۰

لباس محلی لرستان

بازدید 1044

استان لرستان به دلیل کوهستانی بودن برای ییلاق و قشلاق عشایر استان‌های اطرافش بسیار مناسب است. این عشایر به دو دستۀ لر و لک تقسیم می‌شوند که در برخی مسائل مثل لهجه، آداب و رسوم، سنن و … با یکدیگری تفاوت‌هایی دارند.

لباس‌ محلی‌ عشایر لرستان دارای طرح‌های سنتی و گلدار در رنگ‌های شاد هستند که نشان از شاداب بودن و سرزندگی این قوم است. هم‌چنین این استان به سبب آداب و سوم خاص و صنایع دستی نیز مورد توجه همگان است.

لباس محلی هر استان نشان دهندۀ اصالت و فرهنگ آن منطقه است و استان لرستان نیز از این قضیه مستثنا نیست. در این مقاله سعی داریم شما را با پوشش اصیل بانوان این استان آشنا کنیم.

پوشاک زنان لر از نظر طرح و رنگ به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. لباس هایی که دارای طر‌ح‌های سنتی و گلدار با سربندهای رنگارنگ برای دختران و زنان جوان و لباس‌های ساده و بدون طرح در رنگ‌های تیره با سربندهای مشکی یا سفید برای زنان مسن و میانسال.

لباس محلی زنان لر:

۱. گل‌ونی و تره:

تره روسری بلندی یا  که زنان لرستان در روزهای معمولی و حالت عادی بر سر می بستند، در جشن‌ها و مراسم عروسیبر روی تره نوعی سرپوش رنگین و زیبا را با گره ای خاص به دور سر می پیچند و مابقی آن از پشت سر آویزان می ماند؛ که به این سربند گل‌ ونی گفته می شود.

۲. جومه:

نوعی پیراهن‌ که بلند، بدون یقه، گشاد و دارای برشی ساده است.

۳. کت:

‌بالاپوشی آستین دار است که قسمت جلویی آن با دکمه بسته می‌شود. کت‌ها معمولا ساده و بدون نوار‌دوزی و سایر تزیینات دوخته می‌شود.

۴. جلیقه:

به زبان محلی به آن جلیزقه می‌گویند، بالاپوشی بدون آستین و دکمه است و قسمت جلویی آن باز است. حاشیه‌ها و قسمت جلویی آن معمولا نواردوزی و سکه دوزی می‌شود.

۵. سرداری:

لباسی بلند که تا پشت پا را پوشش می‌دهد، آستین آن سه ربع (تا آرنج) است. این لباس از جنس مخمل است و بیشتر در سه رنگ مشکی، قرمز و آبی دوخته می‌شود. سرداری بدون دکمه است و پایین آن و دور آستین‌ها یراق‌دوزی و نواردوزی می‌شود.

۶.شلوار:

به زبان محلی به آن شاوال می‌گویند یک زیر جامه‌ای لیفه‌دار یا کمری‌دار مانند شلوارهای کردی در رنگ‌های مختلف که زیر پیراهن می‌پوشند. شلوار زنان لر دو قسمتی و دو رنگی است به طوری که از دمپا تا حدود بالای زانو، پارچه ساده با نقشبندی و نواردوزی شده است و قسمت بالاتر به رنگ دیگر و گلدار است. مدل ساده و یا گل دار برای استفاده در مزرعه و خانه، شلوار مخملی با برش خاص که در بالا گشاد و در پایین آن تنگ می شده  برای میهمانی ها استفاده می‌شود.

۷. چارشو:

بعضی از زنان لرستان برای رعایت حجاب کامل چادر شبی سفید و گل‌دار را بر روی لباس خود می پوشند و عروس نیز در روز عروسی خود چارشو را روی شانه‌اش می‌اندازد.

۸. آجیده یا آژیه:

گیوه ای با رویه بافتنی و کفۀ چرمی خالص و آج دار است که کفۀ آن توسط مردان آژیه کش آماده می‌شود. بافت رویه این گیوه دو نوع زنان و مردانه دارد که بافت زنانه را بیشتر نوعروسان به پا می کنند.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری