۰

شال پلیسه چیست؟ نحوه شستن شال پلیسه چگونه است؟

شال پلیسه چیست؟ نحوه شستن شال پلیسه من چگونه است؟
بازدید 1387

در این مقاله قصد داریم ابتدا ببینیم شال پلیسه چیست سپس بگوییم اصلا اصطلاح پلیسه از کجا نشات گرفته است و اینکه از چه زمانی شال پلیسه مورد توجه خانم‌ها قرار گرفت. بعد از مطالعه این مقاله با نحوه شستن شال پلیسه آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

پلیسه به چه معناست؟

شال پلیسه چیست؟ شال پلیسه هنوز ترند است؟

شال پلیسه چیست؟ شال پلیسه هنوز ترند است؟

خیاط‌ها زمانی که روی پارچه به شکل دائمی تا می‌اندازند به آن پیلی (Pleat) می‌گویند. پیلی روی پارچه می‌تواند بسیار متنوع باشد و تای روی پارچه به شکل‌های مختلفی روی آن بوجود آیند. در حقیقت با تا دادن پارچه و پیلی کردن آن عرض پارچه بسیار کمتر خواهد شد. در زیبایی پیلی ضخامت پارچه و کیفیت آن تأثیر زیادی دارد. البته الان قصد داشتیم اصطلاح پیلی را توضیح بدهیم. پارچه پلیسه دار و یا پلیسه هم پارچه‌ای است که روی همه آن پیلی وجود داشته باشد. معمولا پارچه پلیسه دارای لبه پیلی تیز است و شکل اتو شده دارد.

پلیسه کردن پارچه سبب حجیم‌تر به نظر رسیدن آن می‌شود. معمولا چین‌ها و تا خوردگی‌های شال‌های پلیسه دارای تقارن و فواصل منظمی هستند که باعث می‌شوند شال سه بعدی به نظر برسد. در واقع زمانی شال پلیسه بسیار شیک و با کلاس است و اگر تاکنون زمانی شال پلیسه نداشته‌اید، حتما با خریدن یک شال پلیسه تفاوت آن را با مدل‌های معمولی شال احساس خواهید کرد.

شال پلیسه چیست؟

همان طور که گفتیم برخی از پارچه‌های شال را پیلی یا تا می‌زنند و شال پلیسه دار به وجود می‌آید. کیفیت شال پلیسه نیز  به نوع جنس پارچه و ضخامت آن وابسته است. معمولا شال‌های پلیسه ارزان قیمت، کیفیت پایینی نیز دارند زیرا در تولید آنها از پارچه‌های نامرغوب استفاده شده است. بعد از چند بار استفاده و شستشو پیلی‌های شال پلیسه ارزان قیمت از بین می‌رود. اما اگر شال پلیسه مرغوب و با کیفتی تهیه کنید، نیازی نیست برای از بین رفتن پیلی‌ها نگران باشید. حجم ایجاد شده توسط شال پلیسه روی سر اصلا زیاد نیست و بسیار زیبا و جذاب است. با استفاده از شال پلیسه در رنگ‌های مختلف می‌توانید استایل‌های متنوعی بسازید.

از شال پلیسه می‌توانید در هر استایلی استفاده کنید. چه در استایل‌های اسپرت و کژوال و چه در استایل‌های رسمی و مجلسی. کافیست جنس شال شال پلیسه را مطابق با استایلتان انتخاب کنید. برای استایل کژوال شال پلیسه نخی و برای استایل رسمی شال پلیسه حریر و یا ابریشم براق گزینه مناسبی است. نکته ی مهم در نگهداری شال پلیسه، نحوه شستن آن است که در ادامه به آن می‌‌پردازیم.

استفاده از شال پلیسه ترند است؟

یکی از ترندهای پرطرفدار در سال‌های اخیر شال‌های پلیسه است که حتی در سریال‌های دهه ۷۰ نیز شاهد حضور این شال‌ها بودیم. هنوز هم شال پلیسه در استایل‌های مختلف توسط بازیگران و مدل‌‌ها استفاده می‌شود. پس بدون نگرانی بپوشید زیرا شال پلیسه هنوز ترند است و از مد نمی‌رود. 

انواع مختلف شال پلیسه

همان طور که گفتیم شال‌های پلیسه براساس جنس و ضخامت پارچه دسته بندی می‌شوند:

  • شال پلیسه نخی: مناسب برای استایل‌های اسپرت و کژوال
  • شال پلیسه حریر: مناسب برای استایل‌های رسمی
  • شال پلیسه ابریشم: مناسب برای استایل‌های مجلسی

شال‌های پلیسه دارای تزئینات و مدل‌های متنوعی هستند که در زیر چند مدل آورده شده است:

شال پلیسه گیپوردار

  • شال پلیسه منگوله دار
  • شال پلیسه پولک دوزی شده
  • شال پلیسه لمه دار
  • شال پلیسه طیفی
  • شال پلیسه طرح دار

    نحوه شستن شال پلیسه چگونه است؟

    نحوه شستن شال پلیسه چگونه است؟

روش‌های تولید پارچه یا شال پلیسه

روش‌های مختلفی برای تولید پارچه یا شال پلیسه وجود دارد. از ایجاد پلیسه روی پارچه به شکل دستی تا صنعتی. در این قسمت این دو روش را به اختصار توضیح می‌دهیم.

روش دستی ایجاد پلیسه

در این روش فرد به دلخواه به شکل تصادفی یا منظم اقدام به پیلی کردن پارچه می‌نماید. خیاط‌ها معمولا از این روش برای پلیسه دار کردن پارچه استفاده می‌کنند. اما همان طور که قبلا گفتیم پلیسه کردن یک پارچه عرض آن را کاهش می‌دهد. بنابراین به نظر نمی‌رسد این روش برای پلیسه دار کردن شال مناسب باشد. مگر اینکه اندازه عرض شال‌تان واقعا پهن باشد.

روش صنعتی تولید پارچه پلیسه

در روش صنعتی با بکارگیری بخار تحت فشار و گرما، پارچه شال پلیسه دار می‌شود. جهت انجام این کار ماشین آلات تخصصی وجود دارند که می‌توانند پلیسه کردن دائمی پارچه را عملی کنند. استفاده از این روش در کارگاه‌های سنتی هم دیده می‌شود. بدین شکل که پارچه در کاغذ پلیسه دار گذاشته می‌شود و پس از آن پارچه با قالب لوله می‌شود. بعد از آن دور لوله بسته می‌شود و این قالب‌ها داخل دمای ۹۵ درجه و بخار به مدت یک ساعت گذاشته می‌شود. پارچه‌های پلیسه شده توسط این روش به صورت دائمی هستند.

چه پارچه‌هایی برای پلیسه دار شدن مناسبند؟

پارچه پلی استر یا الیاف مصنوعی از مناسب‌ترین پارچه‌ها برای پلیسه کردن است. زیرا به شکل دائمی و همیشگی پلیسه می‌شوند. پارچه‌های ابریشم نیز برای پلیسه دار شدن مناسب هستند.

نحوه شستن شال پلیسه

یکی از نگرانی‌ خانم‌هایی که شال پلیسه تهیه می‌کنند این است که چطور باید شال پلیسه را بشوریم؟در صورتی که زمان شستشوی این مدل شال دقت لازم را نداشته باشید و با نحوه شستن شال پلیسه آشنا نباشید، ممکن است شال پلیسه شما خراب شود. بنابراین زمان شستشو باید دقت کنید که استفاده از برخی مواد شیمیایی ممکن است سبب خرابی پلیسه‌ها شود. اگر شال پلیسه شما دارای برچسب مراقبت است، کار شستشو و خشک کردن شال را بر طبق آن انجام دهید. دقت کنید برای شستشوی شال پلیسه دار درجه گرمای آب از ۳۰ درجه سانتی گراد بیشتر نشود. در ضمن سعی کنید شال پلیسه را به آرامی و با دست بشویید تا ظاهر زیبای آن دچار تغییر نشود.

هرگز از آب خیلی داغ برای شستشوی شال پلیسه استفاده ننمایید. همچنین برای گرفتن آب شال پلیسه هیچ گاه آن را فشار ندهید یا به اصطلاح نچلانید. در زمان خشک کردن و پهن کردن آن روی بند نیز، شال را طوری قرار دهید که پلیسه‌های آن عمود به زمین قرار بگیرند. هیچ گاه پلیسه ها را روی بند باز نکنید و بگذارید همان طور که شکل اصلی شال هست خشک شود.

 

 

 

 

 

 

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۱]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری