۰

مصاحبه حمید قبادی با باشگاه خبرنگاران جوان

بازدید 495

 حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان مهمان برنامه این هفتۀ «۱۰:۱۰ دقیقه» خواهد بود و به سؤالات پاسخ خواهد داد.

در سری جدید برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» قرار است نقش مخاطبان از طریق دریافت پرسش‌های مردم و طرح آن با میهمان برنامه پررنگ‌تر شود.

شما علاقه‌مندان به اخبار مد می‌توانید سؤالات‌تان را از حمید قبادی در حیطۀ «بررسی عملکرد کارگروه مد و لباس با محوریت عفاف و حجاب» در بخش نظرات مقالۀ باشگاه خبرنگاران جوان ارسال کنید.

مصاحبه حمید قبادی در روز دوشنبه منتشر خواهد شد و در همین مقاله می‌توانید ویدئو و متن مصاحبه حمید قبادی را مشاهده کنید.

به روز رسانی شده در تاریخ دوشنبه ۹۸/۰۳/۲۷

آقای وزارت صمت موضوع چادر مشکی را حل کنید/ هیچ برندی اجازه واردات کالا را ندارد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نهمین قسمت از فصل دوم برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار شد.

قبادی در این برنامه در مورد موضوعات متعددی از جمله دلیل گران‌تر بودن پوشاک ایرانی از خارجی، پیدا نشدن مانتوی پوشیده و مناسب برای بانوان، برنامه محرمانه دشمنان برای سال ۹۸ در حوزه مد، دلیل گرانی چادر مشکی و درخواست مهم تولیدکنندگان پوشاک از دولت صحبت کرده است.

گفتنی است؛ برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی و اجتماعی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه‌ای بررسی کند.

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان با اجرای وحید ایمانی، تولید می‌شود یکشنبه شب‌ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد؛ لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.

۱۰ و ۱۰

مجری: بسم الله الرحمن الرحیم. سلام، شبتون به خیر باشد، متشکرم که امشب هم بیننده برنامه خودتون برنامه ۱۰:۱۰ دقیقه هستید. به روال همیشگی میهمان عزیزی داریم در برنامه مون جناب آقای حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، امروز قبول دعوت کردند و زحمت کشیدند و به برنامه تشریف آوردند؛ آقای قبادی خیلی متشکرم از حضورتون.

قبادی: بسم الله الرحمن الرحیم. من هم خدمت شما و بینندگان برنامه تون سلام عرض می‌کنم، ممنونم از اینکه من را هم به برنامه بسیار پرمخاطب و همچنین چالشی تون دعوت کردید تا بتوانیم ان‌شاءالله یک بحثی را داشته باشیم که مورد استفاده مردم عزیزمان باشد.

امسال رنگ سال صورتی است

مجری: ان‌شاءالله. موضوعی که ما می‌خواهیم با شما گفتگو کنیم خیلی چالشی است؛ مخصوصا این روز‌ها که به فصل تابستان و گرما می‌رسیم شاید چالش حوزه کاری شما بیشتر شود؛ اولین سوالی که از شما داریم اینکه امسال رنگ سال چیه؟

قبادی: ما امسال رنگ صورتی که برگرفته از رنگ دریاچه لیپار سیستان و بلوچستان که در منطقه چابهار کشور بود را استفاده کردیم؛ به عبارتی با رنگ جهانی کمی فاصله داشت اما در ماهیت اشتراکاتی نیز داشتیم.

مجری: رنگ لباس من رنگ سال است، آیا به رنگ سالی که شما انتخاب کردید، شباهت دارد؟

قبادی: کمی تیره‌تر از این لباس شما اما نزدیک به این رنگ است؛ دریاچه‌ای به نام لیپار در منطقه چابهار است که به دریاچه صورتی معروف است و علت آن به وجود جلبک‌هایی برمی‌گردد که ماهیت آن با جزر و مد رنگ عوض می‌کنند و بسیار دیدنی است؛ سال گذشته کانسپت و  مفهوم جشنواره مد و لباس فجر با عنوان «نقش مَکران» بود و طراحی داخلی نمایشگاه، چیدمان و طرح‌هایی که به عنوان غرفه سازی استفاده شده بود، هم با این رنگ انجام شد. مثل اینکه رنگی که شما انتخاب کردید تصادفی بوده؟!

مجری: بله.

قبادی: بسیار زیبا و تبریک می‌گویم.

مجری: سلامت باشید، محبت دارید؛ رنگ سال را خودتان انتخاب می‌کنید؟

قبادی: نه! در حال حاضر در انتخاب رنگ سال آزمون و خطا انجام می‌دهیم و این را به مردم عزیزمان بگویم سال گذشته؛ وقتی ما رنگ زیتونی را به عنوان رنگ سال معرفی کردیم؛ تصور نداشتیم که اینقدر استقبال صورت بگیرد؛ برخی از فضا‌های مجازی بالغ بر شش میلیون بازدید کننده عنوان رنگ را استفاده کرده بودند؛ یعنی اتفاق فوق العاده‌ای که شاید کم‌تر پیش بیاد و من شگفت زده شدم. ما سه یا چهار سال است در جشنواره مد و لباس فجر بخشی را با عنوان مسابقه زنده طراحی مد و لباس داریم؛ در این مسابقه با مشورت و نظر گروهی از هنرمندان، طراحان  و حتی خارج از حوزه مد و لباس مانند جامعه شناسان  نوعی پارچه ایرانی و دارای رنگ مناسب (ماهیت ایرانی داشته و به ساختار فرهنگی ایران نزدیک باشد) انتخاب می‌شود؛ سه دوره قبل ما رنگ فیروزه‌ای را انتخاب کردیم خیلی مورد توجه قرار گرفت؛ سال گذشته رنگ زیتونی وقتی انتخاب شد می‌توانم با اطمینان بگویم هیچ تولیدکننده و طراح ایرانی نبود که استقبال نکرده باشند، وقتی رنگ زیتونی در هر مزون دار و تولیدکننده‌ای می‌دیدید؛ یکی از محصولات خود را به رنگ زیتونی اختصاص داده بود. امیدوارم رنگ صورتی نیز که در برگیرنده بخشی از ایران عزیزمان است و داشته‌های ایران را دربرمی‌گیرد امسال هم مورد توجه قرار بگیرد.  من دیده‌ام که الان نمونه‌هایی کار می‌شود.

مجری: ان‌شاءالله. الان بهتره برویم به دنبال بحث اصلی مون؛ شما به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، لباس ایرانی می‌پوشید یا خارجی؟ الان لباس‌های شما ایرانی است؟ یا نه!

قبادی: ابتدا یک جمله بگویم که خیال شما و همه‌ خبرنگاران و رسانه‌های بعدی را هم راحت کنم؛ شاید من پیش از این و تا قبل از شش یا هفت سال گذشته آنقدر تاکید و اهتمام نداشتم؛ البته به خاطر قیمت و تعلق خاطرم تلاش می‌کردم ایرانی استفاده کنم، ولی به خاطر اینکه با شما صحبت می‌کنم، مخاطب می‌بیند؛ احساس می‌کنم نباید دروغ و خلاف واقع بگویم برای خودم الزام کردم که در هر شرایطی از لباس ایرانی استفاده کنم؛ حداقل اینکه دوخت و طرحش  ایرانی باشد؛ بله من الان کفش، کت و لباس هایم همگی ایرانی هستند.

