرعت پایین به نظر می‌رسد، اما پایین نیست. در واقع به خاطر نوع کار است.

نتیجه گیری

برای ایجاد طرح و رنگ روی پارچه دو روش موجود است. چاپ و رنگرزی. چاپ توانایی‌های بیشتری دارد به طوری که می‌توانید انواع رنگ‌ها را در یک پارچه بگنجانید. چاپ‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، چاپ روسری سیلک می‌باشد. این چاپ قدرت خارق‌العاده‌ای دارد و به جز سرعت نسبتا پایین عیب دیگری ندارد. این نوع چاپ محدوده‌ی کارکرد زیادی دارد و از پارچه تا اشیائی مثل خودکار را نیز ساپورت می‌کند و بر روی آن‌ها لوگو، آرم، مهر و … را چاپ می‌کند.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۲ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری