۲

طرح توجیهی راه اندازی کارگاه چاپ پارچه

بازدید 1133

استفاده از پارچه‌های رنگارنگ و متنوع از دیرباز جزء مهم ترین خواسته‌های انسان‌ها بوده است. تاریخچه استفاده از پارچه به بیش از ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد و قدیمی ترین سندهای مربوط به رنگرزی متعلق به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد است که رنگرزها در آن زمان کالاهای ابریشمی خود را با رنگ‌های مختلف رنگرزی می‌کردند.  در گذشته فقط توسط کارخانه‌های تولید پارچه کار چاپ بر روی پارچه‌ها صورت می‌گرفت و مشتریان و مصرف کنندگان دخل و تصرفی  در نحوه چاپ پارچه‌ها نداشتند و فقط می‌توانستند به طرح‌های موجود در بازار راضی باشند. امروزه با وجود انواع دستگاه‌های جدید چاپ پارچه امکان طراحی‌های مختلف بر روی هرگونه پارچه ای وجود دارد .

چاپ بر روی پارچه

چاپ بر روی پارچه یکی از مراحلی است که در فرآیندها تکمیل تولید پارچه وجود دارد. چاپ می‌تواند هم بر روی پارچه خام و هم پارچه رنگرزی شده انجام شود. چاپ را می‌توان رنگرزی موضعی بر روی پارچه دانست که حاصل علم شیمی ‌و مکانیک است. صنعت چاپ پارچه مرز مشخصی ندارد و هر روزه پیشرفت‌های زیادی دارد و شگفتی‌های بی نظیری آن افزوده می‌شود. چاپ پارچه شباهت زیادی به چاپ سیلک ( روشی برای چاپ تصویر است که در آن از پارچه با توری با سوراخ‌های بسیار ریز استفاده می‌شود) دارد و در واقع نوعی چاپ سیلک است با این تفاوت که رنگ‌های مصرفی در این نوع چاپ دارای پایه آبی هستند و حلال آنها آب است اما بعد از نشستن و جذب شدن بر روی نخ می‌تواند بر روی پارچه ثابت شود. چاپ پارچه نیز همانند چاپ سیلک در دو روش سنتی و ماشینی انجام می‌شود.

طرح توجیهی کارگاه چاپ پارچه

رنگرزی و تکمیل پارچه

صباغی یا رنگرزی یکی از فرایندهای پارچه است که در آن کالاهایی مانند الیاف، نخ و هر نوع پارچه دیگر در محلولی شامل مواد رنگزا و مواد شیمیایی قرار می‌گیرد. طی این فرآیند مولکول‌های رنگ با مولکول‌های پارچه پیوند محکمی ‌ایجاد می‌کند و رنگ بر روی پارچه تثبیت خواهد شد. می‌توان به زبان ساده تر بیان کرد که رنگرزی یک مهارت است که در آن ماده رنگزا در شرایط شیمیایی (درجه حرارت، زمان و…) مشخص به داخل ماده بافته شده نفوذ می‌کند و آن را رنگ می‌کند. پس از قرن‌ها استفاده از شیوه رنگرزی سنتی امروزه دیگر شیوه‌های نوین صنعتی جایگزین آن‌ها شده اند و کمتر شاهد استفاده از روش‌های سنتی هستیم.

تکمیل پارچه به مجموعه ای از عملیات گفته می‌شود که بر روی پارچه صورت می‌گیرد و کیفیت و مرغوبیت آن را بالا می‌برد. تمام مراحلی که در باعث می‌شوند نخ، پارچه یا هر منسوجات دیگری از ظاهر و کیفیت بهتری برخوردار شوند جز مراحل تکمیل پارچه به شمار خواهند رفت. در صنعت نساجی از تکمیل پارچه به منظور افزایش درخشندگی، بالا بردن مقاومت در برابر آتش و آب ،نرمی، زیبایی، ثبات، اتوپذیری و… استفاده می‌شود. تکمیل پارچه ممکن است که بعد از رنگرزی و چاپ رخ دهد. تکمیل پارچه در مراحل مختلفی انجام می‌شود که می‌توان به تکمیل مقدماتی، موقت و نهایی تقسیم می‌شوند. تکمیل باعث می‌شود که پارچه ارزش تجاری بیشتری پیدا کند و نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب کند.

راه اندازی کارگاه چاپ پارچه

صنعت پارچه را از مراحل مختلفی تشکیل شده است و نمی‌توان گفت که پارچه آخرین مرحله از مراحل این صنعت است. پس از آنکه پارچه‌ها مراحل رنگرزی را پشت سر گذاشتند می‌توانند وارد مرحله چاپ پارچه شوند. با توجه به جمعیت بالای کشورها و تغییرات سریع در سلایق افراد، تقاضا برای پارچه‌هایی با طرح‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های مختلف بسیار زیاد است. در صورتی که پارچه از کیفیت و مرغوبی برخوردار باشند بحث صادرات به کشورهای دیگر نیز اهمیت پیدا می‌کند. رشد صنعت و تکنولوژی باعث شده اند که مصرف پارچه روز به روز افزایش یابد و این به معنی رشد و صنایعی مانند چاپ و رنگرزی است. انجام طرح طرح توجیهی کارگاه چاپ پارچه علاوه بر آنکه می‌تواند درآمدزایی بسیار خوبی داشته باشد می‌تواند نیاز داخل کشور به پارچه‌های مختلف را برآورده کند و مانع ورود پارچه‌های خارجی شود.

طرح توجیهی کارگاه چاپ پارچه

مزایای اجرای راه اندازی کارگاه چاپ پارچه

همانطور که گفته شد طرح اجرای کارگاه چاپ پارچه می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد که در اقتصاد کشور نیز موثر خواهد بود از مهم ترین مزایای این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش نیاز به واردات از کشورهای خارجه
  2. رفع نیازهای جامعه در کمترین زمان ممکن
  3. کاهش هزینه‌ها (پارچه خارجی می‌تواند علاوه بر هزینه پارچه، هزینه‌های حمل و نقل را نیز نیاز دارد)
  4. ایجاد اشتغال زایی برای افراد مختلف
  5. اجرای طرح بدون نیاز به سرمایه اولیه زیاد
  6. اجرای طرح به صورت خانگی و ….

انواع چاپ پارچه

با توجه به پیشرفت‌های زیادی که در حوزه صنایع نساجی شکل گرفته است، انواع مختلفی از چاپ پارچه استفاده می‌شود که هر کدام می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. از جمله مهم ترین نوع‌های چاپ پارچه می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • چاپ تخلیه که می‌تواند بخش خاصی از پارچه را که قبلا رنگ شده است با استفاده از مواد شیمیایی حذف کند
  • چاپ مقاوم که از یک چسب قوی بر روی پارچه استفاده می‌شود و سپس رنگرزی می‌شود
  • چاپ غلطکی که رنگ با استفاده از غلطک‌های مخصوص بر روی پارچه ریخته خواهد شد
  • چاپ اسکرین که در آن از اسکرین‌ها برای انتقال الگوها بر روی پارچه استفاده می‌شود
  • چاپ استنسیل که برای رنگرزی از انواع استنسیل‌های چوبی یا پلاستیکی استفاده می‌شود
  • چاپ قالبی که در آن از قالب‌های مخصوص برای ارائه طرح بر روی پارچه استفاده می‌شود

طرح توجیهی راه اندازی کارگاه چاپ پارچه

با توجه به لزوم گسترش کسب و کارها و افزایش اشتغال برای جوانان جامعه طرح توجیهی راه اندازی کارگاه چاپ پارچه با قیمت های جدید و محاسبات به روز برای شما عزیزان تهیه گردیده است. که پیش از شروع هر اقدامی با مطالعه آن نسبت به هزینه های جاری و هزینه های ابتدایی و درآمدی که پس از راه اندازی کارگاه چاپ پارچه کسب می نمائید آگاهی پیدا کنید.

دانلود طرح توجیهی راه اندازی کارگاه چاپ پارچه

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۸ میانگین: ۲.۶]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حمیدرضا فرشباف گفت:

    سلام طرح توجیهی رو نمیشه دانلود کرد

  2. حمیدرضا فرشباف گفت:

    سلام طرح توجیهی نیست در سایت جهت دانلود

پاپ آپ خرید روسری