۰

چقدر در مورد انواع پارچه روسری و شال می‌دانیم؟

بازدید 961

در این نوشتار قرار است به بررسی انواع پارچه روسری بپردازیم. روسری و شال از جمله پر‌کاربردترین پوشش بانوان هستند، به همین علت همیشه انتخاب نوع پارچه و طرح مناسب یک روسری و شال، ذهن بانوان را به خود درگیر می‌کند. این پوشش نقش مهمی در استایل خانم‌ها در مکان‌های مختلف مانند مهمانی‌ها و اماکن عمومی دارد. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که علاوه بر دوخت مناسب، از پارچه مناسب در دوخت آن استفاده شده باشد. به عنوان مثال پارچه روسری زمستانه یا شال زمستانه با روسری‌های معمولی متفاوت خواهد بود.

در انتخاب شال و روسری باید دقت کنیم برای همین پیشنهاد می‌کنم مقاله راهنمای مناسب برای انتخاب شال و روسری مناسب شما را بخوانید.

دنیای روسری‌ها بسیار گسترده و در عین حال گیج‌کننده است، چرا که تنوع پارچه برای دوخت آنها بسیار زیاد است. در چنین شرایطی ساده‌ترین راهکار برای انتخاب روسری مناسب با استایل خود، شناخت انواع پارچه برای روسری است. این کار سبب می‌شود تا شما با دید بازتری به سراغ خرید روسری و چاپ روسری مورد علاقه خود بروید. شما برای شناخت انواع پارچه‌ روسری نیازی نیست کار خاصی انجام بدهید، فقط کافیست برای خواندن این مقاله کمی زمان بگذارید تا در ادامه با هر یک از آنها آشنا شوید. اگر موافق هستید با ما همراه شوید.

انواع پارچه روسری

همانطور که گفته شد، دنیای روسری‌ها بسیار گسترده و رنگارنگ است و غالباً هر نوع روسری یا شال برای مکان و شرایط خاص عرضه می‌شود. به عنوان مثال روسری که مناسب مهمانی و مجالس عروسی است یا روسری و شالی که مناسب فصول سرد یا گرم سال است.

از این رو انواع پارچه برای تولید روسری با توجه به نوع مصرف به صورت زیر تقسیم می‌شوند:

  • پارچه ساتن
  • پارچه ابریشمی
  • پارچه نخی
  • پارچه حریر
  • پارچه مخملی
  • پارچه پشمی
  • پارچه کتان
  • پارچه ویکسوز

در این بخش به معرفی هر یک از انواع پارچه‌های روسری پرداخته‌ایم.

پارچه شال و روسری ساتن

ساتن نوعی پارچه است که دارای یک طرف بسیار صاف و براق و یک طرف تقریباً مات است. این روزها از ساتن معمولاً به عنوان اولین انتخاب برای دوخت شال و روسری، لباس شب، لباس زیر زنانه، کراوات، ملافه و … استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی شال و روسری ساتن، براق بودن آن است که اغلب برای مجالس مهم مانند عروسی و دیگر مهمانی‌های رسمی دوخته می‌شوند.

این پارچه از انواع پارچه روسری از محبوبیت خاصی برخوردار است اما در هر حال از سوی طرفدارانش ایرادات جزیی چون سٌر خوردگی و ایجاد صدای خش خش در گوش گزارش شده است که این چیزی از ارزش‌های روسری‌های ساتن را کم نخواهد کرد.

پارچه روسری ابریشمی

ابریشم یک الیاف طبیعی است که به نرمی، درخشش، مقاومت و دوام شهرت یافته است و دارای سابقه تجارت طولانی در سراسر جهان است. ابریشم به دلیل هزینه زیاد تولید، لطافت و ظاهر ظریف، مظهر تجملات است از این رو به یکی از محبوب‌ترین پارچه‌ها در صنعت مد و پوشاک تبدیل شده است. از بین تمام پارچه‌های موجود در بازار پارچه ابریشم همیشه گرانترین و غنی‌ترین بوده است.

این پارچه طبیعی، همچنین یکی از بادوام‌ترین پارچه‌هایی است که از الیاف ابریشم ساخته می‌شود. روسری یا شال‌های ابریشمی بیشتر برای مجالس رسمی کاربرد دارند و تقریباً با هر لباسی قابل ست هستند اما فراموش نکنید که از حساسیت بیشتری نسبت به دیگر پارچه‌ها برخوداراند بنابراین نیاز به مراقبت‌های زیادی دارند.

پارچه روسری نخی

پارچه نخی برای تولید شال و روسری از رایج‌ترین انواع پارچه روسری شمرده می‌شود. در فصول گرم سال، اکثر بانوان از روسری‌هایی با پارچه تمام نخ استفاده می‌کنند چرا که این روسری‌ها به خوبی هوا را از خود عبور می‌دهند و پوست را تحریک نمی‌کنند. شال و روسری‌های نخی از نظر طرح و رنگ دارای تنوع زیادی هستند. از این رو می‌توان از بین صدها نوع مختلف، روسری مورد پسند خود را پیدا کرد.

از مهمترین مزایای شال و روسری نخی می‌توان به سبکی، عبور هوای مناسب، چروک خوردگی کم، اتوکشی آسان، تنوع رنگ زیاد و قیمت مناسب اشاره کرد.

پارچه روسری حریر

فصل‌های گرم سال، مناسب‌ترین زمان برای خرید شال و روسری‌های حریر هستند. چرا که پارچه‌های حریر هم مثل پارچه‌های نخی، بسیار سبک، لطیف و نازک هستند با این تفاوت که بیشتر از روی سر، سُر می‌خورند و قدری هم گران‌تر فروخته می‌شوند. این نوع روسری بیشتر در مهمانی‌ها و مجالس رسمی کاربرد دارند و به خوبی در کنار لباس‌های مجلسی و گران قیمت شما جلوه می‌دهند.

پارچه روسری مخملی

مخمل نوعی پارچه است که به، با کیفیت بودن، صاف، نرم و براق بودن معروف است. در دنیای گسترده روسری‌ و انواع پارچه روسری، پارچه‌های مخملی بسیار چشمگیر و پرطرفدار شده‌اند. این پارچه منحصر به فرد همچنان یکی از ظریف‌ترین و نرم‌ترین مصنوعات ساخته شده توسط بشر است. اما از آنجا که پارچه‌های مخملی دارای بافتی ضخیم هستند، برای روزهای گرم سال چندان توصیه نمی‌شوند.

بد نیست بدانید شال و روسری‌های مخملی، در دسته با کیفیت‌ترین روسری‌های بازار قرار دارند و به طور کلی نیاز به مراقبت چندانی ندارند. همچنین بد نیست بدانید پارچه‌های مخملی به سختی چروک می‌شوند.

پارچه روسری پشمی

پارچه پشمی از الیاف طبیعی تشکیل شده است که شامل پشم حیواناتی مانند گوسفند، بز، خرگوش، شتر و … می‌شود. از این رو استفاده از آن برای انسان کاملاً بی‌خطر است. همچنین این نوع پارچه یکی از رایج‌ترین پارچه‌های مصرفی شال و روسری است که امروزه در بین بانوان محبوبیت خاصی پیدا کرده است. پشم به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، بسیار ارزشمند شمرده می‌شود.

شال و روسری‌های دوخته شده از پشم، بسیار بادوام، سبک و راحت هستند. به حدی که زمان پوشیدن به هیچ عنوان احساس ناراحتی برای شما ایجاد نخواهند کرد.

پارچه روسری کتان

پارچه کتان، نوع رایج دیگری از انواع پارچه روسری است که این روزها بسیار مورد پسند خانم‌های جوان واقع شده است. شال و روسری‌های دوخته شده از این نوع پارچه، به زیبایی جلوه می‌دهند و تقریباً با هر مدل لباسی قابل ست کردن هستند. هنگام انتخاب روسری یا شال، بهترین انتخاب، شال و روسری‌های کتان هستند. شاید از تاکید ما برای انتخاب شال و روسری کتان کمی تعجب کنید. اما اگر شما هم از ویژگی منحصربه فرد این نوع پارچه آگاه شوید، قطعاً با ما هم نظر خواهید شد.

بارزترین ویژگی پارچه کتان، چهار فصل بودن آن است. یعنی چنانچه شما یک روسری یا شال کتان خریداری کنید بدون نگرانی از هوای گرم یا سرد سال می‌توانید از آن استفاده کنید و به استایل خود شور و هیجان ببخشید.

پارچه روسری ویسکوز

ویسکوز نوعی پارچه برای تولید شال و روسری و انواع لباس‌های متنوع است که شاید نام آن کمتر به گوشتان رسیده باشد و بخواهید بدانید که شال و روسری‌های ساخته شده از ویسکوز چه ویژگی‌هایی دارند. پارچه ویسکوز از انواع پارچه روسری، نوعی پارچه‌ی نیمه مصنوعی است که معمولاً به عنوان جایگزین ابریشم استفاده می‌شود. ویسکوز کاملاً مصنوعی نیست، زیرا از سلولز ساخته شده است اما به دلیل تحولات شیمیایی گسترده‌ای که در آن ایجاد می‌شود، نیز کاملاً طبیعی نیست.

از جمله ویژگی‌های پارچه ویسکوز شامل خاصیت جذب آب بالا، کشسانی خوب، مقاومت، سبک و نرم بودن، خوش دوخت بودن، رنگ‌ پذیری و… می‌شود. شال و روسری‌های ویسکوز در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع وجود دارند به همین سبب به آسانی می‌توان روسری مناسب خود را پیدا و با هر لباسی که دوست دارید ست کنید.

در این مقاله با هم انواع پارچه مخصوص شال و روسری را شناختیم و فهمیدیم که مهمترین عامل تعیین کننده کیفیت روسری و شال، جنس پارچه به کار رفته در آن است. همینطور متوجه شدیم که روسری‌ها هر یک، جنس خاصی دارند و هر نوع جنس برای محیط و فصل مناسب خود کاربرد دارند. به این ترتیب بسیار حائز اهمیت است که قبل از اقدام به خرید شال و روسری یا انواع روسری مانند خرید روسری زمستانه و…، انواع پارچه روسری را به صورت دقیق بشناسیم که نهایتاً به خرید روسری یا چاپ روسری مناسب و کاربردی ختم شود.

حال که در مورد پارچه های روسری صحبت کردیم بد نیست در مورد نحوه شستن روسری مقاله نحوه شستن روسری من چگونه است؟ را بخوانید.

 

 

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری