۰

بدون راهنمایی فروشنده جنس پارچه را بفهمیم

بازدید 977

هنگامی‌که برای خرید پارچه به بازار مراجعه می‌کنیم اگر در مورد جنس و کیفیت پارچه اطلاعی نداشته باشید ناچارید به توصیۀ فروشنده اعتماد کنید. بیشتر فروشندگان افراد با تجربه‌ای برای راهنمایی شما هستند، اما بعضی از فروشندگان نیز فقط به فکر سود و منافع خودشان هستند و ممکن است شما را در انتخاب درست راهنمایی نکنند. بنابراین لازم است برای داشتن یک خرید عالی و مقزون به صرفه اطلاعات خود را در مورد انواع پارچه و کاربردهای آن بالا ببرید.

چه عواملی که بر  کیفیت پارچه تاثیرگذار هستند؟

نوع نخ:

هر پارچه ای از یک نوع نخ‌ خاص بافته می‌شود. جنس این نخ‌ها از الیاف طبیعی، الیاف مصنوعی یا ترکیبی از این دو الیاف هستند. به عنوان مثال، نخ به کار رفته در پارچۀ کتان از یک گیاه یک ساله تهیه می‌شود، پارچۀ حریر از نخ ابریشم، پارچۀ ماهوت از پشم گوسفند و پارچۀ کشمیر از پشم شتر تولید می‌شوند. درجه کیفی این پارچه‌ها متفاوت است و بالطبع هر چقدر نخ به کار رفته در بافت پارچه مرغوب‌تر باشد کیفیت پارچه بالاتر است و در نتیجه قیمت بالاتری نیز دارد.

تراکم نخ:

میزان نخ به کار رفته در بافت، بر کیفیت محصول اثر می‌گذارد. با افزایش حجم نخ، وزن محصول نهایی سنگین‌تر و میزان پوشش آن نیز بیشتر می‌شود.

تاب نخ:

هر چقدر تاب نخ کمتر باشد کار تولید شده صاف،‌ حجیم و نرم‌تر است. تابش زیاد نخ باعث تراکم و زبری پارچه می‌شود هر‌چه تاب آن بیشتر باشد احتمال پرز دادن پارچه کمتر است. میزان تابش نخ را با نگاه کردن به سطح مقطعی پارچه بررسی کنید.

چگونه کیفیت یک پارچه را بررسی کنیم؟

طرح پارچه را با دقت نگاه کنید:

در هنگام خرید پارچه‌های طرح‌دار با دقت به طرح آن نگاه کنید. باید دارای دوخت ظریف، با کیفیت و متقارن باشد. انواع مهره، پولک و منجوق روی پارچه باید به درستی بر روی طرح کار دوخته شده باشد.

از دستان خود استفاده کنید:

برای فهمیدن میزان تراکم نخ، پارچه را با دو دست به آرامی به طرفین بکشید، اگر تراکم آن پایین باشد تار و پود از هم باز می‌شود و شکل خود را از دست می‌دهد و اگر تراکم نخ بالا  باشد تار و پود به راحتی شکل خود را از دست نمی‌دهد. برای بررسی چروک پذیری، مخصوصا در پارچه‌های ضخیم‌تر قسمتی از پارچه را در دست خود مچاله کنید. اگر سریع به حالت اول بازگشت یعنی لباسی که با آن پارچه می‌خواهید بدوزید به راحتی چروک نمی‌شود.

پارچه را مقابل نور بگیرید:

پارچه را جلوی نور بگیرید تا از میزان تراکم و تابش نخ آن مطلع شوید. اگر تراکم آن کم باشد در نور می‌توانید سمت دیگر پارچه را مشاهده کنید و اگر تابش نخ زیاد باشد حالت گره‌های ریز در تار و پود آن مشاهده می‌کنید.

درجه بندی جنس پارچه

پارچه درجه یک:

پارچۀ درجه یک با کیفیت ترین و گران‌ترین نوع پارچه است که از نظر کیفیت بافت، رنگرزی و زیبایی   ظاهری می‌باشد. این جنس پارچه نقص ظاهری ندارد ودارای رنگ و چاپ یکنواخت و بافتی یکدست است.

پارچه درجه یک و بیست و پنج:

از نظر کیفیت در دومین ردۀ دسته بندی ‌قرار می‌گیرد. این پارچه در ظاهر مشکل ندارد اما دارای ایرادات فنی نظیر مواردی مثل یکدست نبودن بافت، یکنواخت نبودن رنگ و چاپ و تغییر در وزن استاندارد پارچه است. پارچۀ درجه ۱.۲۵معمولاً قیمتی بسیار کمتر از پارچۀ درجه یک دارد.

پارچه درجه یک و نیم:

در نوع پارچه نواقصی مثل زدگی، خرابی رنگ، جا افتادن تار یا پود و غیره وجود دارد که به وضوح قابل مشاهده است. پارچۀ درجه ۱.۵ هم به صورت متری و هم به صورت کیلویی در بازار فروخته می شوند.

پارچه های درجه دو:

یکی از بی‌کیفیت ترین نوع پارچه‌ها است به این دلیل که در بیشتر از نصف یک طاقه پارچه می توان انواع خرابی‌ها را مشاهده کرد. اگر کل طاقه دارای نقص باشد به آن درجۀ سه می‌گویند.

پارچه های استوک:

ضایعات پارچه که طول آن‌ها از ۵ سانت تا یک متر است استوک نامیده می‌شود. این پارچه ها در گونی بسته بندی می‌شود و به صورت فله‌ای یا کیلویی خرید و فروش می‌شود.

یکی از تفاوت‌های پارچۀ تکه‌ای با پارچه‌های درجه کیفی مختلف این است که پارچه‌های درجه‌دار، طاقه پیچی شده‌اند ولی پارچه های تکه و استوک به صورت درهم داخل گونی بسته بندی می‌شوند.

ضایعات پارچه

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری