۰

معنی اصطلاحات پرکاربردی که در صنعت مد باید بدانید

اصطلاحات صنعت مد
بازدید 1360

تاپستری

شاید بتوان گفت یکی از کلماتی که در زمینه مد زیاد به گوش می‌خورد این کلمه است. تاپستری در اصل یک لغت انگلیسی است و که تلفظ فرانسوی آن “تاپیسری” به معنای پارچه‌ای که بافت ساده‌ای دارد. بافت ساده یا همان گلیم بافت به‌گونه‌ای است که پود آن روی تار را کاملا بپوشاند و نقش‌های متفاوتی را ایجاد کند اما توجه داشته باشید که بافت تاپستری با بافت قالیچه تفاوت محتوایی زیادی دارد.

تاپستری شاید از نظر تلفظ تا حدودی نا آشنا به نظر بیاید است، اما از نظر دیداری برای چشم ما خیلی آشناست. بافت‌های هر منطقه ویژگی خاص خودش را دارد و در لباس محلی اقوام ایران و صنایع دستی نیز به خوبی مشاهده می‌شود.

پارچه‌های قاب شدۀ تاپستری را می‌توان در موزه ها، کاخ ها، گالری ها، خانه های عاشقان مد و لباس و هنر مشاهده کرد، چراکه در پارچۀ تاپستری، علاوه بر نخ، می‌توان از متریالی مثل شیشه، انواع و اقسام چوب و فلزات استفاده کرد این پارچه کاربردهای دیگری از جمله:

  1. وسایل تزیینی برای خانه مانند آباژور، تابلو و دیوارکوب و …
  2. در طراحی صحنه برای بسیاری از اجراهای تئاتر
  3. در طراحی  و ساخت اکسسوری‌های زنانه، مردانه و بچه گانه

مولاژ

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در صنعت مد مولاژ است که در اصل لغتی فرانسوی‌ست ولی در زبان انگلیسی همی‌گونه تلفظ می‌شود. مولاژ به معنی ساختار و قالب که در صنعت مد آن را برای مدل یا مانکن مصنوعی که غالبا از جنس موم، لاتکس یا لاستیک هستند، به کار می‌برند. مولاژها در عرصه پزشکی هم کاربرد دارند و به طور کلی از آن‌ها برای آموزش طراحی ساخت و الگو استفاده می‌شود.

طراحان مد با کمک مولاژ، هر چه در ذهن دارند، با در نظر گرفتن تکنیک‌های الگو و دوخت طرح خود را روی مولاژ با پارچه متقال و بلا استفاده پیاده می‌کنند و در نهایت با پارچه اصلی، طرح نهایی را می‌دوزند.

دراپینگ

دراپینگ تکنیک بازی با پارچه و سنجاق زدن پارچه روی مولاژ است که با این کار طراح می‌تواند هنر و خلاقیت بیشتری در طرح‌هایش پیاده کند بعد از نهایی شدن طرح پارچه از روی مولاژ برداشته می‌شود و از روی آن الگوی دوخت لباس را تهیه می‌کنند.

در دراپینگ، به خاطر سنجاق زدن‌های زیاد پارچه آسیب می‌بیند، به همین دلیل معمولا پارچه‌های ارزان قیمت که از نظر کیفیت، جنس و چین و چروک ها، شبیه پارچه اصلی باشد را استفاده می‌کنند تا قبل از برش الگوی نهایی در پارچه اصلی، تمام عیب و ایراداهایی که در طراحی به چشم می‌آید برطرف شود.

استایل

سبک و مدل لباس پوشیدن را استایل می‌گویند که البته استایل فقط مختص دنیای مد نیست بلکه برای سبک موسیقی، دکوراسیون و حتی زندگی هم به کار می‌رود. برای آشنایی بیشتر با انواع استایل می‌توانید مقاله … را مطالعه بفرمایید.

ترند

این اصطلاح برای زمانی است که یک مدل سبک و لباس زیاد طرفدار پیدا می‌کند و بین بقیه همه گسترش پیدا می‌کند. ترند فقط مختص استایل‌های به‌روز و جدید نیست به عنوان مثال در یک بازۀ زمانی سبک جین‌های پاچه گشاد که در دهه ۷۰ میلادی محبوب بود ترند شد.

کت واک

که نام دیگر آن دفیله است به سکویی T مانند می‌گویند که مدل‌ها برای نمایش لباس‌های طراحی شده روی آن راه می‌روند اما معمولا به راه رفتن مدل ها روی سکو را کت واک می‌گویند. کت واک قوانین خاصی دارد مثلا زمانی که قرارداد کاری بسته می‌شود تا پایان آن قرارداد، آن شخص باید  برای یک برند کار کند برای همین رقم دستمزد مدل‌های معروف، بسیار بالاست.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۳ میانگین: ۱.۷]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری