۰

تاریخچه نخ و نخ ریسی

نخ ریسی
بازدید 2364

آیا با تاریخچه نخ و نخ ریسی آشنایی دارید؟ خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با تاریخچه نخ و نخ ریسی به صورت کامل آشنا شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

نخ به رشته های باریک و بلند گفته می شود که به وسیله بافندگی و ریسندگی در کنار هم قرار می گیرند و الیاف را به وجود می آورند. از زمان های قدیم تا کنون از نخ برای دوخت پارچه و انواع لباس استفاده می شده و ابزار نخ ریسی که بیشتر به عنوان دوک شناخته می شود نیز تنها وسیله شناخته شده از زمان های دور برای پارچه بافی بوده است. بر طبق تحقیقات و پژوهش های انجام شده ساخت اولین دوک نخ ریسی به دوران نوسنگی در ایران باز می گردد.

وجود یک مهر با تصویر زنی بسیار زیبا با موه های بلند که لباس بدون آستبن بر تن دارد که زیور آلات فراوانی را به خود آویزان کرده و به صورت نشسته با دوکی در دست مشغول نخ ریسی است، در محوطه چغامین خوزستان این ادعا را ثابت می کند. اگر علاقمند با تاریخچه کهن نخ و نخ ریسی هستید، در ادامه به ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در این خصوصی به دست آورید.

تاریخچه نخ ریسی یا دوک

دوک یک ابزار بسیار ساده نخ ریسی می باشد که آن را از چوب یا آهن می سازند. در حقیقت دوک نخ ریسی اولین ابزار برای پارچه بافی در سراسر جهان است که الیاف را به نخ تبدیل می کند. کار اصلی دوک به این صورت بوده است که پشم و موی حیوانات را به نخ تبدیل می کند که برای انجام این کار پشم یا ابریشم را می کشیدند و تاب می دادند. تاریخچه این وسیله در ایران با توجه به آثار تاریخی پیدا شده در کاشان، تپه سبز دهلران و جعفر آباد به دوران دوسنگی بر می گردد.

این ابزار در شکل های مختلفی ساخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این شکل ها می توان به سوراخ دار، نوع بلند و باریک اشاره کرد. مدل های مختلف ساخته شده این ابزار نخ ریسی بر اساس نوع کارایی و نحوه استفاده از این وسیله نام گذاری شده است. برای مثال، از دوک های بلند برای تاب دادن الیاف بلند استفاده می کنند.

دوک نخ ریسی

تاریخچه نخ ریسی در ایران باستان

تاریخ و آثار باستانی موجود نشان می دهد که نخ ریسی به دوران نوسنگی در ایران باز می گردد و قدمت دیرینه ای دارد. در قدیم زنان و مردان برای انجام این کار معمولا از میزهایی با پایه های کوتاه استفاده می کردند به صورتی که دوک را بر روی آن قرار می دادند. نکته قبل توجه در مورد فن و حرفه نخ ریسی این است که این کار توسط زنان و مردان ثروتمند انجام می شده و فقرا و افراد متوسط قادر به انجام این کار نبودند.

نخ ریسی

تاریخچه نخ ریسی در دوران اسلام

در دوران اسلام برای ریسندگی و تهیه انواع پارچه از سه ابزار بسیار مهم نخ ریسی به نام دوک، چرخ و دستگاه بافندگی استفاده شده است. اولین چرخ های نخ ریسی ساخته شده در عصر اسلام به دوران آل بویه باز می گردد. این چرخ ها بسیار پیشرفته بوده و از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار بوده است. بر طبق پژوهش های صورت گرفته، اضافه شدن رکاب برای استفاده از پا در این ابزار در همین دوران صورت گرفته است. به صورتی که فرد می توانست با تکان دادن پاهایش تارها را بالا و پایین کند.

در این مقاله اطلاعاتی را در خصوص تاریخچه نخ و نخ ریسی در اختیار شما قرار دادیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نخ ریسی

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱۱ میانگین: ۳.۱]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری