۰

چاپ رنگ های فلزی (Metalize printing)

بازدید 1009

چاپ رنگ های فلزی از جمله مواردی است که همواره مورد توجه بوده است مخصوصا رنگ های طلایی و نقره ای به خاطر جلوه خاصی که دارد، مورد توجه مشتریان می باشد زیبایی و درخشش این گونه رنگ ها و عملیات مشکل فراوری رنگ و چاپ و تثبیت رنگ های فلزی باعث شده است که این چاپ ارزش بیشتری داشته باشد. در رنگ های طلایی با اینکه به طلا شباهت دارند ولی از پودر برنز استفاده می شوند. بدیهی است که به خاطر قیمت بالای طلا، امکان استفاده آن در چاپ پارچه وجود نداشته باشد. در بین فلزات، برنز از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به طلا دارد و همین موضوع باعث می شود تا از پودر برنز در چاپ رنگ طلایی استفاده شود. رنگ نقره ای نیز از نظر ظاهری همانند طلا، درخشان است و با رنگ های معمول نیز نمی توان این رنگ را تهیه کرد. فلز نقره نیز گران قیمت است ولی فلز آلومینیوم و یا قلع از نظر ظاهری به نقره شباهت دارد و در نتیجه به جای نقره استفاده می شود. در شکل زیر نمونه چاپ فلزی را مشاهده می کنید.

چاپ پارچه فلزی , چاپ طلایی پارچه , چاپ نقره ای پارچهچاپ پارچه فلزی , چاپ طلایی پارچه , چاپ نقره ای پارچه

پودر فلز مناسب برای چاپ رنگ فلزی روی پارچه چه ویژگی هایی دارد؟

پودر فلز: برنز و آلومینیوم فلز هستند و برای استفاده در خمیر چاپ باید به صورت پودر درآیند. اندازه ذرات پودر فلز بسیار مهم است زیرا اگر اندازه ذرات پودر فلز از منافذ توری بزرگ تر باشد، ذرات از منافذ عبور می کنند. برای حل این مشکل دو راه وجود دارد:

الف) کوچک تر کردن اندازه ذرات فلز

ب) انتخاب توری با نمره مش کمتر

کوچک تر کردن اندازه ذرات فلز کار آسانی نیست و به دستگاه های خاصی نیاز است. به همین خاطر قیمت پودر فلزات با اندازه کمتر، بیشتر خواهد شد. برای اندازه گیری اندازه ذرات پودر فلز از نمره مش استفاده می شود. مش به تعداد ذره فلز در یک سانتی متر گفته می شود. به طور معمول اگر نمره مش فلز ۱۵۰ باشد نمره توری در حدود یک سوم آن و حدود ۵۰ یا کمتر در نظر گرفته می شود رنگ های فلزی در بسیاری از فرایندهای چایی مورد استفاده قرار می گیرند تا اثرات متالیک طلا یا نقره با کیفیت بالا را به نمایش بگذارند. اگر این رنگ شامل رنگ خاص طلا و نقره و درخشش این فلزات می باشد. چاپ های پودر فلز را عموما روی لباس، پرده های گران قیمت و محصولات خاص به کار می برند.

کاربرد غلظت دهنده در چاپ رنگ فلزی چیست؟

غلظت دهنده مناسب: مخلوطی از امولسیون و غلظت دهنده پلیمری برای چاپ پودر فلز توصیه می شود مقدار غلظت دهنده پلیمری به درخواست مشتری از سفت بودن ناحیه چایی مرتبط است. در صورتی که بخواهیم سطح چاپی توپر و سفت باشد، نسبت مقدار غلظت دهنده آماده شده پلیمری را در حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد محاسبه می کنیم و نسبت امولسیون آماده در حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد خواهد بود غلظت دهنده پلیمری مناسب برای این چاپ کتیرای ۵ – ۴ درصد مخلوط با امولسیون برای پارچه های پنبه ای و پارچه های مخلوطی که مقدار پنبه آن از هدرصد بیشتر باشد استفاده می شود. اگر پارچه موردنظر مصنوعی باشد و یا محلولی که بیش از ۵۰ درصد الیاف مصنوعی داشته باشد. در آن صورت مخلوط غلظت دهنده های مصنوعی و امولسیون مناسب است. غلظت دهنده های مصنوعی موردنظر تیلوز حداکثر ۴ درصد می باشد. در صورتی که پارچه مورد استفاده نازک تر باشد نسبت غلظت دهنده پلیمری را کاهش دهید تا پارچه در نواحی چاپ شده حالت سفره ای و یا پلاستیکی به خود نگیرد. میزان دقیق را از طریق تجربه به دست آورید .

چسبندگی پودر فلز به پارچه: عملیات چاپ پودر فلز بر روی پارچه، مشابه چاپ رنگ های پیگمنت روی پارچه می باشد. در چاپ پیگمنت نیز ذرات رنگ پیگمنت توسط یک ماده خاصی به نام ییندر بر روی پارچه چسبانده می شود. ییندر تا زمانی که تحت حرارت قرار نگیرد سفت نمی شود بنابراین فرصت کافی برای راکل زدن و پخش یکنواخت پودر فلز وجود خواهد داشت.
ولی بیندرها زمانی که در منافذ شابلون و به صورت لایه های نازک درمی آیند سفت می شوند و در نتیجه باعث مسدود شدن منافذ می گردند. برای جلوگیری از سفت شدن بیشتر از یک ماده روان کننده خاص استفاده می شود. این ماده در چاپ پیگمنت نیز استفاده می شود.

تثبیت چاپ طلایی و نقره ای

به طور کلی تثبیت را می توان با بخار و یا با حرارت خشک انجام داد. تثبیت با بخار، نرمی و لطافت و راحتی در پوشش را به پارچه می دهد. ولی تثبیت با بخار گران تر و زمان برتر نیز خواهد بود. حال آنکه تثبیت با حرارت خشک، ارزان تر و سریع تر می باشد ولی زیر دست پارچه را کمی سفت و زیر خواهد کرد. زمان تثبیت حرارت خشک به صورت زیر می باشد.

چاپ رنگ فلزی , چاپ نقره ای پارچه , چاپ رنگ طلایی پارچه

برای تثبیت با بخار دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد و ۷ الی ۱۰دقیقه زمان مناسب می باشد. با افزایش دما زمان را کاهش دهید. در هنگام تثبیت زیر دست پارچه را کنترل کنید تا بهترین شیوه مناسب تثبیت را به دست آورید

شست وشوی پس از چاپ فلزی

این چاپ روی پارچه و پرده های تزئینی نیاز به شست و شوی پس از چاپ ندارد ولی برای لباس شست وشوی پس از چاپ باعث مطبوع شدن الیاس چاپ شده می گردد برای شست وشو از صابون مایع مخصوص نساجی در حدود یک درصد نسبت به وزن کالا و ۳۰ دقیقه شست وشو در دمای ۶۰ الی ۷۰ درجه در نظر گرفته شود پس از اتمام عملیات ۳۰ دقیقه شست وشو، ۲ الى ۳ دقیفه سر ریز آب انجام دهید. در نهایت آیکشی کامل و مراحل خشک کردن پارچه را انجام دهید.
اگر در سرریز آب، رنگ مشاهده شد، دمای تثبیت کافی نیست و دمای تثبیت را ۱۰ درجه افزایش و یا زمان آن را زیاد کنید

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری