۲

ماشین چاپ اسکرین روتاری

بازدید 1035

ماشین های چاپ روتاری دارای سرعت و تنوع افزایش رنگ و تعداد شابلون بیشتری نسبت به ماشین های غلتکی و چاپ اسکرین تخت میباشند. سرعت ماشین های چاپ روتاری جدید به ۱۴۰متر بر دقیقه می رسد. عرض این ماشین ها معمولا بین ۲-۴ متر است و طول آنها بین ۴۔ ۱۰ متر می باشد. شکل زیر نمای کلی ماشین چاپ روتاری را مشاهده می کنید.

چاپ روتاری , ماشین چاپ روتاری , ماشین چاپ روتاری , دستگاه چاپ روتاریدر این ماشین قبل از اینکه پارچه وارد مرحله چاپ شود توسط یک سری از غلتک های چروک باز کن، پرزگیر و غلتک های راهنما عبور کرده و آماده چاپ می شود. پارچه بر روی بلانکت قرار می گیرد. شابلون های روتاری بصورت استوانه در آمده اند تا بتوانند بدون توقف عملیات چاپ را انجام دهند. مکانیزم تغذیه خمیر چاپ در این روش به صورت اتوماتیک می باشد. خمیر چاپ توسط پمپ به داخل شابلون تزریق می گردد. خمیر چاپ توسط راکل ثابتی که در وسط شابلون قرار دارد به سطح پارچه انتقال پیدا می کند. اغلب این ماشین ها از راکل هایی با عناوین ذیل استفاده می کنند.

انواع راکل های مورد استفاده در چاپ روتاری

راکل تیغه ای ساده: در این روش که برای بیشتر کاربردها مناسب است زاویه بین تیغه و سطح شابلون که یکی از عوامل مؤثر در میزان خمیر انتقال یافته به سطح پارچه می باشد، به صورت مکانیکی کنترل می شود

راکل تیغه ای با فشار هوا: در این روش زاویه بین تیغه و سطح شابلون توسط فشار هوا کنترل می شود

راکل میله ای گرد: در این روش میله ای آهن ربایی در داخل شابلون قرار می گیرد و توسط نیروی آهنربایی به شابلون فشار می آورد. فشار وارده به شابلون توسط تغییر در قطر میله آهن ربایی قابل تنظیم است. سرعت خطی راکل و شابلون روتاری در لحظه تماس، تقریبا با هم برابر می باشد.

خمیر چاپ از طریق منافذی به داخل شابلون می ریزد و پشت راکل قرار می گیرد. همزمان با حرکت پارچه، شابلون روتاری نیز می چرخد. در حالی که راکل به صورت ثابت قرار دارد. تماس توری و خمیر و راکل باعث خروج خمیر از شابلون روتاری می گردد، بسیار مهم است که درست در همین لحظه پارچه زیر سر راکل قرار گیرد. قبل از راه اندازی ماشین همه شابلون های روتاری را کنترل می کنند. این کار از طریق تنظیم هم راستا بودن نوک راکل و شابلون و بلانکت و پارچه انجام می شود. مقدار خمیر در داخل شابلون به کمک یک حس کننده کنترل می شود. پس از عملیات چاپ، پارچه توسط یک میله جداکننده از پلانکت جدا شده و وارد خشک کن و مرحله تثبیت می گردد.
بلانکت ماشین به صورت حلقه ای بوده و در زمان کارکرد ماشین دائما در طول ماشین حرکت می کند، در برخی از ماشین های چاپ روتاری در زیر پلانکت یک سیلندر گرمکن وجود دارد تا دمای لازم برای فعال شدن چسب میز چاپ را به بلانکت بدهد.
به منظور قرار دادن شابلون ها بر روی ماشین از قطعاتی به نام اندرینگ استفاده می شود. آندرینگ در دو سر شابلون قرار می گیرد. اندرینگها با توجه به نوع ماشین دارای زائدهایی می باشند. این زائده ها در جای تعبیه شده در ماشین قرار گرفته و باعث نگهداری شابلون روی ماشین می شوند. در شکل اندرینگ و نحوه قرار گیری آن روی شابلون نمایش داده شده است.

چاپ روتاری , ماشین چاپ روتاری , ماشین چاپ روتاری , دستگاه چاپ روتاری

تنظیمات بخش شابلون ها:

یکی از مهم ترین قسمت های ماشین چاپ روتاری بخش تنظیمات شابلون ها می باشد، چرخش شابلون ها، توسط موتورهای جداگانه ایی که سرعت آنها قابل تنظیم است صورت می گیرد و اکثر تنظیمات به صورت کامپیوتری صورت می گیرد. عدم تنظیم صحیح سرعت شابلون ها و همچنین محل قرار گیری آنها باعث ایجاد اشکالات در چاپ می شود. شابلون ها با توجه به سطح اشغال طرح و همچنین رنگ بندی به ترتیب زیر از ابتدای ماشین (ورودی پارچه) نصب می گردند. در ایتداء شابلون های رنگ های روشن و سطح اشغال کمتر قرار می گیرند و به ترتیب به سمت شاببلون های تیره تر و سطح اشغال طرح بیشتر، پیش می رود. به منظور کمرنگ (عمق کمتر رنگ) و یا پررنگ کردن (عمق بیشتر رنگ) طرح فشار را گل بر روی شابلون را به ترتیب کمتر یا بیشتر می کنند. میزان حجم خمیر چاپ ورودی به شابلون نیز قابل تنظیم است. شکل زیر تجهیزات تنظیم کامپیوتری شابلون ها در ماشین واحد چاپ روتاری اسکرین را نشان می دهد

چاپ روتاری , ماشین چاپ روتاری , ماشین چاپ روتاری , دستگاه چاپ روتاریتجهیزات تنظیم کامپیوتری شابلون ها در ماشین چاپ روتاری

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۴]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ana گفت:

    بسیار عالی بود، ممنونم
    ممکنه بفرمایید که خمیر چاپ دقیقا چی هستش؟

  2. alireza zoghi گفت:

    در خصوص ساخت شابلون روتاری اسکرین اطلاعات میخام کسی داخل ایران سراغ دارید شابلون روتاری بسازه

پاپ آپ خرید روسری