مجری: آیا می‌توان گفت حمید قبادی به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور وقتی یک یا دوسال آینده از سمت خود کنارگیری کند و دیگر دبیر آن بخش نباشد احتمال دارد از محصولات و لباس‌های خارجی استفاده کند؟!

قبادی: نه! من این برداشت را تکمیل کنم که قبلش را عرض کردم اما بعدش را نگفتم! ما از مقطعی که با خودمان عهد بستیم رعایت کردیم و از این به بعد هم چه این مسئولیت را داشته باشم یا نداشته باشم تلاش می‌کنم از محصولات ایرانی استفاده کنم، خودم هم تنها نه! بلکه همراه با خانواده نیز این امر را دنبال می‌کنیم، پیرامون خودم هم این توصیه را می‌کنم حالا غیر از مسئولیت اداری.

حجم لباس خارجی از نیمه دوم سال ۹۷ تا الان رو به کاهش است

مجری: کارشناسانی که در حوزه مد و لباس فعال هستند موضوعی را مطرح می‌کنند و می‌گویند قیمت تمام شده‌ لباس ایرانی الان از لباس‌های مشابه خارجی وارداتی گران‌تر است، علت چیست؟

قبادی: دلایل مختلفی دارد؛ البته این موضوع مطلق نیست، بعضی وقت‌ها اتفاق می‌افتد؛ ممکن است در بازار حراج اتفاقی رخ دهد که یک برند خارجی قیمت متفاوتی با برند ایرانی داشته و ارزانتر باشد؛ البته به اطمینان بگویم که الان این شرایط نیست؛ منتهی علت این موضوع می‌تواند این باشد که در یک یا دو سال گذشته برند‌های خارجی در یک شرایط نابرابر رقابتی قرار داشتند؛ مثلا جریان نظارت‌های مالی و کنترلی که در کشور وجود دارد؛ مانند مالیات و عوارض که جهتش و سود و ضررش به تولید کننده ایرانی بر می‌گردد تا به یک قاچاقچی یا فعال لباس خارجی که وارد کننده غیر رسمی است؛ بر این موضوع تاکید می‌کنم ما یک رقم پنجاه تا شصت میلیون دلاری واردات رسمی داریم عمدتا این رقم خیلی محدود و ناچیز در حوزه مد و لباس است؛ در صورتی که حجم لباس خارجی به خصوص تا قبل از سال ۹۷ خیلی بالاتر از این بوده؛ خوشبختانه از نیمه دوم سال ۹۷ تا الان با همکاری‌های دستگاه‌های مختلف این روند هم کند شده و هم حجمش به مرور زمان کم می‌شود. بنابراین اولین دلیل این است شرایط نابرابر باعث رشد آن‌ها شده بود؛ یعنی آن‌ها هیچ  عوارض ۹ درصدی ارزش افزوده را پرداخت نمی‌کردند و هیچ ردی از مالیات و حقوق کارکنانش نداشتند در صورتی که تولیدکنندگان داخلی باید همه‌ این موارد را انجام بدهند؛ شرایط سرسام آور ما را در زمینه تامین مواداولیه نداشته‌اند و به راحتی کار خود را انجام می‌دهند. این یک بخش قضیه است که اصلی‌ترین  مشکل کشور ماست و این موضوع مطلق نیست. البته در حال حاضر به سمت برتری برند ایرانی می‌رویم تا محصولات با کیفیت با قیمت مناسب تولید و عرضه کنیم.

۱۰ و ۱۰

نکته دوم در این حوزه؛ میزان تولید است، بعضی از محصولات برند‌های خارجی به طور مثال تی شرت یا پیراهن پر مصرف از ۵۰۰ هزار به بالا تولید می‌کنند وقتی میزان تولید یک برند خیلی بالا می‌رود به طور حتم قیمت تمام شده‌ آن کاهش پیدا می‌کند و ارزانتر می‌شود؛ منتهی از این‌ها که بگذریم روندی که الان پشت سر می‌گذاریم برگشت شرایط عمومی کشور و اقبال مخاطب، توجه تولید کننده به طرح ایرانی، تامین پارچه ایرانی و نخ ایرانی یکی از مهم ترین نکته‌ای که باید به آن توجه شود.  همه‌ این‌ها به سمت ارجحیت قیمت نهایی، کاهش آن و افزایش کیفیت محصولات ایرانی می‌رود.

مجری: خب، چه باید کرد تا این اتفاق نیافتد؟ یعنی اقدامی برای جلوگیری از قاچاق شده است؟

قبادی: خوشبختانه در دو سال گذشته با تلاش‌های اتحادیه‌های صنفی و مطالبه گری‌هایی که داشته اند؛ آقای ایمانی عزیز شاید برخی این اعتقادات را داشتند که خود اتحادیه‌های صنفی به قاچاق کالا دامن می‌زنند، ولی الان دو سال است می‌توانیم بگوییم که هیچ صدایی در حمایت از ایجاد شرایط مناسب برای ورود  غیر قانونی کالا‌های خارجی مد و لباس وجود ندارد. در صورتی که دو سال گذشته وجود داشت و می‌گفتند باید برای ایجاد شغل از این بستر حمایت کنیم و کارآفرینی شود؛ در حالی که با این کار یک جا را آباد و صد جا را نابود می‌کردند، ده نفر مشغول کار و هزاران نفر را  بیکار می‌کردند؛ بنابراین دو سال است کالای ایرانی با عزم جدی و با مشارکت اتحادیه‌های صنفی، وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا شکل گرفته است البته عدو شود سبب خیر؛ قیمت ارز هم کمک کرده ما نگاهمان را از بیرون به درون معطوف کنیم به جای اینکه به دنبال قیمت کالای ارزان خارجی باشیم کالای با کیفیت ایرانی را دنبال کنیم؛ همه این‌ها با شناسایی‌ مراکز مختلف و تعیین چارچوب شرایط حضور تولیدکنندگان و برند‌های ایرانی، نحوه ارتباط آن‌ها و اقدامات وزارت صمت، ستاد اقتصاد مقاومتی و به ویژه ستاد مبارزه با قاچاق کالا  انجام شده است که الان به اطمینان می‌توان گفت برند‌های ایرانی رو به کیفیت است و کمتر به برند‌های خارجی توجه می‌شود.

مجری: یک اتفاقی که الان وجود دارد و من می‌خواهم از صحبت‌های قبلی شما  وام بگیرم. خرید در این روز‌ها با توجه به شرایط کنونی بسیار سخت شده هم از لحاظ قیمت‌ها و هم انتخاب؛ الان خانم یا آقا فرق نمی‌کند؛ یعنی من به عنوان یک آقا هنگام خرید شاید لباسی مناسب یا ساده‌ای که در شان من باشد و بتوانم خرید کنم و علاوه بر آنکه ساده باشد جنس خوبی و قیمت مناسب نیز داشته باشد، پیدا نکنم و این اتفاق در پوشش خانم‌ها به مراتب بیشتر است. خیلی از خانم‌های عادی و شاید متدین، الان به راحتی نمی‌توانند مانتو بخرند؛ یک مثال بزنم چند وقت پیش به مادرم گفتم روز مادر می‌خواهم برایت مانتو بخرم، من تا حالا برای مادرم مانتو نخریده بودم؛ بعد مادرم گفت: نه! نه! نمی‌خواهد مانتو بخری. گفتم: چرا؟ گفت: دیگر مانتوی دکمه‌دار در بازار وجود ندارد.

قبادی: اجازه می‌دهید صحبت‌های شما را دو بخش کنم؛ بخش اول اینکه مردم به دنبال مناسب پوشی هستند و بخش دوم صحبت‌های شما رعایت ارزش‌ها، اصول و قواعد دینی مان است که باید به آن‌ها بپردازیم، اینطوری تفکیک می‌کنم؛ موافقید با عرض بنده؟

بخش مهمی از سیاست ما انجام مطالبه گری مردم است

مجری: بله موافقم.

قبادی: از سه سال گذشته به صورت سالانه عنوانی را با سیاست‌های محوری در کارگروه ساماندهی مد و لباس  دنبال می‌کنیم و برنامه هایمان را به آن سمت پیش می‌بریم؛ من الان خوشحالم این را بگویم که با بخش اول صحبت‌های شما بخش مهمی از سیاست ما در سه سال گذشته انجام شده است و آن هم مطالبه گری مردم است؛ یعنی گام اول تغییر نگرش بود و گام سوم تغییر نگرش در بین مردم و قبل از آن دست اندرکاران. تغییر این سه نگرش باید به گونه‌ای رخ دهد که نهایتا مطالبه گری مردم ایجاد شود؛ بخش اول صحبت‌های شما به مناسب پوشی، هماهنگ پوشی، زیبا پوشی، شیک پوشی، آراستگی بر می‌گردد به اتفاقاتی که در این چند سال گذشته رقم خورده است و مطالبه گری مردم افزایش پیدا کرده است؛ یعنی دیگر اینگونه نیست که وقتی مردم وارد یک فروشگاه می‌شوند به راحتی قانع شوند و نظرشان تامین شود. پیش از این به این شکل مطالبه گری وجود نداشت یک دلیل هم دارد آن هم این است که مردم ایران استحقاق بهترین‌ها را دارند و باید از محل منابع طراحی و تولید شده کالای ایرانی تامین شوند.

مجری: حالا می‌خواهیم شعار ندهیم آقای دکتر! این واقعا جنبه علمی دارد و نظرسنجی کردید؟ یا برداشت شخصی خودتان است؟

قبادی: نه! من که شخصیتم اینجا حقیقی نیست؛ این صحبت‌هایی را که داشتم ساعت‌ها روی آن مطالعه شده و اسناد، مدارک و بررسی‌ها صورت گرفته است؛ وقتی شما می‌گویید رنگ، من می‌توانم هزار رنگ دیگر را هم بگویم چرا این رنگ را می‌گویم مشخص است روی آن فکر می‌شود. ما نه تنها در این کار بلکه الان که من در خدمت شما رسیده‌ام از جشنواره ملی دانشجویی می‌آییم؛ در این جشنواره فکر شده و کلی ساعت‌ها بر آن وقت گذاشته شده، همکاران در دانشگاه‌ها در آن کار کرده‌اند؛ شاید با صحبت‌هایی که انجام دادم در نگاه اول تصور شود که شعاری بیش نیست، ولی انصافا شعار‌هایی است که به آن جامه عمل پوشانده می‌شود ما باید یک جا به توافق برسیم؛ آیا الان ما در مطالبه گری، در ایجاد مطالبه گری مردم تردید داریم.

مجری: من الان نمی‌دانم چی بگویم.

قبادی: نه الان در همین گروهی که در کنار شما کار می‌کنند، مطالبه گری به چه صورت است؟

مجری: مطالبه گری ما یکسان نیست، ولی سلایق ما متفاوت است؛ درست است که سلایق متفاوت است، ولی مردم دوست دارند لباس خوب بپوشند.

قبادی: اشکال ندارد؛ بله! این می‌شود مطالبه گری؛ در گذشته قدرت مردم به گونه‌ای نبود که مطالبه کنند الان کم کم الگو‌های ما در کشور رو به افزایش است، تنوع رنگی که در کشور ما ایجاد شد زمینه الگودهی را در جامعه افزایش داده است؛ از شما سوال می‌کنم؛ آیا در گذشته ما این تنوع رنگی که الان داریم را داشتیم؟

مجری: آقای قبادی! یکی از نقد‌هایی که داشتم و به طور مثال می‌شود بیان کرد این است که چند کت صورتی و سبز در مغازه‌ها و اماکنی که بورس لباس برگزار کرده اند، وجود دارد؟ همه مشکی، سورمه‌ای، قهوه‌ای و کرم و طوسی است.

قبادی: می‌دانید چرا این رنگ‌ها دیده می‌شوند؟

۱۰ و ۱۰

مطالبه گری مردم نسبت به رنگ روشن افزایش یافت است

مجری: ما الان تنوع رنگ نداریم.

قبادی: اتفاقا می‌دانید دلیلش چی است؟ تا پیش از این می‌گفتند دولت و حاکمیت اجازه تنوع رنگی نمی‌دهد، الان که این حرف نیست؛ وقتی شما به قدر کم از این رنگ‌ها استفاده می‌کنید یعنی این مسئله دیگر مصداق ندارد، دلیل اصلی آن ساختاری به نام شیما است، شناسه پارچه، مد و لباس؛ یکی از شاخص‌هایی که طراح در آن تیک می‌زند، رنگ لباس است و گروه‌های رنگی را انتخاب می‌کند؛ در ابتدای کار نسبت میزان رنگ تیره به رنگ روشن، چیزی نزدیک به ۶۵ درصد تیره و ۳۵ درصد روشن بود؛ با تلاش‌هایی که در این مدت انجام شد براساس آخرین آمار در سال ۹۷ که در چند روز آینده در سطح خبری منتشر می‌شود و با یک تحلیل مناسب جمع آوری شده است؛ حدود ۴۵ درصد رنگ تیره و ۵۵ درصد رنگ روشن داریم؛ خب این امر بیانگر تغییر نگاه تاریخی ما در طراحی است. سمت و سوی طراحی لباس ایران به سمت روشن شدن و روشنایی بیشتر می‌رود؛ این امر نشان می‌دهد که طراحی دیگر نظریه، آرزو و امیال نیست؛ ۳۱ هزار نشان شیما در سال ۹۷ برای طراحی لباس صادر شده است که از این تعداد  ۵۵ درصد آن روشن و ۴۵ درصد آن طیف تیره را در بردارد؛ البته برخی از لباس‌ها طبیعی است تیره باشد. ما خوشحال هستیم که مطالبه گری، تنوع گری و گوناگون خواهی مردم در استفاده از لباس افزایش پیدا کرده است.

دسترسی لباس برای خانواده‌های مذهبی محدود است

مجری: بهتر است به بحث مانتو‌های جلو باز بیشتر بپردازیم.

قبادی: افزایش مطالبه گری مردم در لباس، کار طراح را سخت کرده و دیگر حاضر نیستند هر لباسی را به راحتی انتخاب کنند. الان به یک جمله تاریخی که جمله تولیدکننده است، اشاره کنم. در حال حاضر لباس در کشور ایران  به سمتی می‌رود که تاریخ مصرف پیدا می‌کند و تا ۵ سال گذشته لباس تاریخ مصرف نداشت، ولی الان تاریخ مصرف دارد؛ در حقیقت شما نمی‌توانید لباسی را که سال گذشته در ویترین داشتید الان نیز در ویترین برای فروش قرار بدهید؛ برخی از تولیدکنندگان معتقدند لباس نیز مانند مواد مصرفی از جمله مواد لبنیاتی دارای تاریخ مصرف و انقضاء است؛ یعنی مردم در این حوزه مطالبه گری هایشان افزایش پیدا کرده است. نکته دوم این است که من با شما در موضوع طراحی لباس و مشکلاتی که در تهیه لباس و دسترسی لباس در خانواده‌های مذهبی و عموم مردم در جامعه است، هم عقیده هستم؛ این طور نیست که نداشته باشیم، ولی کافی نیست و دسترسی به آن نیز بسیار محدود است.

مجری: آقای قبادی نمی‌توان بپذیرم که شما نداشته باشید در ایده آل‌ترین حالت ممکن که می‌تواند وجود داشته باشد مانتو‌های فرم اداری است که باید جلو بسته و دکمه دار باشد.

قبادی: نه! نه!

ما در حوزه لباس همچنان مورد هجمه هستیم

مجری: بیایید یک سر برویم میدان هفت تیر تهران که بازار بورس فروش مانتو برای خانم‌ها است؛ با انتخاب و حضور شما و دوربین خبرنگاران باشگاه خبرنگاران برویم از نزدیک ببینیم و گزارش بگیریم و بررسی کنیم در مراکز فروشی که حدود هزار مانتو وجود دارد چند تای آن‌ها دکمه دار است؟ به جزء مانتو‌های اداری!

قبادی: من آمادگی لازم را دارم، یک بار هم این کار را در گفت و گوی ویژه خبری انجام دادیم تازه اوایل کار بود و خوشبختانه یک اتفاق در معرفی لباس ایرانی اسلامی رخ داد که هنوز هم از گزارش خوب همکاران شما بهره مندیم و نتیجه آن را هم می‌بینیم؛ اما عرض و تاکید می‌کنم کافی نیست و شاید بخش عمده نیاز مردم را تامین نکند.

مجری: در این حوزه چه کار برای بهبود وضعیت کنونی کرده اید؟ الان مافیای لباس در تلاشند تا پوشش ما را تغییر بدهند؛ در حال حاضر مانتو‌های توری و جلو باز در بازار زیاد است؛ مانتو‌هایی که حداقل دوخت لازم را ندارند.

قبادی: این آسیب‌ها داخلی نیست بلکه برای مافیای خارجی است. یک خبر بسیار محرمانه را بدون تعارف به شما بگویم؛ از بهمن ماه سال ۹۷ یک سلسله اخباری به ما رسید مبنی بر اینکه برای سال ۹۸ طراحی لباس‌های بسیار شیشه‌ای و بدن نما و تور در دستور کار طراحی لباس برای ایران قرار گرفت، یک بخشی از واردات پارچه انجام شد و ما متاسفانه شاهد این بودیم که برخی از طرح‌ها و حتی برخی از تولیدکنندگان به سمت این لباس‌ها و پارچه‌ها رفتند، از اسفند ماه سال ۹۷ تا الان که من خدمت شما هستم ۵۰ موسسه طراحی مورد دعوت، تذکر و اصلاح قرار گرفت؛ فقط مختص این حوزه هم نیست در اقلام دیگر پوشش نیز همین مشکل را داریم که کار کاملا هدفمند است و هیچ تناسبی با لباس اجتماع ایرانیان ندارد و این پارچه، پارچه فوق العاده جدیدی نیست، ولی طراحی در قالب لباس اجتماعی است و من اخیرا مصاحبه‌ای در این باره در یکی از نشریه‌ها داشته ام و در آنجا گفتم یک نمونه هجمه است که خیلی‌ها باور ندارند ما در حوزه لباس همچنان مورد هجمه هستیم.

اهداف دشمنان ما تغییر سبک زندگی است

مجری: این شبکه‌ مافیا از کجا آمد و چگونه وارد طراحی لباس ایرانی شده است؟

قبادی: این کار ایرانی نبود و یک سلسله شبکه‌های اجتماعی فعال در دنیا وجود دارد که در ایران نیز دسترسی به آن راحت است؛ من به عنوان خادم مردم که بخشی از عمر خود را در حوزه طراحی مد و لباس گذرانده‌ام و با سختی‌های زیادی مواجه شدم براین باورم که نتیجه کار مثبت است. حجم تهاجم آنقدر زیاده که از نخ گرفته تا پارچه وارداتی، موضوع طراحی و ایده دادن و سبک پوششی همه‌ این‌ها هوشمندانه کشور ما را به سمت اهداف آن‌ها هدایت می‌کند و خروجی آن تغییر سبک زندگی است.

مجری: چه اقداماتی برای شناسایی این آسیب‌ها انجام داده اید؟

قبادی: شناسایی به این معنا نیست که ما یک مورد را بررسی کنیم و طوری انجام دهیم که تمام شود و دیگر به آن نپردازیم؛ اولین اقدام، آگاهی بخشی در جامعه است.

مجری: بالاخره شما بخشی از دولت هستید؛ وزارت اطلاعات، دستگاه‌های امنیتی، دادستانی و…

قبادی: این موارد گام‌های بعدی ماست؛ در این پنجاه مواردی که گفته شد چند مورد اقدام به مراجعات قضایی شد؛ در طول سال دستگاه‌های ذی ربط و مجموعه‌های نظارتی وقتی تذکرات منجر به نتیجه نمی‌شود و اصرار به انجام تخلفات را دارند مراحل قانونی و قضایی انجام می‌شود؛ این موارد کم هم نیست و تعداد زیادی وجود دارد منتهی اولین مرحله آگاهی بخشی به حوزه طراحی است؛ اکثر طراحان و تولیدکنندگان داخلی مطلع هستند لباس‌های شیشه‌ای ساختاری هدفمند و مافیایی است و از آن استفاده نخواهند کرد.

۱۰ و ۱۰

مجری: وجود مدل‌های جلف در بازار چیست؟ مثال بزنم؟ الان از کجا آمدید؟ جشنواره ملی دانشجویی؛ چند نمونه مانتو در این جشنواره رونمایی شده که اصلا با فرهنگ ما سازگار نیست.

قبادی: در جشنواره ملی دانشجویی ما؟!

مجری: بله

قبادی: بعید است!

مجری (با خنده): بعید است؟! انصافا شما از بستگانتان اجازه می‌دهید آن مانتو را بپوشد؟!

قبادی: اجازه بدهید من یک تفکیکی داشته باشم؛ اصلا آن چیزی که شما فرمودید دیگر مانتو نیست! ما یک لباس مفهومی داریم و یک لباس کاربردی.

مجری: لباس مفهومی تا حالا نشنیده بودم!

قبادی: به کتاب مراجعه کنید؛ در آموزش‌های هنر و لباس ما سر فصل‌های مفهومی داریم؛ ممکن است از برگ نباشد از کاغذ باشد؛ از کاغذ نباشد از فلز باشد؛ از فلز نباشد از آلومینیوم باشد از سایر مشتقات دیگر غیر از پارچه باشد؛ این موضوع در سرفصل‌های مفهومی آموزش‌های طراحی وجود دارد؛ الهام‌هایی از موضوعات مختلف گرفته می‌شود و آن را در قالب یک شکل و مفهوم شکل می‌گیرد و هیچگاه جنبه کاربردی هم ندارد و درباره آن مفهوم سازی و گفتگو می‌کند، ولی اگر به عنوان پوشش در جامعه استفاده شود، جلف می‌شود؛ من با فرمایش شما موافقم و به طور قطع منظور طراحان ما نیز این نیست که این لباس در جامعه استفاده شود؛ لباس‌های کاربردی؛ بله بخش قابل توجهی از آن دکمه ندارد، ولی من این لباس‌های بدون دکمه را واقعا به لباس‌های بدن نما در شش سال قبل که در جامعه وجود داشت، بیشتر ترجیح می‌دهم؛ گر چه من مخالفم و هیچ حمایتی از این گونه طرح‌ها نخواهم کرد این لباس‌ها غیر قانونی نیست و در برخی موارد لباس بدتر از این نیز در جامعه داشته‌ایم؛ ما الان طراحان و تولید کنندگانی داریم که به طور دائم طرح‌ها و لباس‌هایی را به جامعه ارائه می‌کنند.

مجری: آقای قبادی از دید من این لباس‌ها هیچکدام بد و بدتر نیستند؛ نه لباس تنگ و نه مانتوهای جلوباز بدون دکمه، هر دو لباس جزء بدترین هستند، نوع سلیقه عوض شده آن موقع لباس‌های بدن نما مد بوده و الان مانتو‌های جلو باز بدون دکمه؛ ما باید به سمت اسلامی کردن لباس‌ها برویم این بحث جدی است و مطالبات زیادی و پیامک‌های بسیاری در این زمینه داشته ایم؛ بار‌ها گفته شده که تو رو خدا این موضوع را در برنامه خود بیان کنید.

قبادی: من به شدت با شما موافقم؛ شما می‌گویید آیا اجازه استفاده از این لباس را به خانواده ام می‌دهم؟ دخترم از پیش دبستانی چادر پوشیده و هیچ اجباری وجود نداشته و اختیاری بوده است تا آخر تحصیلش هم اجباری نبود. ولی من با دخترم صحبت می‌کنم و می‌گویم هر پوششی را که دوست داری انتخاب کن، خوشبختانه چادر را انتخاب کرده است؛ من با شما موافقم، ولی باید به شرایط عمومی جامعه در کشور توجه شود؛ زمانی محصولات ما به خارج از کشور عرضه می‌شد، ولی الان در داخل کشور عرضه می‌شود؛ امکانات و دسترسی‌ها نامحدود است و براساس ده‌ها فاکتوری که با شما و مردم عزیز هم عقیده می‌شوم.

مجری: ببخشید صحبت شما را قطع می‌کنم؛ شما به عنوان یک مسئول فرهنگی چه اقداماتی را در این باره انجام می‌دهید درک می‌کنم و می‌دانم با من هم عقیده هستید ولی ما در حوزه طراحی لباس عجیب دچار نفوذ فرهنگی شده‌ایم. مسئولان فرهنگی مد و لباس نیز به دلیل فشار‌های روانی که وجود دارد دچار مشکل شده اند و  نمی‌توانند هجمه وارده به لباس ایرانی اسلامی را جبران کنند.

قبادی: ما در طراحی لباس دچار نفوذ و تحریک فرهنگی نیستیم و به عنوان مسئول و فعال در این حوزه این موضوع را رد می‌کنم و در این موضوع با شما همراه و هم عقیده هستم که طراحی‌ها کم است، ولی نباید گفت اصلا نیست مهم انتخاب و سلیقه خانواده هاست و به این معنا نیست که طراح ما وابسته باشد و خدا نکرده عامل نفوذی دشمن باشند، همه طراحان با باور‌های مردم جامعه و ایران اسلامی موافق هستند و ما صاحب بهترین طراحان هستیم.

مجری: ولی ممکن است تحت تاثیر غرب قرار گرفته باشند.

قبادی: آقای ایمانی من از شما یک سوال می‌پرسم؛ یعنی این سوال از مخاطبان بیرونی است. کدام دانشگاه ما یک سر فصل لباس اجتماع را تا چهار سال پیش داشته است؟ لباس اجتماع بانوان را تا چهار یا پنج سال پیش کدام یک از دانشگاه داشته است. مگر نمی‌گوییم که دانشگاه‌ها باید خروجی داشته باشد. همین سر و صدا‌های کارگروه مد و لباس است که جشنواره لباس دانشجویی برگزار می‌شود و همه کار‌های مورد تایید هستند. ما تا چهار سال پیش سرفصلی به نام لباس اجتماعی بانوان نداشتیم. ما اگر بخواهیم واقعی نگاه کنیم، کشور  ما چهار یا پنج سال است در این زمینه فعالیت می‌کند.

پذیرشی از لباس مد ایرانی اسلامی در جامعه وجود نداشت

مجری: آقای قبادی من با شما موافق هستم جشنواره دانشجویی داریم، جشنواره فجر داریم، نمایشگاه عاشورایی داریم، مد و پوشاک کودک و نوجوان و حتی عفاف و حجاب داریم. همه این جشنواره‌ها را داریم و در همه آن‌ها لباس‌های طراحی شده با معیار‌های اسلامی جامعه ما وجود دارد. اما حرف چیه؟ خروجی این نمایشگاه‌ها چقدر در جامعه وجود می‌آید؟

قبادی:کم کم باید اجازه بدهید که ما آن چیزی که طراحانمان طراحی می‌کنند را با قدرت بیاوریم و وارد جامعه کنیم. آقای ایمانی من بخواهم درد و دل کنم حرف زیاد دارم.

مجری: خب آقا راحت باشید.

قبادی: راحت باشم که … خب یکی از دلایلش این است که پذیرشی از لباس مد ایرانی اسلامی در جامعه وجود نداشت.

مجری: پذیرش یعنی چی؟

قبادی: نه فقط در جامعه بلکه در دانشگاه‌ها پذیرشی نسبت به تولید ما نبود.

۱۰ و ۱۰

مجری: شما لباس را تولید کنید.

قبادی: من که تولید کننده نیستم.

مجری: باشه؛ طراحان، همان صاحبان سرمایه و کارخانه داران را ملزم کنید که طبق معیار‌های جامعه ما تولید لباس کنند.

قبادی: این که می‌شود دستوری! کار دستوری جلو نمی‌رود. اصلا کار به این شکل جلو نمی‌رود به ویژه در حوزه مد و لباس.

مجری: خوب خواهش می‌کردید؟

قبادی: ما الان داریم خواهش می‌کنیم. احترام می‌گذاریم، تشویق می‌کنیم، تایید می‌کنیم، بستر سازی می‌کنیم، تسهیل گری می‌کنیم. این را به عنوان هنر قلمداد می‌کنیم و شرایط عمومی کشور را به این سمت سوق می‌دهیم.

مجری: ببینید یک اتفاق دیگر هم رخ می‌دهد. مثلا یک آدمی که می‌خواهد یک مانتوی جلو بسته و خیلی پوشیده بگیرد، باید حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه بکند. ولی یک مانتو جلو باز را می‌توان با ۴۰، ۵۰ هزار تومان خرید. یا مثلا در موضوع چادر شما فرمودید دختر خانمتان چادری  هستند و حتما خانواده‌تان هم چادری هستند؟

قبادی: بله همین طور است.

مجری: پارچه چادر چقدر گران است.

قبادی: ببینید برمی گردم به حرفی که گفتم. چهار سال است در مملکت حوزه لباس راه افتاده است.

 ۹۰ درصد پارچه و چادر مشکی وارداتی است

مجری: یعنی اگر بخواهی به تدین و عقایدات احترام بگذاری و آن‌ها را رعایت کنید باید خیلی هزینه کنید.

قبادی: ما الان پنج یا شش سال است که این اتفاقات مبارک رخ داده و داریم راجع به مد و لباس ایرانی اسلامی صحبت می‌کنیم. پیش از این برایتان گفتم، یکی از این اتفاقات دانشگاه بود. دانشگاه پیش از این سر فصل کاملا دایره محدود خودش را داشت. دایره ورود به جامعه و انطباقش با ارزش‌های جامعه را کمتر داشت. تولید مواد اولیه بخصوص چادر مشکلی است که شما می‌گویید بسیار محدود بود. الان من حرف شما را تایید می‌کنم و به شکلی دیگر بگویم. ما ده درصد نیاز مصرف جامعه را در پارچه و چادر مشکی در ایران تولید می‌کنیم و ۹۰ درصد وارداتی است. خب آقای وزارت صنعت، معدن و تجارت شما مسئولیت دارید، بیایید موضوع چادر مشکی را در ایران حل بکنید. موظفید در قانون ساماندهی مد و لباس که بند مستقلی در آیین نامه دارد، اجرایی کنید. من برای اولین بار است که با این صراحت این حرف را می‌زنم. من را مجبور کردید که وارد جزئیات بشوم …

دشمن نسبت به موضوع مد و لباس خاموش نیست

مجری: من انگشت اتهام را به سمت خود شما می‌گیرم چرا در این چند ساله آنقدر مماشات کردید، داد می‌زدید و می‌گفتید آقای وزارت صمت وظیفه شماست، بیا پای این اتفاق وایسا.  

قبادی: آن مطالبه گری الان ایجاد شده است. قبلا اگر ما بحث می‌کردیم، همراه درست و درمانی نداشتیم اما الان شما، مردم و خانواده‌های متدین همراه ما هستند. می‌گویند چرا در چادر مشکی که یک عنصر اصلی نیاز جامعه ماست ما باید وابسته به بیرون باشیم. الان ده درصد از نیاز پارچه چادر مشکی در ایران تامین می‌شود، تازه این در بهترین شرایط اتفاق می‌افتد. ما صد میلیون متر مربع در سال دست کم مصرف چادر مشکی فقط برای چادر مشکی داریم، ضمن اینکه این پارچه برای سایر محصولات لباس هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر موافق باشید من این موضوع را به این شکل جمع بندی کنم دشمن نسبت به موضوع مد و لباس خاموش نیست و یک موتور بسیار بسیار محرک را در خارج از ایران دارد. شما مطمئن باشید همه این بحث‌هایی که ما می‌کنیم به سرعت مورد نقد و حتی استهذا بیرونی‌ها قرار می‌گیرد. اینجا باید عرض کنم اصلا چیز مهمی نیست، ما ارزش‌ها و اهدافمان در کشور بیش از هر چیزی برایمان مهم است. در این پنج یا شش ساله است که به موضوع مد و لباس بیش از گذشته پرداخت شده. دوستانی که قبل از انقلاب بودند می‌گویند ما قبل از انقلاب صنعتگر نساجی بودیم، خوب الان چرا نیستید. الان کدام مسئله اتفاق افتاده غیر از این که ارزش‌های افزوده ملک شما باعث شده است که از نساجی دست بردارید. غیر از اینکه به قول معروف اصطلاح و تعبیر معمولی است که می‌گویند پشت خودتان را بسته اید و الان دیگر به نیاز جامعه نگاه نمی‌کنید. البته در پنج و شش ساله دگرگونی‌ها و اتفاقات خوب رخ داده است.

۱۰ و ۱۰

مجری:خیلی این پنج و شش ساله را گفتیدا!

قبادی: اصلا ربطی به من ندارد. وقتی مطالبه گری در جامعه ایجاد شود وقتی شما از من سوال می‌کنید من هم سراغ آن چیزی می‌روم که قانون نوشته است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که کارگروه مد و لباس در آن است مسئولیت هماهنگی را دارد. من وظیفه نساجی و تولید لباس را برعهده ندارم، من وظیفه ام حوزه طراحی است. در حوزه تولید لباس من وظیفه هماهنگی را دارم. اقدامات زیادی صورت گرفت و همین حوزه نساجی انجمن‌های متعددی پای کار آمدند و الان این موتور را روشن کردند. شعار‌هایی که در سال متناسب با موضوع استقلال اقتصادی و فرهنگی انتخاب شده، جهت را به این سمت می‌برد و الان ارتباط بین طراح و تولیدکنندگان کم کم رخ می‌دهد و شروع شده است. در این چند ساله طراحی را مسخره می‌کردند. من ۷ سال است در این حوزه مسئولم و اگر می‌خواهید دقیق‌تر بدانید، من از سال ۹۱ در این حوزه مسئولیت دارم و در این پنج و شش ساله است که ثمر بخشی، نگاه به تولید داخلی، محصولات ایرانی، پارچه ایرانی و طراحان ایرانی را می‌بینیم.

اقدامات غیرمجوزدار در حوزه برگزاری مزون غیرقانونی است

مجری: یک موضوع دیگری که در حوزه کاری شما وجود دارد. بحث برگزاری مزون‌های زیر زمینی است که ظاهرا می‌بینیم افرادی که به عنوان مانکن انتخاب می‌شوند کشف حجاب می‌کنند. به لحاظ عرفی و شرعی و چه از لحاظ قانونی ممنوع است، اما همچنان می‌بینیم که در مکان‌های مختلف خاصه تهران که پایتخت است و شهر‌های بزرگ این موضوع اتفاق می‌افتد. چه تمهیداتی برای این موضوع اندیشیدید؟

