۱

روش‌ های از بین بردن پرز شال و روسری

از بین بردن پرز روسری و لباس
بازدید 1399

پرز شال و روسری یکی از مشکلاتی که معمولا برای شال و روسری رخ می‌دهد. این مشکل باعث می‌شود بانوان نتوانند از شال و روسری‌های مورد علاقه خود استفاده کنند. زیرا پرز دادن سبب زشت شدن و ناخوشایند شدن ظاهر روسری می‌شود و در عین حال به فرسوده شدن آن نیز منجر می‌شود. بنابراین بیشتر بانوان در زمان خرید شال و خرید روسری به اولین چیزی که می‌اندیشند این است که آیا این جنس پرز می‌دهد. دلیل پرز شال و روسری یا پرز لباس علاوه بر جنس، به شرایط دیگری نیز بستگی دارد. بهتر است بدانید از بین بردن این پرز‌ها در افزایش عمر شال و روسری تاثیر مستقیم دارد.

پرز در حقیقت الیاف به هم پیچیده‌ای است که در زمان شستن لباس از آن خارج می‌شود. الیاف خارج شده از سطح پارچه از نخ‌ها عبور کرده و به وسیله نیروی اصطکاکی شبیه به گلوله در می‌آیند و روی سطح پارچه قرار می‌گیرند. البته دقت داشته باشید همه شال و روسری ها دچار پرز شدن نمی‌شوند. فقط آن مدل شال و روسری هایی که الیاف کوتاه دارند از خود پرز بیرون می‌کنند. یعنی شال و روسری هایی که دارای الیاف مصنوعی بیشتری هستند.

نابودی پرز شال و روسری

روش‌های آسان از بین بردن پرز شال و روسری

۱. شال و روسری را با آب سرکه بشویید

این کار سبب می‌شود پرز از بین برود. زیرا به شل کردن الیاف آن کمک می‌کند. برای انجام این کار کافیست یک فنجان سرکه سفید را با مایع نرم کننده ترکیب کنید و سپس شال و روسری را توسط آن شستشو دهید.

۲. نوار چسب استفاده نمایید

چسب‌های نواری پهن می‌توانند به حذف پرز شال و روسری کمک کنند. کافیست نوار چسب را به دور دست یا یک غلتک بپیچید، سپس آن را روی شال و یا روسری دارای پرز بالا و پایین ببرید. بدین صورت پرزها از شال و روسری جدا می شوند.

۳. از ریش تراش برقی استفاده کنید

استفاده از ریش تراش برای از بین بردن پرز باید به آرامی و با رعایت فاصله انجام شود. دقت داشته باشید کشیدن ریش تراش روی سطح پارچه به شکل خیلی محکم سبب آسیب دیدن پارچه شال و روسری می‌شود.

۴. سنگ هومیس یا سنگ پا استفاده کنید

برای حذف پرز شال و روسری سنگ هومیس را در جهت پارچه روی آن بکشید. البته اینکار نیز باید به آهستگی انجام شود. در ضمن از کشیدن سنگ روی پارچه‌هایی مانند ابریشم، ساتن و حریر که سبب پاره شدن و آسیب دیدن آنها می‌شود؛ خودداری کنید.

۵. تیغ کشیدن روی پرزهای روسری و شال

هنگامی که پرز به شال و روسری چسبیده باشد، بهترین و ارزان‌ترین راه برای حذف پرز این است که از تیغ استفاده کنید. البته بازم هم تأکید می‌کنیم که تیغ را در جهت پارچه بکشید و اصلا آن را محکم روی پارچه نکشید. اگر دقت و حوصله کافی برای استفاده از تیغ به خرج ندهید، سبب پاره شدن شال و روسری خواهید شد. از ژیلت هم می‌توانید برای از بین بردن پرزها استفاده کنید. فقط ژیلت نباید صابونی و یا خیس باشد. همچنین نباید آن را روی پارچه محکم بکشید. بعد از کشیدن ژیلت برای جمع کردن پرزها می‌توانید از چسب نواری استفاده کنید. این راه یکی از بهترین راه‌های از بین بردن پرز شال و روسری است.

از بین بردن پرز لباس

۶. استفاده از یک اسفنج مرطوب یا پد

ابتدا اسفنج را خیس کنید سپس آن را کاملا بفشارید تا رطوبت اضافی آن خارج شود. سپس اسفنج را روی شال و روسری بکشید. برای اینکار اسفنج را در جهت پارچه و رو به پایین بکشید. هیچ‌گاه اسفنج را خلاف جهت پارچه روی آن نکشید.

"افزایش

۷.استفاده از دستکش پلاستیکی برای از بین بردن پرز

اگر دستکش پلاستیکی را روی شال و روسری بکشید، پرزها به آن می‌چسبند و در یک نقطه جمع می‌شوند. سپس می‌توانید با چسب نواری پرزهای جمع شده را از روسری یا شال جدا کنید.

۸.استفاده از جوراب نایلونی نازک

اگر یک جوراب نازک را روی دستتان بکشید و آن را روی پارچه بکشید، خواهید دید که پرزهای درشت و گلوله گلوله شده را به راحتی جذب خود می‌کند. و پرز شال و روسری یا پرز لباس، به راحتی از بین خواهد رفت.

۹.استفاده از غلتک های آماده پرز گیر

غلتک های آماده پرزگیر را می‌توانید از بخش لباسشویی در سوپرمارکت‌های بزرگ و یا در فروشگاه‌های پارچه و حیوان خانگی تهیه کنید. کافیست این غلتک‌ها را روی لباس بکشید و به بالا و پایین حرکت دهید. در ادامه خواهید دید که غلتک پرز لباس را  جمع می‌کند. زمانی که غلتک دیگر نمی‌توانست پرز جمع کند باید ورق آن را با یک ورق جدید جایگزین کنید. تا زمانی که کل پرز از بین نرفته است، می‌توانید این کار را تکرار کنید. این کار باعث افزایش عمر شال و روسری خواهد شد.

"دلیل

۱۰.خشک کردن شال و روسری در فضای باز

خشک کردن شال و روسری در لباسشویی و خشک کن سبب پرز شدن آنها می‌شود. این موضوع یکی از مهمترین دلیل پرز شال و روسری است؛ همچنین اگر تمیز نباشند پرز بیشتری روی شال و روسری ایجاد می‌‍کنند. خشک کردن شال و روسری در فضای باز مانع از ایجاد پرز شال و روسری می‌شود و باد نیز به ریختن پرزها کمک می‌کند. البته در زمان خشک کردن دقت داشته باشید که نور مستقیم خورشید روی شال و روسری نتابد.

دلیل پرز شال و روسری

همانطور که گفتیم پرز شال و روسری، در حقیقت توده‌ای از الیاف درهم تنیده است که در زمان شستشو یا استفاده از شال و روسری به دلیل درگیر شدن الیاف آزاد روی سطوح پارچه به وجود می‌آید. الیاف آزاد از نخ‌ها و تار و پود پارچه بیرون می‌آیند و اثر نیروی اصطکاکی به وجود آمده از سایش، شبیه به گلوله می‌شوند. این گلوله‌ها و پرزها روی الیاف پارچه به هم وصل می‌شوند و روی شال و روسری باقی می‌مانند.

شال و روسری های تهیه شده از پارچه‌های با الیاف کوتاه مانند پلی استر و مخلوط‌های آن سبب بیشتر شدن این مشکل می‌شوند. همچنین الیافی مانند پلی استر، نایلون و اکریلیک چون استحکام بالایی دارند، مانع از این می‌شوند که پرزها و گلوله‌ها به راحتی از سطح پارچه جدا شوند. برای افزایش عمر روسری و لباس می‌توان از آهار پارچه استفاده کرد.

چطور به افزایش عمر شال و روسری کمک کنیم؟

برای بسیاری از بانوان سالم پرز شال و روسری و نگهداری از آنها اهمیت زیادی دارد. به این دلیل که نگهداری غلط از آن می‌توانند سبب کهنه شدن زودهنگام آن شود و باعث شود شال و روسری دیگر لطافت و زیبایی اولیه را نداشته باشند. معمولا روی شال و روسری برچسبی وجود دارد که دارای اطلاعات مهمی مانند جنس، حرارت آب، درصد نخ و نایلون، میزان حرارت اتو و دیگر اطلاعات ضروری است. در زمان شستشو و اتوی شال و روسری حتما باید این موارد را زیر نظر داشته باشید.

برخلاف تصور عموم مردم شال و روسری ها دارای الیاف بسیار ظریفی هستند و مراقبت از آنها میزان توجه و نگهداری دقیقی را می‌طلبد. بنابراین حتما به برچسب روی آن دقت کنید و مطابق با آن شستشو، اتو کردن و نحوه نگهداری را انجام دهید.

روش از حذف پرز

از طریق سایت بانک روسری ایران می‌توانید برای خرید شال، خرید روسری، چاپ روسری در تهران، چاپ روسری و خرید طرح اقدام نمایید. همچنین در این سایت می‌توانید انواع چاپ روسری را مشاهده کنید و چاپ دلخواه‌تان را انتخاب کنید. امیدواریم که روش‌های راحت از بین بردن پرز شال و روسری را اجرا کنید و دوباره بتوانید شال و روسری های دلخواهتان را بپوشید.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. زهرا گفت:

    سلام، آیا این روش ها باعث نازک تر شدن شال میشوند؟

پاپ آپ خرید روسری