۰

الیاف مصنوعی و نیمه مصنوعی

الیاف مصنوعی
بازدید 1362

الیاف به سه دستۀ طبیعی، نیمه مصنوعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند و هر کدام دارای زیرشاخه‌هایی نیز هستند.

الیاف نیمه مصنوعی:

الیافی هستند که مواد اولیه‌شان سلولز موجود در تنه درختان، ساقه و قسمت های دیگر گیاهان است. این سلولز با سایر مواد آغشته است، با جدا کردن ناخالصی ها و انجام عملیات شیمیایی ، به الیاف قابل استفاده تبدیل می‌شود، مانند: ویسکوز، استات و تری استات که به آن‌ها الیاف بازیافته نیز می‌گویند.

ویسکوز یا ریون:

گرما را منتقل می‌کند اما از ابریشم طبیعی خنک تر است. جنس لطیف و نرمی دارد و به دلیل ظرافت و لطافت این نوع الیاف به ابریشم چوب و ابریشم مصنوعی معروف است. جذب رطوبت بالایی دارد و پرز نمی‌دهد. الکتریسیته ساکن کمی تولید می‌کند.

الیاف استات:

در برابر نور خورشید و حرارت مقاوم است، جذب رطوبت کمی دارد.

الیاف مصنوعی:

به گروهی الیاف گفته می‌شود که به دست بشر ساخته ‌می‌شوند و مواد اولیه آن در طبیعت وجود ندارد و توسط روش‌های خاص تولیدی و به صورت مصنوعی تولید می شوند. الیاف مصنوعی نیز شامل: نایلون، پلی استر و اکریلیک می‌شود.

نایلون:

این الیاف در برابر کشش و سایش مقاوم است و همین خاصیت باعث می‌شود این پارچه دچار کشیدگی یا چین خوردگی بعد از کشش نشود. این پارچه به دلیل قابلیت الاستیکی زیاد، در قسمت زانو و مفاصل کیسه ای نمی‌شود و از آن برای تولید جوراب های نایلونی و شلوار زیاد استفاده می‌کنند. این نوع پارچه چون رطوبت زیادی به خود جذب نمی‌کند زود خشک می‌شود. نایلون را معمولا با درصدی از پنبه، پشم و یا ریون مخلوط می‌کنند تا درصد رطوبت آن بیشتر شود و برای تولید پارچه‌های پوشاک دوام بالاتر و کیفیت بهتری داشته باشد.

پلی استر:

پارچۀ تولید شده از پلی استر غیر قابل چروک است حتی زمانی که خیس باشد و ابعاد آن دچار آب رفتگی نمی‌شود. از ترکیب پلی استر و الیاف مصنوعی منسوجات سبک وزن مثل پارچه های پرده ای ، ساتن و پیراهنی تهیه می‌کنند.

اکرلیک:

این الیاف جزو اصلی‌ترین و پرمصرف ترین الیاف به شمار می آیند. الیاف اکرلیک به دلیل شباهت به الیاف پشم میتوان در موارد آن راجایگزین پشم نمود. خاصیت رنگ پذیری یکنواخت و بادوام، مقاومت در برابر آب رفتگی و عوامل محیطی از جمله نور خورشید، ثبات رنگی بالا و داشتن حالت کششی از جمله ویژگی‌های این الیاف است.

جنس پوشاک به دلیل تماس مستقیم با پوست اهمیت زیادی دارد لذا باید در انتخاب جنس آن دقت کرد. پوشاکی که از مواد طبیعی مانند پنبه و پشم تهیه شده علاوه بر داشتن وزن سبک باعث حفاظت از محیط زیست نیز می‌شود. سالانه چند صد تن پلاستیک از طریق لباس‌هایی که با الیاف مصنوعی تولید شده وارد محیط زیست می‌شود ولی الیاف طبیعی به راحتی در طبیعت تجزیه می شود و آسیبی به محیط زیست نمی‌زند.

لباس‌هایی که با الیاف طبیعی دوخت شده‌اند به بدن نمی چسبند ولی چروک‌پذیری این لباس ها برای مصرف کنندگانش مایۀ دردسر است ولی نمی‌توان از ویژگی‌های خوب این پارچه‌ها چشم پوشید. هم‌چنین قیمت لباس‌هایی که از جنس الیاف طبیعی‌اند به نسبت سایر پوشاک بالاتر است.

برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: ۲ میانگین: ۳.۵]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع سایت مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ خرید روسری