قبادی: از نظر قانون خانه‌های مد مکلفند طبق موازین و مقرراتی که به آن‌ها ابلاغ می‌شود، فعالیت بکنند و عدول از آن‌ها خلاف مقررات است. من توضیح بدهم، چون خانه‌های مد مورد خطاب قرار گرفتند. کشور ما تسهیل گری کرده است و ساختار قانونی فعالیت آن‌ها را  فراهم کرده است؛ و طبعا باید آن‌ها هم تمکین کرده و مقررات را رعایت کنند. آن کسانی که از ما مجوز می‌گیرند و فعالیت می‌کنند طبعا می‌آیند توجیه می‌شوند و در کارگاه‌های آموزشی، نشست‌ها و جلسات ما شرکت می‌کنند.  بخشی که به شدت مشمول این تعریف و فرمایشات شما می‌شوند این است که اساسا هیچ مجوزی از هیچ مرکز قانونی دریافت نمی‌کنند. طبق قانون تنها مرکزی که در حوزه مد و لباس باید مجوز صادر بکند بخصوص در نمایشگاه‌ها ما هستیم؛ بنابراین از فرصت استفاده می‌کنم برگزار کنندگان و شرکت کنندگان احتمالی پیش از اینکه یک رویدادی را رقم بزنند موظفند که از داشتن مجوز‌های قانونی اطمینان حاصل بکنند. این مجوز هم به معنای منع فعالیت نیست بلکه پیرو چارچوب‌ها و ضوابط است که یکی از آن همان عدم اختلاط مرد و زن در کنار همدیگر خواهد بود. ما نمونه‌هایی را داشتیم که در همین اواخر سال ۹۷ برای ما آفت و مشکلاتی را ایجاد کرد که خوشبختانه با واکنش خوب همکاران ما در کارگروه ساماندهی مد و لباس، مجموعه دستگاه‌های قضایی و همچنین دستگاه نظارتی باعث شد که برخورد قانونی صورت بگیرد و الان تاکید می‌کنم که هر فعالیتی در این حوزه بخواهد صورت بگیرد مستلزم دریافت مجوز است. اقدامات غیر مجوز دار طبعا غیر قانونی است و ما در حد امکان شناسایی که می‌کنیم به نهاد‌های قانونی معرفی می‌کنیم.

اگر برندی هم رسما در ایران ثبت شده باشد اجازه واردات کالا را ندارد

مجری: در بازار شبکه‌های اجتماعی سایت‌ها را که رصد می‌کردم، حدود چهارصد یا پانصد برند خارجی در کشور ما فعالیت می‌کنند که از این تعداد فکر می‌کنم ۳۰ یا ۴۰ تا مجوز دارند. چه اتفاقی قرار است برای برندهای بدون مجوز رخ دهد؟

قبادی: مسئول ورود، نظارت، راه اندازی فروشگاه و حتی تدوین تعرفه در ورود کالای خارجی وزارت صمت است اما زیر نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس. آخرین آیین نامه‌ای که دوستان ما داشتند، ساماندهی حضور برند‌ها در ایران بود. به درستی اشاره کردید حدود ۵۰۰ عنوان تجاری غیر ایرانی در کشور فعالیت داشتند که اکثر غریب به اتفاق آن‌ها شاید بالغ بر ۹۵ درصد آن‌ها غیر رسمی و با غیر نمایندگی در کشور کار می‌کردند. در سال  ۹۵ و ۹۶ این آیین نامه تصویب و تدوین شد و تعدادی موفق شدند که از آن به بعد نمایندگی رسمی را بگیرند. البته الان که من خدمت شما هستم، پوشاک و محصول تمام شده جزو کالا‌های ممنوعه وارداتی است. حتی اگر یک برندی هم رسما در ایران ثبت شده باشد اجازه واردات کالا به شکل نمایندگی آن را ندارد.

۱۰ و ۱۰

مجری: باید داخل کشور کارخانه بزند و تولید کند.

قبادی: باید تولید مشترک داشته باشد. در این حالت می‌تواند کار با نشان تجاری خودش را انجام دهد.

مجری: چند کارخانه در کشور داریم که سرمایه گذاری کردند.

قبادی: تا حدود اوایل سال ۹۷ تا قبل از اینکه واردات محصول ممنوع شود ما چیزی نزدیک به ۴۳ یا ۴۴ مورد در حوزه‌های مختلف لباس و مد از کیف گرفته تا کفش و لباس، انواع محصولات مد را داشتیم که از وزارت صمت مجوز گرفتند از مبدا خودشان مجوز گرفتند همه این‌ها طبق قانون موظف بودند که تولید مشترک هم داشته باشند. الان هم بعضا تولید مشترک بعضی از این برند‌ها در ایران وجود دارد.

مجری: عنوان سال هم سال رونق تولید است. ما الان برند‌های خوب و با کیفیتی در حوزه مد و لباس داخلی داریم. قبل از برنامه هم که با هم گپ می‌زدیم درباره دو یا سه نمونه صحبت کردیم. بالاخره شاید قبلا‌ها می‌گفتند جوانان خوش پوش‌تر هستند. الان الحمد الله سلیقه خوش پوشی کودک، نوجوان، جوان، میان سال و پیر نمی‌شناسد. همه دوست دارند که یک لباس شکیلِ خوب و در شان و شخصیت خودشان بپوشند از طرفی من دیروز با یکی از دوستانم صحبت می‌کردم، کسی بود که قبلا لباس خارجی استفاده می‌کرد، با همدیگر به فروشگاهی رفته بودیم ایشان داشت لباس ایرانی خرید می‌کرد. گفت فلانی من واقعا الان کیف کردم که این لباس را از این برند خوب ایرانی خریدم با وجودی که قیمت پیراهنی که ما خریده بودیم از مشابه خارجی گران‌تر بود. او به من گفت حداقل می‌دانم وقتی من بخرم در این کارخانه عده‌ای مشغول به کار می‌شوند. اقتصاد کشور هم به گردش در می‌آید. چه تمهیدات و کمکی برای این پوشاک تولیدکنندگان خوب فراهم کردید. برای آن‌ها تدارک دید و چه کار می‌کنید که این رقابت برای افزایش کیفیت بین تولیدکنندگان داخلی بیشتر شود. یک نکته دیگری هم که وجود دارد، این است که خیلی از لباس‌هایی که به عنوان خارجی در کشور عرضه می‌شود، نشان خارجی دارد، اما ایرانی است، چرا نمی‌روید آن‌ها را تقویت کنید فرضا می‌گویم وحید ایمانی نامی وجود دارد و مثلا شلوار تولید می‌کند. تو مثلا برو اسم وحید را برند بکن بزن روی لباس هایت. ما  می‌آییم از تو حمایت می‌کنیم تقویت می‌کنیم برای این که برند تو یک برند معتبر شود و  مردم تشویق شوند و ترغیب شوند که از برند تو خرید کنند.

قبادی: یک جمله و تعبیری دارم که به همان پنج یا شش سال برنمی‌گردد.

۱۰ و ۱۰

مجری: دچار وسواس شدید‌.

قبادی: نه خوشحالم از این بابت که شما به عنوان نماینده یک جامعه جوان جملاتی را می‌گویید که در این سال‌ها راجع به تک تک واژه هایش فکر شده است. خدا می‌داند ربطی به حمید قبادی ندارد که اینجا نشسته است. یک تعبیری دارم و آن این است که ما نباید با آدم‌ها معامله کنیم، چون اگر معامله کنیم ارزش کار دیده نمی‌شود. نمی‌دانم مطلبم را رساندم یا نه حتما مخاطب متوجه این عرض من می‌شود. چون من تا صبح هم حرف بزنم اقدامات جامعه مد و لباس کشور را نمی‌توانم تبیین کنم. ولی خروجی آن را وقتی می‌بینیم آقای وحید ایمانی می‌آید هم خودش و هم دوستش را توضیح می‌دهد که چه علاقه مندی به کالای ایرانی نشان داده است این یعنی اینکه نباید با آدم‌ها معامله انجام شود، باید با کس دیگری انجام شود و اثرش را هم می‌بینیم.

ما به زودی جشن خودکفایی پیراهن دوزان را برگزار می‌کنیم

مجری: دقیقا آقای قبادی من امروز که اینجا نشستم با افتخار می‌گویم تمام لباس‌هایم ایرانی است. من عشق و کیف می‌کنم که ایرانی پوشیدم. قبل از برنامه هم شما از من پرسیدید و من اسم برند‌های ایرانی را خدمتتان گفتم و الان برای اینکه تبلیغ نشود، نگفتم. ولی ببینید تا کی من می‌روم این لباس را می‌خرم تا زمانی که کیفیتش خوب باشد.

قبادی: در شهریور سال ۹۳ دوستان پیشنهاد کردند و با کمک دوستان از نشان با افتخار ساخت ایران در یکی از نمایشگاه‌ها رونمایی کردیم. الان جمله‌ شما این است که من افتخار می‌کنم لباس ساخت ایران را استفاده می‌کنم، فرهنگ سازی همین است؛ ما باید سلسله اقداماتی را انجام دهیم و نتیجه آن بشود که وحید ایمانی روبروی من بنشیند و بگوید من افتخار می‌کنم لباس ایرانی بپوشم. این ماحصل هزاران ساعت فکر، تلاش و اقدام است تا به اینجا رسیده است. تازه ما ابتدای کار هستیم و باید این کیفیت را هم افزایش دهیم و هم حفظش کنیم؛ بنابراین خدا را شکر که این ظرفیت در کشور ما در حال رقم خوردن است. من اگر هم کسی را نقد می‌کنم دانشگاه، وزارت صمت، خودم، همکارانم و سایرین را این نافی زحمات ارزشمند آن‌ها و تغییراتی که ایجاد کردند، نیست. نهاد‌های مختلف اصناف، تشکل‌ها و اتحادیه‌های سراسر کشور در خیلی مواقع از ما جلوتر هستند. ما به زودی جشن خودکفایی پیراهن دوزان را برگزار می‌کنیم و اگر این خودکفایی از ۹۰ درصد رد شود ما این جشن را برگزار خواهیم کرد. یکی از جشن‌های دیگر ما شال و روسری در حوزه بانوان است. حوزه مانتو و لباس اجتماع بانوان از همین حوزه‌ها است که ان‌شاءالله بتوانیم برسانیم. میزان هجمه‌ای که ما قرار دادیم و محدودیت‌ها و مشکلاتی که برای ما ایجاد می‌کنند، در عین حال خوراک ناصوابی که در اختیار ما قرار می‌دهند از طریق ترویج سبک زندگی نامناسب در کشورمان بی نهایت است. یعنی اگر این اقدام انجام نمی‌شد نمی‌دانستیم چه پاسخی دهیم؛ بنابراین این اقدامات مثبت و مفید نشان می‌دهد که جامعه ما می‌تواند به یک مطلوبی برسد. بله درصدی از لباس‌های موجود در جامعه ما نشان غیر ایرانی دارد، ولی ایرانی است. این دلیلش عدم اعتمادی است که در این سال‌های گذشته مردم به محصول ایرانی پیدا کردند. اتفاقا این کلمه وحید را که گفتید خدا می‌داند بار‌ها  بار‌ها اولین تولیدکننده‌ای که می‌آید و به من مراجعه می‌کند می‌گویم اسم کوچکت چیست می‌گوید مثلا سعید؛ می‌گویم همین را بگذار. به جای این که فلان برند خارجی را استفاده کنی که مادام العمر هم بنده او هستی و برای او تبلیغ می‌کنی صرف نظر از کپی رایت تو برای او تبلیغ میکنی از فردا صبح که کار بکنی ۱۰ یا ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ تا هم که برسد به نام خودت است و منافعش به نفع خودت است.

مجری: قبل از برنامه شما دو برادری را مثال زدید که تولیدکننده همین پیراهنی است که من پوشیدم. گفتید که حتی در  فشار‌ها تحمل کردند و کارشان را ادامه دادند الان بهره برداری می‌کنند. الان در کل کشور هم تقریبا شعبه دارند.

قبادی: همین طور است.

۱۰ و ۱۰

مجری: باید ترغیب شوند؛ برای این ترغیب کردن برنامه‌ای چیده اید.

قبادی: یک تعبیری دوستان اتحادیه‌ها، اصناف و صنعتی‌ها دارند…

 مجری: از زیر سوال در می‌روید.

قبادی: نه در نمی‌روم. من اتفاقا می‌خواهم از طرف آن‌ها پاسخ بدهم. من نمایندگی همه جامعه مد و لباس را اینجا دارم. من الان به جای تولیدکننده، صمت، دانشگاه و طراحان جواب دادم.

مجری: دبیر کارگروه هستید دیگر؟

قبادی: اگر واقعیتش را بخواهید تلاش کردیم که در همه حوزه‌ها اتفاقات خوب رخ دهد. می‌دانید درخواست آنها چیست؟ خطاب من به بچه‌های دارایی، مالیات و همه دست‌اندرکارانی که می‌توانند مانع باشند، است؛ می‌گویند همین که برای ما مانع ایجاد نکنید ما هیچ چیز از شما نمی‌خواهیم. الان این مزون دار‌هایی که با ما کار می‌کنند ما کم‌تر از یک هفته برایشان مجوز صادر می‌کنیم. دلیلی ندارد که ما ننه و بابای یارو را بیاوریم که می‌خواهیم یک مجوز مزون دهیم؛ همین که مقررات ما را رعایت کند برایش بس است؛ خدایی نکرده این متهم امنیتی کشور ما نیست. می‌گویند ما برای مالیات زیر ذره بین می‌رویم، می‌گوییم باشد ما آن جا قوانین دیگری داریم که از طریق آن حمایت می‌کنیم. درخواست جامعه مد و لباس در جهت پیشرفت، ارتقای کیفیت، وابستگی بیشتر داخلی، استقلال، حذف  موانع پیش روی آن هاست. به نظر من راهش پول نیست، راهش اعتبار و وام هم نیست؛ گرچه این‌ موارد در خیلی مواقع موثر و کمک کننده است، اما راه غایی آن‌ها حذف موانع است.

مجری: خیلی ممنون آقای قبادی سوال آخرم یک کلمه جواب دارد؛ از سال چند مسئولیت دارید؟

قبادی: ۹۱

مجری: در این هفت سال به خودتان چه نمره‌ای می‌دهید.

قبادی: بگذارید مردم این نمره را بدهند.

مجری: حالا خودتان قضاوت کنید.

قبادی: من چیزی که از دستم بر می‌آمد انجام دادم.

۱۰ و ۱۰

مجری: از بیست چند می‌دهی؟

قبادی: می‌گویند چقدر از خودت راضی هستی می‌گویم من تلاشم را کردم. من تلاشم این بوده که با صد‌ها استاد صحبت کردم، بهره بردم و مشورت گرفتم. از صد‌ها مدیر دولتی و ده‌ها کارشناس رسانه استفاده کردم. ده‌ها نهاد نظارتی را مراجعه کردم تا شرایط مد و لباس در کشور ما شرایط مقبول و موثری باشد. حالا نمره این بیست، پنج و یا ده است؟ شما به ما نمره دهید.

مجری: ان‌شاءالله مردم به شما نمره می‌دهند.

قبادی: مردم باید به من نمره بدهند.

مجری: ممنون که وقت گذاشتید و تشریف آوردید.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری