۰

موزه پارچه و لباس

بازدید 688

پوشش و لباس از مهمترین مقوله هایی بوده است که از دیرباز نزد ایرانیان از توجه خاصی برخوردار بوده است به نحوی که در جای جای این سرزمین اقوام برای خود لباسی متناسب با فرهنگ و موقعیت جغرافیایی خود داشته اند. این میل به زیبایی در لباس و پوشش نه تنها در بین عامه جامعه بلکه در میان پادشاهان و درباریان از توجه بیشتری برخوردار است.

بنحوی که یکی از هدایایی که در دیدار های رسمی بین شاهان و سران کشور های دیگر معمولا رد و بدل می گشته است. پارچه های ارزشمند و نفیس بوده است. که بعضا برخی از آنها به لباس تبدیل می گشته است و یا آن پارچه ها به همان نحوی که هدیه شده بوده اند نگهداری می شده است.

در موزه پارچه و لباس نیاوران مجموعه ای از پارچه ها و لباس های نفیسی که از دوران پهلوی بر جای مانده است و در تمامی این سال ها در مخزن اصلی کاخ نگهداری می شده است در معرض نمایش علاقمندان به پارچه و پوشاک قرار گرفته است.

تاریخچه تاسیس موزه پارچه و لباس نیاوران در تالار آبی

موزه پارچه و لباس های سلطنتی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران آغاز به کار کرد. این موزه با هدف به نمایش گذاشتن گنجینه ای ارزشمند از لباس ها و پارچه های نفیس اهدایی به پادشاهان ایران به علاقمندان این حوزه در تالار آبی کاخ نیاوران بوجود آمده است.
تالار آبی در ضلع شمالی کاخ نیاوران قرار دارد و به دلیل وحود آبنمای زیبا و رنگ آبی پرده ها و دیوارها نام تالار آبی را بر روی آن نهاده اند. این تالار در وسعت ۳۵۰ متر مربع به قرینه تالار پذیرایی معروف به کوشک احمد شاه ساخته شده است و در زمان حکومت پهلوی برای پذیرایی از مهمانان دربار مورد استفاده قرار می گرفته است.

در سال های منتهی به انقلاب اسلامی تغییر دکوراسیون و تجهیز این تالار در دست اقدام بوده است که با پیروزی انقلاب متوقف می گردد. از مهم ترین میهمانی هایی که در دوران پهلوی در این تالار برگزار شده است می توان به مهمانی شب ژانویه ۱۹۷۸ میلادی که با حضور جیمی کارتر رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا به مناسب آغاز سال نو میلادی برگزار شده است اشاره کرد.

موزه پارچه و لباس , آدرس موزه پارچه و لباس نیاوران , لوکیشن موزه پارچه و لباس , تاریخچه موزه پارچه و لباس

موزه پارچه و لباس میراث دار هنر هنرمندان اصیل ایرانی در قالب لباس

وقتی پا در موزه ی پارچه و لباس می گذارید آنقدر مناظر چمشگیری از هنر و زیبایی خواهید که گذر از کنار آنها به سادگی امکان پذیر نیست. مجموعه ای از سوزن دوزی های بلوچ در کنار گوبلن های زیبایی که به دیوار آویخته شده است همه همه شما را محصور این حجم از هنر و زیبایی می کنند و این تمام ماجرا نیست.

گلابتون دوزی، سرمه دوزی، چاپ باتیک، ملیله دوزی اینها مواردی هستند که در جای تا جای موزه ساعت ها برای شما حرفی برای گفتن دارند و چشمان شما مجذوب خود خواهند کرد.

در بدو ورود شما به تالار آبی با مجموعه از سوزن دوزی های بلوچ که در قالب لباس های سلطنتی و دیپلماتیک هنر و رویای زنان آن سرزمین را که در قالب تار و پود های رنگی برای شما به تصویر کشیده شده است ملاحظه می کنید.

لباس هایی بلند و ساده در عین حال رسمی که سوزن دوزی های هندسی های آن در عین سادگی مخاطب را میخکوب می کند.

پیراهن های زربفت که در تار و پود آنها از طلا استفاده شده است بخش دیگری از موزه هستند که بخاطر ظرافت و درخشش زیادی که در آنها وجود دارد از نمود زیادی برخوردار هستند.

پارچه های اهدایی نفیس موزه پارچه و لباس

در بخشی از موزه پارچه های نفیسی که از جنس زربافت، ساتن، ابریشم که از سوی کشور های مختلف اروپایی و آسیایی مانند : هند، لبنان، ژاپن و … به شاه و دربار اهدا شده است نگهداری می شود البته ناگفته نماند برخی از پارچه ها حاصل سوزن دوزی هنرمندان مختلف ایرانی است که در این گنجینه نگهداری می شود.

 

موزه پارچه و لباس , آدرس موزه پارچه و لباس نیاوران , لوکیشن موزه پارچه و لباس , تاریخچه موزه پارچه و لباس

آدرس موزه پارچه و لباس

موزه پارچه و لباس در مجموعه کاخ نیاوران در میدان شهید باهنر تهران قرار دارد اگر گذر شما به میدان شهید باهنر در منطقه یک تهران خورده باشد قطعا می دانید که در ضلع غربی و شمالی این میدان مجموعه کاخ نیاوران وجود دارد.

داخل کاخ نیاوران در مسیر کاخ اصلی مقابل کوشک احمد شاهی به قرینه تالاری با زیربنای ۳۵۰ متر مربع قرار دارد که  موزه پارچه و لباس در طبقه دوم واقع در تالار آبی قرار گرفته است.

آدرس موزه پارچه و لباس  عبارت است از : ایران، تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، طبقه دوم کاخ اختصاصی نیاوران، تالار آبی

زمان بازدید موزه پارچه و لباس

زمان بازدید موزه همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۷ بعدظهر می باشد. آخرین زمانی که می توانید بلیت تهیه کنید ساعت ۱۶ می باشد.

بهای بلیت در صورتی که تنها  قصد بازدید از موزه پارچه و لباس را داشته باشید برای مراجعه کنندگان ایرانی ۵ هزار تومان و برای مراجعه کنندگان توریست ۳۰ هزار تومان خواهد بود.

در صورتی که قصد بازدید از سایر مجموعه های کاخ نیاوران را داشته باشید هزینه بازدید ۱۳۵۰۰ برای بازدید کنندگان ایرانی و ۶۹۰۰۰ تومان برای توریست ها خواهد بود.

موزه پارچه و لباس , آدرس موزه پارچه و لباس نیاوران , لوکیشن موزه پارچه و لباس , تاریخچه موزه پارچه و لباس

راه های دسترسی به موزه پارچه و لباس

دسترسی به موزه پارچه و لباس با مترو

نزدیک ترین ایستگاه های مترو به مجموعه کاخ نیاوران که موزه پارچه و  لباس در آن قرار گرفته است ایستگاه های نیاوران و شهید باهنر از خط سه مترو است . شما در هر کدام از این ایستگاه ها که پیاده شوید با اندکی پیاده روی به درب ورودی موزه خواهید رسید.

دسترسی به موزه پارچه و لباس با اتوبوس

برای به رسیدن به موزه پارچه و لباس با اتوبوس ابتدا شما باید خود را به میدان تجریش برسانید و از میدان تجریش اتوبوس های میدان شهید باهنر را سوار شده و در ایستگاه نیاوران پیاده شوید.

دسترسی به موزه پارچه و لباس با تاکسی

راه رسیدن به موزه پارچه و لباس با تاکسی از دو مسیر پاسداران به میدان شهید باهنر و از میدان تجریش به میدان شهید باهنر است .

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری