۰

همه چیز در مورد تاکسیدو

بازدید 717

احتمالا خیلی از شما نام تاکسیدو را شنیده باشید. پوششی شبیه به کت و شلوار که ترکیبی کلاسیک و جذاب دارد. تاکسیدو نوعی کت و شلوار است که برای مراسمات رسمی مناسب است. برای آشنایی بیشتر با تاکسیدو تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

هر آنچه را که باید در مورد اوت کوتور بدانید می توانید در این مقاله بخوانید. پس در ادامه با ما همراه باشد.
اگر به دنیای مد علاقمند باشد حتما تا به حال با واژه ای به نام اوت کوتور آشنا شده اید. اوت کوتور یک واژه فرانسوی (Haute Couture) است. این واژه به معنای معرفی کسب و کار در حوزه ی طراحی و تولید پوشاک زنانه با کیفیت بسیار بالا و عالی می باشد یا در یک جمله به معنای بخش اشرافی دنیای مد و طراحی است. لباس های اوت کوتور در دنیای مد به عنوان خاص ترین و گران ترین لباس ها در جهان شناخته می شوند. اگر به دنیایی مد و طراحی لباس های شیک و گران قیمت علاقمند هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا با اوت کوتور آشنا شوید و اطلاعات جامع و کاملی درباره آن کسب کنید.
تاریخچه اوت کوتور
تاریخ و پیدایش اوت کوتور به قرن ۱۷ برمی گردد، زمانی که رز برتین، طراح سلطنتی در کاخ ورسای برای ملکه ماری آنتوانت لباس های اشرافی را طراحی می کرد و آن ها می دوخت. با گذشت زمان این لباس ها توسط سایر خیاطان دیگر کپی و روانه بازار شد. به این ترتیب با پیشرفت وسایل حمل و نقلی و پیدایش کشتی های بخار بیشتر زنان اشرافی از اکثر نقاط دنیا به پاریس مسافرت می کردند تا این لباس های گران قیمت را خریداری کنند. به همین دلیل نیز پاریس به عنوان مرکز مد در دنیا شناخته شد.
در حقیقت پیدایش اوت کوتور توسط خیاط انگلیسی به نام چالز فردریک وورث بود. در اواسط قرن ۱۹ چالز با ارائه نوع جدیدی از پوشش توانست تحولی جدیدی را در دنیای مد ایجاد کند. کار این خیاط انگلیسی به این صورت بود که ابتدا از مشتریان خود اطلاعات کاملی را همچون جنس پارچه، رنگ و نحوه تزیین لباس را دریافت می کرد، به همین دلیل هر لباسی به شکل متفاوتی طراحی می شد که تا آن زمان چنین چیزی در هیچ جایی از دنیا انجام نشده بود. طراحی چالز برای هر مشتری اختصاصی بود و هر مشتری طرح خاص خود را داشت، از این رو او را به عنوان پدر اوت کوتور می شناسند. چالز فردریک وورث در سال ۱۸۵۷ اولین فروشگاه خود را احداث کرد. همچنین او اولین کسی بود که از مانکن ها برای نمایش سبک و طرح لباس های گرانبهای استفاده کرد.
طرز دوخت لباس های اوت کوتور
در حقیقت اوت کوتور طراحی و دوخت لباس های اختصاصی و مخصوصی برای مشتریان می باشد. به این صورت که مشتری در طی چند مرحله لباس را پرو طراحی مخصوصی انجام خواهد شد. این لباس های با توجه به سفارش مشتری و توسط خیاطان ماهر و حرفه ای و با استفاده از تکنیک های خاص و ویژه ای دوخته می شود. دوخت این لباس ها بسیار زمانبر می باشد و هزینه بالایی را در بر می گیرد.
در حال حاضر تنها ۲۰۰۰ نفر خانم در جهان لباس های اوت کوتور را خریداری می کنند. بیشتر طراحان اوت کوتور برای تبلیغ کار خود، طرح های خود را به اشخاص مشهور و ستارگان فیلم ها قرض می دهند. از این رو می توانند طرح های خود را تبلیغ و به دیگران نشان دهند.
فروش لباس های اوت کوتور
خرید و فروش لباس های اوت کوتور بیشتر در خانه حراجی ها و مزایده صورت می گیرد. معمولا این لباس ها به صورت یک مجموعه توسط خانه حراجی ها به مزایده گذاشته می شود. از جمله این خانه ها می توان به خانه حراجی مشهور به ساتبیز (Sotheby’s) اشاره کرد.
قیمت لباس های اوت کوتور
همانطور که اشاره شد لباس های اوت کوتور بسیار گران قیمت هستند، قیمت این لباس ها از ۵۰ هزار دلار شروع می شود و به ۱ میلیون دلار نیز می رسد. به دلیل قیمت بالای این لباس ها نیز بازار این شاخه از مد نیز بسیار محدود می باشد و تنها افراد خاصی در جهان هستند که از این لباس ها استفاده می کنند و آن ها را سفارش می دهند. قابل ذکر است که بازار اوت کوتور تنها ۲۰۰ مشتری ثابت دارد که بیش از ۶۰ درصد آن ها آمریکایی هستند. همچنین قیمت این لباس ها آنقدر گران است که گاهی ستارگان سینما برای مراسم های خاصی مانند اسکار آن ها را اجاره می کنند.
اتحادیه و قوانین اوت کوتور
اوت کوتور دارای قوانین خاصی می باشد و هر کسی نمی تواند لباسی را که طراحی می کند جز این بخش از دنیایی مد بداند. از جمله قوانین اوت کوتور می توان به داشتن یک کارگاه در پاریس و دارا بودن حداقل ۱۵ نیروی متخصص، دارا بودن بخش تکنیکال با حداقل ۲۰ نیرو کارآمد و حرفه ای، ارائه کالکشن در ابتدای هر فصل مد که هر ساله ۲ بار برگزار می شود با حداقل ۵۰ لباس در هر کالکشن و طراحی لباس های سفارشی برای مشتری با حداقل ۲ بار پرو اشاره کرد.

تاکسیدو

کت و شلوار جزو محبوب ترین پوشاک در میان آقایان به شمار می‌آید. در مراسم‌های مختلف مانند عروسی و یا قرارهای کاری کت شلوار انتخاب اول یک مرد به حساب می‌آید. تاکسیدو نیز پوششی شبیه به کت و شلوار است که البته فرق زیادی با آن دارد. در کل تاکسیدو را می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

یک لباس رسمی به سبک کاملا کلاسیک که بیشتر در مهمانی‌های رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاکسیدو در نگاه اول کاملا شبیه به یک کت و شلوار معمولی به نظر می‌رسد، اما در نگاهی دقیق تر متوجه خواهیم شد که تفاوت عمده ای با کت و شلوار معمولی دارد.

تفاوت بین تاکسیدو و کت

  • استفاده از پارچه ساتن

وجود ساتن یا هر پارچه براق دیگر در قسمت‌های مختلف تاکسیدو، مهم ترین تفاوت بین کت و شلوار و تاکسیدو است. مدت‌ها قبل  از پارچه ساتن بیشتر در تاکسیدو استفاده می‌شد، اما امروزه تنها در بخش‌های کوچکی مثل لبه یقه، جیب و بعضی مواقع دکمه‌ها استفاده می‌شود.

  • پیراهن

به طور کلی دو نوع و برعکس کت معمولی، دو نوع پیراهن برای انتخاب و ست کردن با تاکسیدو وجود دارد. پیراهن سفید، با یقه برگردان مخصوص پاپیون که در دو مدل وین دیپ و لی داون طراحی می‌شوند، مناسب تاکسیدو هستند. در مقابل پیراهن‌های زیادی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف می‌توان با کت معمولی ست کرد.

  • رنگ

تا مدت‌ها قبل فقط تاکسیدو مشکلی طراحی و دوخته می‌شد. اما امروزه رنگ‌های خاکستری و سرومه ای نیز به به بازار ارائه می‌شود. در مورد کت معمولی این مسئله متفاوت است. کت معمولی به صورت تک و در رنگ‌های مختلف در بازار موجود است.

  • اکسسوری

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم میان کت و تاکسیدو اکسسوری و لوازم جانبی آن است. به عنوان مثال همراه با تاکسیدو پاپیون مناسب تر است در صورتی که شاید یک کراوات اکسسوری مناسب تری برای کت باشد. همچنین استفاده از کمربند براق برای تاکسیدو بهتر از کت معمولی است.

  • موقعیت استفاده

شاید این تفاوت بین تاکسیدو و کت معمولی را بتوان مهمترین فرق بین این دو لباس عنوان کرد. افراد زیادی هستند که با کت و شلوار به سر کار و یا جلسات کاری و حتی به خرید می‌روند اما شما هیچگاه کسی را ندیده اید که با کت و شلوار و یقه براق به همراه پاپیون به خرید برود و یا وارد جلسه کاری شود. فرق بین تاکسیدو و کت معمولی همین است. کت معمولی را در همه ی مکان‌ها می‌توان پوشید ولی تاکسیدو برای مهمانی‌های رسمی مثل عروسی و  مراسمی از این دست مناسب است.

  • کفش

کفش مشکی و براق، کفش مناسبی برای تاکسیدو می‌باشد. البته متناسب با رنگ تاکسیدو می‌توان رنگ‌های دیگر را نیز امتحان کرد.

  • شلوار

در کت معمولی می‌توان با توجه به تناسب رنگی و ظاهری از انواع شلوار می‌توان استفاده کرد. اما در تاکسیدو شرایط فرق می‌کند. شلوار شما باید تا حدی بلند باشد که بتوانید پیراهن را در آن ثابت نگه دارید. کمر شلوار نباید زیاد تنگ و یا زیاد راحت باشد بلکه باید بگونه ای باشد که بتوانید راحت بنشینید و حرکت کنید.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۲ میانگین: ۳]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری