۰

لباس هندی؛ عشق،رنگ و دیگر هیچ

بازدید 2363

شما با شنیدن نام هند یاد چه چیزی میفتید؟ فیلم‌های هندی؟ فقر، زندگی سراسر عشق؟ بودا؟ یا شاید هم نوع پوشش مردان و زنان هندی؟
به احتمال زیاد پاسخ خیلی از شما مورد آخر است چرا که یکی از جذاب ترین سوغات‌هایی که معمولا تمامی کسانی که به هند سفر می‌کنند همراه خود می‌آورند، این لباس ها هستند. لباس هایی که به دلیل رنگ و لعاب خاص و نوع طراحی جالبشان در کمتر نقطه ای از دنیا می‌توان مشابه آن‌ها را پیدا کرد و به همین دلیل برای همه افراد غیرهندی جذابیت دارد. در اینجا می‌خواهیم مدل‌های مختلف لباس هندی را بررسی کنیم.

لباس‌های سنتی هندی را به صورت کلی به دو بخش پوشاک زنانه و مردانه تقسیم می‌کنیم.

لباس هندی بانوان

زنان هندی تعصب خاص و منحصر به فردی نسبت به پوشاک سنتی خود دارند و به همین دلیل در اکثر موارد و حتی در موقعیت‌های سخت کاری نیز سعی می‌کنند تا از این پوشاک استفاده کنند. علاوه بر این بخشی از زیبایی‌های پوشش بانوان هندی به دلیل استفاده از اکسسوری‌ها و زیورآلاتی است که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در لباس آن‌ها استفاده می‌شود.

به صورت کلی پوشش زنان هندی از ۹ جزء مختلف تشکیل شده است که در ادامه به معرفی این اجزا خواهیم پرداخت:

ساری

یکی از مشهورترین انواع لباس هندی، ساری است که پوششی برای زنان است و با رنگ ها و تزیینات زیبا و خیره کننده ای که دارد در سرتاسر دنیا کاملا شناخته شده است.

در ساری یا شری پارچه ی زیادی به کار می رود. مثلا یک لباس ساری از پارچه هایی به طول ۵ تا ۹ متر و عرض ۱ یا ۲ متر استفاده می گردد، جالب اینجاست که با این مقدار پارچه می توان ۴ تا ۵ لباس معمولی دوخت.

ساری در حقیقت پارچه ای زیبا و رنگارنگ است که به سبکی خاص دور بدن پیچیده می شود تا گردن فرد نیز ادامه می یابد و حتی گاهی قسمتی از پارچه برای قرار گرفتن روی سر نیز کنار گذاشته می شود تا موی سر را هم بپوشاند.

برای پوشیدن ساری باید در قسمت بالاتنه، لباسی آستین کوتاه پوشید و سپس ساری را به تن کرد تا لباس پوششی کامل را برای بانوان به ارمغان آورد. البته این روزها قسمت بالاتنه ی ساری نیز قسمتی از همین لباس محسوب شده و به عنوان قسمتی از ساری به فروش می رسد اما در قدیم این دو قسمت جدا بودند.

جالب است بدانید که پوشیدن ساری در هند به معنای فضل و بخشش آن فرد است، یعنی نوع پوشش باید ارتباط مستقیمی با خلق و خوی فردی که آن را می پوشد داشته باشد.

چولی

چولی به لباسی گفته می‌شود که در ساری قسمت بالایی بدن را پوشش می‌دهد. نوع دوخت و طرح چولی بسیار مهم است به همین علت طراحان به بهترین نحوه ممکن چولی را می‌دوزند تا جلوه ساری را زیاد کند.

لنگا یا لهنگا

نوعی دامن بسیار بلند که در کمر ضخامت بسیار زیادی دارد و کمر و پاها را در مقابل سرما و دیگر موارد پوشش می‌دهد.

دوپتا

نوعی شال که امروز کاربردی تزئینی پیدا کرده است. در هند افراد زیادی دوپتا به سر می‌کنند تا در پوشش اعتدال را رعایت کنند و در تمام قسمت بدن خود از پارچه استفاده کرده‌ باشند.

گاگرا چولی

لباسی کاملا شبیه به ساری با این تفاوت که دو تکه است.

شلوار کمیس

شلوار کمیس همان شلوار اما با پارچه هایی گشاد و خنک تر از شلوار معمولی و آن را می‌توان با هر نوع بالا پوشی ست کرد.

انارکلی سوت

انارکلی سوت نوعی لباس هندی بسیار شبیه به لباس مجلسی ایرانی می‌باشد. این نوع لباس اکثرا در مجالس زنانه و سالگردها استفاده می‌شود.

بلوز دامن

هندی‌ها استفاده دامن را به شلوار ترجیح می‌دهند بنابر این لباسی شبیه به بلوز دامن دارند اما کاملا هندی. این لباس به صورت دو تیکه می‌باشد و طراحی آن طوری است که بدن به صورت کامل پوشیده می‌شود.

وونی لنگا

این لباس از ۳ تیکه مجزا تشکیل شده است: ۱- یک دامن مخروطی شکل بلند ۲- یک بلوز (گاه به صورت نیم تنه و گاه بلند) و ۳- یک شال بلند. البته امروزه این لباس بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد

لباس بچگانه

دختران خردسال نیز در هند لباس مخصوص به خود را دارند که به آن پتو پودی یا رشمی لنگا می‌گویند. این لباس‌ها از دو قسمت دامن و بلوز تشکیل می‌شوند.

منبع: کارناوال راهنمای سفر

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری